کد خبر: ۱۰۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تحقیقات جدید هشدار داد که زیاده‌روی در مصرف ویتامین E چه بسا باعث ابتلای افراد به پوکی استخوان می‌شود.
 فارس به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس: گروهی از پژوهشگران دانشگاه «کیو» آزمایشهایی را روی موش‌ها انجام دادند و دریافتند که زیاده‌روی در مصرف ویتامین E باعث تحریک سلولهایی می‌شود که در ایجاد آسیب به توده استخوانی سهیم هستند وچه بسا این وضیت، ابتلا به پوکی استخوان را به دنبال دارد.

پژوهشگران به ویژه به مصرف کنندگان مکمل‌های ویتامین E که به خاطر خاصیت آنتی اکسیدان بودن آن مقبولیت زیادی در بین مردم دارد، هشدار دادند.

پروفسور شو تاکیدا و همکارانش در تحقیقات خود رژیم غذایی مملو از پروتئین الفا توکوفرول موجود در ویتامین E را در طول هشت هفته به موش‌ها دادند که این میزان ویتامین مساوی با میزانی بود که مصرف کنندگان مکمل‌های ویتامین می‌خوردند.

پژوهشگران دانشگاه کیو و دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی توکیو گفتند که موش‌ها ۲۰ درصد از توده استخوانی خود را از دست دادند.

به گفته این پژوهشگران، پروتئین الفا توکوفرول به تحریک سلولهای اوستیوکلاست که در کاهش توده استخوانی سهیم است، کمک می‌کند.

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین همچون ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد.

این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می‌کند.

خاصیت آنتی اُکسیدانی این ویتامین به آن اجازه می‌دهد تا از لطمه دیدن داخل رگ‏‌ها و سکته قلبی پیشگیری کند.

یتامین E همچنین باعث افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولر، کاهش احتمال حملات قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلول‌ها، تقویت انسان در مقابل آلودگی‌های زیست محیطی، مقابله با کم خونی، درمان مشکلات ناشی از چربی‌های بد هضم و کمک به بهبود بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای پیش از قاعدگی و کاهش علائم و نشانه‌های لوپوس می‌شود.

همچنین این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست، و دهان کمک می‌کند.

کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی می‌شود.

اگر ویتامین E بیش از اندازه و به صورت مصنوعی (قرص و آمپول) مصرف شود، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود.

همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین E این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌‌ها در بدن به وجود می‌آید.

مصرف بیش از اندازه آن همچنین باعث رسوب کلسیم در استخوان‌‌ها، اختلال در ذخیره ویتامینA در کبد و طولانی شدن مدت زمان انعقاد خون می‌شود و حتی مصرف بیش از ۴۰۰واحد خطر مرگ به همراه دارد

موادی مثل روغن‌های گیاهی مثل روغن آفتابگران و زیتون٬ ذرت و بادام٬ آجیل تازه شامل فندق٬ بادام٬ گردو و همچنین اسفناج٬ کلم پیچ٬ سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین است.
مطالب مرتبط
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۹
نگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
3
11
مطلب مفیدی بود..مرسی
سوران
|
GERMANY
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
0
11
خیلی عالی
هوشیار خالدیان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
68
117
سلام بسیار عالی بود
یه سوال دارم ویتامین E400 روزی جند عدد مصرف و چه موقع مصرف گردد
رویا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
12
31
سلام بسیار جالب بود..1سوال داشتم من روزانه 1کپسول ویتامینE400میخورم..آیا ضرر داره؟ چون شما نوشتین تو غذاهایی مثه تخمرغم هست ما اوناروهم روزانه استفاده میکنیم اینجوری میزان دریافت بدن ما بیش از400میشه...
narges
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
20
32
ی سوال داشتم من طبق دستور پزشک روزانه یک قرص ویتامینE100 مصرف میکنم بعداز اتمام یک بسته ب مدت 2روز دچار سرگیجه وسیاهی رفتن چشم شدم آیا از استفاده ی زیاید این ویتامین بوده است؟
یوسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
1
7
خیلی عالی بود ممنون
Tina
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
7
29
سلام
من هم یک هفته است به تجویز دکتر پوستم ویتامین eمصرف میکنم که دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشمام شدم که این منو نگران میکنه
آیا این موضوع نگران کننده است ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
سلام رویا خانوم
بنده پزشک نیستم ولی به شما توصیه میکنم در مورد قرص e400 حداقل با 5 متخصص مشورت کنید به دلیل اینکه مصرف زیاد ویتامین e ممکن است عوارض بسیار بسیار خطرناکی داشته باشد
elnaz
|
UNITED STATES
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
0
0
برای چاقی ویتامین ای خوب ھست
نام:
ایمیل:
* نظر:
چند رسانه ای صفحه خبر