کد خبر: ۱۰۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
فرشید مثقالی:
نقاشی دیواری حکم جواهری را دارد که نقش تزیینی در شهر داشته و نباید صرفا به عنوان وسیله ای برای پوشاندن برهنگی های یک شهراستفاده شود.
شفاف: نقاشی دیواری حکم جواهری را دارد که نقش تزیینی در شهر داشته و نباید صرفا به عنوان وسیله ای برای پوشاندن برهنگی های یک شهراستفاده شود.

به گزارش ستاد خبری نخستین دوسالانه دیوارنگاری و گرافیک محیطی شهر، فرشید مثقالی داور بخش مسابقه این دوسالانه در دومین روز از برگزاری نشست های تخصصی سخنرانی کرد و گفت: نخستین نقاشی های دیواری بر دیوار غارهای فرانسه نقش بسته است.

وی با بیان اینکه در ابتدا نقاشی های دیواری بعد از غارها روی دیوارکلیساها با مفاهیم مذهبی شکل گرفته، افزود: در چند سال اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران تعداد نقاشی های دیواری در سطح شهر را افزایش داده و همواره سعی داشته که نشاط و شادزیستی، محور موضوعات نقاشی دیواری باشد.

مثقالی با انتقاد از اینکه هم اکنون دیگر جا و دیواری برای نقاشی نمانده است، ادامه داد: این امر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. قرار نیست همه نقاط شهر با نقاشی دیواری زیباسازی شود، گاه می توان از گیاهان و گاه از رنگ آمیزی برای ایجاد زیبایی های بصری استفاده کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، در شهر لس انجلس 1000 نقاشی دیواری وجود دارد که تقربا به لحاظ تعداد با تهران برابری می کند، اما همه این نقاشی ها با توجه به مشخصات این شهر که مرکز صنعت سینمایی و موسیقی امریکاست، کشیده شده است. 

وی توضیحات خود را درباره نقاشی های دیواری لس آنجلس اینگونه تکمیل کرد: در این شهر نقاشی ها یا توسط اشخاص کشیده می شود یا توسط موسسات خصوصی و دولتی. در هر محله ای نقاش ها بر اساس فرهنگ  یا عقاید خود دیوار محلاتشان را نقاشی می کنند.

به گفته این داور بخش مسابقه نخستین دوسالانه دیوارنگاری و گرافیک محیطی، این امر نیز باید در شهری همچون تهران لحاظ شود و سازمان زیباسازی از شهروندان بخواهد در برابر نمای منزل خود و دیوارهایی که مشرف بر فضای عمومی است، مسئولیت پذیر باشند.

مثقالی تصریح کرد: نقاشی دیواری در حقیقت باید جواهری برای تزئین باشد نه صرفا وسیله ای برای پوشاندن برهنگی های یک شهر. در تهران این نگاه به نقاشی دیواری وجود ندارد و صرفاًاز نقاشی دیواری برای پوشاندن بخش های نازیبای شهر استفاده می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف از نقاشی دیواری صرفاضشادسازی تهران مخاطب نیست، گفت: در زیرگذر تقاطع شیخ فضل الله -ولی عصر از یک گیاه چهارفصل و یک سری خطوط که هم اکنون این خطوط پاک شده، استفاده شده است. این گیاه با گذشت ماه ها همچنان شاداب بوده و پیام"تجلی حیات" را به شهروندان منتقل می کند.

مطالب مرتبط
برچسب ها: نقاشی دیواری
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
چند رسانه ای صفحه خبر