کد خبر: ۱۱۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
در دوره‌ای که تورهای کیش و قشم قیمت‌های حدود ۵۰۰ هزار تومان دارند، تور‌ها ترکیه و دبی با‌‌ همان قیمت و یا با تفاوت قیمت اندک توانسته‌اند اکثر گردشگران ایرانی را به خود جلب کنند، چون مسافران ایران در برابر تور داخلی و خارجی تقریبا هم قیمت، گزینه خارجی را ترجیح می‌دهند.
 تبیان: این روز‌ها بازار هر چیزی که راکد باشد، بازار تورهای خارجی سکه است. آگهی‌های روزنامه‌ها هم که پر شده است از برنامه‌های فروش تورهای مسافرتی خارجی و با نگاهی به صفحات آگهی‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار متوجه می‌شوید که قسمت زیادی از این صفحات متعلق به تبلیغات تورهای مسافرتی است که بیشتر هم خارجی هستند.

آژانس‌های مسافرتی و تبلیغات فضایی

یکی از روش‌هایی که باعث داغ‌تر شدن تنور تورهای خارجی در سال‌های اخیر شده، تمهیداتی است که آژانس‌های مسافراتی برای این تور‌ها در نظر گرفته‌اند. از اجرای مراسم قرعه کشی برای یک هفته مسافرت رایگان و پرداخت هزینه تورهای گردشگری از طریق اقساط گرفته تا استفاده از تورهای OFFER. این روز‌ها هم ماجرای تورهای لحظه آخری جدید‌ترین حربه این آژانس‌ها است که در این روش مسئولان آژانس که ابتدا تمام سعی خود را برای فروش بلیط‌هایشان از طریق آگهی روزنامه کرده‌اند، در ضرب العجل باقی مانده تا زمان سفر، بلیط‌های سوخته خودشان را با قسمت‌های کمتر به فروش می‌رسانند تا حتی الامکان صندلی خالی در تورشان باقی نماند.

تور خارجی به شرط اقساط

البته آژانس‌ها فکر کسانی که نمی‌توانند هزینه سفر را یک باره پرداخت کنند، هم کرده‌اند. به همین خاطر است که گزینه جدیدی به تبلیغات خود اضافه کرده‌اند و طی آن به کسانی که قصد سفر دارند پیشنهاد می‌کنند در حالی که توانایی پرداخت یک باره هزینه را ندارند، پس از بازگشت از سفر و به صورت اقساط مبلغ را بپردازند.

قرعه کشی بر سر تورهای مجانی

آژانس‌ها به این فاکتور‌های تبلیغاتی بسنده نکرده‌اند و برای جلب مشتری بیشتر، هر از چند گاهی مراسم قرعه کشی برگزار می‌کنند و برندگان را به تورهای خارجی مجانی می‌برند. این باعث می‌شود که مردم تصمیم بگیرند که با یک تیر دو نشان بزنند و در عین حال که سفری خارجی را پشت سر می‌گذارند، از امکان حضور در قرعه کشی و برنده شدن آژانس و برنده شدن سفر مجانی بهره‌مند شوند.

تور استانبول تنها با ۵۰۰ هزار تومان

در مقابل انواع شگردهای تبلیغاتی تورهای خارجی، اما تورهای داخل کشور معمولاً چنین هنرهای تبلیغاتی را به کار نمی‌گیرند. این تور‌ها پر است از سفرهای کیش و قشم و مشهد با هزینه‌هایی که چیزی کم از سفرهای خارجی ندارند. اقامت ۳، ۴ روزه در همین قشم و کیش خودمان هزینه‌ای دارد که کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نمی‌شود، به همین خاطر است که مسافران ترجیح می‌دهند وقتی هزینه‌ها یکسان است، همین پول را برای سفر به کشور دیگری بدهند و از تجربه حضور در شهرهایی غیر از جاهایی که پیش از این به آن‌ها سفر کرده بودند را تجربه کنند.

برخی از تبلیغات تورهای خارجی با واقعیت مطابقت ندارد

البته بیشتر مواقع، زمانی که مردم در اثر تبلیغات رنگارنگ تورهای خارجی راهی دفا‌تر مسافرتی می‌شوند، می‌فه‌مند قیمت‌ها آن طور‌ها هم که در آگهی‌ها آمده، نبوده است. مثلاً در آگهی آمده صبحانه و ناهار و شام و در آخر کار معلوم می‌شود که خبری از ناهار نیست و مبالغ ناهار باید جداگانه حساب شود یا اینکه هتلی که در آگهی ۵ ستاره ذکر شده است امکانات هتل سه ستاره همراه هم ندارد و فرد اگر بخواهد هتلش را عوض کند باید اول پول مسئول تور را بدهد و بعد اگر دلش خواست به هتل دیگری برود!! خلاصه اینکه آگهی‌های تورهای داخلی آن قدر‌ها هم مورد وثوق نیست و کسانی که این تور‌ها را انتخاب می‌کنند، بیش از هر چیزی باید به این موضوع فکر کنند که ممکن است هزینه‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌ها در بیاید.

قیمت تورهای خارجی از عید تا به حال نصف شده

تورهای خارجی در همه ماه‌ها و فصل‌ها ارزان نیست. در مواقعی مانند تعطیلات عید و تابستان به دلیل تعدد متقاضیان، قیمت تور‌ها هم بیشتر می‌شود. به گونه‌ای که تور‌ها ۳، ۴ روزه دبی و ترکیه در تعطیلات عید نوروز امسال به یک میلیون تومان هم رسید بود. اما با پایان تعطیلات عید، این نرخ‌ها روند نزولی پیدا کرد تا جایی که به این روز‌ها با ۴۰۰، الی ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توان به ترکیه و دوبی سفر کرد.

چرا تورهای داخلی تبلیغات ندارند

تورهای داخلی اما در مقابل رقیبان قدر قدرت خارجی خود نه تنها اقدامی برای کاهش تعرفه‌ها نمی‌کنند، بلکه از مشوق‌های تبلیغاتی خاصی هم برای جذب مشتری ندارند. البته صاحبان تورهای داخلی هم از افزایش قیمت‌ها و ناتوان در کاهش هزینه‌ها را دلیل گرانی تورم‌های داخلی می‌دانند که به اعتقاد آن‌ها تغییر ناپذیر هم هست. اما همه این مسائل دست در دست هم داده است که مردم، کشورهای خارجی را با سفر‌هایشان انتخاب کنند و زحمت سفر به شهرهای داخل را به خود ندهند.

به هر رو در این میان مسئولان گردشگری باید تمهیداتی هم برای تورهای داخلی در نظر بگیرند تا این تور‌ها بتوانند در مقابل رقیبان پر قدرت خود قد علم کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.
برچسب ها: ترکیه ، دبی ، کیش ، قشم
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
چند رسانه ای صفحه خبر