کد خبر: ۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۶

يكي از اين زمان‌هاي به ياد ماندني حضور ابراهيم حاتمي‌كيا در برنامه «كلاه قرمزي 88» بود. اكثر بينندگان اين برنامه متوجه شدند كه حاتمي‌كيا از اين‌كه مقابل 2 عروسك بايد توانايي بازيگري، كارگرداني و نويسندگي خود را به نمايش بگذارد، غافلگير شده بود

 نوروز 88 هم با تمام خوبي‌ها و بدي‌هايش تمام شد و روزهاي پر كار گردانندگان صدا و سيما به پايان رسيد؛ مسلما بينندگان برنامه‌هاي تلويزيون لحظات مفرح اين برنامه‌ها را به خاطر سپرده‌اند و تا چند روزي اين لحظات را در ذهن مرور مي‌كنند و يا با دوستان خود آنها را مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهند.

به گزارش جام جم آنلاین، يكي از اين زمان‌هاي به ياد ماندني حضور ابراهيم حاتمي‌كيا در برنامه «كلاه قرمزي 88» بود. اكثر بينندگان اين برنامه متوجه شدند كه حاتمي‌كيا از اين‌كه مقابل 2 عروسك بايد توانايي بازيگري، كارگرداني و نويسندگي خود را به نمايش بگذارد، غافلگير شده بود و متحير به اين عروسك‌ها و مجري كه آنها را هدايت مي‌كرد نگاه مي‌كرد؛ حيرتي كه تا پايان حضورش در اين برنامه در چهره او ديده مي‌شد و باعث شده بود تا او فقط از فيلم‌هاي آماتوري كه كلاه قرمزي ساخته بود تعريف كند.
اگر فقط برخي از بينندگان مجموعه كلاه قرمزي 88 متوجه حيرت حاتمي‌كيا شدند اما همه اين مخاطبان از ديدن «پسر خاله» كه ناگهان پشت سر حاتمي‌كيا ظاهر شد، لبخند زدند و وقتي او با بيان منحصر به فرد خود گفت: «سلام ابرام آقا...» از خنده منفجر شدند چون از واكنش حاتمي‌كيا به اين سلام فهميدند كه تاكنون كسي با اين لحن به او سلام نداده است. پسرخاله شفاف و صميمي‌ از حاتمي‌كيا دعوت كرد به محله قديمي‌ خود سر بزند و مثل قديم‌ترها بيايد نان بگيرد تا دوستداران و بچه محل‌ها او را ببينند. اين نوع دعوت هم حاتمي‌كيا و هم مخاطبان اين برنامه را شگفت زده كرد.

مجموعه كلاه قرمزي و پسر خاله با اتكا به موفقيت گذشته ودعوت از شخصيت‌هاي مختلف به عنوان مهمان توانست در ايام نوروز مخاطبان زيادي را با خود همراه كند. يكي ازاين مخاطبان مجيد مظفري است كه اين مجموعه را ديده و از تماشاي آن لذت برده است. مظفري در اين باره به خبرنگار «جام‌جم» گفت: مجموعه كلاه قرمزي موفق است چون با مخاطب صادق است و سازندگان آن متخصص ساخت آثار كودكانه هستند و به كار خود اشراف دارند.

مظفري فيلم‌هاي سينمايي ايراني و خارجي را كه در ايام نوروز از تلويزيون پخش شد، خوب ارزيابي كرد و گفت: هم فيلم‌هاي ايراني و هم خارجي خوب بودند و ارزش اين را داشتند تا مخاطب به تماشاي آن بنشيند.

سعيد قطبي‌زاده، منتقد سينما و تلويزيون اما از بينندگاني است كه ابتدا با اشتياق به تماشاي مجموعه كلاه قرمزي 88 نشسته اما بعد از ديدن چند قسمت آن را پيگيري نكرده است.

قطبي‌زاده در اين باره گفت: كلاه قرمزي در زمان خودش جذاب بود اما اكنون نه كلاه قرمزي و نه گروه همراهش جذابيت گذشته را ندارند. عروسك‌هايي كه به جمع كلاه قرمزي افزوده شده بودند طراوت لازم را نداشتند. به همين دليل كلاه قرمزي 88 خسته‌كننده شده بود و كشش نداشت تا بيننده را به تماشاي اين مجموعه ترغيب كند.

هزار چهره بهتر از دوهزار چهره

به گفته بسياري از بينندگان تلويزيون، رقيب سرسخت كلاه قرمزي در ايام نوروز 88 ، مرد 2 هزار چهره بود كه مهران مديري نقش او را بازي مي‌كرد. مرد 2 هزار چهره امسال در ادامه مرد هزار چهره، نوروز به خانه‌ها آمد تا خاطره خوب «مسعود شصتچي» را در ذهن مخاطبان زنده كند اما از شواهد بر مي‌آيد كه مرد 2 هزار چهره نتوانست مانند مرد هزار چهره طرفداران بسيار پيدا كند. مهران رجبي بازيگر سينما و تلويزيون كه او را بيشتر در آثار كميك مي‌بينيم درباره مرد 2 هزار چهره گفت: اين مجموعه نتوانست موفقيت سري اول خود را تكرار كند، به اين دليل كه قصه‌اش براي مخاطبان روشن بود و ديگر نمي‌توانست آنها را غافلگير كند.

قطبي‌زاده هم درباره اين سريال گفت:خود مديري در نقش مسعود شصتچي خوب بازي مي‌كرد اما مساله اين جاست كه مديري مدام خودش را تكرار مي‌كند و اين تكرار بيننده را خسته مي‌كند.

محمدتقي فهيم ديگر منتقد سينما و تلويزيون در ارزيابي سريال مرد دو هزار چهره گفت: مرد 2 هزار چهره در ميان سريال‌هايي كه ايام نوروز از تلويزيون پخش شد در صدر جدول ارزشيابي قرار مي‌گيرد. اين سريال تاثيرگذار بود و نقدهاي خوبي بر بخش مديريتي جامعه داشت اما همين سريال در قياس با سريال مرد هزار چهره براي مديري يك گام به عقب بود چون بدعت‌ها و نوآوري‌هاي مرد هزار چهره را نداشت و به نوعي مي‌توان مرد 2 هزار چهره را تكرار مرد هزار چهره دانست.

فهيم افزود: امسال تلويزيون با نمايش برخي فيلم‌هاي سينمايي مانند فيلم «طعم گيلاس» نشان داد كه مديران سيما نگاهي همه جانبه به برنامه‌هاي نوروزي دارند و تمايل دارند اقشار مختلف مخاطب را جذب برنامه‌هاي تلويزيون كنند. به همين دليل كارگرداناني مانند مديري بايد از اين فضاي مناسب بيشترين استفاده را مي‌بردند و آثار در خور تامل‌تري توليد مي‌كردند.

فهيم يكي از بينندگان سريال «ماه عسل» هم بوده كه نوروز امسال از شبكه 2 سيما پخش شد. فهيم درباره اين سريال گفت: آنچه باعث شد سريال ماه عسل ضعيف جلوه كند فقدان قصه در فيلمنامه اين سريال بود.

فيلمنامه كشمكش لازم را نداشت و كارگردان تلاش كرده بود كه اين كمبود را به وسيله قدرت بازيگران برطرف كند كه موفق نشده بود. چون يك فيلمنامه پر ديالوگ و پر بگو مگو و بدون قصه را نمي‌توان فقط با اتكا به قدرت بازيگران به سريالي موفق تبديل كرد؛ بازيگر براي نمايش قدرت خود به قصه و داستان پر كشش نياز دارد.

تلويزيون رسانه‌اي پر قدرت

آنتن همه شبكه‌هاي تلويزيون در ايام نوروز در بيشتر اوقات شبانه روز پر بود.

دست‌اندركاران تلويزيون تلاش كرده بودند با ايجاد تنوع در برنامه‌ها همه مخاطبان را راضي كنند. به همين دليل همه شبكه‌ها برنامه‌هاي مستند خوبي را در كنداكتور پخش خود گنجانده بودند. برنامه‌هاي تركيبي سعي مي‌كردند دريچه‌اي تازه به روي مخاطبان بازكنند و شبكه 2 سيما كه نوروز امسال اولين آزمون را براي پر كردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان از سر گذراند سعي كرده بود بهترين برنامه‌ها را براي اين گروه سني روي آنتن بفرستد اما اين تلاش‌ها نشانه اين نيست كه همه قدرت تلويزيون همين برنامه‌هايي بود كه در نوروز 88 ديديم. مسلما نقد كارشناسانه اين برنامه‌ها، سازندگان و مديران تلويزيون را در توليد و پخش برنامه‌هاي كم نقص‌تر ياري مي‌كند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: