کد خبر: ۱۶۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱

در آستانه نوروز بازار فروش تور و ارسال پیامک از دفاتر خدمات مسافرتی داغ است و فعالان این عرصه تلاش می کنند بخشی از تقاضای مسافران را برآورده کنند؛ هرچند که شرایط حاکم رضایت ندارند.

 کمتر از یک ماه به پایان سال و آغاز تعطیلات نوروزی مانده است؛ در کنار هیاهویی که در خیابان های منتهی به بازارها و مراکز خرید برپاست و مردم عادی سعی می کنند تا به نحوی با احتساب عیدی و حقوق، مایحتاج نوروزی خود و خانواده را برآورده کنند، هستند کسانی که سفر را بر ماندن و دیدار تازه کردن ترجیح می دهند.
 
نوروز برای فعالان صنعت گردشگری، فصل رونق سفر و گردشگری است زیرا تعطیلات دو هفته ای آغاز سال نو، این امکان را برای برگزارکنندگان تورهای مسافرتی فراهم می کند که بسته های گردشگری متنوع و بلندمدتی را تدارک ببینند.
 
از بین تورهای داخلی و خارجی که دفاتر خدمات مسافرتی برای این ایام طراحی می کنند، هزینه تورهای خارجی به دلیل افزایش قیمت ارزهای مرجع در بازار آزاد، نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته اند که هیچ کس حتی مسوولان گردشگری آن را کتمان نمی کنند.
 
تورهای نوروزی خارجی گستره وسیعی از خاور دور تا آمریکای جنوبی را در بر می گیرد و بسته به توان مالی مسافر و در شرایط عادی، قیمت آن از حدود یک میلیون و 500هزار تومان آغاز می شود و گاهی به بیش از 20 میلیون تومان برای هر نفر می رسد.
 
نگاهی به قیمت حاکم بر بسته های سفر دفاتر خدمات مسافرتی نشان می دهد که به نسبت دوری کشور مقصد، خدمات ارایه شده و بویژه هتل، قیمت ها تغییر می کند.
 
برزیل و آفریقای جنوبی پیشتاز گرانترین تورهای نوروزی هستند اما هنوز امارات متحده عربی و ترکیه مقاصد ارزان قیمت ایرانیان به شمار می روند.
 
تورهای خارجی در این ایام ویژه سال، به طور عموم به صورت هفتگی تعریف می شوند و در مواردی که مقصد سفر بسیار دور باشد مانند استرالیا، برزیل ، این سفرها تا دو هفته نیز افزایش می یابد.
 
نگاهی به بسته های نوروزی یکی از دفاتر خدمات مسافرتی نشان می دهد که اقامت 10 روزه در استرالیا برای هر نفر حدود 4 میلیون تومان هزینه ریالی و سه هزار و 865 یورو هزینه ارزی در بر دارد.
 
یعنی اگر قیمت هر یورو در بازار آزاد را 4 هزار و 900 تومان محاسبه کنیم، برای این سفر باید نفری 22 میلیون و 850 هزار تومان بپردازیم.
 
شاید این قیمت ها برای بسیاری از هموطنان نجومی و دور از انتظار باشد و عامه مردم از اینکه عده ای حاضرند در چنین شرایط اقتصادی چنین مبالغی را بپردازند، تعجب کنند اما هستند کسانی که توان مالی پرداخت این ارقام را دارند و اگر تقاضای برای انجام چنین سفرهایی در کار نبود، آژانس های مسافرتی نیز بسته های اینچنینی تهیه نمی کردند.
 
نکته جالب در قیمت تورهای خارجی، شرایطی است که آژانس های مسافرتی در ذیل بسته های خود تعیین می کنند؛ بر این اساس قیمت میلیونی که مسافر پرداخت می کند، تنها شامل اخذ ویزای توریستی، بلیت رفت و برگشت هواپیما، بیمه حوادث مسافرتی، عوارض و ترانسفر فرودگاه های خارج از کشور و همراهی مدیر تور فارسی زبان است.
 
در اغلب موارد پرداخت هزینه هایی چون بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری، غذا (بجز صبحانه) به عهده مسافر است که همین رویکرد بر قیمت تمام شده یک سفر می افزاید.
 
به طور عمده خاور دور و جنوب شرق آسیا (هنگ کنگ، کره جنوبی، ویتنام ، لائوس، مالزی، سنگاپور، اندونزی، چین، ژاپن، تایلند) شبه قاره هند، ترکیه (آنتالیا، استانبول، آنکارا)، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، لبنان (بیروت)، تورهای دور اروپا، استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی مقصد بسیاری از تورهای نوروزی خارجی است.
 
البته چندسالی است که آذربایجان و گرجستان نیز به این بسته های نوروزی وارد شده اند و شاهد ورود تورهای باکو، تفلیس و باتومی به پکیج های گردشگری آژانس های مسافرتی هستیم که قیمت آنها نیز تا سه میلیون تومان برآورد می شود.
 
تورهای دوبی که به طور عمده پنج روزه طراحی می شوند بین دو تا پنج میلیون تومان قیمت دارند و تورهای مقصد ترکیه نیز به طور میانگین بین یک میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند.
 
ارزان بودن تورهای ترکیه و دوبی بی علت نیست زیرا در اغلب موارد پرداخت هزینه بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری و غذا به عهده مسافران است و گشت های روزانه کمتر در این بسته ها دیده می شود.
 
قیمت تورهایی که به مقصد جنوب شرق آسیا حرکت می کنند، بسیار متفاوت از سال های گذشته است؛ در حالی که در نوروز پارسال می شد با 2 میلیون تومان به جزایر این خطه از جمله مالدیو سفر کرد، اکنون برای رزرو ارزان ترین تور به مقصد جزایر مالدیو باید حداقل 6 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کرد و یا هزینه سفر به اندونزی بالغ بر هفت میلون و 700 هزار تومان می شود.
 
آفریقای جنوبی نیز از این افزایش قیمت ها بی نصیب نمانده است و برای سفر به جنوبی ترین نقطه قاره سیاه، باید حدود 15 میلیون تومان برای ثبت نام در تورها هزینه کرد.
 
تورهایی که به مقصد کشورهای اروپایی طراحی شده اند نیز جزو تورهای گرانقیمت به شمار می روند؛ اگر تورها برای اروپای غربی و کشورهایی چون فرانسه، سوئیس و اسپانیا طراحی شوند قیمت آن به بیش از 15 میلیون تومان می رسد.
 
تورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان، یونان و اسلوونی وضعیت بهتری دارند و برای نمونه سفر هشت روزه به یونان و مجارستان حدود 11 میلیون تومان تمام می شود.
 
با وجود قیمت گذاری میلیونی برای سفرهای خارجی هموطنان، فعالان عرصه سفر و گردشگری از وضعیت کنونی بازار سفر رضایتی ندارند و بر این باورند که افزایش قیمت تورها اجتناب ناپذیر بوده و به دنبال نوسانات نرخ ارز بویژه دلار روی داده است.
 
به عقیده آنان، افزایش تقاضا برای تامین ارز مسافرتی از بازار آزاد، در هفته های پایانی سال، قیمت ارزهای عمده از جمله دلار و یورو را بیش از رقم کنونی افزایش خواهد داد که همین مساله گران تر شدن تورها را در پی دارد.
 
هرچند برخی مراجع تصمیم گیری (از جمله مجلس) از کاهش تورهای خروجی استقبال می کنند و بر این باورند که کاهش مسافران، صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد اما متولیان صنعت گردشگری و کارشناسان بر این عقیده هستند که گردشگران خروجی از ایران، می توانند بهترین تبلیغ برای ورود گردشگر خارجی به کشور باشند.
 
به عقیده کارشناسان، مراوادات فرهنگی بین ملت ها باید دو سویه باشد تا هر دو طرف از منافع آن بهره مند شوند و تا ˈرفتنیˈنباشد، نمی توان در انتظار ˈآمدنˈ نشست.
 
در حقیقت ورود و خروج گردشگر دو روی یک سکه هستند که چرخش آن، رونق گردشگری را در پی دارد و انتظار می رود که مسافرانی که توان مالی برای عزیمت به اقصی نقاط جهان را دارند، به عنوان سفیران فرهنگی ایران اسلامی، دیگر ملت ها را برای سفر به ایران ترغیب کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: