کد خبر: ۱۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰

به دليل استقبال مردم و اينكه اين فيلم در زماني در اين سالن اكران شد كه نزديك به سال جديد بوديم؛ تصميم گرفتيم يك بار ديگر اين فيلم را نمايش بدهيم

مسعود ده‌نمكي در پاسخ به يكي از حاضرين در جلسه نقد فيلم «اخراجي‌ها2» مبني بر اينكه چرا در مورد افرادي كه سكوت كردند، فيلم نمي‌سازيد، گفت: «اخراجي‌ها3» را سياسي‌تر مي‌سازم.

به گزارش فارس، شب گذشته پس از اكران فيلم سينمايي «اخراجي‌ها2»، جلسه نقد و بررسي اين فيلم در انجمن روزنامه‌نگاران برگزار شد. در اين مراسم كه محمد‌تقي فهيم مجري آن بود، تماشاگران و مجري برنامه سؤالات خود را درخصوص فيلم «اخراجي‌ها2» از مسعود ده‌نمكي كارگردان اين فيلم پرسيدند.

در اين مراسم، تعدادي از تماشاگران، سؤال‌هاي خود را به صورت كتبي به مجري برنامه تحويل مي‌دادند و تعدادي از آنها سؤالات خود را به صورت شفاهي مطرح مي‌كردند.

محمدتقي فهيم در ابتداي مراسم گفت: به دليل استقبال مردم و اينكه اين فيلم در زماني در اين سالن اكران شد كه نزديك به سال جديد بوديم؛ تصميم گرفتيم يك بار ديگر اين فيلم را نمايش بدهيم.

ده‌نمكي در پاسخ به سؤال محمدتقي فهيم كه از وي درخصوص شگفتي‌ساز شدن «اخراجي‌ها2» پرسيد، گفت: خودم هم نمي‌دانم و هنوز هم فكر نمي‌كنم كه به نيت سينماگر شدن وارد اين حوزه شدم، فقط مي‌خواستم ايده‌هايم را در باب جنگ به تصوير بكشم يا روي كاغذ بياورم و زماني كه مشاهده كردم اين‌ها به تصوير كشيده نمي‌شود، تصميم گرفتم خودم وارد صحنه شوم.

ده‌نمكي در ادامه افزود: چيزي كه ما در «اخراجي‌ها2» گفتيم حقيقت بود و نسل جديد ما با اين صحبت‌ها به تناقض برخورد كرد و بايد گفت چرا وقتي كه در سينماي ما، فيلم ضد جنگ مي‌ساختند، حرف‌هايشان را عبور از خط قرمز نمي‌ناميدند.

وي در رابطه با علت ساخت «اخراجي‌ها2» اظهار داشت: يكي از آزادگاني كه 10 سال در اسارت بوده و هر بار كه او را شكنجه مي‌دادند، حرف خودش را مي‌زد؛ به من گفت: 10 سالي كه در اسارت بودم، آن‌قدر من را عذاب نداد كه در حال حاضر، صحبت‌هاي بعضي از افراد من را مي‌شكند و پس از اين ماجرا بود كه تصميم گرفتم اين فيلم را براي آزادگان بسازم.

كارگردان فيلم «اخراجي‌ها2» در ادامه گفت: «اخراجي‌ها3» در رابطه امروزه ساخته مي‌شود و در آن نشان مي‌دهم كه آنها با ما چه كردند.

در ادامه به سوال و جواب‌هاي مجري مراسم و حضار با مسعود ده‌نمكي مي‌پردازيم:

* محمدتقي فهيم: چرا بعضي از كارشناسان معتقدند، تكنيك فيلم ضعيف است؟

ده‌نمكي: بخشي از نقدها ممكن است از سر دلسوزي باشد ولي بخش عمده‌اي از آن به خاطر مضمون فيلم است، نه به خاطر تكنيك آن و به دليل اينكه نمي‌توانند روي مضمون آن صحبت كنند، اشكالات فني و تكنيكي از آن مي‌گيرند.

وي در ادامه تصريح كرد: اين‌ها، سال ها در فيلم هايشان گفتند چرا جنگيديد؟، ولي من در اخراجي‌ها گفتم اگر نمي‌جنگيديم بايد به صدام مي‌گفتيم «آق دايي».

ده‌نمكي افزود: اين‌ها ناراحت نيستند، دارند بلكه در حال آتش گرفتن هستند و مي‌گويند دانش‌آموزان را به زور به سينما آورده‌ايد؛ همان‌طوري كه راديو اسرائيل قبل از 22 بهمن، حرف‌هايي شبيه به اين را درباره مردم ايران مي‌زند. اين آدم‌ها به شعور مخاطب توهين مي‌كنند و مي‌نويسند مردم عوام‌زده هستند و قدرت تحليل ندارند.

وي اظهار داشت: «اخراجي‌ها» مطالبات مردم را به تصوير مي‌كشد و كساني را به تصوير مي‌كشد كه مردم را به جبهه مي‌فرستادند ولي خودشان نمي‌رفتند و بايد گفت اين صحبت‌ها تناقضي با مفاهيم انقلاب ندارد و درواقع مرز بين رياكاري و حقيقت را به تصوير مي‌كشد.

* محمد‌تقي فهيم: چطور اين همه بازيگر را جمع كرديد؟

مسعود ده‌نمكي: وقتي كه فيلم‌نامه را به آنها دادم، آنها هم احساس كردند حرف مردم است و رياكارانه نيست و در اين فيلم، تمام تلاش‌شان را كردند و صادقانه از آنها تشكر مي‌كنم.

* فهيم: چطور شد از مطبوعات بيرون آمديد؟

ده‌نمكي: ترجيح مي‌دهم كار تكراري انجام ندهم و زماني كه در شلمچه فهميدم كارهاي از اين قبيل زياد انجام مي‌شود به كارهاي ديگر پرداختم و در نهايت به مستندسازي و سينما رسيده‌ام.

كارگردان فيلم سينمايي «اخراجي‌ها2» در ادامه مراسم اظهار داشت: اخراجي‌ها جدي‌ترين فيلم جنگي است و طنز به ايجاد كردن اين فضا كمك مي‌كند.

* يكي از تماشاگران: فكر مي‌كنيد چرا فروش فيلم سينمايي «اخراجي‌ها2» از مرز 4 ميليارد گذشت؟

ده‌نمكي: من فقط اين را مي‌گويم كه اگر «اخراجي‌ها 1» را هم مي‌گذاشتند، از مرز 4 ميليارد مي‌گذشت.

به گزارش فارس، مسعود ده‌نمكي در ادامه مراسم افزود: ما بايد حرف‌هاي عميق خود را با توده‌هاي مردم بزنيم همان طور كه پيامبر اين كار را انجام مي‌دادد و در «اخراجي‌ها2» شاهد اين بوديم كه به صورت لايه لايه، مثنوي‌وار و با زبان طنز و ساده مفاهيم عميقي را ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: تمام ديالوگ‌هاي فيلم، سياسي است و هر كس به اندازه خودش، از آن برداشت مي‌كند و من به سينما آمده‌ام تا حرفم را بزنم و اگر زماني بخواهم براي كسي فيلم بسازم، از اين عرصه خواهم رفت و اينكه منتقدان از لحاظ موضوعي با فيلم مشكل دارند اين است كه اين فيلم نگاه من است.

* يكي از تماشاگران: آيا اخراجي‌ها 4 و 5 هم ساخته مي‌شود؟

ده‌نمكي: فعلا روي اخراجي‌ها3 فكر مي‌كنم و بايد ببينم، مي‌توانم فيلم‌نامه خوبي بنويسم و اصلا روي فروش اخراجي‌ها3 فكر نمي‌كنم.


*يك تماشاگر جوان: من از شما تشكر مي‌كنم و از شما مي‌خواهم كمي آرام باشيد.

ده‌نمكي: وقتي كه آراميم، اين كارها را با ما مي‌كنند؛ واي به حال روزي كه ناآرام باشيم.

در ادامه مراسم، ده‌نمكي به تعجب مقام معظم رهبري از كافر نبودن طنز جلد دوم كتاب حميد داودآبادي اشاره كرد و گفت: اگر ما بتوانيم با زبان طنز، مخاطب را به سينما بياوريم و 10 درصد حرف‌هايمان را به او بگوييم؛ كار بزرگي انجام داده‌ايم.

* يكي از تماشاگران: آيا هواپيماربايي، غير منطقي به نظر نمي‌رسيد؟

ده‌نمكي: اصل قضيه آدم‌ربايي در سال 63 اتفاق افتاده بود و من سعي كردم اين ماجرا را قصه‌پردازي كنم حتي هواپيماربايي در آن زمان بدون اسلحه انجام شده بود و من به خاطر طبيعي‌تر نشان دادن آن، از اسلحه هم براي هواپيماربايي استفاده كردم.

وي ادامه داد: خطاب به كساني كه به اين مسائل معتقدند مي‌گويم: تاريخ، سكوت شما را نخواهد بخشيد و امروز سر ده‌نمكي را به عنوان نقد مي‌بُرند و تاريخ كساني را دست به قلم هستند و كاري انجام نمي‌دهند، نخواهد بخشيد.

وي در ادامه تصريح كرد: اين‌ها، سال‌ها در فيلم هايشان گفتند چرا جنگيديد؟، ولي من در اخراجي‌ها گفتم اگر نمي‌جنگيديم بايد به صدام مي‌گفتيم «آق دايي».

كارگردان فيلم «اخراجي‌ها2» افزود: با دلي پر از خون شما را هجو مي‌كنم و شما هم بايد دردتات بيايد و نبايد چشمانمان را به روي حقيقت ببنديم. همان‌طور كه شب عاشورا ياران امام حسين (ع)، او را رها كردند؛ در جنگ هم بعضي مواقع از 400 نفر، 4 نفر باقي مي‌ماندند.

* محمد‌تقي فهيم: چطور شده كه مسعود ده‌نمكي با برخورد جدي و خشك، اين فيلم طنز را ساخت؟

مسعود ده‌نمكي: به خاطر اينكه در فيلم مخاطب من، شما هستيد ولي در جاي ديگر مخاطب من نامردان هستند.

بر اساس اين گزارش، در ادامه مراسم، مالكي؛ آزاده‌اي كه 9 سال در اسارت بوده به حضار گفت: تاكنون طي اين چند سال، تمام چيزهايي كه از آزادگان بايد نشان مي‌دادند، به تصوير نكشيدند و وقتي كه اين فيلم به دل مي‌نشيند، به خاطر اين است كه از دل برخواسته است.

وي در ادامه افزود: در دوران اسارت، بنده را تا گردن در لچن فرو‌بردند، به خاطر اينكه من توهيني به رهبرم بكنم ولي هرگز اين كار را انجام ندادم و وقتي كه بيرون مي‌آمدم بر صدام لعنت مي‌فرستادم.

مالكي در ادامه اظهار داشت: من از مسعود ده‌نمكي و مجموعه هنرمندان اين فيلم تشكر مي‌كنم و از او مي‌خواهم حال و روز الان ما را هم به تصوير بكشد و مشكلات ما در جامعه را بيان كند.

به گزارش فارس، در ادامه مراسم خانم ميان‌سالي گفت: وقتي كه در زمان جنگ پرستار بودم و مجروحان را پيش من مي‌آوردند، از رزمندگان همين صحبت ها را مي‌شنيدم و الان كه اين فيلم را ديدم اين خاطرات براي من تجديد شد.

* يك جوان به مسعود ده‌نمكي گفت: فيلم شما به خاطر اين فروش خوبي داشت كه از طنز جذابي برخوردار بود و مقداري هم به نكات اخلاقي و عرفاني مي‌پرداخت ولي شما نبايد در مقابل سينماگران جنگ موضع بگيريد و خود را فرشته نجات سينماي جنگ معرفي كنيد همچنين ما نبايد در هر كاري افراط و تفريط بكنيم و به نظر من شما نبايد خودتان را با جايگاه ابراهيم حاتمي‌كيا و رسول ملاقلي‌پور مقايسه كنيد.

ده‌نمكي: بنده هيچ مشكلي با اين فيلم‌سازان ندارم و ما يكديگر را نقد مي‌كنيم و در عين حال با يكديگر دوست هستيم و حاتمي‌كيا وقتي فيلم را ديد گفت: به اخراجي‌ها قبطه مي‌خورو همچنين من از اينكه پرمخاطب‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را ساختم، افتخار مي‌كنم.

* يكي از تماشاگران: آيا بهتر نبود از جلوه‌هاي ويژه بهتري استفاده مي‌كرديد؟
ده نمكي: به نظر من جلوه هاي ويژه اين فيلم خيلي خوب بود و صحنه‌هاي هواپيما، پلان‌هاي خارجي هواپيما، تكثير آدم‌ها و تانك‌ها و شليك گلوله تانك از جمله جلوه‌هاي ويژه بود كه اگر خوب نبود شما متوجه آن مي‌شديد.

* يكي از تماشاگران: چرا در مورد افرادي كه سكوت كردند، فيلم نمي‌سازيد؟

ده‌نمكي: ان شاءالله در «اخراجي‌ها3» حرف‌هاي سياسي‌تري مي‌زنم

* يكي از تماشاگران: چقدر بايد زمان بگذرد تا ما، شما را باور كنيم؟
ده‌نمكي: شما نبايد من را باور كنيد بلكه بايد اثرم را باور كنيد؛ همان‌طور كه شهيد آويني مي‌گفت: فيلم، حديث نفس كارگردان است و به نظر من اثري كه روح مؤثر در آن نباشد، فيلم نيست.

* يك نوجوان در آخرين سؤال اين مراسم، در خصوص واقي نبودن بعضي از ديالوگ‌ها مانند وجود آب معدني، ماشين هاچ‌بك و مانتو كوتاه در آن زمان از مسعود ده‌نمكي پرسيد و وي در جواب گفت: آب معدني در آن زمان هم وجود داشت، واژه هاچ‌بك هم يك اصطلاح انگليسي است كه به ماشين‌هاي صندوق‌دار اطلاق مي‌شود و مانتو كوتاه هم با عنوان پانكيسم در آن زمان وجود داشته است همچنين سينما فقط رئال نيست و كارگردان مي‌تواند از تخيل هم در آن استفاده كند و مهم اين است كه براي مخاطب جذاب باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار