کد خبر: ۲۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۷

متاسفانه در ایران اغلب رسانه‌ها تنها به دنبال جذب آگهی هستند و اولویت اول آنها جذب آگهی است و حتی در بخشهایی که باید به مطالب خبری اختصاص دهند آگهی چاپ می‌کنند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با بیان اینکه رسانه‌ها برای ایفای نقش خود در مهندسی فرهنگی جامعه نیازمند آسیب‌شناسی هستند گفت: رسانه‌های ما اغلب غیر حرفه‌ای عمل می‌کنند.

علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش رسانه‌ها در مهندسی فرهنگی، گفت: وسایل ارتباط جمعی موجودات زنده و بانشاطی هستند که می‌توانند ارتباط متقابلی با فرهنگ و جامعه داشته باشند.

وی افزود: نقش رسانه‌ها رهبری فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد پل ارتباطی میان افراد تاثیرگذار جامعه و مردم، فرهنگ را به مسیری درستی هدایت کرده و موجب اعتلای فرهنگی می‌شوند.

تاثیرگذاری در گرو آلوده نشدن به منافع فردی

جوانفکر خاطرنشان کرد: این تاثیرگذاری در گرو ایفای نقش درست و آلوده نشدن به منافع فردی است و رسانه‌ها همواره باید در راستای منافع ملی و عمومی حرکت کنند و اگر رسانه‌ای به منافع شخصی آلوده شود کارایی لازم را نخواهد داشت.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سپس با اشاره به تاثیرگذاری صاحبان سرمایه بر فعالیت و کارکرد مطبوعات گفت: رسانه‌ها می‌توانند در برخود با عوامل تجاری دو رویکرد متفاوت اتخاذ کنند. برای برخی از رسانه‌ها جذب آگهی هدف نیست و تنها اطلاع رسانی اولویت آنها محسوب می شود بنابراین صاحبان سرمایه هم دنباله رو آنها هستند، اما در مقابل برخی از رسانه‌ها وابستگی شدیدی به آگهی‌های تجاری پیدا می‌کنند و جذب آگهی اولویت اصلی آنها می‌شود.

جذب آگهی خللی در انجام رسالت رسانه‌ها

جوانفکر با بیان اینکه وابستگی رسانه‌ها به آگهی‌های تجاری آنها را از انجام رسالت اصلی باز می‌دارد تصریح کرد: اولویت رسانه این است که در تامین منابع مادی خود مستقل باشد برای همین جذب آگهی یکی از راهکارهای کسب درآمد است اما جذب آگهی نباید وظایف رسانه را تحت الشعاع قرار دهد چرا که نارسایی و ناکارآمدی رسانه را به دنبال دارد.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور یادآور شد: رسانه‌ها در کشورهای توسعه یافته به دلیل اینکه در اطلاع رسانی دست برتر را دارند موسسه‌های تجاری را ترغیب می‌کنند تا آگهی‌های خود را به این قبیل رسانه‌ها بدهند، بنابراین آگهی دهندگان به دنبال رسانه‌هایی هستند که در اطلاع رسانی بهتر از رسانه‌های دیگر عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در ایران اغلب رسانه‌ها تنها به دنبال جذب آگهی هستند و اولویت اول آنها جذب آگهی است و حتی در بخشهایی که باید به مطالب خبری اختصاص دهند آگهی چاپ می‌کنند.

مطالب روزنامه‌های ما تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند

جوانفکر مشکل دیگر رسانه‌ها را تکیه بیش از حد آنها به منابع غیر اختصاصی خبری خواند و خاطرنشان کرد: رسانه‌های ما بسیار متکی به منابع غیر اختصاصی خبری هستند به همین دلیل خبرهایشان هیچگونه تازگی‌ای ندارد. زمانیکه مخاطبان روزنامه‌‌های مختلفی را می‌خوانند برداشتشان این است که مطالب روزنامه‌ها تفاوت ماهوی ندارد.

وی ادامه داد: حتی مخاطبان گاهی به خواندن تیتر روزنامه‌ها بسنده می‌کنند چون متن خبر هیچ اطلاع تازه‌ای نمی‌دهد و این آسیبی برای رسانه‌های ما به حساب می‌آیند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور گفت: رسانه‌ها باید برای پوشش خبری رویدادها به اخبار فکسی و تلکسی و خبرهای سایتهای خبری اعتنا نکنند و برای پوشش خبری خبرنگار اختصاصی داشته باشند.

پرهیز از تفسیر اخبار

وی با بیان اینکه افزایش مطالب تفسیری در رسانه‌ها از دیگر آسیبهای این حوزه قلمداد می شود افزود: این مطالب تفسیری به دلیل اینکه هزینه زیادی برای تهیه آن وجود ندارد مورد توجه صاحبان رسانه‌ها قرار گرفته است و با استفاده از این شیوه خبرنگار اخباری را از منابع مختلف گردآوری می‌کند و بر اساس آنها تفسیری ارائه می دهد که منطبق با سیاستهای رسانه باشد.

جوانفکر با بیان اینکه وظیفه رسانه روایت عینی واقعیت است یادآور شد: رویکرد تفسیری غلط است در حالی که رسانه‌های ما بیشتر به تفسیر خبری روی آورده واز مسیر خبری خارج شده‌اند. آنها برای اینکه خود را متفاوت نشان دهند و فکر خود را در گزارش دخالت دهند و در نتیجه به اهداف سیاسی خودشان برسند دست به تفسیر اخبار می‌زنند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها برای اینکه بتوانند در مسیر مهندسی فرهنگی گام بردارند باید به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند و کارهای ابتکاری و خلاق را ارج بنهند تا بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: