کد خبر: ۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶

طي چند روز گذشته نامه‌ها و متن‌هاي بسياري از سوي اقشار مختلف جامعه داشته‌ايم كه نسبت به اين قضيه اظهار تاسف و نگراني كرده و پيگيري اين موضوع را خواستار شده‌اند.

رييس هيات مديره اتحاديه مركبات با تاكيد براينكه بايد كسي پاسخگوي واردات بي‌رويه مركبات به كشور باشد، ادامه داد: متاسفانه با وجود اينكه در توليد مركبات در كشورمان داراي مزيت هستيم و قابليت‌ رقابت با ساير كشورها را داشته و مي‌توانيم در اين محصول صادرات داشته باشيم مي‌بينيم كه واردات از كشورهاي مختلف به راحتي انجام مي‌شود و كسي هم پاسخگو نيست.

به گزارش ایسنا، دكتر عنايت‌الله بياباني، با اشاره به واردات مركبات به كشور و طرح مباحثي از جمله متعلق بودن آن به رژيم صهيونيستي اظهار كرد: طي چند روز گذشته نامه‌ها و متن‌هاي بسياري از سوي اقشار مختلف جامعه داشته‌ايم كه نسبت به اين قضيه اظهار تاسف و نگراني كرده و پيگيري اين موضوع را خواستار شده‌اند.

رييس هيات مديره اتحاديه مركبات افزود: باوجود قرنطينه و گمرك چطور ممكن است اين مقدار مركبات وارد كشور شود و هيچ نوع كنترلي هم روي آن نباشد؟

وي افزود: در حاليكه توليدكنندگان داخل كشورمان با سختي و مشقت با حوادث غيرمترقبه مبارزه مي‌كنند تا بتوانند محصول خود را حفظ كنند، از سوي ديگر شاهد هستيم كه عده‌اي سودجو براي منافع خود اقدام به واردات مركبات از كشورهاي مختلف مي‌كنند.

بياباني گفت: در حال حاضر مركبات وارداتي كمتر از 1500 تومان و نارنگي پاكستاني كمتر از 2000 تومان فروخته نمي‌شود ولي توليدكنندگان داخل محصول خود را به كمترين قيمت مي‌فروشند با اين حال حتي در برخي موارد اين محصولات با قيمت پايين هم خريداري ندارد.

او اضافه كرد: باوجود اينكه اكنون فصل مركبات نيست و ميوه‌هاي فصلي بيرون آمده ولي هنوز مقدار زيادي مركبات روي دست باغداران باقي ‌مانده است.

بياباني اظهار كرد: مركبات وارداتي كه زماني اجازه توزيع آن در بازار داد نشده اكنون به بازار تغذيه مي‌شود البته ضرر اين اقدام متوجه توليدكننده داخل است كه نتوانسته توليد خود را بفروشند و از سوي ديگر ضرر آن به مصرف‌كننده نيز كه نتوانسته محصولات را ارزان‌ خريداري كند، مي‌رسد.

وي با اشاره به اينكه ذخيره‌سازي براي ايام نوروز به شكل مناسب انجام و با قيمت 750 تا 800 تومان توزيع شد، ميزان توليد مركبات در كشور را 4 ميليون و 500 هزار تا 5 ميليون تن ذكر كرد و افزود: براي اينكه در اين بخش توليدكننده بتواند با آسودگي به توليد خود ادامه داده و ضرر و زياني متوجه آنها نباشد بايد دولت در ايجاد سردخانه و انبارهاي مناسب سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي مناسب داشته باشد تا توليدكنندگان بتوانند محصول خود را ذخيره كرده و در زمان مناسب توزيع كنند.

اوافزود: چرا وقتي محصول كيوي به راحتي ذخيره‌سازي مي‌شود براي مركبات اقدامي در راستاي ايجاد تجهيزات لازم و كافي در زمينه ذخيره‌سازي صورت نمي‌گيرد؟ و چرا نمي‌توان همچون كيوي مركبات را نيز نگه داشت.

رييس هيات مديره اتحاديه مركبات گفت: خوشبختانه با توجه به بارندگي‌هاي انجام شده امسال وضعيت توليد مركبات بسيار مطلوب است و اميدواريم با وجود اين توليدات مرغوب دولت براي آينده چاره‌اي بيانديشد تا توليدكنندگان بتوانند با كمترين خسارت به توليد خود ادامه دهند.

وي با تاكيد بر اينكه در كشور مي‌توان به جاي ذخيره‌سازي 40 تا 50 هزار تن مركبات 100 هزار تن ذخيره‌سازي انجام داد، افزود: بايد جلوي واردات بي‌رويه گرفته شود تا عوارض ناشي از واردات باعث نابودي مركبات توليد داخل نشود.

بياباني درباره جبران خسارات ناشي از سرمازدگي و خشكسالي سال‌هاي قبل به باغ‌هاي مركبات اظهار كرد: با وجود اينكه برآوردهاي خسارات ناشي از سرمازدگي و خشكسالي در باغ‌هاي مركبات به شكل مناسبي انجام شد ولي ميزان بودجه‌اي كه براي اين كار اختصاص دادند بسيار پايين است و نمي‌توان اين خسارات را جبران كرد.

وي در پايان يادآور شد: خوشبختانه بارندگي‌هاي اخير خسارتي به باغ‌هاي مركبات وارد نكرد ولي چنانچه اين بارندگي‌ها به شدت ادامه پيدا كند ممكن است به شكوفه‌هاي درختان مركبات آسب بزند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: