کد خبر: ۲۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۰

منبع: سینمای ما

در شرایطی که سینمای ایران پس از چند سال رکود در مجامع داخلی و خارجی جانی تازه به خود گرفته، بذل توجهی همانند دستور اخیر رئیس جمهوری برای حل مشکلات فیلم درباره الی، می‌تواند امری لازم و مغتنم در مسیر پیشرفت بیش از پیش سینمای ایران به حساب آید. همان گونه که نتیجه دستور اخیر محمود احمدی‌نژاد، به کسب افتخاراتی در ایران و آلمان برای سینمای ایران انجامید.

جنجال‌هاي اخیر پیرامون حضور یکی از بازیگران فیلم درباره الی در خارج از مرزهای کشور، مي‌توانست به جايي ختم شود كه این فيلم نه در معرض قضاوت داوران جشنواره فيلم فجر قرار بگيرد و نه امكان تماشاي اين اثر تاثيرگذار براي سينمادوستان ايراني فراهم شود. اگر اين اتفاق مي‌افتاد، هم جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از حضور شاخص‌ترين ساخته سال سينماي ايران محروم مي‌شد و در كنارش، اكنون كلكسيون افتخارهاي جهاني سينماي پس از انقلاب يك جايزه بزرگ و معتبر را از دست داده بود.

كار اين حاشيه فرامتني به جايي رسید كه حضور يك مقام بالاي تصميم‌گيرنده‌ي كشور را لازم داشت تا شجاعت گرفتن چنین تصمیمی را داشته باشد و گره كور نمايش «درباره الي...» با حضورش در جشنواره فجر و فستيوال برلين باز شود. اين اتفاق يك بار ديگر هم موقع انتخاب «طعم گيلاس» (عباس كيارستمي) براي بخش مسابقه فستيوال كن پيش آمد و سرانجام با وساطت وزير امور خارجه وقت (دكتر علي‌اكبر ولايتي) فيلم به كن رفت و بزرگ‌ترين جايزه اعتباري سينما يعني نخل طلاي پنجاهمين دوره فستيوال كن فرانسه را گرفت. منتها آن‌جا بحث بر سر محتوا و موضوع فيلم بود و اين‌بار يك ماجراي حاشيه‌اي و جدا از متن فيلم دردسر ساز شده بود. چند هفته مانده به جشنواره فجر و در حالي‌كه خبرهاي ضد و نقيض درباره حضور یا عدم حضور فیلم «درباره الي...» تبدیل به بحث روز سينماي ايران شده بود، دکتر احمدی‌نژاد در اقدامي بي‌سابقه براي حل مشكل فيلم شخصاً وارد عمل شد و به وزارت مربوطه دستور پي‌گيري و بررسي موضوع را داد و مسیر دعوا با اين دستور مستقيم شكل ديگري به خودش گرفت. متوليان سينماي ايران و مسئولان مربوطه پس از مواجهه با اين توجه رئيس‌جمهوري به يكي از مقوله‌هاي خبرساز فرهنگي و هنري، با خيالي آسوده‌تر و پشتوانه‌اي محكم تصميم‌گيري كردند و «درباره الي...» به جمع آثار جشنواره فجر اضافه شد و همزمان در فستيوال معتبر جهاني برلين شركت كرد و خوشبختانه به‌دليل كيفيت زيبايي‌شناسي قابل توجه و مضمون قابل تاملش توانست در هر دو جشنواره فجر و برلين جايزه مهم بهترين كارگرداني را از آن خود كند.

بي‌شك اين اتفاق فرخنده براي سينماي ايران بايد از سوي اهالي سينما و دست‌اندركاران فيلمسازي در كشور و همين‌طور علاقمندان سينماي ايران به فال نيك گرفته شود. جايزه بهترين فيلم برگزيده تماشاگران جشنواره فجر مهر تاييدي بر اين تصميم مهم و كليدي بود و خرس نقره‌اي بهترين كارگرداني فستيوال برلين بار ديگر توجه همگان را به سينماي نوين ايران جلب كرد؛ سينمايي كه در چند سال اخير توجه چنداني در مجامع جهاني برنيانگيخته بود و «درباره الي...» شكل ديگر و وجه تازه و متفاوتي از سينماي ايران را در سطح جهاني مطرح كرد. اين توجه رياست‌جمهوري نشان داد كه هنوز در مورد موضوع‌هايي چنین غامض و حساسیت‌زا در سينمای ایران؛ به حضور مستقيم و بي‌واسطه مقام‌هاي بالاي كشوري نياز داريم. اين توجه جدي‌ و دقيق‌ به سينما از سوی بالاترین مقام‌های تصمیم گیرنده در نظام، مي‌تواند باز هم از سوي مقام‌هاي اصلي تصميم‌گيري و اجرايي كشور ادامه پيدا كند، و مناقشه‌ها و ابهام‌هايي كه درباره‌ي چند فيلم ديگر اين سال‌ها و حضور چند چهره‌ي مشهور و محبوب سينمادوستان و اهل فرهنگ وجود دارد، با حضوری قاطع و صریح، از میان ببرد. در شرایط پیچیده امروز، بعضی مشکلات موجود در سینمای ایران از طریق چنین تصمیم‌های بلندنظرانه‌ای، می‌تواند ختم به خیر شود. همان گونه که نمایش این فیلم حساسیت‌زا در داخل و خارج کشور، مشکلی ایجاد نکرد و به وزن و قیمت سینمای ایران افزود. مطمئناً اكنون با اين جوايز معتبر و اين حضور معتبر فيلم «درباره الي...»، باب تازه‌اي در تعامل ميان دولت‌مردان و مسولان سينما و سينماگران و فيلم‌هاي توليدي اين سينما گشوده شده و مي‌توانيم اميدوار باشيم كه در آينده‌اي نزديك امكان ديدار فيلم‌هاي ديگري كه هر كدام به دليلي از نمايش عمومي محروم مانده‌اند فراهم شود و همچنین سينماگران و بازيگران و چهره‌هايي كه با مشکلاتی در زمینه حضور و كار كردن در عرصه سينماي كشورمان رو به رو هستند، با اميد و شور و شوق بيش‌تري به عرصه‌ي سينما بازگردند و باعث رونق اعتباري و اقتصادي سينماي ايران شوند.

در شرايطي كه آثار سينماي ايران در رقابتي جدي‌ با نسخه‌هاي خانگي فيلم‌هاي روز دنيا قرار دارند و چهره‌هاي محبوب و تماشاگر پسندي منتظر حضور مجدد بر پرده سينماها و كشاندن مردم سينمادوست ايران به سالن‌هاي سينما هستند، حضور تاثيرگذار شخص رييس‌جمهوري يا مقام‌هاي تعيين‌كننده در اين حوزه مي‌تواند امكان تازه‌اي براي رفع برخي شائبه‌ها و سوتفاهم‌هاي سينمايي اين روزها باشد. در اين صورت، فرصت و پتانسيل بالقوه‌ي رشد و پويايي اين سينما - كه از مهم‌ترن ويترين‌هاي تبليغاتي كشور در سطح جهاني و مهم‌ترين دستاورد فرهنگي هنري سي سال اخير است – مهيا خواهد شد و وجهه‌ تازه‌اي از توجه مسئولان عالي‌رتبه كشور به مقوله‌ي فرهنگ و سينما را شاهد خواهيم بود. سينماي ايران و بعضي از آثار اين سينما و برخي از چهره‌هاي آن ارزش اين توجه را دارند. توجه‌ای که به موقع و پیش از آغاز بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی رئیس جمهور مبذول شد و نتیجه‌اش، خلق تمام این افتخارات و همچنین چند نمایش باشکوه در جشنواره فجر و برلین بود که اخبارش را در همین سایت، خواندید و می‌خوانید. در روز افتتاحیه جشنواره بیست و هفت در مراسم تجلیل از آقای ابراهیم حاتمی کیا شاهد بودیم که ایشان برای بار چندم از مسوولین طراز اول کشور خواست بالاخره بعد از چهار سال تکلیف اکران فیلم ارزشی به رنگ ارغوان را روشن کند. قطع و یقین حل این فیلم هم توجه ویژه شخص رئیس جمهور را می طلبد. قطعا دخالت رئیس جمهور و تصمیم قاطع ایشان برای اهالی سینما خیلی امیدوار کننده خواهد بود. افراد بزرگ کسانی هستند که خود جریان ساز هستند و به موقع تصمیمات درست اتخاذ می کنند. به هر حال اگر تصمیم رئیس جمهور نبود معلوم نبود که چه مقدار از توفیق اخیر فیلم شامل حال سینما می شد.

امیدواریم اکران فیلم به رنگ ارغوان آقای ابراهیم حاتمی کیا را از بی تفاوتی این سال‌هایش خارج کند. و از سوی دیگر چنین نکته سنجی‌هایی از سوی مقامی چون رئیس جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بازیگرانی را که اخیرا به دلایلی از بازی محروم شده اند و سینمای ما به دلایل گوناگون نیازمند حضور آن‌هاست؛ به سینما بازگردند. از حسن توجه رئیس جمهور متشکریم و در انتظار دیگر تصمیم‌ها و اتفاقات فرخنده در چنین مواردی می‌مانیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار