کد خبر: ۲۵۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
اما و اگرهای یک طرح اقتصادی

در سال های نه چندان دور سفر در کشور چندان گران نبود. حداقلش یک چمدان کوچک پشت ماشین بود و کرایه یک اتاقی لب ساحل دریای خزر که به بسیاری از خانوارها اجازه می داد سفری کم خرج داشته باشند.

شفاف: در سال های نه چندان دور سفر در کشور چندان گران نبود. حداقلش یک چمدان کوچک پشت ماشین بود و کرایه یک اتاقی لب ساحل دریای خزر که به بسیاری از خانوارها اجازه می داد سفری کم خرج داشته باشند.

این روزها اما گرانی سفر هوایی و بلیت هواپیما، افزایش نرخ بنزین، گرانی هتل و تورهای تفریحی  و حتی گرانی خودرو مزید بر علت شده تا بسیاری از خانوارهای ایرانی قید سفر را بزنند چرا که به عنوان مثال یک سفر ساده  سه روزه از تهران به ساحل دریای خزر برای یک خانواده 4نفره با انتساب هزینه بنزین ویا تهیه بلیط اتوبوس یا کرایه تاکسی، اجاره خانه ای برای ماندن و خورد و خوراک نزدیک به یک میلیون تومان می شود.

همین چند وقت پیش بود که مدیر عامل شرکت حمل‌ و نقل ریلی رجاء از افزایش نرخ بلیت قطار در ایام پیک خبر داد و گفت: احتمالا این شرایط از شروع سفرهای تابستانی یعنی از پانزدهم خرداد‌ آغاز شود.



سید حسن موسوی‌نژاد تاکید کرد: برای این‌که بیشترین استفاده از ظرفیت قطارها را داشته باشیم و این ظرفیت در تمام ایام مورد استفاده قرار گیرد، قرار است قیمت بلیت‌ها در ایام پیک و غیر پیک با یکدیگر متفاوت باشد.

این اتفاق اما در حالی رخ داده بود که پیش از این شناور سازی نرخ بلیت هواپیما رقم خورده بود.
ماجرا هم از این قرار بود که  به گفته یکی از مقامات ارشد صنعت هوایی کشور، مقرر شد،  دولت در ۵ ماه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نرخ بلیت هواپیما را به صورت پلکانی آزاد کند تا اینکه در ماه پنجم، آزادسازی کامل نرخ بلیت محقق شود و  طبق قانون در ماه‌های اول، متنوع‌سازی نرخ در این بخش اجرا خواهد شد تا شائبه گرانی بیشتر بلیت هواپیما ها در جامعه بپیچد  و افکار عمومی را نگران کند.

بعد از آن هم در اوایل خرداد، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سکوت کامل خبری به طور رسمی کلید خورد و دولت با محوریت سازمان هواپیمایی دستورالعمل 11 ماده‌ای نظارت بر اجرای طرح آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی را به ایرلاین‌ها ابلاغ کرد.

از جمله مهمترین مواردی که در این دستورالعمل آمده، این است که شرکت‌های هواپیمایی باید آمار پروازهای خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند. نرخ مسیرها باید به سازمان اعلام شده و همچنین باید نرخ‌ها بر روی بلیت‌ها درج شود.

همچنین در این ابلاغیه مطرح شده که طبقه بندی نرخ‌ها باید براساس زمان و شرایط پرواز از سوی ایرلاین‌ها اطلاع رسانی شود، ضمن آنکه آزادسازی نرخ بلیت شامل نرخ بلیت‌هایی که در قبل از اجرای آزادسازی فروخته شده است، نمی شود.

حالا اما هر چند  دستورالعمل آزادسازي نرخ بليت هواپيما از سوي سازمان هواپيمايي به ايرلاين‌ها ابلاغ شده اما هنوز نرخ‌هاي جديد در بازار اعمال نشده و بليت هواپيما در مسيرهاي مختلف با قيمت‌هاي مصوب قبلي فروخته مي‌شود.

 حميد غوابش، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در این خصوص گفته: هفته گذشته سازمان هواپيمايي كشوري دستورالعمل آزادسازي نرخ بليت هواپيما را به شركت‌هاي هواپيمايي ابلاغ كرد اما اين دستورالعمل به صوت آزمايشي بوده و هنوز قطعي نشده است.

به گفته وي به دليل اينكه اين دستورالعمل موانع و محدوديت‌هايي براي شركت‌هاي هواپيمايي داشته در حال مذاكره براي اصلاح آن هستيم.

در هر حال،  طبق برنامه پنجم توسعه بايد نرخ بليت سفرهاي هوايي از حالت دستوري خارج شود و آزاد عرضه شود.

آزاد شدنی که به گفته بسیاری گرانی های بیشتر را به همراه دارد و مردم طبقه متوسط را از سفر هوایی دور می کند هر چند که مسئولین معتقدند با آزاد سازی نرخ بلیت ، قیمت ها بیشتر به نفع مصرف کنندگان خواهد بود تا ایرلاین ها و شاید دلیل عدم اجرایی شدن این ابلاغیه جدید نیز همین باشد.


در هر حال باید منتظر ماند و دید با اجرایی شدن این ابلاغیه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار