کد خبر: ۲۶۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
برخي با ضرورت بحث حجاب مخالفند، زيرا، آن را مسئله‌اي فردي مي‌دانند نه جمعي. از جمله ادله ايشان، آن است که حجاب در صدر اسلام اجباري نبوده، بلکه موکول به تصميم و خواست خود افراد بوده است. آنان مي‌گويند در ابتداي انقلاب اسلامي ايران نيز مسئله اجباري کردن حجاب محل اختلاف ميان علما گرديد. از جمله مرحوم آيت الله محمود طالقاني، پس از اعلام اجباري شدن پوشش سر براي زنان در ادارات دولتي توسط امام خميني، به موضع‌گيري عليه آن پرداخت. سخنان وي آن‌چنان که در روزنامه اطلاعات، مورخ 20 اسفند 1357 آمده است بدين قرار است: «حتي براي زن‌هاي مسلمان هم در حجاب اجباري نيست چه برسد به اقليت‌هاي مذهبي... ما نمي‌گوييم زن‌ها به ادارات نروند و هيچ کس هم نمي‌گويد... زنان عضو فعال اجتماع ما هستند... اسلام و قرآن و مراجع دين مي‌خواهند شخصيت زن حفظ شود. هيچ اجباري هم در کار نيست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگي مي‌کردند؟ مگر چادر مي‌پوشيدند؟... کي در اين راهپيمايي‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب يا بي‌حجاب بيايند؟ اين‌ها خودشان احساس مسئوليت کردند، اما، حالا اين که روسري سر کنند يا نکنند باز هم هيچ‌کس در آن اجباري نکرده است».
 
نهايتاً طبق دستور امام خميني، اجباري شدن حجاب در ادارات دولتي اجرا شد و در سال 1363 مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون مجازات اسلامي، براي عدم رعايت حجاب در معابر عمومي، 72 ضربه شلاق تعيين نمود (ماده 638 قانون مدني، براي زنان بي‌حجاب، حبس از ده روز تا دو ماه، يا جريمه نقدي تعيين کرده است).

در مورد اختلافات ابتداي انقلاب بايد گفت آن‌چه بايد ملاک ما براي تشخيص قول صحيح از اقوال خطا باشد، ادله‌اي است که طرفين بر ادعاي خود مطرح مي‌کنند؛ حجاب، يک عنوان شرعي است، ولي اجباري کردن حجاب در جامعه، يک عنوان شرعي نيست، بلکه عنواني مربوط به زندگي روزمره است که بايد از طريق انطباق قواعد عام شرعي حکمش را در هر زمان به دست آورد. توضيح آنکه، عنواني هم‌چون «نماز يوميه» يا «سرقت» عناويني شرعي هستند که حکم اولي وجوب و حکم دومي حرمت است، اما، «خوردن» يا «نگاه کردن»، عنواني شرعي نيستند که به همين عنوان، مستلزم حکمي از سوي شارع باشند، بلکه بايد ديد تحت کداميک از عمومات مندرج مي‌شوند. مثلاً، خوردن گوشت خوک حرام است، اما، خوردن آن‌چه لازمه حفظ حيات است واجب است. اگر امروزه، در جامعه اسلامي، گذراندن دوره سربازي، اجباري است، نمي‌توان بر آن خدشه کرد که در صدر اسلام، پيامبر اکرم و ائمه طاهرين، کسي را مجبور به دو سال خدمت نظامي نمي‌کردند!

دليلش آن است که اين عنوان، عنواني شرعي نيست که حکمي مشخص داشته باشد، بلکه حکمش در هر زمان بسته به مقتضيات زمان و مکان از عمومات شرعي استنباط مي‌گردد.
اگر حجاب در زمان پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله اجباري نبوده است، احياناً به دليل تازه پا بودن اسلام و عدم ثبات اجتماعي، درگيري زياد در جنگ‌ها، لزوم تدريجي بودن ابلاغ احکام و اموري از اين دست باشد نه به دليل عدم مشروعيت آن.

 در زمان پس از رسول خدا نيز روشن است که جز مدتي بسيار اندک، هيچ‌گاه حکومت در دست اهل بيت عليهم السلام نبوده است تا در رابطه با اجباري کردن حجاب نظري بدهند، اما، امروز پس از تثبيت انقلاب اسلامي و حصول اقتدار لازم براي دولت، موانع برطرف شده‌اند. حال بايد ديد، آيا اجباري کردن حجاب در دوراني که قابل تحقق است تحت کدام يک از عمومات ديني مي‌گنجد؟

منبع: روزنامه رسالت
برچسب ها: اسلام حجاب اجبار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳۵
در انتظار بررسی: ۲۶۵
غیر قابل انتشار: ۷۹
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
320
35
مردان اون موقع حیز وچشم چرون نبودن وفقط به زن خودشون راضی بودن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
پس 4 زن چی بوده
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
درهیچ جای قرآن اجباری به حجاب در هیچ کجا قید نشده است در صدر اسلام نیز بخاطر بعضی مسائل زنان پیامبر از بی حجابی منع شده است.در ضمن همین زنان و مادران بی حجاب ما بودند که انقلاب کردن اما این زنان و دختران با حجاب ما دارن چیکار میکنند!!!!
درثانی شما به کشورهای عربی نگاه کنید همون هایی که مهد اسلام هستند آیا حجاب دارند؟
زن بشار اسد مسلمان است یا خیر!!!
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
بعداز انقلاب فساد وفحشا بشدت کم شده ورشوه برافتاده ودزدی وجود نداره و....
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
پيغمبري كه با تمام آگاهي و دانش خودش هزاران حديث براي هدايت مردم گفته پس مطمئنا اگر اونقدر مهم بود مطمئنا اجباري مي كرد من مطمئنم اگر آزاد بشه بعد از 2 سال همه مثل كشورهاي ديگه كه فرق مسلمان با غير به راحتي قابل تشخيص است اينجا هم همين طور ميشه فقط حكومت نبايد دخالت كنه فقط ترويج فرهنگ صحيح رو انجام بده و همه چيز رو آزاد بذاره به خدا 2 سال اول سخته بعد مردم خودشون خوب از بد تشخيص مي دن
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
واقعا نظرها مسخره اس

اگه تو زمانی که همه دارن دین رو نابود میکنن

هنوز مسلمونی و با غیرتی برو خدا رو شکر کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
واقعا برای صاحب این نظر متاسفم
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
مشکل ازخودتونه نه از مردان. تو که سواد تاریخی نداری اظهار نظر نکن دلیل اصلی4 زنه بوده و 1000 صیغه داشتن هوسرانی مردان اون زمان بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
نظراتی که درج شده نشان از بی اطلاعی و گویا بی سوادی برخی هستند که نظرات خلاف واقع و بدور از عقل و ذهن می گذارند و کاملا مشخص است که از ابتدایی ترین احکام اسلام بو و بهره ای نبرده اند
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
29
151
پس حكومت حضرت علي رو حساب نمي كنيد؟
بسيار هم بي منطق نوشتيد. حداقل اگر از موضوعي دفاع مي كنيد با دليل و منطق باشد. هر كس اين نوشته را بخواند مي فهمد كه حجاب حاصل انقلاب اسلامي است
مصطفی شهمیرزادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
با نظرتان موافقم
سوالی که برام پیش امده چرا کشورهای غربی
حجاب داشتن را ممنوع کردن و حتی جرایمی هم برایش گذاشتن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
31
193
متاسفم برای انسان هایی که پیش از انسانیت به جنسیت توجه می کنند و برای آسایش یکی، جمع زیادی را مورد ستم و محدودیت قرار می دهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
به هر حال در اینگونه مسایل عمل به احتیاط شرط عقل است داشتن حجاب به عقل و عرف و شرع نزدیکتر است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
اینو بدون که باحجاب بودن محدو دیت نیست...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
8
142
اسم نوپا بوده لذا حجاب را اجبار نکرده را از کجاي خود در آورده ايد ؟ اسلام نوپا چطور مي گويد حتي يک بت نبايد در کعبه باشد؟ چرا مي گويد حتي يک روز نماز نخواندن را براي سران کفري که مي خواستند مسلمان شوند نمي پذيرد؟ ولي حجاب را بخاطر نوپا بودن اجبار نکرده؟
پیراسته فر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
100
33
درجواب آن ناشناس"احتمالاً خانم" باید عرض کنم که "شأن نزول "آیه حجاب،بخاطر"حیز وچشم چرون"بودن بوده! اینکه مردی هی بانگاه زنی را تعقیب میکرده که سرش میخوردبامانعی وخونی میشود.
در كتاب كافى در شاءن نزول آیه31سوره نور از امام باقر (عليه السلام ) چنين نقل شده است كه جوانى از انصار در مسير خود با زنى روبرو شد - و در آنروز زنان مقنعه خود را در پشت گوشها قرار مى دادند - (و طبعا گردن و مقدارى از سينه آنها نمايان مى شد) چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى كه زن گذشت جوان همچنان با چشمان خود او را بدرقه مى كرد در حالى كه راه خود را ادامه مى داد تا اينكه وارد كوچه تنگى شد و باز همچنان به پشت سر خود نگاه مى كرد ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزى استخوان يا قطعه شيشه اى كه در ديوار بود صورتش را شكافت ! هنگامى كه زن گذشت جوان به خود آمد و ديد خون از صورتش جارى است و به لباس و سينه اش ‍ ريخته ! (سخت ناراحت شد) با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پيامبرمى روم و اين ماجرا را بازگو مى كنم ، هنگامى كه چشم رسولخدا (ص) به او افتاد فرمود چه شده است ؟ جوان ماجرا را نقل كرد، در اين هنگام جبرئيل ، پيك وحى خدا نازل شد و آيه "حجاب" را آورد (قل للمؤ منين يغضوا من ابصارهم ...)/تفسير نمونه جلد 14 صفحه 436
پس بقول خانمها:مردها"همیشه"شیشه خرده داشته اند.
از مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
آن مرد نگاه کرده و آسیب دیده است یعنی جزایش را دیده ولی هزاران نفری که آن زن را دیده اند اندکی فکر باطل نکرده اند چی ؟

این را بدانید چه زنی لباس بپوشد و چه نپوشد دید مردان فرقی نخواهد کرد . ضمن اینکه اثرات مثبت حجاب اختیاری را در کشورهای اروپایی می بینیم .

آیا آمار بزهکاری و تبهکاری و ... ما با آنها قابل قیاس است ؟
واقعا شرایط در آن کشورها بهتر شده است و نگاه جنسیتی از زنها کمتر شده ولی در کشور ما با تنگنا قرار گرفتن جامعه شکل بدتری بخود گرفته است ...
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
باز هم میگم احادیث را باید از اهلش

و قرآن را از مفسر واقعی و قوی آن پرسید

نمی شود هر چیز را مستمسک قرار داد

تا دین را از بین ببریم
Reza
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
من اشتباهی مثبت دادم
یه نفر جای من به این منفی بده دلم خنک شه
سام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
13
160
خوشم میاد حرف بیهوده اگه بخواد زده بشه زده میشه. حجاب حتی در زمان خلافت امیرالمومنین هم اجباری نبود، در زمان صدر اسلام عربستان که مهد و زادگاه اسلام بود و جامعه و حکومت اسلامی داشت و قدرت تماما در دست حکومت اسلامی بود باز هم به هیچ عنوان حجاب اجبار نشد.شما حتی ۱ حدیث و روایت و نقل قول از پیامبر و امامان نمیتونین پیدا کنین که حجاب اجباری رو تایید کرده باشن.
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
جناب سام اینکه شما و امثال شما چه پسر و

چه دختر از حجاب و دین خوشتان نمی آید دلیل

بر این نمیشود که حجاب اجباری نبوده

و شهر هرت بوده و خدا الکی در قران فرموده

و ای مردان و زنان مومن دامن خود را از آلودگی

و فروج خود را از ناپاکی حفظ کنید

این را باید از مفسران قوی قرآن پرسید سام

جان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
کاملا موافقم اجباری بودن حجاب اصلا خوب نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
35
147
هستند افرادی با چادر و مغنعه کاری میکنند که
از بی حجاب بیشتر جاذبه دارند
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
در همه جا هم بد هست هم خوب

دلیل نمیشه چون در بین محجبه ها بد هم

پیدا میشود تعمیم به همه داد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
"ولا تبرّجن تبرّج الجاهلیه"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
بله هستند حالا چون هستند پس نباید حجاب داشت؟! این شد استدلال؟! هستند پدرایی که بچشونو خیلی می زنند پس پدرها بدند؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
ولی به علامتهای منفی ومثبت بیشتر توجه کنید تا جواب خود را بگیرید
رسا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
16
122
در هیچ متن قدیمی اسلامی هم ذکر نشده که موی زنان باید پوشیده باشه هر کسی اومد سر حکومت هرچه دوست داشت انجام داد و کلا حجاب سلیقه ای شد. در ضمن با توجه به خانمهای یک مملکت معلومه که چند درصد طرفدار حجاب هستند و معلوم میشه که زنان بالاجبار حجاب دارند.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
ببخشید پس توی قران اومده جلباب های خود را به خودتان نزدیک کنید و از جایی که مو روییده را بپوشانید پس چیه اصلا می دونی جلباب چیه؟؟؟ همون روسری منها بزرگش.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
21
103
لااکراه فی دین
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
محمد جان این یه قسمت از آیه 256 سوره بقره

است و متاسفانه از آن بسیار سوءتعبیر شده

و به وسیله آن بسیاری از واجبات دین را

می کوبند
شهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
دنباله این آیه در آیه الکرسی میگه در دین اجباری نیست وکسانی که از تاریکی جهل به سوی نور (خدا شناسی )رفتند در بهشت جاویدند.وکسانی که از نور به سمت ظلمات (نافرمانی خدا) رفتند در آتش جهنم خواهند بود .لطفا آیه را کامل بخوان .
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
اکراه در قبول دین وجود نداره .اگه دینو قبول کردی دیگه بی چونو چرا باید بگی چشم
جواد
Netherlands
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
7
106
نویسنده مثال بی ربطی زده است. اجباری بودن سربازی که یک حکم شرعی نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
دقيقا مغلطه کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
مثال بی ربطو استدلال مسخره ای بود ، چرا که در بدو اسلام تهدیدها صدها برابر الان بود و پیامبر یک تنه ایستاده بودند ولی نه زمان ایشون نه امیرالمومنین و نه امام حسن که مدتی حکومت در اختیارشون بود سربازی اجباری نبود!
عبدالزهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
20
26
درباره اینکه هستند حجابدارانی که بدتر از بیحجابانند که فک کنم جواب دادن لازم نداره...انقد کهاین حرف سطحش پایینه!!!!اما بنظر بنده آدم دوتا نقش داره..یکی نقش فردی و یکی هم نقش اجتماعی.که حجاب اجباری به نقش اجتماعی و زندگی در اجتماع برمیگرده. وقتی شما میبینی تو جامعه با حجاب اینجوری فساد موج میزنه فک کن حجابم برداشته بشه؟؟؟ ملت خودشونو....میدن!!!!!در نتیجه به نظر من بحث حجاب باید یه فکر اساسی بشه راجبشه.....از یه طرف نمیشه اجباری شنکرد به خاطر چیزایی ک گفتم،از طرفی هم تو کشور ما هرچی بزور بوده تا الان که نتیجه عکس داده.....
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
اولا همه ما بندگان خداییم نه کس دیگری. ثانیاً بهتره ملت خودشون انتخاب کنن. مطمئناً یکی دو نسل دعوا هست رو این قضیه ولی بعدش این دعواها فروکش میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
تنها کسانی که ملاک نبوده وانگار چیزی نمی فهمند ملت هستند
شادی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
7
88
احتمالا بهد از انقلاب میخواستن با اجباری کردن حجاب ایران مدینه فاضله بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
72
24
همتون مریض جنسی هستین
حسین از کاشمر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
تو یکی خیلی از موضوع پرتی
واحد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
حالت خوبه عزیزم قرصاتو خوردی؟ معلومه کی مریضه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
7
58
حجاب آدم باید ذاتی باشه نه اینکه ظاهری خوب میگین مردا نگاه میکن ولی همین مردی که الان به عنوان یه موجود هوسران تو جامعه ما شناخته شده (متاسفانه) اگه پاکدامنی خانم رو دید به خودش اصلا اجازه نمیده که نگاه بد هم بکنه.
بذارین دینداران واقعی خودشونو نشون بدن
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
7
74
به نظر من اختیار دادن به افراد در این امر خیلی
بهتر و اثرگذارتره تا اجبارش
چون دیگه خیلی ها تن به گناهانی چون دروغ و ریا که خود عامل و باعث گناهانی بیشتره نمیدهند /
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
محسن جان بزار به اینجور افراد اختیار بدن

اونوقت به گناهانی بسیار بدتر از دروغ و ریا تن

میدن باور کن

اگه الآن تجاوز N درصد

اونوقت میشه N ضربدر 1000000 درصد
ناشناس
United States
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
20
22
اولا همه این بحث باطل ناشی از دوری از قرآن کریم است.چون همه چیز در کلام الله از ریز و درشت آمده و استدلال باطل نویسنده توهین و حتی کفر است.ثانیا همه چیز را با نتیجه آن میسنجند مثل روز جزا که با نتیجه اعمال و نیات کار دارند.نتیجه این همه رجز خوانی هم که اظهر من الشمس است.
حسین از کاشمر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
نظر شما را بیش از بقیه قبول دارم و بهش احترام میگذارم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
5
41
اجبار افراد فقط وادار کردن انها به دروغ و تظاهر بیشتره و این صدها بار زیان ده تر از اختیار دادن به انهاست امیدوارم بزرگان بیشتر و عقلانی تر جدای از تعصب در این باره قانون بدن
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
67
20
من کاری ندارم که حجاب اجباری باشه یا نباشه اما ، این خانمهای ساپورت پوش بد حجاب واقعا تحریک کننده هستند
لطفا توجه کنید که با حرفهای روشن فکرانه نمیتوان جذابیتی را که خدا در وجود زن ایجاد کرده تا مرد را جذب کند (البطه نه هر مردی در خیابان ) کم رنگ کرد
همیشه زن ،ماده است و مرد ، نر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
برات متاسفم
Reza
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
مجتبی همیشه یه مرد نر نیست اون حیواناتن که همیشه نر بودنشون و هوسشون توی هر شرایطی مشخصه...
ولی مرد میتونه مرد باشه و چشای خودشو درویش کنه تا به اصطلاح تو، ساپورت تحریکش نکنه
هدایت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
17
26
خداوند قلبهای مریض را شفا دهد.
لازمه حب خداوند اطاعت است:
و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.(سورهٔ نور-آیهٔ ۳۱)
و در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده‌اش را فرمان برید خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما اهل خانه (ی رسول الله) پاک کند. و شما را پاک و پاکیزه گرداند.(سورهٔ احزاب-آیهٔ ۳۳)
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.(سورهٔ احزاب-آیهٔ ۵۹)
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
واقعا باهات موافقم هدایت جان

تو نظرات دنبال این نظر بودم که باآیه قرآن ثابت

کنه بحث حجاب رو

ممنونم
OMID
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
بخدا من زن هاي بدون پوشش را هم كه مي بينم اصلا تحريك نمي شم! در اين طور مسائل براي خودم چهارچوبي دارم.
مشكل از من هست يا شما ...!!؟
مملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
14
25
"هدایت" جون ! بحث سر زیورآلات بوده نه موی سر.
چون اونموقع بحث فقیر و غنی باعث اختلاف بین مسلمونها میشد.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
جلباب های خودتان رو به خودتان نزدیک کنید و موهای سر خود را از جایی که مو رویید بپوشانید این هم موی سر.
امروز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
11
71
به کشورهای اسلامی نگاه کنید تو هیچ کدومشون حجاب اجبار نیست!!فقط تنها کشور ماست که اجبار است بگین چرا تو اون کشورها اجباری در کار نیست؟با وجود اینکه مسلمان هستند به نظر من اجباری بودن حجاب زاییده یک تفکر و سلیقه ای است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
15
52
بر اساس این نظریه آقا دیگه نزارین کسی لگزوس سوار بشه چون ما می بینیم دلمون هم می خواد اونوقت رنج می کشیم که نداریم بعد اونی که لگزوس سواره گناه می کنه می ره جهنم
برادر اگه ساپورت تحریکت می کنه برو یه زن ساپورت پوش بگیر یا اینقدر زاغ ساپورت ناموس مردم رو نزن والا اونا آزاد آفریده شدن خودشون انتخاب کنن اگه نه که موقع تولد خدا واسشون ساپورت گذاشته بود
بزار هر چی می خواد بپوشه شما چشماتو درویش کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
11
61
در بعد از انقلاب فساد وفحشاء بر حسب ظهار کم شده و در واقع و متأسفانه زاد تر هم شده است .
شما شب ها به خیابان ها سرک بکش تا ببینی که فساد کم شده یا زیاد . هیچ زن یا دختری در شب و در تردد به خیابان ها در این خصوص احساس امنیت نمی کند ، آیا واقعاً قبل از انقلاب هم اینقدر احساس عدم امنیت در میان زنان وجود داشته است ؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
دوست من ، قبول دارم که با جامعه آرمانی فاصله داریم اما ، قبل از انقلاب افراد مست در خیابان برای مردها هم نا امنی ایجاد می کردند
این موضوع را از فیلم فارسی ها هم میتوان فهمید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
در قبل انقلاب در همه دنیا فساد کمتر بود جتی خود امریکا ابزارهای جدید به کمک شیاطین اومده شما فیلمهای سی سال پیش امریکا را فیلمهای امروزشان مقایسه کنید فیلمهای هند را با فیلمهای امروزشان مقایسه کنید بی جیایی فساد وبی حجابی یک مسله جهانی است که هالییود در دنیا رواج می دهد
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
پسر خوبم ما که در فبل از انقلاب وبعد از آنرا دیدیم چنین چیز هایی نبود همان آدمهای مست از یکسری آدمهای مقید حال حاضر با مرامتر بودند
یه دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
دمت گرم اکبر حرف دلمو زدی
ما که قبل انقلابم دیدیم ادمای مست حتی مهربونتر و بی آزارتر از آدمای دیگه بودن
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
57
12
این ها همه یه جور توطئه اس.

در اسلام حجاب برای زن و مرد اجباری

است , برای هر کدام یک جور!!!!
OMID
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
شفاف !‌ چرا يك نظر رو سه بار منتشر كردي !؟ شفاف باش !
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
39
11
این ها همه یه جور توطئه اس.

در اسلام حجاب برای زن و مرد اجباری

است , برای هر کدام یک جور!!!!
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
42
8
این ها همه یه جور توطئه اس.

در اسلام حجاب برای زن و مرد اجباری

است , برای هر کدام یک جور!!!!
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
5
24
کاش میشد همه چیز شفاف می بود کاش می شد به جای پنهان کردن نهادینه کرد و ظرفیت هارا بالا برد ..افسوس که این هم یک سرگرمی برای افکار مردم است و نتیجه به خواست مردم نخواهد داشت
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
3
16
کاش میشد همه چیز شفاف می بود کاش می شد به جای پنهان کردن نهادینه کرد و ظرفیت هارا بالا برد ..افسوس که این هم یک سرگرمی برای افکار مردم است و نتیجه به خواست مردم نخواهد داشت
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
84
27
واقعا متاسفم

نظرهای بعضی دوستان حاوی مطالبی است که واضحا

در دین بدعت می گذارن و دین اسلام رو تبدیل

به ورژن 2 آن می کنند!!!!

قرآن را به رای تفسیر می کنند

رهبران دینی را مسخره می کنند

به روحانیون توهین آشکار می کنند

شرف و غیرت را خورده و آبرو و حیا را قی کرده

واقعا براشون متاسفم واقعا متاسفم

همه موضوعات را با هم مخلوط میکنند

بحث حجاب و ساپورت و زورگیری و گرانی

اجناس و غیره را با هم قاطی میکنند

میگویند به جای اینکه به فکر حجاب باشید

به فکر گدایان خیابانی باشید

میگویند به جای اینکه به مشروب خواری و

لات بازی دختران و پسران در پارکها توجه

کنید , بروید و زورگیران را بگیرید

اینها همه فرافکنی است

که اسلام فراموش شود

که دین از بین برود

و آنها از آب گل آلود ماهی گرفته

و هرطور که میخواهند در انظار عمومی ظاهر

شوندو هر کاری که میخواهند بکنند

و به خدا و دینش هم اهانت کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
4 منفی؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

واقعا متاسفم
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
52
15
واقعا متاسفم

نظرهای بعضی دوستان حاوی مطالبی است که واضحا

در دین بدعت می گذارن و دین اسلام رو تبدیل

به ورژن 2 آن می کنند!!!!

قرآن را به رای تفسیر می کنند

رهبران دینی را مسخره می کنند

به روحانیون توهین آشکار می کنند

شرف و غیرت را خورده و آبرو و حیا را قی کرده

واقعا براشون متاسفم واقعا متاسفم

همه موضوعات را با هم مخلوط میکنند

بحث حجاب و ساپورت و زورگیری و گرانی

اجناس و غیره را با هم قاطی میکنند

میگویند به جای اینکه به فکر حجاب باشید

به فکر گدایان خیابانی باشید

میگویند به جای اینکه به مشروب خواری و

لات بازی دختران و پسران در پارکها توجه

کنید , بروید و زورگیران را بگیرید

اینها همه فرافکنی است

که اسلام فراموش شود

که دین از بین برود

و آنها از آب گل آلود ماهی گرفته

و هرطور که میخواهند در انظار عمومی ظاهر

شوندو هر کاری که میخواهند بکنند

و به خدا و دینش هم اهانت کنند
حسین از کاشمر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
کسی به قرآن توهین نکرده. چرا یک انسان مختار نتواند قرآن بخواند. جواب حرفهاشون رو بده. ثانیا، خیلی از علما نماها خیلی بدعت ها را وارد دین نموده اند، چرا از آنها سخنی به میان نمی آورید؟ ثالثا به نظر من این مصائب ریشه در فقر و مشقت مردم دارد و بس. کمی تامل کنید مغز رو آک نبرید زیر خاک
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
خیلی جالبه جناب حسین از کاشمر

علما نماها در دین بدعت میگذارن؟؟

یعنی هر کس فقیر باشه باید خدا رو بزاره

کنار و دین رو انکار کنند

بد نیست شما کمی تامل کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
8
28
بی حجب آن زمان از بد حجایهای این دوره بهتر بودن، امروز دیگه پوششی نیست در غرب حتما باید اینجا اینجوری باشه زمان پیامبر مثل غرب امروز یا بی حجاب امروز بود لطفا این چیزها زا هم دز نظر داشته باشید حتی بی حجاب آن زمان برای خودش حد و حدوذی را رعایت میکرد
بیمار
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
11
5
اگر مشکلات درمانی در کشور حل بشود و آرامش در زندگی انسان ها باشد همه حجاب را رعایت میکنند ده سال است از بیماری رنج میبرم هیچ دکتری کنجکاوی تشخیص ودرمان ندارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
3
29
خطری بزرگ شما را تهدید می کند هر چه زودتر ان را اختیاری کنید مثل بعضی کشورهای عربی.
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
34
8
متاسفانه امروزه جوانان مخالف دین که

تعدادشان هم کم نیست دست به استفاده

از هر آیه و نشانی می زنند تا دین را

محاکمه و احکام اجباری یا همه واجبات

دین را زیر سوال برده و منع کنند

به اینکه دوران آخرالزمان است ایمان

دارم و خوشحالم از اینکه هنوز یک

مسلمانم فارق از اینکه دیگران درباره

من چه بگویند

امروزه از واژه هایی چون امل و ریشو

و دختر سیبیلو برای تمسخر پسران

و دختران دین دار مومن و معتقد

استفاده میشود و از این بابت متاسفم

واقعا متاسفم

به امید ظهور یوسف زهرا (عج)

الهم عجل لولیک الفرج . . . .
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
31
8
متاسفانه امروزه جوانان مخالف دین که

تعدادشان هم کم نیست دست به استفاده

از هر آیه و نشانی می زنند تا دین را

محاکمه و احکام اجباری یا همه واجبات

دین را زیر سوال برده و منع کنند

به اینکه دوران آخرالزمان است ایمان

دارم و خوشحالم از اینکه هنوز یک

مسلمانم فارق از اینکه دیگران درباره

من چه بگویند

امروزه از واژه هایی چون امل و ریشو

و دختر سیبیلو برای تمسخر پسران

و دختران دین دار مومن و معتقد

استفاده میشود و از این بابت متاسفم

واقعا متاسفم

به امید ظهور یوسف زهرا (عج)

الهم عجل لولیک الفرج . . . .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
شفاف جان مثل اینکه روزه بدجوری به شما فشار آورده مطالب را دو تا وسه تا میزاری
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
2
27
مگر الان حجاب هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
5
5
.(( زنان عضو فعال اجتماع ما هستند ))خدا با شهدا محشورش کند
امید
India
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
4
34
چون اون موقع اسلام واقعی بوده واسه همین حجاب اجباری نبوده. حجاب که سهله تفکر هم آزاد بوده و حق اعتراض.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
42
10
ایران تنها کشوری که بخاطر اجرای احکام اسلام انقلاب کرده شهید داده با نود هشت درصد ارا رای اورده ججاب هم حکم شرعی است هم قانون جمهری اسلامی شاید خیلی کشورها قوانینی داشته باشد که ما نپسندیم ولی قانونه یادتان باشه ما بخاطر اسلام انقلاب کردیم نه ترکیه نه عربستان نه هیچ کشور عربی دیگر چنین انقلابی نکرده کسانی که ار قانون اشکال می گیرند با اصل اسلام مشکل دارند نه با قانون حجاب تنها
ناشناس
United States
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
23
13
درگذشته اینهمه تنوع وسایل آرایش وموزدایی وحمام وضدآفتاب وتنوع بلاسهای چسبان وبن نمانبود اگرهم حجاب نبود رغبت چندانی برای پوست سیله وسوخته بدون آرایش نبود .ولی الان دقیقا برعکس اون موقعست .درضمن الان بدحجابی درایران ازبی حجابی درغرب بدترنباشه بهتر هم نیست.اصلا نمیشه اسمش رابدحجابی گذاشت بایدهمو ن بی حجاب گفت.واقعا قضاوتهای منطقی کنیدازوقتی جامعه رو به بی حجابی رفته ازدواج کمتر شده وطلاق بیشتر شده وجرم وجنایت دراین زمینه هم بیشتر شده که درباره این موضوع ساعتها باید بحث کرد.مطمئنا نباید خانمی رابه اجبارواداربه حجاب کرد ولی چون این مسئله فقط یک مسئله شخصی نیست بلکه برروی اجتماع نیز تاثیر میذاره باید این رابعنوان قانون قبول کردوبه ان احترام گذاشت مثل قوانین دیگر ولی باز چون بنوعی به شخص هم برمیگرده باید فرهنگ سازس درستی ازان بشه که هیچ وقت نشده
نجفی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
7
35
واقعا اگر مسئولین بگذارند وزیاد خودشان را درگیر نحوه پوشش زنان جامعه نکند همه چیز به آرامی حل خواهد شد نه اینکه یه نماینده مجلس چند تا عکس دختر ساپورت پوش را بیار مجلس نمایش بده .نحوه لباس پوشیدن جز حقوق اولیه هرانسانی وهر کسی هر جوری دوست داره باید لباس بپوشه بعضی ها حتی این حق را با تصویب قوانین سفت سخت از مردم سلب کرده اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
4
33
واقعا احمقانه است ازدواج چرا كم شده اجاره خونه چقدره تو ميدوني پوشك بچه و شير خشك هر قوطي اش چنده از هزينه ي شهريه ي مدارس و سرويس مدرسه خبر داري يه تحقيق بكن تا بفهمي چرا ازدواج نميكنند و بچه نمي اورند
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
چه ربطی به حجاب داشت.
شوکران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
64
6
وامصیبتا اسلام به باد رفت می خواهند اینگونه القا کنند که حجاب در کشور اسلامی ایران اختیاری شود و کشور غرق در فحشا شود کجایند جوانان حزب اللهی ای جوانان حزب اللهی به پیش ای روحانیت به پیش ای علمای اسلام به پیش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
برو بابا عقب مونده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
چیچی میگه این !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
خوشالیا
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
5
46
بنظر من افرادی که میگویند که حجاب اختیاری بشه به نوامیس تجاوز میشه سخت در اشتباهند .الان در کشورهای عربی بی حجاب هست ولی کسی جرات نمیکنه تعرض کنه چون قانون پدرشو در میاره .الان بانوان ایرانی چرا اجازه ورود به ورزشگاهها را ندارند ؟بنظر من اگر خانوادگی برند همه جلوی حرفهای زشتشون گرفته میشه ومحیط ورزشگاه سالم میشه .
من خودم بارها در مجامع عمومی بودم که مثلا تو مترو ویا اتوبوس کسی که خیلی هم بددهن بوده تا اومده حرف رکیک بزنه .بغل دستیش گفته اینجا خانم وایستاده ورعایت کن.من دیدم تو خیابونها کسی حتی به یک خانم بدحجاب گیرداده .همین جوون باغیرت ایرانی رفته واز نوامیس مردم دفاع کرده .من دیدم در دفاع مقدس خیلی از رزمندگان جبهه با توجهات پرستارهای غیور ما شفای کامل پیدا کردند.اگر اسلام پس از 1400 سال بخواهد با این حرفها به باد بره تنها ایران کشور اسلامی نیست .ما 70 ملیون مسلمان هستیم او یک میلیارد دیگه هم مسلمان هستند.درک واقعی از اسلام را باید به متخصص اون سپرد .پیامبر وائمه اطهار از من وشما متخصص تر بودند .بنابراین حجاب در پشت پلکهای مردان است .آیا ادم وحوا وقتی روی کره زمین اومدند با چادر وروسری ومقنعه اومدند؟آیا به هم محرم بودند؟رفتند واز برگ درخت انجیر خودشونو پوشوندند.الان با اینهمه تکنولوزی ارتباطات چطوری میشه جلوی اینهمه واردات فرهنگی را گرفت؟یا باید باهاش مقابله کنی ویا اینکه دفاع کنی کنی ویا اینکه فرار کنی؟سه گزینه هم بیشتر نداری.ما در کدام جبهه ودر کدام گزینه تونستیم موفق باشیم .دشمنان ایران وایرانی نتوانستند با جنگ مارا متفرق کنند ولی توانستند با فرهنگشون در ما نفوذ کنند.توجه کنید به نظریات بالا.آیا همینکه چندنفر ایرانی اینطوری نظریات همدیگررا به چالش بکشند تاثیری داشته .الان داعش زیر گوش ماست.عراق در حال تجزیه شدن است .افغانستان درحال تجزیه شدن است .بجای رصد کردن حرکات دشمن وهوشیاری در زمینه امنیت ملی وفرا ملی داریم در زمینه حجاب بحث میکنیم .خبرهای داعش را بخونید .در موصل جهاد نکاح راه انداخته اند.آیا غیرت مرد ایرانی اجازه میده که با نوامیس ما اینطوری رفتاربشه .بخدا که نه .آیا ما که ازنسل رستم دستان.وسیاوش وحیدرکرار هستیم اجازه میدهیم که حتی با یک خانم بدحجاب ویا بی حجاب چنین کارهایی را بکنند؟امکان نداره .من با ایمان میگم امکان نداره .پس مطمئن باشید مرد ایرانی خیلی باغیرت تر ازاینهاست که دیگران تصور میکنند.مرد ایرانی اگر جونش بره شرفش نمیره .باید خیلی از امور بدست خود مردم وکنترل آن ذاتی باشه ونه القایی.
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
با این نظر کاملا موافقم .حجابی که بازور باشه وقتی میرند ترکیه راحت برداشته میشه .هنوز تو هواپیما ویا اتوبوس هستند از مرز که رد میشند راحت کشف حجاب میکنند.
علی
United States
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
4
27
بانوانی که به حجاب اسلامی پایبند میباشند حجابشان در برابر نامحرم باید مثل حجاب هنگام نماز باشد یعنی یه تار موی بیرون باشه با کل مو فرقی نداره خلاصه لب کلام خانمهای ایرانی نجابتشان همواره همراهشان هست بود ونبود حجاب هم هیچ فرقی برای زن ومرد باشرف نداره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
4
27
وقتی زور داری به هرکی که میخواهی میتونی زور بگویی . مثل داعش
pili
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
2
19
پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام در زمان خود در مورد مسائل مهم جاری مسلمین و لزوم اجرای احکام دینی و شرعی روایاتی را نقل کرده اند. ولی درمورد حجاب در روایات اسلامی تا کنون مطلبی نشنیده ام .
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
4
9
نرود میخ آهنین در سنگ
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
15
5
شما فکر می کنید در صدر اسلام در اون گرمای سوزان عربستان و همچنین با وجود فقر که مردم حتی نیازمند به نان شب بودند داشتن حجاب اهمیتی داشته ؟ مردم بدبخت اون زمون پولشون کجا بوده که برن پارچه بخرن خودشون رو بپوشن از طرفی که چی خودشون رو بپوشونن در حالی که از گرمای سوزان در امان نبودن
البته به شرطی که امکاناتی که ما الان داریم از جمله کولر و اسپلیت .... در اون زمان هم نبوده باشد
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
27
6
اولا:درسوره نور سخن از جلباب است و پوشاندن سر.پس حجاب حکم قرآن است. ثانیا: حضرت زهرا الگوی زن مسلمان است پس زن مسلمان باید حجاب داشته باشد. ثالثا:ایرانیان قبل از اسلام باحجاب بودند.
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
جان.کجا ایرانیان قبل از اسلام با حجاب بودند ؟لطفا تاریخ را تحریف نکنید .حجاب زنان قبل ازاسلام پشت پلکهای مردان ایرانی بود.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
علی اقا حجاب داشتند برید عکسهاو نقاشیهای اون دوره روببینید زنان پادشاه و شاهزاده همشون سر هاشون رو پوشیدن و لباسهای بلند و استین دار پوشیدن اون موقع ها برده ها و ادم های پست و بی ارزش لخت بودن الان بر عکس شده.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
20
6
واقعا کیا میان نظر میدن خدا تو قران دقیقا توصیه به حجاب کرده اونم با جزییاتش حجابم تو ایران برمیگرده به قبل از اسلام نظر میذارن حجابو جمهوری اسلامی درست کرده بابا درباره چیزی که نمیدونید نظر ندید علم بیکرانتونو بزارین جای دیگه بروز بدین
قافی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
13
5
سیاست های غلط همین بس که یک دختر بی حجاب در خیابان را مثل گرکها دوره میکنند متاسفم برای اینهمه راه را اشتباه رفتن....
ایثارگر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
5
16
لا اکراه فی الدین. متوجه ای که داداش!!!!!!!!!!!!عربیم تعریفی نداره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
5
15
من موافق حجاب هستم,البته چادر نمیپوشم,اما تواین چندسال اخیر رفتارهای نامناسب از اونایی دیدم که فقط خودشون رومسلمون میدونند ,بارفتارهای جداسازانه ونگاههای تحقیر امیز انها ,سعی میکنم ازاونا کناره بگیرم ودینم روتو قلبم حفظ کنم,وتوی این مجالس نمیرم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
3
24
به نظر من هر کی هرجور دوست داره باشه من دین دار دوست دارم با حجاب باشم این دلیل نمیشه به کست زور بگم که تو هم باید باشی انسان عقل داده بهش خدا که اختیارش دست خودش باشه دولت میخواد تو گور بی حجاب بخوابه که زور میگه باشه یا نباشه
مصطفی شهمیرزادی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
پس چرا روشنفکران غربی زور میگن که حتما باید بی حجاب باشین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
مصطفی شهمیرزادی مگه کسی اونارو تایید کرده ؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
3
11
جای تاسف دارد که اسلام ستیزی پنهانی در داخل کشور بیش از کشورهای غربی رواج یافته و پیر و جوان هم نمی شناسد. البته دلیل آن هم تضاد در قول و عمل است اعراب صدر اسلام عمل رسول خدا را دیدند که درست مطابق با فرمایشاتشان بود و اسلام آورند. درزمان حمله مغول گفتگویی بین شیخ عطار و هولاکو در گرفت که شنیدنی است. "هولاکو از شیخ می پرسد که علت پیروزی و غلبه کفار و بی دینان مغولی بر اهل ایمان و یکتا پرستان چیست و چرا خدای اسلام خلف وعده کرده و به کمک مومنین نیامده است. عطار جواب می دهد که آنچه سبب غلبه شما شد نتیجه تضاد بین عمل و گفتار ما بود. عمل ما گفتار اسلامی ما را تائید نمی کرد و کسی در عمل دغدغه جلب رضای خدا را نداشت سرانجام هم خدا ما را بحال خود رها کرد و این سرنوشت ما شد. وعده های خدا همه حق است ولی مشروط به تداوم به عمل صالح است
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
13
9
سلام اصولاحجاب درصدراسلام هم اجباری بوده است.متن قران:ای پیامبربه زنان خودومؤمنان بگو:که خلخال وزیورپاهایشان راازنامحرم بپوشندوچنان راه نروند که.......وقتی خلخال وزیورپاهایشان رانامحرم نبایدببیندیعنی چه؟!یعنی اینکه موهاواندامهاوناف رابیرون بگذاریدتادیگران ببینند؟!یااینکه وقتی زیورپاهایشان نبایددیده شودروشن است که جای اندامهاهم دراین مقوله محفوظ وپابرجاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
5
4
کسی نیست بررسی کند این مزخرفات رو سایتها از کجا می ارن درج می کنند
مدیر پایگاه منبع در آخر مطلب ذکر شده است
ایرانلی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
5
7
یاشاسین آتا طالقانی
شعیب
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
11
6
سلام بر خوانندگان
استخراج احکام دینی یک تخصص است و کسی می تواند این کار را انجام دهد که در امور دینی و استخراج احکام متخصص باشد. بنا بر این بهتر است خوانندگان محترم حکم مربوطه را به متخصصان مربوطه واگذار کنند. کوتاه عرض کنم که حجاب فعلی الزامی در ایران ایرانی است نه اسلامی حکم اسلام به این سختی نیست و نبود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
6
14
تو سوریه - عراق - اردن - مصر - عراق و... با اینکه مسلمان هستند اما حجاب هیچگاه اجباری نبوده حتی تو فلسطین و این سطر از گزارش را بخوانید دوباره :
، هيچ‌گاه حکومت در دست اهل بيت عليهم السلام نبوده است تا در رابطه با اجباري کردن حجاب نظري بدهند، اما، امروز پس از تثبيت انقلاب اسلامي و حصول اقتدار لازم براي دولت، موانع برطرف شده‌اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
3
3
خطاب به منبع که روزنامه رسالت است شما لابد آن زمان بودی که اینقدر راحت و مطمئن نظر دادی : ؟
در زمان پس از رسول خدا نيز روشن است که جز مدتي بسيار اندک، هيچ‌گاه حکومت در دست اهل بيت عليهم السلام نبوده است تا در رابطه با اجباري کردن حجاب نظري بدهند،
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
3
9
محمد جان اگر زنی زیور و خلخال نداشت چی؟ آیه فقط برای کسانی است که زیورالات دارند.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
8
28
من زنم وبه همان اندازه از هوا سهم می برم که ریه های تو درد آور است که من آزاد نباشم تا تو به گناه نیفتی ...لباسهایم را باید به اندازه ی ایمان تو تنظیم کنم؟؟؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
وای جه قدر روشنفکرانه تو روشن فکر شدی رفت خیلی تاثیر گذار بود واقعا مجذوب شدم.
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
1
19
این منطق درستی نیست که پیامبر اسلام به دلیل جنگ و وقت نداشتن حجاب را نتوانست عملی کند چرا که خداوند به پیامبر فرمود بلغ ما انزل الیک اتمام حجت خدا برپیامبر به ابلاغ تمام کمال دین وهرانچه خواست خدا بود دلیل محکمی بر این است که هیچ قانون خداوند برزمین نماند من هیج اظهار نظر درمورد اجباری بودن ونبودن ان نمی کنم ولی ما شاهد بودیم رضا شاه با بر داشتن چادر از سر زنان با زور ومحمدرضا باترویج بی حجابی نتونستند بی حجابی مطلق را ایجاد کند ومردم گرایش به حجاب داشتنند ولی امروزه با تلاش بیشتر از 20 ارگان فرهنگی با سرمایه های کلان گشت ارشاد بگیر وببند چرا گرایش به بی حجابی است باید چره در جای دیگر بجست که مجال این کار نیست
سید علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
4
12
دلیلش تقسیر شخصی قرآن است. که متاسفانه انحراف پیدا کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
2
19
به نظر من هم حجاب نباید اجباری باشه تا جایی که دختران زده شوند باید اختیاری باشه تا هر کس که ارزش آن را درک کرد خودش حجاب را با شوق انتخاب کند بعدش هم ما مسلمون اون توریستهایی که میان چه گناهی کردن که باید پوشیده باشن خوبه تو کشورهای دیگه هم زنها ایرانی رو مجبور کنند تا حجابشان رو بردارن
مجید
-
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
5
18
سلام به همه دوستان
من خیلی مذهبی نیستم اما یه جا خوندم که اسلام یا قرآن میگه : لا اکراه فی الدین یعنی هیچ اجباری برای اینکه کسی مسلمان بشه نیست .
حالا اینکه ما بخوایم به زور و اکراه و فشار و هزار جور وسیله دیگه خانم های جامعه رو وادار به حجاب اونم از نوع چادرش بکنیم با اصل دین ما مخالفه.والسلام.
دوستان اگه اشتباهی تو آیه بود اصلاحش کنید لطفا.
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
3
12
تورو خدا درک کنید با روسری راحت نیستم .
پریا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
2
16
در هر شهر و مکانی که در مورد حجاب افراط شده در عوض چشمان مردان آن شهر و دیار چون گرکی گرسنه به دنبال طعمه بوده!
پس افراط و تفریط هر کدام به نوعی برای جامعه مضر است!
اسطوخودوس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
5
سلام , از مدیر سایت خواهش میکنم حتما نظرمو ثبت کنه.
همه ی نظرات رو خوندم , منتها من بعد از چند سال درگیری با خودم نمیتونم قبول کنم که حجاب اجباری نباشه.از یه طرف هم اجباری بودنش با عقل و منطقم و تجربیاتی که داشتم سازگار نیست!!! این موضوع واسه من خیلی حیاتیه, شاید برا خیلیا فقط بحث راحتی و خودنمایی و تنوع و اینا باشه ولی موضوعی هست که من بدون کنار گذاشتن حجاب نمیتونم بهش برسم!!! یا باید تا اخر عمرم بی خیال تنها ارزوم بشم و تنها دلخوشیه زندگیمو فدای حجاب کنم و عین یه مرده ی متحرک زندگی کنم یا هم بی خیال اون دنیا بشم و بشم به اصطلاح جهنمی .....واقعا ما دخترا اینجا خیلی بهمون سخت گذشت, زنای کشورای دیگه هر کاری میکنن, ولی بازم بهشون لقب فرشته و الهه میدن و کلی دلخوشی تو زندگیشون دارن ..اما به ما دخترای ایرانی تنها چیزایی که در عین داشتن حجاب رسید , نظر بد و تهمت و انتقاد و نا امنی بود....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
12
سلام اولا خدا حجت رو برپیامبر تمام کرده ودین ناقص نیست وپیامبر در هیچ جای دین قصور نکرده دوما چرا باید برای اینکه مردی گناه نکنه زن باید عذاب بکشه سوما دین یک مسئله شخصی هست نه عمومی که هرکسی دراون دخالت کنه دین اگر ازروی اجبار باشه میشه دینی که الان تو مملکتمون برپاست که همه چیز ازدرون نیست بلکه از روی اجباره اگه پیامبر یه همچی رفتارهایی که الان تو جامعه ما دارن میکنن با مردم میکرد الان هیچ دین اسلامی وجود نداشت اسلام دین عقل و منطق است نه دین زور وشمشیر
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
0
13
حجاب در قران هم به عهده خود شخص گذاشته شده
هیچ ایه ای در قران حجاب رو بر زن اجبار و زور نکرده
بعضیها شدن کاسه داغ تر اش و کاتولیک تر از پاپ
در زمان خود پیغمبر هم حجاب اختیاری بود
حمیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
9
2
متن به اصطلاح روشن فکرانه نظر دهندگان مایه تاسفه نمی دانم مسلمانید یا نه؟رعایت حجاب درهفت آیه از قرآن مجید آمده است ودرکشور مابعداز انقلاب,مردم به جمهوری اسلامی رای مثبت وعنوان جمهوری اسلامی ایران به کشور ما مهر خوردکه زیبنده نبود زنان اقلیت کشور مان حجاب رارعایت نکنند وبه اصطلاح آزاد باشند
حجاب دستوری قرآنی وقانون الهی وتکلیف انسانی وبرنامه اخلاقی است .
حجاب از منظر بزرگان غربی مانند راسل که می گویند :حجاب وپوشش ودوری ازاختلاط وآمیزش زن ومرد امری است که اخلاقیون ومصلحان جوامع بشری برای استحکام نظام اجتماعی بشر ضروری دانسته وآن را به جامعه توصیه کرده اند.
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
4
12
منو با اجباری کردن حجاب از حجاب متنفر کردن ازشون نمیگذرم
پگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
15
در کجای آیات قران حجاب اجبار شده و عدم رعایتش حرام اعلام شده؟؟؟؟؟؟
ما هم قران خونیم و قران رو خونیدیم
در قران هیچ ایه اجبار حجاب وجود نداره
توصیه با اجبار و زور و حرام بودن فرسنگها فاصله داره...
اگر خداوند حجاب رو اجبار کرده بود همه کشورهای مسلمون هم حجاب رو زور و اجبار میکردن که نکردن
اوایل انقلاب که قانون اساسی هم تدوین شد حجاب اجباری نبود بعدها حجاب رو اجباری کردن
خواهشا تحریف نکنین تاریخ رو
امیدوارم چاپ کنین جواب منو
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
10
من قطی نمیدونم که واقعا حجاب اجباری بوده یا نه و در این مورد نظری نمیدم ولی فقط میخوام طرز فکر خودمو بگم که به نظرم حجاب یه مسئله شخصیه و نباید کسی رو مجبور به رعایت کردنش یا حتی رعایت نکردنش کرد .به نظر من اگه بانویی حجاب نداشته باشه ولی فکرش خراب نباشه و بتونه خودشو در هر شرایطی از هوس بعضی مردا حفظ کنه خیلی بهتره ولی مثلا اگه حجاب در ایران اجباری نبود من خودم با وجود نداشتن حجاب اما هیچ وقت لباس های مبتذل و خیلی هوس انگیز و تحریک کننده نمیپوشیدم چون مطمئننا با پوشیدن همچین لباس هایی حتی اگه خودتم بخوای نمیتونی خودت رو حفظ کنی و به نظرم حتی به حجاب بودن هم حد و مرز داره.ولی در اصل ادم باید فکرش سالم باشه
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
5
تو قران ایه حجاب هست و خداوند توش دستور میده برای حجاب و همینطور حدود اون رو تعیین میکنه. نمی دونم چطور بعضی ها اینونمی بینن و یا تحرفیش میکنن حتی!
نظر شخصیم رو نمی گم و فقط این رو میگم که اگه حجاب رو دوست ندارین نیاین بگین که تو قران خدا حجاب رو اجباری نکرده که این نشون میده اصلا قران رو نخوندین. حجاب تو قران هست و هم حدودش.شما باید بگین که من خودم حجاب رو دوست ندارم نه اینکه به قران دروغ و انچیزی که نیست نسبت بدین.
یاسمین
Germany
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
12
دوستان من مذهبی نیستم اما کم هم تمایل ندارم خوب بالاخره دین مثل یک شناسنامه برای هرفرد هست و من واقعا موندم تو این مساله الان نوزده سالم هست ولی از دینم فقط ترس و جهنم و بهشت وحجاب و نمازو روزه رو فهمیدم انسان های مذهبی زیادی دراطرافم هستن ک فقط کارشون نماز خوندنو روزه گرفتن و چادرسرکردنه مگر این نیست ک دین راهنمای زندگی و راه مستقیم هست . ایا با نمازو روزه و روسری وکارهای این قبیل من راه مستقیمیمیرم؟راه کجی نمیتونم برم یعنی اگه این کارارو انجام بدم.من میتونم بدون روسری ب فقرا کمک کنم یا جون کسی و نجات بدم و میتونم باچادر دزدی کنم.اینجا کدوم مساله مهم تره اینکه ما انسان باشیم ولی ب کسی ضرر نرسونیم حالا چه با ارایشو روسری درسته ؟یا درغالب حجاب هرکاری رو بکنیمm ؟چرا فقط ب این چیزا اشاره شده .و تازه عدم انجام اون در اخرت جهنمه.ایا این انصافه؟ تورو خدا کمکم کنید تا راهمو پیدا کنم من واقعا گیجم