کد خبر: ۲۹۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
روایتی از آخرین اخبار خودرویی کشور

در حالی که هر روز خبر از توافقات تازه میان شرکت های خودرو سازی با پژو و رنو روی خط رسانه ها می رود و خودروهای چینی هم در کشور جولان می دهند ، خط تولید بسیاری از خودروهای داخلی به توقف نزدیک شده است. بنا بر آخرین گزارش های رسیده، توقف تولید شش مدل سواری داخلی همچنان ادامه دارد. در واقع آبان ماه امسال تولید نیسان تیانا با افت ...

سرویس اقتصاد شفاف: در حالی که هر روز خبر از توافقات تازه میان شرکت های خودرو سازی با پژو و رنو روی خط رسانه ها می رود و خودروهای چینی هم در کشور جولان می دهند ، خط تولید بسیاری از خودروهای داخلی به توقف نزدیک شده است.

بنا بر آخرین گزارش های رسیده، توقف تولید شش مدل سواری داخلی همچنان ادامه دارد.  در واقع آبان ماه امسال تولید نیسان تیانا با افت صد درصدی از 40 دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسیده است. در این مدت تولید نیسان قشقایی نیز با افت صد درصدی از یک دستگاه به صفر کاهش یافته است. همچنین از آبان ماه امسال مانند ماه‌های پیش از آن هیچ خودروی مگانی در کشور تولید نشده است.

در این مدت تولید خودروی ام وی ام 110 سه سیلندر نیز با کاهش صد درصدی از هشت دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسیده است.

تولید مزدا 3 نیز با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در آبان ماه سال 1392 به صفر کاهش یافته است.

آبان ماه امسال تولید j3 نیز با کاهش صد درصدی از 61 دستگاه در آبان ماه سال 1392 به صفر رسیده است و این در حالی است که هنوز توضیحی در باره این کاهش تولید ها از سوی شرکت های خودرو سازی ارائه نشده است.

با این وجود اما هر چند تولید برخی خودروها به دلایل نامعلوم متوقف شده، چندین خط توليد خودروهاي چيني در ايران در شرف راه‌اندازي است، حتي يك خط توليد مراحل نهايي را نيز پشت سر گذاشته و آماده توليد محصولي از کشور چين است.

براي ساير خطوط توليد نيز محصولاتي انتخاب شده‌اند و كار قيمت‌گذاري آنها نيز به پايان رسيده است تا با راه‌اندازي خطوط توليد، مونتاژ آنها آغاز شود.

با اين وجود مديران شرکت‌های خودروساز كشور حاضر به تشريح وسعت همكاري‌ خود با چيني‌ها نيستند و همچنان از نامشخص بودن سطح همكاري خود با خودروسازان این کشور مي‌گويند.

 حتی پیش از این یکی از مدیران شرکت‌های مذکور گفته بود که «شراكت با خودروسازان چینی ما را خودروساز نخواهد كرد» این در حالی است که حرکت به سوي چيني‌ها مدت‌ها است که آغاز شده است.

اما به عقيده كارشناسان اينكه خودروسازان در عين همكاري با چيني‌ها حاضر به شفاف‌سازي در رابطه با نوع و وسعت همكاري خود با چيني‌ها نيستند به اين موضوع باز مي‌گردد كه مخالفت‌هاي فراواني نسبت به همكاري و ورود خودروهاي چيني به كشور وجود دارد.

روایت نعمت‌زاده ازمذاکره باخودروسازان‌خارجی

درهمين حال روایات مختلف درباره حضور خودروسازان خارجی در ایران ادامه  دارد و  وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران رو به بهبود است، از رایزنی‌های خود با رئیس‌جمهور برای پرداخت یارانه تولید از هدفمندی یارانه‌ها خبرداده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه مذاکرات با خودروسازان خارجی که به ایران آمدند، گفت: مذاکرات با خودروسازان خارجی رو به بهبود است و به نظر می‌رسد هرچه فضا بازتر شود، آنها علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران نشان می‌دهند.

 توقف تولید مگان به ما ربطی ندارد

اما در پی گزارشی که از توقف تولید مگان به دلیل عدم تامین قطعه از سوی شرکت رنوپارس روی خط رسانه ها رفت، این شرکت اعلام کرده که توقف تولید این خودرو به ما ربطی ندارد.

 ايسنا نوشت؛ یک منبع آگاه در شرکت رنوپارس در تماس با ایسنا اظهار کرده که این شرکت مسئولیتی در قبال تامین قطعات خودروی مگان ندارد.

به گفته وی، وظیفه تامین قطعات مگان با شرکت رنو بوده و پارس خودرو مستقیما از این شرکت قطعات را دریافت می‌کند.توقف تولید مگان درحالی است که عنوان شده در حال حاضر یک محموله 1500 دستگاهی از قطعات خودروی مگان، در ترکیه وجود داشته و آماده حمل به ایران است اما شرکت پارس‌خودرو تمایلی به دریافت این قطعات ندارد.

 حتی مدیرعامل شرکت رنوپارس نیز در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو که هفته پیش در تهران برگزار شده بود، این موضوع را تائید کرد. در این شرایط تاکنون شرکت پارس‌خودرو موضع‌گیری رسمی در رابطه با این موضوع نداشته است.بنابراین مشخص نیست دلیل توقف تولید مگان چیست و چه کسی باید توقف تولید این خودرو را گردن بگیرد و در خصوص سایر خودروها نیز وضعیت به همین منوال است.

باید منتظر ماند و دید آیا شرکت های خودرو سازی دلیلی برای توقف تولید این 6 خودرو خواهند داشت و یا باز هم ردپای چشم بادامی ها و خودروهای جدیدشان در این خصوص دیده می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
1
4
فقط یک وسیله ملی قابل خرید برای همه تنها برای تردد اسان و ارزان / ارزوست.
نه فضا نه مدیریت جهانی
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
3
چند ماه پیش که تو اخبار گفتند رنو ورشکست شده !!! خبر از توافقات با رنو؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
2
1
زنگنه توی وزارت نفت تا میتواند دست چینی ها را قطع میکند ، حتی کالای مرغوب را بخاطر تحریم به چند برابر قیمت اصلی میخرد ولی چینی خرید نمیکند .
کاش در وزارت صنایع هم اقدامی برای حذف چینی ها از بازار صورت گیرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
1
شفاف با این خودروها رسما بدبختیم
مدیر پایگاه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
وا بر ما
مدیر پایگاه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
2
خداقل این را میداتم که مگان خودرو کیفی بود .پس حیف است که تولید شود وچینی ها ضرر کنند!
ندوشن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
1
2
هروقت تولیدپراید متوقف شد معلومه پیشرفت کردیم وکمک زیادی به افزایش جمعیت کردیم
شمسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
0
بهترین راه سرعقل آمدن مدیران خودرو سازی کشور هستند که ابتدا از مردم عذر خواهی کنند با بت گرانی خودرو و سپس ارزانی خودرو . نا این اتفاق نیفتد مردم همچنان از خرید خودرو خوداری می کنند و شاهد ورشکستگی انها خواهیم بود