کد خبر: ۳۳۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
شورای رقابت به مدد دولت در کما!

نظر شما مخاطبان شفاف در این خصوص چیست؟ آیا شورای رقابت باید به حیات خود ادامه بدهد یا خیر؟ آیا در وضعیت فعلی نیاز به نهادهای نظارتی در اقتصاد احساس می شود؟ دولت باید اقتصاد را آزاد کند یا خیر؟ چگونه باید در اقتصاد کشور انحصار زدایی کرد؟ نسخه دولت برای اقتصاد کشور در کوتاه مدت جواب می دهد؟

شما نظر دهید: وجود نهاد های انحصار زا در اقتصاد این روزهای کشور لازم است یا خیر؟

سرویس اقتصادی شفاف: دولت یازدهمی ها معتقدند، برای رونق اقتصاد دولت نباید در قیمت گذاری ها و تصمیم گیری های بازار دخالت کند.اعتقادی که هر چند در اقتصاد های توسعه یافته و پیشرفته دنیا کاملا صحیح است و ایران نیز باید به تدریج به سوی آن پیش برود اما در شرایط حال حاضر و در حالی که تحریم ها کمر اقتصاد کشور را شکسته و هنوز برای پس از تحریم نیز برنامه مدونی اعلام نشده است، اجرای یکباره این تصمیم بی تردید آثار مثبتی نخواهد داشت.

در واقع می توان گفت آزاد کردن نرخ گذاری محصولات مختلف و عدم نظارت بر بازارهای اقتصادی در شرایط حال حاضر که دلالان در بازارهای مختلف رخنه کرده اندو  قدرت دارند و رکود سراسر ایران را فراگرفته است، می تواند بار مضاعف اقتصادی بر دوش مردم وارد کند و برای تحقق این امر باید زیرساخت ها یک به یک و با حوصله آماده کرد.

با این تفاسیر در حال حاضر به نظر نمی رسد حذف نهادهای نظارتی قیمت گذاری در بازار دوای درد اقتصاد کشور باشد.

شورای رقابت در کما

هنوز از یادها نرفته است که خودرو سازان به حمایت دولت قصد حذف کردن شورای رقابت به عنوان نرخ گذار خودرو را داشتند تا بر گرانی خودرو دامن بزنند.به این ترتیب  شورای رقابت به عنوان یک نهاد انحصارزدا مدتی است که مورد غضب دولت قرار گرفته و توجهی به آن نمی شود.

شورایی که  اواسط دهه 80 و تصویب و ابلاغ قانون سیاستهای اصل 44 قانونی اساسی در سالها پایانی دولت نهم و سالهای آغازین دولت دهم تشکیل شد و در فصل هفتم این قانون، بخشی به نام تسهیل رقابت و منع انحصار در مواد 43 و 44 وجود دارد، تا از هرگونه تبانی احتمالی میان برخی از بنگاههای اقتصادی برای ایجاد انحصار جلوگیری شود. برای رسیدن به این هدف ماده 53 فصل نهم قانون اصل 44 پیش بینی شورایی را به نام شورای رقابت کرد.شورای رقابتی که حالا به لطف دولت یازدهم در کماست.

  ماجرا هم از این قرار است که حدود یک ماه از پایان یافتن ماموریت اعضای شورای رقابت می گذرد، ولی بنا به اعلام رضا شیوا رئیس شورای رقابت، جلسات این شورا به دلیل عدم انتخاب اعضای آن از سوی رئیس جمهور برگزار نمی شود. رئیس شورای رقابت در روزهای پایانی تیر امسال در گفتگویی رسما اعلام کرد که ماموریت برخی از اعضای شورای رقابت که دو ساله و یا شش ساله بوده به پایان رسیده و همین مسئله اجازه تشکیل جلسات جدید شورای رقابت را نمی دهد.
 
آخرین بار شورای رقابت دویست و بیست و پنجمین جلسه خود را، سوم تیرماه امسال تشکیل داد تا در خصوص ماجرای پرحاشیه خودروهای وارداتی اظهار نظر کند، که بعد از شنیدن صحبتهای مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، قرار شد تا در جلسات بعدی نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند که البته این جلسه با گذشت حدود 60 روز همچنان برگزار نشده است.

همچنین در همین ایام فشارهای برخی از دولتمردان و بعضی نمایندگان مجلس شرایطی را فراهم کرده بود، که مجلس با تغییر قانون، قیمت گذاری خودرو را که یکی از وظایف مهم این شورا بود را از آنها بگیرد، که در نهایت رئیس شورای رقابت رسما اعلام کرد که نظر شفاهی مجلس تداوم قیمت گذاری خودرو توسط اعضای شورای رقابت است، تا تیر برخی از گروهها در دولت و مجلس برای خارج کردن قیمت گذاری خودرو از اختیار شورای رقابت به سنگ بخورد.

در هر حال نکته اینجاست که یک ماه از پایان ماموریت اعضای شورای رقابت گذشته اما هنوز رئیس جمهور اعضای جدید را معرفی نکرده است و این می تواند معانیه زیادی داشته باشد!
 
نظر شما مخاطبان شفاف در این خصوص چیست؟

آیا شورای رقابت باید به حیات خود ادامه بدهد یا خیر؟

آیا در وضعیت فعلی نیاز به نهادهای نظارتی در اقتصاد احساس می شود؟

دولت باید اقتصاد را آزاد کند یا خیر؟

چگونه باید در اقتصاد کشور انحصار زدایی کرد؟

نسخه دولت برای اقتصاد کشور در کوتاه مدت جواب می دهد؟

نظرات خود را بدون توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی برای ما ارسال کنید.

بدیهی است شفاف از انتشار نظرات توهین آمیز معذور است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
1
14
با وجود افراد خاص در راس شورای رقابت که به دنبال منافع گروه های خاص هستند نه عموم مردم بهتر است چنین شورایی وجود نداشته باشد .
بازنشسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
7
به نظر وجودش لازمه هر چند بعضی وقتا شورای رفاقت می شود
ماریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
4
نباشه خودرو ساز ها مار و قورت می دن
ببابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
1
0
باب الان وقته اقتصاد ازاد نیست که مردم گرسنه ان
یکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
3
شفاف بنویس مخالفممم
یار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
3
وجودش لازمه و حذفش به نفع ران خوارها است
سارای
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
1
3
باید باشد الان وقتش نیست
5علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
3
الکی می گهههه
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
5
وقتی بعضی افراد عضو هیئت مدیره چند خودروساز هستند دیگر رقابت یعنی چی؟ الآن این به ظاهر خودروسازان بازار را ببین خودشان تقسیم کرده اند مثلا" در رنج قیمیتی 25 میلیون تومان ایرانخودرو محصول ندارد ولی سایپا دارد و همینوطر سایر رنج قیمتی و محصول. در کل عملکرد این خودروسازان بسیار بد بوده است. از لحاظ کیفیت، هم قیمت و خدمات پس از فروش حتی با قرار دادن درصدی برای توجیه نقص و کمبود، باز هم باید کیلومترها راه رسد تا به نقطه استاندارد جهانی در سال 2015 رسید.
دولت باید تعرفه ظالمانه خودرو را بردارد آن هم در جهانی که مردم آن از کیفیت و لذت سواری خودروهای روز لذت می برند و ما مردمی که از آن چیزها محروم هستیم. قیمت نفت نصف شد و قبه تبع آن قیمت بنزین در آمریکا، اروپا و کل دنیا نصف شد اما گویا در ایران باید بنزین از 700 تومان به 1000 توان برسد تا مردم طعم تدبیر را بچشند و امیدوارتر شوند.
ناشناس
-
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
9
مردم نخرند ماشین ایرانی بجز ایران مشتری ندارد چون کیفیت ندارد و 4برابر قیمت واقعی دارند مفروشند
حسن
-
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
8
تنها راه تحريم خودرو سازان داخلي و چيني و حذف تعرفه واردات خودرو هست تا قيمتها رقابتي گردد و نيازي به اين قبيل شوراها نباشد تا جنگ زرگري راه بيندازند و در پشت پرده آن كار ديگر كنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
1
1
حتما باید تعطیل شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
9
باید مرزها را باز کرد تا مردم مجبور به خرید خودروهای بی کیفیت و گران به بهانه حمایت از تولید ملی نباشند . آقایان بایدبدانند حمایت از تولید ملی در سایه توجه به مزیت های نسبی تولید تحقق می یابد نه تولید بدون مزیت نسبی و ایجاد بازار مجازی و زورکی با بستن مرزها و بالابردن تعرفه های گمرکی - البته خودحضرات این را بهترازمن وشما می دانند
جعفری فر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
6
تنها راه تحريم خودرو سازان داخلي و چيني و نیز ایجاد هوای پاک حذف تعرفه واردات خودرو و تشویق در جهت سویچ به سمت خودرو برقی می باشد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
5
بزارین ماشین های خارجی با انها رقابت کنند هر چه می خواهید بزارین ش.ورای رفاقت شورای رقابت یا شورای شقاوت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
3
اقتصاد به هر حال باید تابع یکی از سه سیستم معروف سرمایه داری، سوسیالیستی یا مختلط باشد. هیچیک از این سیستم ها نظارت دولت را بر اقتصاد نفی نمی کند. نظارت با دخالت دو مقوله جدا از هم است.تشکیل شورای رقابت مصداق نقاشی ساختمانی است که از اساس مشکل دارد!
کامران وکیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
5
امضاهای طلایی که آقای رییس جمهور می فرمودند در امثال همین مراجع بی ضابطه به وجود می آیند!
وقتی رانتی به ارزش چند ده میلیارد تومان به امضا و نظر شخصی یک یا چند فرد منوط می شود، ایجاد مفسده اجتناب ناپذیر است!
بنزین به قیمت فوب خلیج فارس- خودرو به قیمت فوب خلیج فارس- ... . شورای رقابت هم نمی خواهد!
نا اميد از تدبير و اميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
6
بنده خيلي خوشحالم كه شركتهاي خودرو ساز ايراني الان هنگ كرده اند چون سه سال پيش به بهانه ي تحريم و يارانه و بنزين و تورم خيلي از مردم سو استفاده كردند
درست است كه من هنوز نخواهم توانست ماشين بخرم ولي به لحاظ اينكه اين شركتها متضرر ميشوند خيلي خوشحالم
ميدانيد چرا؟
چون آنوقت كه سودهاي كلان به جيب ميزدند چرا بفكر الان نبودند
مسئولين ديدند كه مردم فقير پيكان قراضه سوار ميشوند يا با قرض و وام يك پرايد زير ده ميليون ميخرند يا شخصي براي در آوردن نان زن و فرزندش وانت پيكان ميخرد

كاري كردند كه پيكان جمع شد
وانت به تازگي جمع آوري شد
پرايد ي كه كسي با هزاران بدبختي و گرفتن وام ميتوانست 10ميليون درست كند حالا ديگر از خريد پرايد ديگر نا اميد شده ايم و .......
مسئوليني كه ميگفتين بعد ازتحريمها شرايط بهتر ميشود پس چرا جوابگو نيستيد؟
ميدانم كه شفاف اين كامنت را غير قابل انتشار ميداند ولي بخدا اين ظلم است كه خودروسازان به مردم ميكنند
پس اگر ورشكست هم بشوند عين خيال من و ديگران نيست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
5
به اميد ورشكستگي كامل خودروسازي در ايران ، چون در اين مدت تا توانستند خون ملت را مكيدند با اين محصولات بنجل و غيراستانداردشان .
ناشناس
GERMANY
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
1
جون مردم امنیت مردم از همه چی واجب تره! اگه ما نمی تونیم خودرو های ایمن تولید کنیم و به دست مصرف کننده برسونیم ، اگه نمی تونیم جاده ها رو کم خطر کنیم تا آدم احساس امنیت کنه ! اگه نمی تونیم به وضعیت جاده ها برای پیشگیری از تصادفات اقدام کنیم همه چی رو تعطیل کنیم ! نخواستـــــــــــــــــــیم!
ناشناس
GERMANY
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
5
کدوم رقابت ، کدوم شورا؟ اگه بازار خودروی ایران رقابتی بود نه ایران خودرو و نه سایپا به خاک سیاه نشسته بودند و نه مردم اینقدر ناراضی بودند! با قیمت حدود 7000دلاری پراید می شود در کشور های دیگر یک خودرو نسبتا مناسب از دم قسط خرید!

با قیمت 9 هزار دلاری پژو 206 می توان با ماهی 120 دلار از دم قسط خودرو خرید، خودروی داخلی وقتی نه کیفیت دارد و نه قیمت مناسبی ، و نه خدمات پس از فروش ، خوب پس به چه چیزش می نازد؟

اگه سیستم توزیع خودرو آنچنان عقب افتاده و فشل است که در بازار آزاد مردم باید خودرو را گران تر از قیمت کارخانه بخرند یعنی خودرو سازان نه تنها عرضه تولید خودرو با کیفیت مناسب و رقابت در بازار های جهانی را ندارند ، بلکه عرضه توزیع خودرو را هم ندارند و حتی در این بازار انحصاری مورد حمایت 100 درصدی دولت هم توانایی ، یا بهتر بگوییم علاقه ای به تنظیم بازار ندارند و ترجیح میدهند ، با مغشوش کردن بازار ، و ایجاد تفاوت قیمتی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار از انحصار توزیع خود بهره ببرند و مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار را به جیب خودی هایشان بریزند!
کریم امامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
1
سلام انحصار نه تنها نتوانسته است نیاز عمومی را برای داشتن خودرو ایمن و مناسب تامین نماید بلکه شاهد رانت و ایجاد بحران در بازار پول بوده ایم همچنین حق انتخاب را از مردم برای داشتن خودرو متناسب با مبلغ پرداختی را سلب نموده است و شاید نه سهام داران توانستند سود ببرند ونه مردم و نه کارگران و کارکنان شرکت ها در صورت ازاد سازی و ایجاد رقابت سالم نیازی به شورای رقابت نخواهد بود وتنوع خودرو به صورت تولید داخل با استفاده از سرمایه گذاران بخش خودرو راه را برای شکوفایی و توسعه صنعت هموار می سازد وان با شکستن انحصار امکان پذیر است چرا که آنها حتی نتوانستند با فروش با شرایط بهتر مثلا برای کارکنان به صورت اقساطی و روش های دیگر از جمله رایزنی با ادارات مشتری خودر را از دست ندهند و سود خودرا بر همه نیاز های عمومی ترجیح دادند. و دولت نظارت عالی را با استفاده از کارشناسان خبره از دست ندهند ولی نه این کهمشکل سازی برای تولید داشته باشند. انحصار نه.
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
1
آقا فقظ باید گفت نخرید به خدا کیفیت فرغون بهتر از این ماشینای ایرانیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
2
اینا دارن از امتیازی که حکومت به انها داده که حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی مردمو له می کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
1
اگر شورای رقابت به نفع ملت ایران عمل نماید و فریب شرکتها بخصوص خودرو سازان را نخورد بله وجودش خالی از لطف نیست گرچه این مدت این افزایش ها با چراغ سبز شورای رقابت بوده.
مرضیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
2
ارزش پراید با توجه به کیفیت آن 3 میلیون تومنه نه 20 میلیون ..وقتی 3 میلیون شد حتما یکی برای دشمنم میخرم تا زودتر ازش خلاص شم .
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
با سلام به همه دوستان.خودرو سازان چرا وقتی که به یک باره قیمت خودرو ها رو دوبرابر کردن گفتن تحریم...!اما چرا حالا که تحریم نیستیم این خودرو سازان مردم رو تحریم کردن؟واقعا حق مردم این خودرو های بی کیفیت و بی ارزشه؟؟؟