کد خبر: ۳۷۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

جمشید هاشم‌پور با نام هنری جمشید آریا (زادۀ ۳ فروردین ۱۳۲۳ در تهران) بازیگر ایرانی است.

میزان: جمشید هاشم‌پور(Jamshid hashempour) در سال ۱۳۲۳ از پدر و مادری میانه ای در خیابان سلسبیل تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا دیپلم ریاضی ادامه داد.


وی اولین فیلم سینمایی خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان، کارگردان ایرانیِ ارمنی‌تبار، در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد.

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه

سپس در فیلم‌های جنجال پول ساختۀ پرویز خطیبی و ایوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، خوشگل‌ترین زن عالم (به‌همراه منوچهر وثوق)، قسمت (کارگردان امیر شروان)، عشقی‌ها (کارگردان جمشید شیبانی) بازی کرد. آخرین فیلمش در قبل از انقلاب خوشگلترین زن عالم به کارگردانی قدرت الله احسانی و بازیگری منوچهر وثوق، جمیله بود. بعد از آن برای مدتی سینما را رها کرد تا سال ۱۳۶۱ که به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز دوباره به سینما بازگشت.


زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه
بازی او در نقش "زینال بندری" در فیلم تاراج ساختۀ ایرج قادری بود که جمشید هاشم‌پور (آریا) را با سرِ تراشیده میان مردم مطرح کرد؛ تا جایی که تیپ قهرمان سرتراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را روانۀ سینماها می‌کرد. فیلمهای بعدی او عبارتند از: فرمان، بازداشتگاه، نقطه ضعف، بالاش، پایگاه جهنمی، عقابها، یوزپلنگ، تیغ وابریشم، عشق و مرگ، پرده آخر، تماس شیطانی، دادستان، قرق، مادر، طعمه، افعی، یاران، آخرین خون، نیش، پرواز از اردوگاه، آخرین بندر، ضربه طوفان، یاغی، رنجر، زخمی، مجازات، گروگان، عقرب، آواز قو، گشت ارشاد ، مسافرری و چندین فیلم دیگر تا به امروز.
 
جمشید هاشم‌پور از معدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و بنا به گفته خودش در یکی از مصاحبه‌هایش سینما را از سینما شروع کرده‌است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنه‌هایی از فیلم تماس شیطانی بود که صحنه‌های تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد. وی با بازی در نقشهای متقاوت توانایی‌های خود را به اثبات رسانده‌است. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در کنار بازی در فیلمهای اکشن و حادثه‌ای گه گداری بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان کرده‌است: روز باشکوه (کیانوش عیاری، ۱۳۶۷) - مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸) - پردۀ آخر (واروژ کریم‌مسیحی، ۱۳۶۹) - عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).
 
هاشم‌پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلی پور) گزیده‌کار شد و سعی کرد در فیلمهای خوب و متفاوت بازی کند. بازی بسیار خوب او در فیلمهای آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱) نشان از رویکرد سخت‌گیرانۀ هاشم‌پور دارد. او در این سالها یک بازی تحسین‌برانگیز در فیلم مسافر ری (داود میر باقری، ۱۳۷۹) از خود به نمایش گذاشت.
 
جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: «واکنش پنجم و سفر به فردا». بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد. نقش کوتاه او در فیلم کیفر بسیار گیرا و تأثیر گذار بود به گونه‌ای که برای تیزر تبلیغاتی عکس این بازیگر بر پرده‌های تبلیغات بود. هاشم‌پور در سال ۱۳۸۶ از پس نقش سنگینی در فیلم استشهادی برای خدا به‌خوبی برآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنوارۀ فجر شد. وی ازدواج کرده‌ و دارای دو فرزند دختر است.

فیلم‌شناسی
    من ديه گو مارادونا هستم (١٣٩۳)
    هاری (١٣٩۳)
    روزگاری عشق و خیانت (١٣٩٢)
    کلاشینکف (۱۳۹۲)
    هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند (۱۳۹٢)
    گام‌های شیدایی (۱۳۹۱)
    گشت ارشاد (۱۳۹۰)
    زنها شگفت انگیزند (۱۳۸۹)
    گلوگاه شیطان (۱۳۸۹)
    پایان نامه (۱۳۸۹)
    ازدواج در وقت اضافه (۱۳۸۸)
    کیفر (۱۳۸۸)
    تردید (۱۳۸۷)
    چهره به چهره (۱۳۸۷)
    فرود در غربت (۱۳۸۷)
    خیابان بیست و چهارم (۱۳۸۷)
    کلبه (۱۳۸۷)
    نطفه شوم (۱۳۸۷)
    نفوذی (۱۳۸۷)
    استشهادی برای خدا (۱۳۸۶)
    آن مرد آمد (۱۳۸۶)
    محافظ (۱۳۸۶)
    چهار انگشتی (۱۳۸۵)
    میم مثل مادر (۱۳۸۵)
    سنگ، کاغذ، قیچی (۱۳۸۵)
    قاعده بازی (۱۳۸۵)
    از دوردست (۱۳۸۴)
    قتل آنلاین (۱۳۸۴)
    یک بوس کوچولو (۱۳۸۴)
    رازها (۱۳۸۳)
    جنایت (۱۳۸۲)
    مزرعه پدری (۱۳۸۲)
    واکنش پنجم (۱۳۸۱)
    سفر به فردا (۱۳۸۰)
    قارچ سمی (۱۳۸۰)
    آواز قو (۱۳۷۹)
    ابر و خورشید (۱۳۷۹)
    مسافر ری (۱۳۷۹)
    رنجر (۱۳۷۸)
    سهراب (۱۳۷۸)
    روبان قرمز (۱۳۷۷)
    باشگاه سری (۱۳۷۷)
    چشم عقاب (۱۳۷۷)
    هیوا (۱۳۷۷)
    زخمی (۱۳۷۶)
    شبیخون (۱۳۷۶)
    یاغی (۱۳۷۶)
    یورش (۱۳۷۶)
    جوانمرد (۱۳۷۵)
    عقرب (۱۳۷۵)
    لاک پشت (۱۳۷۵)
    دشمن (۱۳۷۴)
    فاتح (۱۳۷۴)
    گروگان (۱۳۷۴)
    ویرانگر (۱۳۷۴)
    آخرین بندر (۱۳۷۳)
    دیوانه وار (۱۳۷۳)
    روز دیدنی (۱۳۷۳)
    سربلند (۱۳۷۳)
    مجازات (۱۳۷۳)
    نیش (۱۳۷۳)
    آخرین خون (۱۳۷۲)
    پادزهر (۱۳۷۲)
    پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲)
    ضربه طوفان (۱۳۷۲)
    یاران (۱۳۷۲)
    افعی (۱۳۷۱)
    تماس شیطانی (۱۳۷۱)
    راز گل سرخ (۱۳۷۱)
    طعمه (۱۳۷۱)
    قافله (۱۳۷۱)
    آخرین تلاش (۱۳۷۰)
    دادستان (۱۳۷۰)
    دلشدگان (۱۳۷۰)
    قرق (۱۳۷۰)
    گل‌ها و گلوله‌ها (۱۳۷۰)
    پرده آخر (۱۳۶۹)
    عشق و مرگ (۱۳۶۹)
    مادر (۱۳۶۸)
    روز باشکوه (۱۳۶۷)
    تیغ و ابریشم (۱۳۶۴)
    یوزپلنگ (۱۳۶۴)
    پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)
    تاراج (۱۳۶۳)
    عقاب‌ها (۱۳۶۳)
    بازداشتگاه (۱۳۶۲)
    بالاش (۱۳۶۲)
    دادشاه (۱۳۶۲)
    نقطه ضعف (۱۳۶۲)
    خط قرمز (۱۳۶۰)
    فرمان (۱۳۶۰)
    بیعت (۱۳۶۰)-فیلم کوتاه
    ایوالله (۱۳۵۰)
    خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۰)
    عشقی‌ها (۱۳۵۰)
    قسمت (۱۳۴۹)
    جنجال پول (۱۳۴۷)
    جهنم سفید (۱۳۴۷)
    فراری (۱۳۴۶) - (نقش سیاهی لشگر)
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: