کد خبر: ۳۸۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
باز هم خلف وعده آمریکایی ها در پسا برجام

هواپیماهای ایران امن نیست و صنعت هوایی ایران مدت ها است که با چالش هواپیماهای قدیمی و فرسوده، نداشتن قطعات برای تعمیر ودسترسی نداشتن به هواپیماهای جدید و به روز دنیا دست و پنجه نرم می کند.

آسمان ایران همچنان در حسرت ایرباس‌ها و بوئینگ‌های نو/ چرا هواپیماهای جدید به ایران نرسید؟

گروه اقتصاد شفاف: هواپیماهای ایران امن نیست و صنعت هوایی ایران مدت ها است که با چالش هواپیماهای قدیمی و فرسوده، نداشتن قطعات برای تعمیر ودسترسی نداشتن به هواپیماهای جدید و به روز دنیا دست و پنجه نرم می کند. در واقع  هواپیما سوار شدن در ایران مدت هاست که با سلام و صلوات و نذر و نیاز برای سالم رسیدن همراه است!  تا جایی که برخی به طنز می گویند برای سالم نشستن هواپیماهای  ناوگان هوایی ایران باید گوسفند قربانی کرد و شادباش گفت! در چند سال اخیر سوانح هوایی دردناک که باعث کشته شدن بسیاری از مردم شد و باعث و بانی آن توپولف های تاریخ گذشته و آنتونف های از رده خارج بودند، مردم ایران را به ترس و دلهره جدی از هوائیما سوار شدن دچار کرده است. در این میان نکته اینجاست که هواپیما سوار شدن بسیار گران است و بر این گرانی بلیت هواپیما هر چند ماه یکبار افزوده می شود اما دریغ از بهبود خدمات و کیفیت پرواز!

به این ترتیب می توان گفت.صنعت هوایی ایران با ضعف های جدی مواجه است و به همین علت است که سفر هوایی در ایران امن نیست.در این میان تحریم ها نیز وضعیت را برای شرکت های هواپیمایی در ایران سخت تر کرده است و حالا بعد از توافق هسته ای انتظار می رود این وضعیت بهبود یابد.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران،‌ تحریم‌های همه جانبه‌ای علیه ایران از سوی قدرت‌های جهانی اعمال شد. اثرات این تحریم‌ها نیز ملت ایران را نشانه رفته بود. بعد از تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم هوایی علیه ایران، شرکت بویینگ نیز از تحویل هرگونه هواپیما یا وسایل یدکی به ایران خودداری کرد. بر اساس آمارهای منتشر شده در منابع خبری، در ۱۵ سال گذشته آسمان ایران با بیش از ۲۰۰ سانحه روبرو بوده‌است که در جریان آنها بیش از 2هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و تحریم ها ارتباط مستقیم با این سوانح هوایی داشته است.

خرید هواپیما در دوران پسابرجام

با اجرایی شدن توافق هسته ای اما خبر آمدن غول های هوایی به ایران باعث دلگرمی مردم شد. از سوی دیگر بهمن ماه سال گذشته بود که خبر رسید، در سفر حسن روحانی به فرانسه، قرارداد خرید بیش از 100 فروند هواپیمای ایرباس میان طرف ایرانی و این غول هواپیماسازی نهایی شده است تا امید برای بهبود ناوگان هوایی رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد. براساس اطلاعات منتشر شده در آن روزها،  بخشی از این هواپیماها از نوع ایرباس A380 یعنی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است.

همچنین اعلام شد که شرکت هواپیماسازی ایرباس متعهد شده در سریع‌ترین زمان هواپیما ایرباس A380 را در اختیار ایران قرار دهد و علاوه بر این، ده‌ها فروند هواپیمای مسافری کوچک و متوسط برای مسیرهای داخلی خریداری شده است. حالا هم به نظر می‌رسد صحبت از خرید 100 فروند بویینگ نیز جدید نیز در مذاکرات آینده کلید خواهد خورد.با این حال سال 95 به تابستان رسیده است و هنوز خبری از هواپیماهای جدید نیست که نیست.

چرا هواپیماهای جدید به ایران نرسید؟

مشکل نرسیدن خرید جدید به ایران اما به آمریا باز می گردد. برخلاف بسیاری از قرار‌دادهای بین‌المللی وزارت خزانه‌داری آمریکا OFAK اعلام کرده فروش هواپیما‌های جدید باید با مجوزهای رسمی این نهاد نهایی شود و از این‌رو چه ایرباس و چه بویینگ برای فروش هر فروند هواپیما باید مجوزی در این حوزه دریافت کند.

با وجود گذشت مدت زمان طولانی  از نهایی شدن پیش قرار‌داد ایران با ایرباس هنوز خزانه‌داری آمریکا مجوز این امر را صادر نکرده و حتی پیش‌بینی‌ها مبنی بر دریافت مجوز تا پایان تیرماه نیز از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یک گمانه‌زنی و پیش‌بینی تلقی می‌شود.

در شرایطی که دو طرف بازار برای انجام تبادلات نهایی لحظه‌شماری می‌کنند و هم ایران به هواپیماهایش احتیاج دارد و هم ایرباس و بویینگ درگیر دریافت مجوزهای رسمی برای فروش هواپیما و گرفتن منابع مالی آن هستند، باید دید طرف ناراضی ماجرا که چند ماهی در فرآیند این قرار‌داد قانونی تعلل ایجاد کرده تا چه زمانی به این رویه ادامه خواهد داد.به این ترتیب به نظر می رسد امریکایی ها در خصوص تعهد به برجام درباره ناوگان هوایی ایران هم خلف وعده کرده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: