کد خبر: ۴۵۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲

بر اساس «گزارش جهانی شادترین کشورها در سال ۲۰۱۷»، رتبه ایران 3 پله نسبت به سال قبل تنزل کرده و در مقام 108 جهان قرار گرفته‌ایم. در این‌که جامعه امروز ایران به شادی و نشاط نیاز دارد، شکی نیست و جامعه‌شناسان ایرانی نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

به گزارش شفاف، وقتی از شادی و نیاز به شاد بودن حرف می‌زنیم، فقط جنبه‌های شخصی و سراسری ندارد بلکه این موضوع را می‌توان در بخش‌بخش زندگی جاری کرد. این موضوع حتی در تبلیغات و آگهی‌ها هم باید دیده شود. هشدار، ایجاد نگرانی از آینده، توجه بیش از حد به احتیاط و... به پیام‌های ثابتی در زندگی ما تبدیل شده‌اند اما علوم ارتباطات می‌گوید می‌توان حتی همین موارد را به صورت مثبت نیز طرح کرده و جامعه را به چنین موضوعاتی توجه داد. در علوم ارتباطات این یک اصل است که اثرگذاری بر مخاطب با فعل‌های مثبت بیشتر امکان‌پذیر است و اقبال به تیترهای مثبت روزنامه‌ها بیشتر از تیترهای منفی است.
 
 
اخیراً تبلیغاتی در بیلبوردهای شهری و در صداوسیما پخش می‌شود که از این منظر قابل تأمل است. فراخوان تبلیغاتی «پنیر ویلی» از شرکت کاله به‌عنوان یک نمونه موفق از تبلیغات انرژی‌بخش قابل بررسی است اما این تبلیغات فقط به این بخش محدود نشده و ابعاد مختلفی دارد که بازخوردهای متفاوتی در بین مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز داشته است
 
 
- ارتباطات اجتماعی: در تصویرهای مختلف این فراخوان تبلیغاتی تصویر پنیر خامه‌ای به همراه خوراکی‌های دیگر مانند پاستا، کیک و عسل دیده می‌شود و سعی شده است چنین نمایانده شود که از کنار هم قرار گرفتن پنیر و این خوراکی‌ها، نشاط و شادمانی خاصی ایجاد شده است و آن‌قدر این اتفاق خوشایند است که آنها هویت جدیدی پیدا کرده‌اند. تصویر ترسیم‌شده در این تصویرها، مخاطب را به‌وجد آورده و انرژی ناشی از حرکات موزون آنها مخاطب را به خواندن بقیه متن تبلیغات هدایت می‌کند.
 
 
- ارتباطات کلامی: در بخشی از فراخوان یادشده، تک‌بیت شعری درج شده است. در ادبیات، به برخی شعرها، شعرهای «کوچه‌بازاری» یا «کم‌عمق» می‌گویند که در واقع از آنها قرار نیست معنای عمیقی دریافت شود بلکه قرار است مخاطب عام پیام را به سادگی درک کند و بدون فکر و تأمل، با آن ارتباط برقرار کند. از این منظر نیز فراخوان یادشده موفق بوده است چرا که قطعاً کسی از تبلیغاتی با اکران عمومی انتظار شعرهای ناب و عرفانی ندارد. به‌عنوان مثال، برای کنار هم قرار گرفتن پنیر و پاستا، چنین شعری درج شده است: «بی تو خنثام/ با تو پاستام» یا برای ترکیب پنیر خامه‌ای و عسل این شعر آمده است: «بی‌تو کسلم/ با تو عسلم».
 
 
- ارتباطات تغذیه: در برخی دانشگاه‌های کشورهای اروپایی ارتباطات از معنای کلاسیک خودش فراتر رفته و در دانشگاه‌ها ارتباطات بو، مزه و... هم مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله خلاقیت‌های این فراخوان تبلیغاتی، توجه به ارتباطات تغذیه‌ای است. بسیاری ممکن است از طعم برخی موارد غذایی خوششان نیاید، اما ترکیب آن با مواد دیگر ممکن است مزه آن را دلپذیرتر کند. از سوی دیگر، بسیاری از ترکیبات غذایی وجود دارند که همه آنها را امتحان نکرده و شاید خیلی به نظرشان خوشایند نیاید اما معرفی آنها به دیگران، جذابیت‌هایی داشته و در این فراخوان نیز از همین ظرفیت استفاده شده تا مخاطب برای چنین ترکیب‌هایی تهییج شود و آنها را امتحان کند.
 
 
خلاقیت و شکستن «روتین‌»ها ویژگی فراخوان‌های موفق تبلیغات است. تردیدی نیست فراخوان‌های تبلیغاتی که حرف تازه‌ای دارند، چالش ایجاد می‌کنند، بازتاب‌های مختلف دارند و در جامعه ایجاد دیالوگ می‌کنند و...، موفق‌ترند. در جامعه امروز ایران، باید به این عناصر اشاره‌شده، ایجاد نشاط و مثبت‌اندیشی را هم اضافه کرد که نیاز امروز جامعه است و سازنده.
 
منبع: روزنامه ایران
برچسب ها: شفاف رتبه شادی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: