کد خبر: ۴۶۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

نگاهی به ثبت رکورد 18 میلیون دقیقه تماشا در سرویس فیلیمو و تاثیر آن بر پیشرفت صنعت شبکه نمایش خانگی

در  دوره­ای که بیشتر از هر وقت دیگری تلاش زیادی در جریان است تا دنیای مجازی شبیه­ترین تداعی­گر دنیای واقعی باشد، دیگر زمان آن رسیده تا با همسو شدن با کسب و کارهای آنلاین و اعتماد به آن­ها، در راستای توسعه زندگی دیجیتال گام برداریم. اعتمادهایی که باعث می­شود نهال­های تازه کاشته شده تکیه­گاه مناسبی برای رشد پیدا کنند و تنومند شدن­شان با سرعت بیشتری اتفاق افتد. یکی از این نهال­های تازه کاشته شده در صنعت سینما سرویس­های وی او دی هستند. سرویس­هایی که با هدف رشد شبکه نمایش خانگی و بر بستر تماشای آنلاین محتواهای ویدیویی شکل گرفته­اند  و حالا در مدت زمان کوتاهی که از شروع فعالیت­شان می­گذرد، آنقدر توسعه پیدا کردند که اعلام رکوردی فوق­العاده از سمت آن­ها خبرساز می­شود.

مانند خبری که به تازگی از سوی مدیریت سرویس فیلیمو اعلام شده و بیان می کند که فیلیمو به عنوان اولین و بزرگترین سرویس وی او دی ایران،  از رکورد 18 میلیون دقیقه تماشا در یک روز عبور کرده است. اگر با دید گسترده و خارج از نام یک برند به این رکورد نگاه کنیم مانند این است که یک رسانه، یک فیلم یا یک شبکه تلویزیونی در یک روز توسط تعداد زیادی کاربر به اندازه 18 میلیون دقیقه دیده شده است. یا به عبارت بهتر در یک دقیقه توسط تعداد زیادی کاربر به اندازه 12500 دقیقه محتوا تماشا شده است.

حال دوباره نگاه خود را محدود کرده و تنها در بازار رقابتی سرویس­های وی او دی به این رکورد نگاه کنیم. همان فضای رقابتی که تحت فشار نیروهای خارجی از جمله برخی صاحبان منافع در سینما  و  برخی صاحبان منافع در خدمات دهندگان اینترنتی است. با هر دو این نگاه­ها آنچه اهمیت دارد نتیجه­گیری درست از این رکورد بزرگ است.

اولین ومهمترین نتیجه  تاثیر بر رشد صنعت شبکه نمایش خانگی و گسترش همه جانبه آن است. اگر سرویس­های وی او دی را بازویی برای شبکه نمایش خانگی درنظر بگیریم، گذشتن از رکورد 18 میلیون دقیقه تماشا در یک روز نشان از توانمند شدن این بازو و جذب مخاطب چندبرابری در فضای آنلاین دارد. مخاطب­هایی که هر کدام می­توانند جان دوباره­ای به شبکه نمایش خانگی داده و آن را وارد مرحله جدیدی از تکامل کنند.

تاثیر دوم بالارفتن تقاضای تماشا، بهبود بازار  و به تبع آن بالارفتن عرضه است که آن هم در پی خود گردش مالی عظیمی در حوزه تولید محتوا به خصوص سریال سازی داخلی به همراه می آورد.

و در عین حال آنچه با ثبت این رکورد به عنوان تاثیر سوم اهمیت پیدا می کند توجه مردم به محتواهای داخلی و قانونی است. فیلم­ها و سریال­هایی که مناسب سازی سنی و محتوایی هم در آن رعایت شده است و حتی تعداد زیادی از آن­ها عناوین به­روز خارجی است. در واقع این رکورد نشان می­دهد اگر فضا مناسب برای انتشار محتوا وجود داشته باشد نه تنها مهجور نمی ماند، بلکه بسیار مورد اقبال قرار گرفته و توجه­ها را از شبکه­های ماهواره­ای که ترویج دهنده فرهنگی مغایر با آموزه­های خانوادگی ما هستند دور می کند. بدون شک این رکورد تنها یک عدد نیست که پس از چند روز فراموش شود و در میان اعداد معروف دیگر این روزها گم شود. بلکه ثبت این عدد و توجه به ابعاد گسترده آن از سوی تصمیم گیران می­تواند زمینه حمایت عادلانه و منطقی آن­ها از سرویس­های وی او دی را فراهم کرده و در غرور این توسعه چشمگیر سهیم­شان کند.