کد خبر: ۴۷۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

در فصول سرد سال آلودگی هوا به میزان قابل توجهی در پایتخت و کلانشهرها افزایش می‌یابد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم حجم عظیم خودروهایی است که در معابر تردد می‌کنند. به گفته معاون اجتماعی – فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در حال حاضر حدود 4 میلیون خودرو پلاک تهران و نزدیک به یک میلیون خودرو پلاک شهرستان در پایتخت وجود دارند در حالی که چنانچه بخواهیم ظرفیت معابر را به‌صورت استاندارد در نظر بگیریم درحال حاضر معابر شهر تهران در مقایسه با تعداد کل خودروها یک هشتم است.

به گزارش شفاف، به نوشته روزنامه ایران، سرهنگ مسعودجبارزاده در خصوص تأثیر اجرای برخی از طرح‌ها از جمله زوج وفرد در کاهش آلودگی هوای تهران می‌گوید: طرح زوج و فرد در بحث آلودگی هوا تأثیری که مدنظر بوده نداشته است زیرا آمار خودروها تنها در ساعات مورد نظر کاهش می‌یابد و پس از ساعت 7 خودروهایی که در ورودی طرح هستند به محدوده وارد شده و باعث بالا رفتن آمار تردد می‌شوند. البته اجرای طرح کاهش هم بحث جدیدی نیست در واقع همان بحث کنترل معاینه فنی است منتهی با سختگیری‌های بیشتر.

سرهنگ جبارزاده در ادامه می‌افزاید: حذف سرویس‌های ادارات و بسیاری از کارخانجات در طول سال‌های اخیر بیشترین آسیب را به ترافیک وارد کرده است، به‌عنوان مثال نهادی که 50 سرویس اتوبوس داشته با حذف سرویس، روزانه حدود 2 هزار خودروی شخصی را روانه خیابان‌ها کرده است. معاونت اجتماعی – فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت راهکار اصلی را حذف آلاینده‌های زیست محیطی، خودروهای دیزلی و خروج خودروهای فرسوده می‌داند.

این موارد در حالی بیان می‌شود که کارشناسان معتقدند کاهش بار ترافیک در معابر شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان قطعاً می‌تواند بهترین راهکار ممکن برای افزایش روزهای پاک پایتخت باشد. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار استفاده از خودروی شخصی و عدم تمایل به بهره‌مندی از وسایل نقلیه عمومی رقم قابل توجهی است که نمی‌توان ساده از کنار آن عبور کرد.

سرهنگ اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی نیز در این باره به «ایران» می‌گوید: یکی از عواملی که می‌تواند در کنترل و کاهش آلودگی هوا نقشی مستقیم داشته باشد بررسی سیستم موتوری خودروها و سنجش میزان تأثیر آنها در آلوده کردن هوا است، در این خصوص خودروهایی که نقص فنی دارند و در هوا ایجاد آلودگی می‌کنند، همچنین خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند یا از کشورهای دیگر وارد می‌شوند قبل از شماره‌گذاری باید برگه‌های مربوط به سازمان محیط زیست را هم ضمیمه مدارک داشته باشند.

مالکان خودروهایی که قصد فروش خودروی خود را دارند نیز جهت تعویض پلاک حتماً باید برگ معاینه فنی داشته باشند تا بتوانند پلاک جدید دریافت کنند. او در ادامه در مورد خودروهایی که دودزا هستند و در سطح شهر تردد می‌کنند، می‌افزاید: پلیس در سطح شهر خودروهایی را که ظاهراً دودزا هستند متوقف می‌کند، مدارک را دریافت کرده و مالک خودرو را ملزم می‌کند تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کند در مواردی که خودرو بیش از اندازه دودزا باشد پلیس فک پلاک می‌کند و پلاک اعزام به تعمیرگاه به خودروی مربوطه می‌دهد تا پس از رفع اختلال و برخورداری از استانداردهای لازم بتواند دوباره پلاک خود را باز پس گیرد.

سرهنگ اسماعیلی اظهار می‌دارد: متأسفانه هر ساله بویژه در فصول سرد سال به‌دلیل ایجاد وارونگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران با این حجم عظیم خودروها و همچنین نقص فرهنگ در زمینه تعمیر بموقع خودروها آلودگی هوا بیشتر می‌شود. وی می‌گوید: همان‌طور ایرانی‌ها در زمینه سلامت خود نیز کوتاهی می‌کنند و کمتر در طول سال به‌لحاظ پزشکی چکاپ می‌شوند در مورد خودرو نیز بسیاری از مردم همین رفتار را دارند و تا خودرو با مشکل خاصی مواجه نشود به سلامت آن توجه زیادی نمی‌کنند. در حال حاضر حجم خودروهایی که نقص فنی دارند زیاد است و بسیاری از افراد تا با برخورد پلیس مواجه نشوند اقدامی برای رفع دودزایی خودروی خود نمی‌کنند.

به گفته کارشناسان در کل دنیا چنانچه حمل و نقل عمومی سریع، ارزان، راحت و ایمن باشد مردم به استفاده از خودروهای شخصی رغبتی نشان نمی‌دهند و به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی روی می‌آورند. در هر کجای دنیا اگر این 4 آیتم وجود داشته باشد قطعاً سیستم حمل و نقل عمومی در جذب و گرایش شهروندان به استفاده از آن موفق خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: