کد خبر: ۴۷۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

رنگ یک روزنه روانشناسی کاملاً تاثیرگذار و قدرتمند در طراحی لوگو یک برند است. رنگ ها می توانند پیام های مثبت و منفی را برای بیننده ایجاد کنند.

رنگ یک روزنه روانشناسی کاملاً تاثیرگذار و قدرتمند در طراحی لوگو یک برند است. رنگ ها می توانند پیام های مثبت و منفی را برای بیننده ایجاد کنند. رنگ آمیزی یک لوگو این قدرت را دارد که مشتری را به خرید کردن تشویق کند یا از خرید منصرف کند همچنین می تواند اعتماد مشتریان را نسبت به محصولات جلب یا سلب کند. انتخاب مناسب و هوشمندانه رنگ لوگو می تواند، نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته نموده و به شما در جذب مشتریانِ بیشتر کمک‌ کند و همانطور که می دانید ترکیب اشتباه این امر می تواند اثر معکوس داشته باشد.

رنگ ها می توانند، پل ارتباطی میان مصرف کننده با محصولات و کمپانی مورد نظر باشند و نقشی مهم در به خاطر ماندن برند در ذهن بیننده ایفا کنند. طی تحقیقات و نتایج به دست آمده، 85 درصد از مصرف کنندگان و مشتریان برند های مختلف بر این باورند که رنگ یکی از دلایل اصلی آن‌ها برای انتخاب و خرید محصول یک برند می‌باشد. رنگ‌های مختلف، احساسات گوناگونی را در بیننده القا می‌کنند، همین امر باعث شده است که شرکت‌ها به دنبال طراحی و رنگ آمیزی منحصر به فرد برای لوگوی خود باشند که بتواند به بهترین شکل ممکن برند آن ها را در چشم بیننده به تصویر بکشد، پیام  لوگو را به بیننده منتقل کند و همچنین با سیاست‌های برند آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد برای مثال: شرکت گوگل ۴۰ تنالیته از رنگ آبی را در لوگوی خود استفاده کرد تا بتواند، مشخص کند، کدام‌ ترکیب رنگی، عملکرد بهتری داشته‌ و مخاطبان بیشتری را جذب می کند. به عنوان مثلا یک مجموعه برای غرفه سازی خود در نمایشگاه ها نیز باید به مسئله رنگ به صورت کامل توجه نماید.

قانون رنگ و احساسات

یک قانون کلی در روانشناسی رنگ ها وجود دارد که طبق این قانون رنگ ها بر احساسات و رفتار ما تأثیر می گذارند به عنوان مثال: قرمز، رنگی تحریک کننده است و نظر مخاطب را جذب می کند و برای ایجاد احساس فوریت استفاده می شود. آبی، رنگ اعتماد و آرامش است زیرا دریا و آسمان را در ذهن بیننده تداعی می کند. در تحقیقی که با عنوان «اثر رنگ در بازاریابی» انجام شد، محققان به این موضوع پی بردند که بیش از ۹۰ درصد داوری های شتاب زده در مورد محصولات برند ها می تواند فقط به رنگ مربوط باشد.

ملیت ها و تفسیر آنها از رنگ ها

در انتخاب رنگ لوگو خود این نکته مهم و اساسی را در نظر داشته باشید که رنگ های مختلف در جوامع مختلف دنیا به یک معنی نمی باشند و هر رنگی در هر فرهنگ و ملیتی می تواند، سنبل و نشانه منحصر به فردی داشته باشد. اگر لوگوی برند خود را به صورت جهانی ارائه می دهید، باید زمانی را صرف تفسیر معانی رنگ های مختلف در کشورهای مختلف کنید تا بتوانید، بهترین پالت رنگی را برای طراحی لوگو برند خود انتخاب کنید به عنوان مثال، رنگ سفید، در کشورهای غربی رنگ تولد است و هم چنین نمایان گر وقایع شیرین زندگی است که به صورت جشن ظاهر می شود در حالی که همین رنگ در کشور چین نشانه عزاداری است. در کشور چین رنگ آبی نشانه ابدیت است در حالی که برای یهودی ها این رنگ مقدس است.

نقش سن و رنگ لوگو
افراد در سنین گوناگون بازتاب متفاوتی نسبت به رنگ ها دارند به عنوان مثال، افراد میانسال گرایش بیشتری به رنگ های سنگین و جدی دارند در صورتی که افراد جوان به رنگ های شاد و صریح تمایل بیشتری نشان می دهند پس به رده سنی مخاطبان برند خود توجه لازم را داشته باشید و با در نظر گرفتن، این نکته مهم و اساسی پالت رنگی لوگوی برند خود را انتخاب کنید تا بتوانید در زمینه جذب مخاطب موفق تر عمل کنید.

نقش جنسیت و رنگ در لوگو
افراد با توجه به جنسیتشان گرایش های متفاوتی به رنگ ها دارند به عنوان مثال، مردان رنگ های تند را ترجیح می دهند اما زنان به رنگ های ملایم علاقه بیشتری نشان می دهند. مردان به آبی و نارنجی تمایل بیشتری نسبت به قرمز و زرد نشان می‌دهند، در حالی که زنان قرمز را به آبی و زرد را به نارنجی ترجیح می‌دهند.

رنگ ها همیشه یک مفهوم را منتقل نمی کنند

عبارت (رنگ قرمز= اشتها آور) را در نظر بگیرید، این مفهوم اشتباه می باشد چون گاهی اوقات رنگ قرمز برای لوگوی شرکت مواد غذایی آمریکایی هاینز (Heinz) مورد استفاده قرار می گیرد و در موارد دیگری جهت معرفی میتسوپیشی موتورز (Mitsubishi Motors) برند معروف ژاپنی در حوزه صنعت خودروسازی استفاده می شود.

شعار برند شما چیست؟

هیچ کسی بهتر از خود شما از کسب و کارتان، نقاط قوت و اهدافی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید را نمی شناسد. قبل از انتخاب رنگ لوگو برند خود در مورد پیام، شعار و هدفی که در کسب و کارتان به دنبال آن هستید، فکر کنید. در گام نخست به هویت برند خود نگاهی بیندازید. چه فاکتورهایی را می خواهید در عمق برند خود برجسته کنید؟ اطمینان، فوریت، صلح، آرامش یا شادابی ؟ پس از شناسائی ویژگی های هویتی اصلی برندتان حالا وقت آن رسیده است که از پالت های رنگی که تداعی کننده و نمایش دهنده اهداف شما است به شکل هوشمندانه ای در طراحی لوگو برند خود استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که تنالیته رنگ سبز، بر رشد و پایداری تأکید می کنند در حالی که تنالیته رنگ زرد ، باعث بالابردن تمرکز شما می شوند. از این رو رنگ لوگوی برندی که در زمینه ارئه ابزارهای رایگان سئو فعالیت می کند با رنگ لوگوی شرکتی که در زمینه تولید قهوه فعالیت دارد، کاملاً متفاوت است.  برای اینکه بتوانید یک برند آماده موفق و تاثیرگذار راه اندازی کنید،  هنگام طراحی و انتخاب پالت رنگی لوگوی خود از تمایز آن با رقبای خود اطمینان حاصل کنید. اگر رقبای شما از رنگ آبی در طراحی لوگوی برند خود استفاده کرده اند، شما جسارت به خرج دهید و رنگ بنفش را برای برند خود انتخاب کنید، این کار، شما را از رقبای سرسختتان متمایز خواهد کرد.

شما می توانید برای طراحی لوگو و سایر ملزومات برند و تجارت خود از جامعه طراحان گرافیک ایران کمک بگیرید و با دسترسی به حجم وسیعی از بهترین طراحان ایران، خدمات طراحی مورد نظر خود را دریافت نمایید.

 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: