کد خبر: ۴۷۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

گروه صنعتی بارز که از شرکت های تابعه سازمان تامین اجتماعی است موفق شد استانداردE-MARK اتحادیه اروپا را به عنوان نخستین تولیدکننده تایر ایرانی، دریافت کند؛ این موفقیت پس از انجام آزمون‌های بسیار دشوار مرکز آزمون تایر در آلمان و فرانسه حاصل شد

گروه صنعتی بارز که از شرکت های تابعه سازمان تامین اجتماعی است موفق شد استانداردE-MARK اتحادیه اروپا را به عنوان نخستین تولیدکننده تایر ایرانی، دریافت کند؛ این موفقیت پس از انجام آزمون‌های بسیار دشوار مرکز آزمون تایر در آلمان و فرانسه حاصل شد، استاندارد اتحادیه اروپا در سال 2018 تنها برای بارز  صادر و تاییدیه استفاده از آن در پژو 301 از شرکت پژو فرانسه دریافت شد.

بارز در مسیر جهانی شدن
به موجب این استاندارد، بارز در پنل تامین‌کنندگان جهانی رنو - نیسان قرار گرفته است.
پرویز اخوان مدیرعامل این گروه صنعتی در حاشیه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، گفت: بر اساس این استاندارد سختگیرانه سه ویژگی تایر در زمینه ترمز گیری در زمین خیس، مقاومت چرخشی و نویز مورد توجه قرار گرفته که ایران موفق به کسب این مهم شده است
وی ادامه داد: این تایر سال گذشته به فرانسه ارسال شده بود تا در مرکز تست UCERAM این کشور مورد ارزیابی قرار گیرد و بر اساس نتایج آن، تنها و اولین تایر ایرانی است که تاییدیه استفاده در پژو 301 را از شرکت پژو فرانسه دریافت کرده است.همچنین این گروه صنعتی داخلی با ممیزی ASES رنو پارس موفق به اخذ گرید B در پنل تامین کنندگان جهانی رنو - نیسان نیز قرار گرفت و این ارزیابی بر مبنای استانداردهای جهانی اتحاد رنو - نیسان انجام شده است و این مقایسه در بین بیش از هزار تامین کننده این اتحاد صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بنابراین علاوه بر نفس ارتقای کیفی سیستم مدیریت کیفیت و قرار گرفتن در پنل تامین کنندگان جهانی رنو قرار شد این گروه تامین کننده اصلی (OE) با سایر سایت های تولید خودروهای رنو - نیسان همکاری داشته باشد.
احوان افزود:: در حال حاضر این گروه صنعتی بالاترین نمره 70 را در بین بیش از 10 قطعه ساز ایرانی در ارزیابی ASES اخذ کرده و همانگونه که در گزارش ممیزین رنوپارس ذکر شده است، بارز به عنوان یک نمونه در بین سایر تامین کنندگان ایرانی معرفی می شود.

تایرهای کهنه بازیافت می شوند


وی درباره تفاهم نامه همکاری بین گروه صنعتی بارز و اتحادیه لاستیک و پلاستیک فرانسه که چندی پیش در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست منعقد شد، گفت: این تفاهم نامه همکاری منجر به توسعه همکاری ها در مولفه های زیست محیطی با اتحادیه اروپایی شد تا به این گروه صنعتی در بازیافت تایر نیز کمک شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تایرهای مستهلک و کهنه که منجر به آلودگی محیط زیست می شوند، در جهان و ایران به یک معضل تبدیل شده که قرار است فن آوری بازیافت آنها به این گروه صنعتی ارایه شود.

بارز تنها تولیدکننده تایرهای SUV در ایران


اخوان تصریح کرد: بارز از سالیان گذشته همواره در تولید محصولات جدید و درک نیازهای مصرف کننده ایرانی تلاش کرده است تا پیشتاز باشد؛ به طوری که طی سال های اخیر ایرانی ها تمایل بسیار زیادی به استفاده از خودروهای SUV و کراس اوور از خود نشان داده اند. بنابراین این موضوع باعث شد تا ما در گروه صنعتی بارز برای پاسخگویی به نیازهای این قشر از مصرف کنندگان محصولات جدیدی را تولید و به بازار عرضه کنیم.
وی اظهار داشت: در چهار سال گذشته ابتدا گروه صنعتی بارز محصولی با طرح رویهSportechدر مرکز تحقیق و توسعه گروه صنعتی بارزطراحی کرد که پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمون به بازار عرضه شد وSportechابتدا در سایز 225/70R16 تولید شد که در سوزوکی گرند ویتارا و وانت کاپرا قابل استفاده است.
اخوان ادامه داد: پس از آن سایزهای دیگری همچون 215/65R16 و 235/60R16 برای استفاده در خودروهای ام وی ام X33 و لیفان X60، رنو داستر و هیوندای توسان مدل های قبل از 2010 تولید شد که به زودی در بازار عرضه می شود.
وی گفت: پس از تولید این سه اندازه، برای اولین بار در کشور تایرSportech بارز در رینگ 18 و سایز 235/60R18 برای خودروهای سانتافه و سورنتو وارد بازار می شود. این موضوع در صنعت تایر کشور اتفاق مهمی بود و باعث شد خودباوری ورود به عرصه خودروهای لوکس و سایزهای بالا در داخل کشور ایجاد شود.

مرکز نوآوری با دانشگاه تهران ابتکار جدید بارز 


این تولیدکننده لاستیک از آغاز کار مرکز نوآوری گروه صنعتی بارز خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت تغییر نسل دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم تحت عنوان دانشگاه های کارآفرین و ایجاد شغل های نو به جای شغل های سنتی، ایجاد مرکز نوآوری بارز در دانشگاه تهران کلید خورد که موجب نوآوری در این گروه صنعتی و استفاده از نخبه های جوان برای رشد و ترقی و رسیدن به رقبای خارجی شد تا این گروه صنعتی بتواند به عنوان بزرگترین تولیدکننده داخلی تایر یافته های جدید را به این بخش از صنعت کشور انتقال دهد. 
وی ادامه داد: با تغییر خودرو هر روز شاهد محصولات جدید در بازار هستیم، بنابراین شرکت های تولیدکننده تایر هم باید خود را با تغییرات جدید سازگار و نسل جدید تایر را وارد بازار کند زیرا اگر با این تغییرات حرکت نکنیم، به طور قطع از صنعت عقب خواهیم افتاد به همین منظور شرایط از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری برای افراد نوآور و نخبه به گونه ای فراهم شده است که تولیدات آینده این گروه صنعتی، نسل جدید تایرهای هوشمند خواهد بود.

یک تیم فرانسوی در راه ایران


اخوان گفت: یک تیم خودروساز فرانسوی در هفته دوم آذرماه امسال برای بازدید از دو خط تولید بارز کرمان و کردستان به ایران سفر می کنند که می تواند منجر به توسعه همکاری ها با فرانسوی ها شود.

تایر سبز به مردم عرضه می کنیم


وی درباره ادعای برخی رقبا مبنی بر اینکه تایر سبز تولید می کنند، گفت: تولید تایر سبز در راستای حفظ محیط زیست نیازمند تجهیزات، تکنولوژی و دانش فنی و مواد اولیه سبز است که اکنون تنها شرکت بارز کردستان به این فناوری مجهز شده است. تا یک ماه آینده تایر سبز توسط این گروه صنعتی برای اولین بار تولید و به بازار عرضه می شود. 
اخوان در مورد تایرهای رادیال باری نیز اظهار داشت: نیاز سالانه کشور یک میلیون و 200 هزار حلقه تایر رادیال باری است که اکنون 350 هزار حلقه آن توسط این گروه تولید می شود.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران از روز دوشنبه 21 تا 24 آبان ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران فعالیت داشت.
در حالی که انتظار می رفت با توجه به آغاز دور تازه تحریم ها علیه کشورمان این نمایشگاه با استقبال خارجی ها مواجه نشود، اما حضور 190 شرکت خارجی از 11 کشور نشان داد به راحتی حاضر به ترک بازار بزرگ 80 میلیون نفری و جذاب ایران نیستند.
این شرکت ها از کشورهای فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی در نمایشگاه حضور داشتند.
شرکت های خارجی حاضر در سیزدهمین نمایشگاه خودروی تهران اذعان کردند که ایران را بازاری بزرگ و جذاب برای خود می شناسند و با وجود آغاز دور تازه تحریم ها، به دنبال راه هایی برای دور زدن آن و تداوم حضور در کشورمان هستند.
در روزهای گذشته شماری از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی کشور نیز در گفت وگو با ایرنا، یکی از مهمترین مشکلات خود را تامین مواد اولیه عنوان کردند و تسهیل مبادی دسترسی به این مواد مانند رفع موانع گمرکی را خواستار شده بودند.
بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

پرویز اخوان روز پنجشنبه در حاشیه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در پاسخ به ایرنا درباره نقل و انتقالات ارزی این صنعت با اعمال دور جدید تحریم ها توضیح داد: سال گذشته در همین زمان پلیمر SBR تولیدی پتروشیمی ها را پنج هزار و 700 تومان، دوده را چهار هزار تومان و نخ را 12 هزار تومان خریداری می کردیم که امروز با نوسان نرخ ارز قیمت پلیمر به 14 هزار تومان، دوده به 12 هزار تومان و نخ به حدود 50 هزار تومان رسیده است که افزایش بیش از سه برابری را نشان می دهد. 
به گفته وی، صنعت تایر برای تولید هر حلقه تایر به 150 ماده اولیه نیاز دارد که بیش از 40 درصد آن از محل واردات و نزدیک 60 درصد از محل تولیدات داخلی تامین می شود. 
وی اظهار داشت: با اجرای مرحله دوم تحریم ها صنعت تایر کشور با مشکل تامین مواد اولیه وارداتی مواجه شده است تا جایی که از این پس امکان خرید و تامین مواد اولیه از اروپا، چین و ترکیه وجود ندارد و تنها می توانیم با هند (روپیه) خرید داشته باشیم. 
اخوان ضرر ناشی از تبدیل روپیه به دلار و یورو را بیش از 30 درصد دانست و تصریح کرد: اکنون تبدیل روپیه به دلار یا یورو بین 25 تا 30 درصد هزینه دارد که به انضمام نقل و انتقال این پول از طریق صرافی های خارجی و ارسال به فروشنده تقریبا با ارز نیمایی هفت هزار تومان تمام می شود. 
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک گفت: اکنون صنعت تایر با معضل افزایش سه برابری مواد اولیه، تحریم کشتیرانی ایران و ورود مواد مورد نیاز کائوچو طبیعی و استیل کورد، اعتصاب کامیون داران و ممنوعیت صادرات تایر داخلی مواجه است که این چالش می تواند برای این صنعت مشکل ساز شود. 
به گفته وی، کائوچو طبیعی 40 درصد تولید تایر را تشکیل می دهد که اکنون به سختی وارد کشور می شود. 

با کاهش تعرفه ی واردات صنعت داخلی آسیب دید 


اخوان تصریح کرد: بر اساس نظر سازمان تنظیم مقررات بازار برای کنترل وضعیت تولید و عرضه تایر در کشور، صادرات تایر به خارج از کشور ممنوع شد و توزیع تایر در اختیار این سازمان قرار گرفت که همین مساله باعث شد در زمینه فروش با مشکلاتی مواجه شویم به طوری که ایران دارای گروه صنعتی تولیدکننده TBR است اما به یکباره تعرفه واردات این محصول از 26 درصد به پنج درصد کاهش یافت که ضربه ای به صنعت داخلی است. 
وی با بیان اینکه بارز صادرات به 13 کشور دنیا داشت، افزود: در مردادماه امسال 2.5 میلیون دلار صادرات انجام شد که با ایجاد ممنوعیت تمام بازارهای صادراتی از دست رفت؛ این در حالی است که در بحث صادرات ایران توانست استاندارد و تاییدیه شرکت های بزرگ خودروسازی اسکانیا و ولوو سوئد را دریافت کند. 

حضور سودجویان قیمت تایرها را چند برابر کرده است 


مدیرعامل بارز درباره ثبات قیمت تایر در واحدهای تولیدی گفت: طبق دستور دولت تایر در واحدهای تولیدی افزایش نرخ نیافته است، اما با حضور دلالان و واسطه گران با افزایش چند برابری به دست مصرف کنندگان می رسد که این اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ زیرا امروز حاشیه زیان صنعت تایر به بیش از 30 درصد رسیده است. 
وی اظهار داشت: طی این مدت از 11 تایرساز کشور نزدیک به پنج مورد شرایط روبه تعطیلی را سپری می کنند. 
اخوان با اشاره به اینکه دولت قول مساعد برای افزایش قیمت تایر را در واحدهای تولیدی داخلی داده است، افزود: در صورت حمایت دولت و تخصیص ارز دولتی به این گروه از تولیدکنندگان تا سال 1404 بیش از 50 درصد نیاز تایر کشور توسط بارز تامین خواهد شد که کاهش وابستگی را به دنبال خواهد داشت. 
وی یادآور شد: دولت در اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی 4200 تومانی را تعریف کرد در حالی که پیش از این صنعت تایر مواد اولیه و قطعات خود را با ارز دولتی تامین می کرد اما به یکباره این صنعت در گروه دوم و سوم کالایی برای تخصیص ارز قرار گرفت که با چالش جدی مواجه شد. 
به گفته اخوان، گروه دوم کالایی شامل ارز نیمایی و گروه سوم ارز آزاد است. 
این تولیدکننده تایر افزود: با همکاری انجمن صنفی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه های صنعت و نفت موفق شدیم برخی از گروه های مواد اولیه دارای تیراژ بالا همچون کائوچوی طبیعی و استیل کورد را به گروه اول (ارز دولتی) منتقل کنیم که با مشکل ترخیص کالاها در گمرک مواجه شدیم که سه ماه طول کشید و همین فاصله زمانی در تولید داخل تاثیرگذار بود. 
به گفته اخوان سه ماه بعد یک فهرست 25 قلمی برای تخصیص ارز دولتی توسط دولت اعلام شد که به جای مواد اولیه تایر، در ردیف بیست و سوم واردات تایر سنگین را شامل می شد یعنی واردکنندگان ارز دولتی می گرفتند اما تولیدکنندگان داخلی شامل این موضوع نمی شدند که به طور مجدد مورد اعتراض صنعت تایر قرار گرفت و در نهایت با پیگیری های فراوان تایر جز کالاهای استراتژیک قرار گرفت. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار