کد خبر: ۴۷۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی، مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین

مدیر مارکتینگ جشنواره کودک‌آنلاین گفت: ما در این جشنواره تلاش می‌کنیم تا ادبیات جدیدی را در میان افراد جا بیاندازیم و از شرکت‌کننده بخواهیم تا نه صرفا به قصه خوب، بلکه به محورهای دیگر یک محصول تولیدی برای مخاطب هم فکر کند.

 مصطفی مصطفوی، مدیر بخش مارکتینگ جشنواره فیلم کوتاه و وب سری کودک‌آنلاین در گفت‌و‌گو با ستاد خبری جشنواره به بررسی وجوه اصلی تفاوت جشنواره کودک‌آنلاین با دیگر جشنواره‌های کشور پرداخت، مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

 

* تا امروز جشنواره‌های زیادی به بحث فیلم کوتاه در حوزه کودک پرداخته‌اند، چرا امروز باید در کنار جشنواره‌هایی که برخی بیش از 30 دوره فعالیت داشته‌اند، به سراغ کودک‌آنلاین برویم؟ 

- نکته اصلی و متفاوت در این جشنواره این‌ست که ما می‌خواهیم در حوزه‌هایی تجربه داشته باشیم که در جاهای دیگر دنیا به اجرا درآمده و در ایران هم در حوزه تکنولوژی، بازی و اپلیکیشن امتحان شده، اما در حوزه تولید محتوا به این شکل انجام نشده است.

 

*این تفاوت دقیقا در چه حوزه‌ای اتفاق می‌افتد؟  

-در این جشنواره تنها دنبال این نیستیم که تعدادی اثر داوری شود و تمام یا اینکه چند اثر و فیلم‌نامه خوانده شود و جوایزشان اهدا شود. بلکه ما به دنبال یک ماده خام به عنوان ایده در زمینه‌ای هستیم که مدنظر ماست.

 

* یعنی تلاش عمده کودک‌آنلاین، استعدادیابی در حوزه تولید محتوای فضای مجازی است؟ 

-ما در کودک‌آنلاین تلاش می‌کنیم تا ادبیات جدیدی را در میان افراد جا بیاندازیم. یعنی از شرکت‌کننده بخواهیم تا نه صرفا به قصه خوب بلکه به محورهای دیگر یک محصول تولیدی برای مخاطب هم فکر کند. صاحب ایده باید به فکر شخصیت‌ها، مفهوم‌ها، محیطی که خلق می‌کند باشد، از طرف دیگر بتواند به این سوال پاسخ دهد آیا ایده او جذابیت تولید بیش از صد قسمت را دارد یا خیر...

 

*می‌توان اینطور برداشت کرد که نگاه تجاری در این جشنواره اهمیت خاصی پیدا می‌کند؟ 

-بله و صاحبان ایده در بخش تجاری باید توضیح دهند که چرا یک ایده قابلیت تجاری‌سازی دارد. ما از آنها می‌خواهیم که به مخاطب خودشان فکر کنند. در واقع تلاش می‌کنیم تا این طرز فکر در میان شرکت‌کنندگان رواج پیدا کند که زمانی که یک ایده را در ذهن می‌پرورانند به جوانب دیگر هم اهمیت دهند. در فضای مجازی استعدادها به تنهایی تلاش می‌کنند، بدون هیچ  سرمایه‌گذاری و پشتیبانی باشد..‌. در صورتی که در کشورهای پیشرفته می‌بینم یک کمپانی پشتیبان یک ایده است و این یعنی انجام چنین کاری به هیچ‌وجه به تنهایی ممکن نیست اما طبیعی است که زمانی که ساز و کارش در یک کشور وجود نداشته باشد افراد خودشان دست به کارشده و بر اساس آزمون و خطا تلاش می‌کنند.

 

*در کودک‌آنلاین پشتیبانی از این افراد و ایده‌ها قرار است به چه شکلی انجام شود؟ 

-ما به بهانه این جشنواره سعی می‌کنیم چند جزیره مختلف را به هم وصل کنیم، یکی از این جزیره‌ها صاحبان تجربه‌ای هستند که برای حوزه کودک و نوجوان تولید محتوا کرده‌اند اما شاید خیلی با ادبیات فضای مجازی آشنا نباشند، از طرف دیگر گروهی را داریم که فضای مجازی را به خوبی می‌شناسند اما تجربه و توان قصه‌گویی و امکاناتی که سال‌ها در اختیار گروه اول بوده را نداشته‌اند. بخش مهم دیگر صاحبان صنایع فرهنگی هستند که از این اتفاقات کامل دورافتاده‌اند؛ تولیدکنندگان لوازم‌التحریر عروسک و اسباب‌بازی و بازی‌سازان از این فضا کامل دورند خب، یک ایده خلاقانه وجود دارد، یک متخصص هم در حوزه منتورشیپ که با پیوند آن‌ها می‌تواند انتظار محصول قابل قبولی را داشت.

 

*اما پیش از این هم چنین تلاش‌هایی شد اما چیزی جز هزینه ایجاد نکرد... 

- ما تجربه‌های موفقی مثل شکرستان هم داریم. شخصیت اول قصه پرسونا می‌خواهد. اول باید قصه و شخصیت جا بیفتد بعد از آن عروسک ساخته شود، این یک نگاه کاریکاتوری به ماجرا است یعنی شما یک وجه را ببینی و بقیه وجوه را نگاه نکنی اما همین امروز هم نمونه‌هایی مانند کلاه قرمزی، شکرستان و شهر موش‌ها تجربه موفقی از فروش لوازم‌التحریر و عروسک داشته‌اند. ما می‌خواهیم جشنواره‌ای را با حمایت معنوی دولت و اسپانسر‌های واقعی برگزار کنیم و پس از آن می‌گوییم شما امکانات را در اختیار جشنواره قرار بده و ما خودمان پخشش کنیم و اصولا پخش آن را به صورت هکتونی انجام می‌دهیم تا هیچ شائبه رانتی هم وجود نداشته باشد.

 

*یعنی جشنواره مانند یک شتاب‌دهنده برای ایده‌ها عمل می کند تا به مرحله داوری برسند؟

-طبیعتا در دل این روند یک شتاب‌دهنده محتوا هم شکل می‌گیرد که در این محتوا شما یک امکانات اولیه در اختیار ایده می‌گذارید و امکانات منتورشیپ را هم فراهم می‌کنید. از طرف دیگر تهیه‌کننده حرفه‌ای هم برای ارائه محصول پای کار می‌آید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار