کد خبر: ۴۸۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد: طبق توافقنامه معاونت امور مطبوعاتی با سازمان ‏تامین اجتماعی، فعالان رسانه‌ای از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ‏

فعالان رسانه‌ای فاقد بیمه از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوندبه گزارش شفاف، فعالان رسانه‌ای فاقد بیمه می‌توانند با ‏مراجعه به سامانه جامع رسانه‌ها‏ پس از ثبت نام، تقاضای خود را در بخش درخواست‌ها، ثبت، تکمیل و پس از تایید مراجع ذی‌صلاح، به شعبه تامین ‏اجتماعی ارائه دهند. ‏

در متن این اطلاعیه، ویژگی‌ها، شرایط و شیوه ثبت نام بیمه فعالان حوزه رسانه به قرار زیر تشریح شده است:‏

این بیمه توافقی ویژه فعالان حوزه رسانه است که فاقد رابطه مزد بگیری هستند؛ مشمولان این بیمه نباید تحت پوشش مقررات حمایتی ‏خاصی قرار داشته باشند و متقاضیان برای برخورداری از این بیمه باید از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ‏ارشاد اسلامی تائیدیه دریافت کنند. ‏

فعالان شاغل در رسانه‌های فاقد کد کارگاهی و تمام افرادی که در رسانه‌ها به صورت دورکاری، پاره وقت یا تمام وقت، در مشاغل مختلف مشغول به ‏فعالیت بوده و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند. ‏

شرط استفاده از این بیمه داشتن حداکثر ۵۰ سال سن است؛ در صورتیکه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول در سازمان ‏تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول سنی مجاز (۵۰ سال) وی اضافه و در صورت ‏احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شود. ‏

‏مطابق این توافق، همه حمایت‌های مقرر در ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی به استثنای بند ج (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات ‏مربوط و تغییرات بعدی نیز به مشمولین ارائه خواهد شد؛ مشمولین از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی ‏همانند بیمه‌شدگان اجباری معاف هستند و نرخ حق بیمه تواققی معادل ۲۷درصد مبنای پرداخت حق بیمه است. ‏

شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت در این بیمه، همچنین مقررات مربوط به مستمری‌های بازنشستگی، بازماندگان، از کار ‏افتادگی کلی و استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی در چارچوب قانون تأمین اجتماعی خواهد بود. ‏

متقاضیان با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور و ورود به بخش «بیمه فعالان حوزه رسانه»، می‌توانند درخواست خود را به صورت الکترونیکی ‏ارسال و پس از تأیید مدیر مسئول رسانه یا خانه مطبوعات استان و یا اداره امور خبرنگاران معاونت مطبوعاتی، نامه ‏معرفی به شعبه مورد درخواست را از سامانه دریافت و به شعبه تامین اجتماعی ارائه دهند. ‏

مدت اعتبار معرفی نامه صادره به شعبه مربوط، حداکثر سه ماه از تاریخ صدور است که در این‌باره نکات زیر حائز اهمیت است:‏
‏۱. ‏ مدت اعتبار ذکر شده مشروط به ثبت در بازه زمانی مورد اشاره در واحد اجرایی است. ‏
‏۲. ‏ لازم است حق بیمه ماه اول تا آخرین روز ماه بعد در مدت اعتبار معرفی نامه مربوطه پرداخت شود. ‏
مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد ‏مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرایی مربوطه خواهد بود. ‏

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا ‏حداکثر میانگین دستمرد آخرین ۳۶۰ روزِ قبل از ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی به انتخاب متقاضی خواهد بود. ‏

با توجه به این که این گروه از بیمه‌شدگان فاقد رابطه مزدبگیری با مرجع معرفی کننده هستند، از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده ‏و بر این اساس حق بیمه مربوط نیز وصول نخواهد شد. ‏

مدیران مسئول رسانه‌ها می‌توانند با مراجعه به بخش «بیمه فعالان حوزه رسانه»، نسبت به تایید درخواست آن‌دسته از متقاضیانی که از طریق آن رسانه، ثبت‌نام کرده‌اند، اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار