کد خبر: ۴۸۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

شورای اکران آثار سینمایی پس از اولین جلسه‌ی خود از کاهش ۳ درصدی پورسانت پخش‌کننده‌ها و رسیدن آن به ۷ درصد خبر داد. با توجه به وضعیت مالی نامناسب بعضی از پخش‌کننده‌ها اجرای این مصوبه می‌تواند باعث شکست این شرکت‌ها شود.

به گزارش شفاف، پس از اعلام خبر کاهش 3 درصدی مقدار سقف پورسانت پخش‌کننده‌ها از 10 درصد و رسیدن آن به 7 درصد که در اولین جلسه شورای اکران مقرر شده است اعتراض‌های گسترده‌ای نسبت به این تصمیم، از طرف پخش‌کننده‌ها شد که نشان از نارضایتی آن‌ها نسبت به وضعیت مالی نامناسب بعضی از پخش‌کننده‌ها دارد که اجرای این مصوبه می‌تواند باعث شکست این شرکت‌ها شود.

امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران پویا، درباره اهمیت کسب رضایت پخش‌کننده‌ها برای اجرای صحیح این مصوبه، گفت: پخش‌کننده برای کاری که انجام می‌دهد باید دستمزد بگیرد که سال‌های بسیاری مقدار این دستمزد 10 درصد از فروش فیلم بوده است و اگر قرار است مقدار آن را با 3 درصد کاهش به 7 درصد برسانند باید رضایت پخش‌کننده‌ها را جلب کنند زیرا اگر پخش‌کننده‌ها راضی نباشند در کار پخش کم‌کاری می‌کنند. اگر از من به عنوان تهیه‌کننده بپرسید با کمتر از 7 درصد هم موافق هستم اما قاعده این است که رضایت پخش‌کننده در این مورد کسب شود.

انحصار و وجود قدرت و امکانات در اختیار عده‌ای محدود در هر حوزه موجب فساد می‌شود و در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر سینما که بسیاری از دفاتر پخش حتی قادر به تامین هزینه‌های کارکنان خود نیستند کاهش سهم پخش‌کننده‌ها میتواند ضربه‌ای جدی به این دفاتر بزند به طوری که آنان دیگر قادر به ادامه فعالیت خود نبوده و وظیفه پخش فیلم در انحصار چند شرکت پخش بزرگ می‌افتد و این به معنای توجه خاص به فیلم‌های تجاری و داشتن نگاهی صرفا اقتصادی به سینما است که گذر زمان به فرهنگ جامعه آسیب می‌زند.

حبیب اسماعیلی مدیریت شرکت پخش «فیلمسازان مولود » گفته است: «مشکل اصلی انحصار است. اکنون انحصار کاری کرده که به جز چند دفتر بقیه نتوانند فعالیت کنند.»

سیدزاده ضمن تایید این مسئله که کاهش پورسانت پخش‌کننده‌ها موجب شکست پخش‌کننده‌های ضعیف‌تر و به وجود آمدن انحصار در این صنف می‌شود، بیان کرد: سینمادار پس از برداشتن سهم خود از فروش فیلم باقی‌مانده آن را به پخش‌کننده می‌دهد و پخش‌کننده 10 درصد از آن را کسر می‌کند و همچنین سایر هزینه‌هایی که برای فیلم کرده مانند هزینه تبلیغات را از آن پول کم می‌کند و مابقی پول را به تهیه‌کننده می‌دهد اگر این حکم اجباری باشد و پخش‌کننده از این حکم راضی نباشد باعث فساد می‌شود به طور کلی اگر با حکمی اجباری دستمزد کسی که به شما خدماتی را می‌دهد کم کنید او به دنبال راه‌های دیگری برای جبران این کمبود می‌رود.

بسیاری از فیلم‌های سینمایی اکران می‌شوند و پس از چند هفته اکران، از پرده سینما پایین می‌آیند بدون اینکه مخاطبان نامی از آن‌ها شنیده باشند و اطلاعی از اکران آن‌ها داشته باشند مشخص نبودن زمان اکران فیلم‌ها و در ادامه ضعف در تبلیغات آثار سینمایی یکی از دلایل این عدم شناخت فیلم‌ها و فروش کم آن‌ها است. با کاهش سهم پخش‌کننده‌ها و اضافه کردن آن به میزان درصد تهیه‌کننده‌ها، تهیه‌کننده می‌تواند هزینه‌ی بیشتری را  برای تبلیغ و معرفی اثر خود اختصاص دهد و به تماشاگران در جهت انتخاب فیلم کمک کنند. از طرفی برخی از پخش‌کننده‌ها به جای کاهش سهم خود، حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پیشنهاد داده‌اند تا بر اثر حذف مالیات این حجم از پول دوباره در خود سینما به گردش در بیاید.

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «متری شیش‌ و ‌نیم» و مدیر دفتر پخش «بشرا فیلم» بیان کرده است: «قطعا برخی انسان های دلسوز این تصمیم را به نفع تهیه کننده‌ها گرفتند، اما مانند بسیاری از کشور‌ها و پیش از هرچیز باید مشکلات ارزش افزوده 9 درصدی را حل کرده و با حذف آن به نفع مصرف کننده، تهیه کننده، صاحب سینما و در اصل کلیت سینما کمک کنند.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: