کد خبر: ۴۸۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷

با شناخت مزایای اعمال سئو در یک سایت ، این سوال برای بسیاری از افرادی که هزینه کرده و بهینه سازی تارنمای خود را به مجموعه های متخصص سپرده اند پیش می آید که در حال حاضر چه اتفاقی مثبتی برای وبسایتمان افتاده است ؟ دقیقاً چه تغییری نسبت به گذشته در سایت به وجود آمده و یا از همه مهمتر چگونه رد این تغییرات را می توانیم بگیریم ! این در حالیست که در سوی دیگر ماجرای سئو ، کارگزار یا شخصیتی که بهینه سازی این وبگاه را بر عهده گرفته است نیز ملزم به ارائه آمار ، ارقام و حقایقی ملموس و قابل سنجشی می باشد تا به واسطه آن ها ، کارفرما را از صحت و سقم عملکرد خود مطّلع کند .

 با توجه به این پرسش ها که در خلال پاسخ دادن به هریک شبهات فراوان دیگری نیز برطرف می شود ، اینک قصد داریم تا به فاکتورهای شاخصی که موفقیت یا عدم کامیابی سئو سایت را بررسی می کنند (شاخص های کلیدی عملکرد ، Key Performance Indicator یا KPI که پیش از این به تفصیل در مقالات جداگانه ای به شرح مفاهیم تخصصی آن پرداخته ایم  ) بپردازیم .

  • افزایش بازدید از سایت با کمک موتور های جستجوگر

اگر قرار باشد همه مفهوم سئو را در یک جمله ساده خلاصه کنیم باید بگوئیم سئو سایت به معنای افزایش رتبه گوگل  و بازدید های طبیعی از دامنه بوده و حد اعلای آن که قرار گرفتن در رتبه اول موتورهای جستجوگر می باشد ، در حقیقت جذب مخاطبینی بیشتر در مقایسه با سایر رقباست . زمانی که یک کاربر وارد سایت شما شده و به هر طریقی اثری در آن بر جای می گذارد ( مانند کلیک کردن روی مطالب مختلف ، درج کامنت ، لایک یا پسند مطالب ، دنبال یا ثبت نام کردن و ... ) در حقیقت یک جستجوی طبیعی یا اصطلاحاً Organic Session را شکل داده است . یکی از اهداف ما از بهینه سازی سایتمان جذب بیشتر افرادیست که در مورد زمینه فعالیتی ما سوال یا درخواستی داشته و در پی مأمنی برای پاسخگویی به این نیازها یا رفع مشکل به وجود آمده برای خود هستند .

از این روی یکی از اصلی و ابتدایی ترین روش هایی که می توان با کمک آن از میزان پیشرفت سئو سایت خود مطلع شده و یا این تغییرات را به کارفرمایمان عرضه کنیم ، اتکا به آمار و ارقام مربوط به تغییر تعداد جستجوهای طبیعی می باشد . برای این کار روش های فراوانی وجود دارد اما ابزار ، نرم افزار و وب سایت های فراوانی از جمله Agency Analytics وجود دارند که کیفیت و کمیت ورود افراد و تجسس آنان حول کلمات کلیدی سایتتان را نمایش می دهند . بدیهیست که با عنایت به این اطلاعات ، علاوه بر اینکه می توانید از تغییرات به وجود آمده از بدو بهینه سازی سایت تا مرحله فعلی آگاهی یابید ، می توانید نقاط ضعف و قدرت خود را نیز شناخته و از اینجای کار به بعد نیز به ارتقاء این کلمات بیاندیشید .

  • ارتقاء جایگاه کلمات کلیدی در نتایج موتورهای جستجوگر

شما زمانی دیده می شوید که در معرض دید باشید و زمانی که در تیرس چشم مخاطبین قرار می گیرید شانس انتخاب شدنتان افزایش می یابد . این دو جمله که در حقیقت یکی هستند ، به ما می گویند که رابطه جایگاه کلمات کلیدی و ورود خوانندگان به سایت ما رابطه ای علت و معلولی دارند ؛ بدین ترتیب که اگر کلید واژه در جای خوبی نشسته باشد مخاطب زیادی را جذب کرده و هرچه جذابیت محتوا بیشتر بوده و رضایت خوانندگان را در بر داشته باشد ، جایگاه این کلمه بالا می رود .

با عنایت به این رویداد ها ، صعود یک کلمه کلیدی به صفحه نخست و سپس موارد اول را می توان دلیلی بر اعمال منظم و استاندارد اصول بهینه سازی سایت دانست . در نتیجه زمانی که قصد دارید که بفهمید کارگزارتان در ازای مبلغی که از شما دریافت کرده است چه کاری کرده ، میزان جابجایی و صعود رتبه Key Words در میان نتایج موتورهای جستجوگر را بررسی کرده و یا بالعکس ، چنانچه به عنوان یک عامل قصد بهبود شرایط سئوی سایت را برای یک کارفرما را دارید ، جایگاه قبلی و فعلی کلمات کلیدی را برای وی مشخص کنید مثلا جایگاه فعلی کلمه شرکت حسابداری را برای یک سایت حسابداری قبل و بعد از اعمال سئو.

  • افزایش تماس مشتریان یا میزان فروش مجموعه در اثر جستجوهای اینترنتی

در ورای بهینه سازی یک سایت ، چرا به دنبال کسب رده نخست در موتورهای جستجوگر هستید ؟ آیا صرفاً دیده شدن برای ما معیار است ؟ شما ترجیح می دهید در رتبه نخست گوگل در حوزه کاری خود بوده اما سودی از آن عایدتان نشود و یا در صفحه دوم آن باشید و جهشی قابل توجه در میزان عواید مالی خود داشته باشید ؟ آیا در پس زحمتی که به خود داده ، محتوایی که تولید می کنید ، انرژی و وقتی که روی این کار می گذارید و یا چالش هایی که با آن دست و پنجه نرم می کنید ، تنها به دنبال کسب رضایت مخاطبینتان هستید ! و یا کسب سود و منافع مادی برای خود را نیز مدّ نظر قرار داده اید ؟

بیایید این مبحث را با یک اصل ساده و جهان شمول پیش ببریم : با افزایش کیفیت و کمیت راه های رسیدن به یک هدف می توان درصد کسب موفقیت در آن را افزایش داد . به عنوان مثال یک تیرانداز را در نظر بگیرید که سیبلی را در مقابل خود می بیند . بدیهیست که چنانچه این فرد قصد زدن دایره مرکزی هدف را داشته باشد ، یا باید دقت خود را آنچنان زیاد کند که با تعداد تیرهای کم به این هدف دست یابد و یا باید آنقدر تیر با سرعت و تعداد بالا پرتاب کند تا نهایتاً یکی از آن ها به قسمت مطلوب هدف بنشیند .

با بازگشت به مبحث سئو سایت باید گفت به جز در مواردی خاص و انگشت شمار ، فرد یا مجموعه ای را نمی یابید که در ورای بهینه سازی سایت خود ، به دنبال کسب درآمد و سود بیشتر نباشند . به دلیل اینکه سود بیشتر با خرید بیشتر مشتریان تحقق یافته و خرید بیشتر نیز در گرو حضور مشتریان بالقوه بیشتریست ، یکی از اصلی ترین سیاست های بهینه سازی تارنما به تأسی از مثال فوق افزایش کمیت راه های رسیدن به هدف (افزایش تعداد بازدیدکنندگان همانند بالا بردن تعداد تیرها) می باشد .

در این راه هرچه تعداد مراجعه کنندگان بیشتر باشد ، احتمال اینکه از میان آنان فردی محصول یا خدمات شما را بخرد نیز بیشتر می شود ؛ در نتیجه چنانچه مشاهده کردید بحث پیرامون فعالیت های سایتتان بیش از قبل شده ، فروشتان افزایش یافته یا زنگ خور مجموعه ای که در آن فعالیت می کنید بالاتر رفته است می توانید آن را گوشه ای از معجزات سئو بدانید .

ناگفته نماند که با تحلیل اطلاعات این افراد (مثلاً جنسیت کاربران ، مراجعه با موبایل یا PC، ساعات ثبت سفارش ، نحوه ثبت درخواست یا پرداخت وجه آن ، میزان رضایت بخشی محتوا ، حرکت یا عدم حرکت آنان در مسیرهای پیش بینی شده و ...) حتی می توان با حفظ اهداف کلی ، استراتژی های جامع مجموعه در زمینه فروش یا عرضه سرویس ها را نیز تغییر داد .

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: