کد خبر: ۴۸۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
راهنمای سم‌زدایی دیجیتال:

در این مطلب با ارائه ترفندهایی کاربردی به شما آموزش می‌دهیم از اعتیاد به دستگاه‌های همراه خود خلاص شوید و زمان ارزشمند خود را به هدر ندهید.

چگونه از اعتیاد به گوشی همراه خلاص شویم؟به گزارش شفاف، آیا به نظرتان گوشی همراه زندگی شما را به کلی تحت تأثیر خود قرار داده است؟  آخرین کاری که هر شب پیش از خواب انجام می‌دهید و همینطور اولین کاری که هر روز صبح پس از بیدار شدن انجام می‌دهید چیست؟ پاسخ طبق انتظارمان برداشتن گوشی و مرور محتوای درون اپلیکیشن‌های مختلف آن است! همه ما کاربرانی هستیم که به استفاده از گوشی همراه خود اعتیاد پیدا کرده‌ایم. ما در خودرو، صف نانوایی، آرایشگاه، فرودگاه، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، مترو، تعطیلات و هر مکان و موقعیت دیگری که فکرش را کنید، گوشی‌هایمان را به دست گرفته‌ایم و سرمان را در آن فرو کرده‌ایم. Asurionپژوهشی اجرا کرده است که نتیجه‌اش نشان می‌دهد تقریباً یک چهارم (23 درصد) افراد تا به حال در دستشویی هم به تماس تلفنی کاری خود پاسخ داده‌اند و 63 درصد هم تأیید کرده‌اند که اغلب اوقات با گوشی همراهشان به دستشویی می‌روند. یکی تحقیق دیگر نشان داده است که افراد بالغ در آمریکا حدوداً 4 ساعت ئ 43 دقیقه از روز را با گوشی‌های خود می‌گذرانند. این اولین باری است که میانگین کار با گوشی همراه از تماشای تلویزیون برای آمریکایی‌ها بیشتر شده است.


 

تجربه شما در این مورد چیست؟ وقتی گوشی به مدتی طولانی از شما دور است، دچار نگرانی و اضطراب می‌شوید؟ در ادامه این مطلب قصد داریم با توضیح برخی نکته‌های مفید رابطه شما با گوشی‌های همراه را بهبود ببخشیم. شما با دنبال کردن این ترفندها می‌توانید زمان مفید خود را به انجام دادن کارهای مهم‌تر اختصاص دهید و از اعتیادتان به گوشی همراه بکاهید.

آتش را با آتش خاموش کنید

اگر می‌خواهید میزان استفاده از گوشی همراهتان را کاهش دهید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های بسیاری کمک بگیرید. برای مثال، Space App یک راهکار برتر در مقابله با اعتیاد به گوشی‌های همراه است. شما به کمک این اپلیکیشن می‌توانید اهداف روزانه تعیین کنید و روند پیشرفت خود را دنبال کنید تا ببینید چگونه می‌توان از دام این اعتیاد خلاص شد. QualityTime اپلیکیشن مفید دیگری در این زمینه است. این اپلیکیشن می‌تواند تایملاین ساده و قابل پایش را برای کنترل استفاده شما از گوشی ایجاد کند. در منوی اصلی آن می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که بیشترین زمان شما را می‌گیرند، مشاهده کنید. شما قادر خواهید بود در این منو مشاهده کنید در هرکدام از این اپلیکیشن‌ها به طور روزانه چقدر زمان صرف کرده‌اید. سپس می‌توانید محدودیت زمانی استفاده از هرکدام این اپلیکیشن‌ها یا به طور کلی گوشی تعیین کنید.

گوشی را با خود به اتاق خواب نبرید

دلایل منطقی بسیاری وجود دارد که مدعی هستند نباید گوشی همراه را با خود به اتاق خوابتان ببرید. برای مثال، اگر تا یک ساعت پیش از خواب از گوشی همراه خود استفاده کنید، کیفیت خوابتان کاهش می‌یابد و حتی ممکن است بی‌خوابی به سرتان بزند. اگر هربار که نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید به گوشی سر بزنید، خوابتان بیش از پیش تحت تأثیر منفی آن قرار می‌گیرد. اگر هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید گوشی خود را بردارید و بررسی‌اش کنید، این عادت ناپسند را در تمام طول روز هم تکرار خواهید کرد. به جای این کار یک ساعت با زنگ هشدار تهیه کنید و گوشی را بیرون اتاق خواب بگذارید.

برای استفاده از گوشی برنامه تعیین کنید

برنامه دیجیتالی تنظیم کنید. برخی ساعت‌های روز را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بدون گوشی همراهتان آن‌ها را بگذرانید. این وقت را مهم و عزیز بدانید. گوشی را در این اوقات خاموش کنید. برای مثال، زمانی که در دفتر کارتان هستید گوشی را خاموش کنید و کنار بگذارید و بدون حواس‌پرتی به کارتان مشغول شوید. همچنین می‌توانید گوشی را در اتاقی دیگر یا در کمدتان بگذارید و زمان باکیفیتی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید.

نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کنید

همه نوتیفیکیشن‌هایی را که به توجه سریعتان نیاز ندارند، خاموش کنید. برای مثال سعی کنید نوتیفیکیشن‌های فیسبوک، توییتر و هر اپلیکیشن دیگری با عملکرد دنبال کردن را غیرفعال سازید. همچنین هشدارهای ایمیل را هم غیرفعال کنید. هرگاه اپلیکیشن تازه‌ای دانلود می‌کنید، نوتیفیکیشن‌های آن را غیرفعال کنید یا اصلا از همان ابتدا فعال نکنید. اپر برخی هشدارها برایتان مهم هستند، آن‌ها را بی‌صدا و سپس از صفحه قفل گوشی پنهان کنید. همین هشدارها ممکن است شما را تحریک کنند دوباره گوشی را بردارید و به آن مشغول شوید. در آخر کمی گوشی خود را خانه تکانی کرده و هر اپلیکیشنی که به آن نیاز ندارید را حذف کنید.

سم‌زدایی کنید

بسیاری از ما کاربران به گوشی‌های همراه خود اعتیاد داریم و بهتر است برنامه سم‌زدایی دیجیتال را اجرا کنیم.

روز اول: ابتدا سعی کنید گوشی خود را پیش از خواب شبانه بیرون اتاق خواب بگذارید. ساعت رومیزی تهیه کنید یا صدای گوشی را به قدری افزایش دهید که بتوانید هشدارش را بشنوید. این روش را تا آخر هفته ادامه دهید.

روز دوم: موقعیتی مرکزی در خانه خود برای گوشی در نظر بگیرید. بدین ترتیب به جای آنکه گوشی را دستتان بگیرید و در منزل با آن عبور و مرور کنید، به موقعیت مذکور می‌روید و همانجا مشغول می‌شوید.

روز سوم: ایمیل کاری را از گوشی خود حذف کنید و به همکاران و مدیرتان هم اطلاع دهید.

روز چهارم: برای ناهار یا شام (حتی باشگاه ورزشی) یا هر رویداد دیگری از منزل خارج شوید و گوشی را با خودتان نبرید.

روز پنجم: وضعیت پرواز را روی گوشی فعال کنید و همه روز را به همین منوال بگذرانید. تنها زمانی که ضروری بود، آن را به حالت قبلی برگردانید.

روز ششم و هفتم: مرحله آخر سم‌زدایی دیجیتالی! گوشی خود را خاموش کنید و از 7 بعد از ظهر تا 8 صبح فردا خاموش نگه دارید.

تکنولوژی جایی نمی‌رود و از ما دور نمی‌شود؛ به همین خاطر خودمان باید مدیریت کردنش را بیاموزیم. اگر بتوانیم کمتر کلیک کنیم و صفحه دستگاه‌های همراه را به این سو و آن سو بکشیم، بیشتر می‌توانیم در دنیای واقعی ارتباط برقرار کنیم و تجربه‌های ارزشمند به دست آوریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار