کد خبر: ۴۸۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهردرای تهران گفت: میزان مرگ و میر در شهر در ماه‌های آذر و دی که با پدیده اینورژن مواجه هستیم به شکل معنی‌داری تغییر می‌کند.

به گزارش شفاف، اظهار کرد: در زمینه حمل و نقل پارک در کشور سند کم نداریم و از جمله آنها می‌تواند به قانون مدیریت مصرف سوخت، قانون مصرف انرژی و برنامه پنج ساله شهر تهران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علیرغم هدفگذاری تعیین شده میزان  استفاده از دوچرخه در تهران زیر یک درصد است گفت: زمانی دوچرخه‌ اصلی‌ترین مد حمل و نقل بود و اصلا خودرویی وجود نداشت. به عقیده من باید به گذشته برگردیم. هرچند وضعیت کنونی عارضه شهرنشینی است اما شهرهای موفق دنیا شهرهایی هستند که در این زمینه به گذشته بازگشته‌اند.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم سلامت انسانهاست گفت: موتورسیکلت‌ها نیز دوچرخ هستند اما 10 درصد آلودگی شهر تهران به آنها مربوط می‌شود علاوه بر این در شهر تهران حدود 700 نفر تلفات داریم که نیمی از آنها مربوط به موتورسواران و بخش دیگر مربوط به افراد پایده است که با موتورسواران برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از موتورسواران از هیچ قاعده‌ای تبعیت نمی‌کنند و هیچ دلیلی وجود ندارد که کسانی که هیچ قاعده‌ای را نمی‌پذیرند، شهر قاعده آنها را بپذیرد چرا که قاعده تخلف با قاعده موتورسواری در حال منطبق شدن است.

وی در ادامه سخنان خود به یکی از اقدامات صادق‌خان شهردار لندن اشاره کرد و گفت: وی سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد وضعیت سلامت مردم چگونه است تا به این دلیل مردم در برخی از رویه‌های خود تجدیدنظر کنند. سالانه حدود 57 هزار نفر فوتی در شهر داریم که در ماه‌های آذر و دی که با پدیده اینورژن مواجه هستیم این آمار به شکل معنی‌داری تغییر می‌کند و معلوم می‌شود ارتباط معناداری بین آلودگی هوا و مرگ و میر وجود دارد.

حناچی با اشاره به اینکه 4 هزار و 573 نفر در اثر ذرات معلق ایست قلبی داشته‌اند، گفت: متاسفانه 9.3 تهرانی‌ها دیابت دارند و بسیاری از مردم دارای فشار خون هستند اما اطلاعی از آن ندارند. همچنین 50 درصد مردم دارای کلسترول و 30 درصد دارای تریگلیسرید بالا هستند علاوه بر این از هر 5 نفر یک نفر فشار خون دارد و 36 درصد از افراد از فشار خون بالای خود مطلع نیستند. بنابراین توجه به حمل و نقل پاک موضوع مهمی است و ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان دارد.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: برای اینکه در این زمینه تاثیرگذار باشیم در قدم اول تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری در روز گذشته امضا کردیم تا از این طریق میزان وابستگی قطارهای شهری را به حداقل برسانیم و از تولید داخل استفاده کنیم. قدم بعدی نیز استفاده از خودرو و موتورسیکلت‌های برقی و دوچرخه‌های باتری‌دار است که بیش از 95 درصدشیبها و مسیرهای تهران را پاسخگو است.

وی افزود: بنده یک سفر زمینی به هند داشتم و سالهاست که از درد ستون فقرات رنج می‌برم چون وضعیت خیابانهای این کشور مناسب نیست، اما بسیاری از سفرهای درون‌شهری آنها ریلی است و تلفات کمی در این حوزه دارند. ما نیز باید سیاستهایی در شهر تدوین کنیم و به آن تداوم بخشیم چرا که از این طریق می‌توانیم به هدف اصلی هدایت شویم.

حناچی گفت: تاکنون شهرمان در غلبه خودروها بوده ولی باید این روش را تغییر دهیم. در این خصوص تمام تلاشمان این است که سهم مترو نیز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: