کد خبر: ۴۹۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸

سال‌ها پیش در فیلم جنگ ستارگان سیاره‌ای فرضی نمایش داده شد که دو خورشید در آسمان آن می‌درخشیدند. در سال‌های اخیر نمونه‌هایی واقعی از چنین منظومه‌هایی کشف شده‌اند.

به گزارش شفاف، اکنون اخترشناسان به کمک ماهواره‌ی نقشه‌برداری سیارات فراخورشیدی گذران یا TESS (تس) موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند که سه خورشید در آسمان آن می‌درخشند.

این سیاره که LLT 1445Ab نام دارد تنها به دور یکی از این سه ستاره می‌گردد. هر سه ستاره این منظومه در رده‌ی کوتوله‌های سرخ قرار دارند و فاصله‌شان از زمین چیزی در حدود ۲۲/۵ سال نوری است.

اگر در این سیاره فراخورشیدی بایستیم سه خورشید را در آسمان خواهیم دید که دو تا از آن‌ها به دلیل فاصله‌ی بیشترشان از سیاره کوچک‌تر دیده می‌شوند. سه خورشید سرخ که احتمالا منظره‌ی غروب آن‌ها خارق‌العاده خواهد بود!

با توجه به داده‌های ماهواره تس به نظر می‌رسد LTT 1445Ab یک سیاره سنگی باشد. جرم این سیاره فراخورشیدی حداکثر حدود هشت برابر جرم زمین است. دمای سطحی آن اما اصلا شبیه به زمین نیست. این سیاره در فاصله‌ی نزدیکی از ستاره‌ی مادر قرار دارد و تنها در طول پنج روز به دور این ستاره می‌گردد. به این ترتیب دمای سطح آن چیزی در حدود ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

با توجه به فاصله‌ی کم این منظومه از زمین و گذر این سیاره از مقابل ستاره‌ی مادر ممکن است دانشمندان بتوانند به زودی اطلاعاتی از جو سیاره LTT 1445Ab کسب کنند و گازهای موجود در جو این سیاره فراخورشیدی را بشناسند.

تلسکوپ تس با هدف کشف سیارات فراخورشیدی که در فاصله‌ی کمی از زمین قرار دارند به فضا ارسال شده است. این تلسکوپ در طول ماموریت دو ساله‌اش تقریبا تمام آسمان را زیر نظر خواهد گرفت و سیارات فراخورشیدی را به دور ستاره‌های پرنور و نزدیک جست‌وجو خواهد کرد. سیاراتی که در آینده یکی از سوژه‌های اصلی نسل بعدی تلسکوپ‌ها، مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ (ELT) رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)، خواهند بود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک سیاره فراخورشیدی در یک سامانه ستاره‌ای سه‌تایی. چیزی شبیه به منظومه LLT 1445Ab.

Credit: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser