کد خبر: ۴۹۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱

معاون شورای عالی آموزش و پرورش،گفت: تعریف معلم تمام وقت به معنای افزایش ساعات تدریس بیشتر از ۲۴ ساعت، معنای غیرواقعی از سند تحول بنیادین است.

به گزارش شفاف، مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش امروز در نشست تدوین سیاست‌های و برنامه‌های سال 98 وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سند تحول مجموعه سیاستی آموزش و پرورش و راه‌حل‌هایی برای آینده است، این سند راهبردی است از این منظر که سند کلان و ملی کشور بوده و شامل کارکردهایی است تا سلایق شخصی کنار رفته و با آمد و شد وزرای مختلف تغییر در برنامه‌های ایجاد نشود.

وی افزود: سند تحول بنیادین 4 لایه دارد، نخست تدوین مبانی نظری سند که با تدوین سند اتفاق افتاد، لایه دوم برنامه است که شامل تدوین زیرنظام‌هاست، لایه سوم نهادی است، یعنی نقش دستگاه‌هایی که باید با آموزش و پرورش همراهی کنند، چرا که این وزارتخانه به تنهایی از عهده اجرای سند تحول بر نمی‌آید و مرحله چهارم مرحله عملیاتی و اجرایی است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: از مرحله برنامه‌ای با تدوین زیرنظام‌های سند تحول عبور کرده‌ایم اما برنامه‌های ذیل زیرنظام‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارد و برخی واقعاً نوآورانه است، که 50 تا 60 درصد برنامه‌ها اینگونه است. برخی برنامه‌ها نیز با سیستم همخوانی دارد و باید آنها را ادامه دهیم و برخی تطبیقی است که با اصلاحاتی ادامه می‌یابد، روابطی بین این برنامه‌ها حاکم است، بدین صورت که برخی روابط خطی بوده و پیش‌نیاز برنامه بعدی است و برخی روابط تعاملی است یعنی حوزه‌های مربوط باید با هم تعامل داشته باشند.

رعنایی با اشاره به این که تا کارشناسان ستاد قانع نشوند و همکاری نکنند سند تحول اجرا نمی‌شود، افزود: 3 نوع نظارت بر اجرای سند تحول وجود دارد، نظارت کلان و راهبردی که وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا بررسی کند آیا آموزش و پرورش از یک نظام آموزشی به سمت نهاد فرهنگی و تربیتی حرکت می‌کند، نظارت بعدی وظیفه شورای عالی آموزش و پرورش است تا مشخص شود 37 چرخش خرد زیرنظام‌ها را پیگیری می‌کنیم و مرحله بعد نظارت اجرایی است که بر عهده خود آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: سند تحول با چالش‌های تضعیف، تحریف و تحمیل مواجه است، تضعیف یعنی این که بگوییم تحول همان تغییر ساختار آموزش و پرورش است و تحریف یعنی مفاهیم و واژه‌های تحول که در سند زیاد مشاهده می‌شود، به معنای واقعی خود درک نشود،‌یعنی معلم تمام وقت به معنای افزایش ساعات تدریس معنا شود، در حالی که طبق سند تحول، تمام وقت شدن معلمان به معنای افزایش ساعات تدریس آنها بیشتر از 24 ساعت نیست، بلکه معلم باید در مدرسه به پژوهش پرداخته و طراحی آموزشی داشته باشد، تا شخصیت علمی معلم تجلی یابد و این که ساعات تدریس اضافه شود به معنای تمام وقت شدن معلمان باشد معنای غیرواقعی از سند تحول است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به کوچک‌انگاری آموزش و پرورش، افزود: چون این وزارتخانه با بچه‌ها سر و کار دارد شاهد کوچک‌انگاری آن هستیم، در حالی که وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی جامعه را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: