کد خبر: ۴۹۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۰ درصد دانش‌آموزان به شدت نیاز به توانمندسازی اجتماعی دارند، گفت: انحرافات اخلاقی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش شفاف، علیرضا کاظمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش یکی از مهمترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان آسیب‌های اجتماعی است و برای اقدام عملی ابتدا باید وضعیت موجود را ترسیم کنیم و یکی از موفقیت‌های خوب آموزش و پرورش این است که اطلس آسیب‌های اجتماعی را به صورت استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای ترسیم می‌کند و تمام برنامه‌ها مبتنی بر این اطلس طراحی و اجرا می‌شود همچنین شرکای خوبی به ما کمک می‌کنند.

غربالگری روانی سه میلیون دانش‌آموز در پنج محور

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش ائتلاف نماد است، ما از طریق سه برنامه به تحلیل وضعیت موجود پرداختیم و بر این اساس آزمون غربالگری سلامت روان و اجتماعی دانش آموزان را برگزار می‌کنیم که سال گذشته برای سه میلیون دانش‌آموز دوره متوسطه اول برگزار شد و در چهار زمینه وضعیت روحی و روانی، آسیب‌های روانشناختی، حیطه مثبت روانشناختی، مسائل حوزه خانواده و مدرسه و کیفیت زندگی و حیطه‌های اجتماعی در 25 شاخص و پنج محور دانش‌آموزان را سنجیدیم.

یک درصد دانش‌آموزان در مواجهه شدید با آسیب‌های اجتماعی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما بر اساس تحلیل‌های این آزمون که یکی از آزمون‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی است متوجه شدیم یک درصد دانش آموزان در معرض شدید آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار داشته و نیاز به درمان دارند و 30 درصد به شدت نیاز به توانمند‌سازی دارند چرا که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه در طرح نماد آمارها به ما نشان می‌دهد یک درصد دانش‌آموزان نیاز به خدمات اورژانسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند، گفت: توسط دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد این خدمات ارائه می‌شود مثلاً دانش‌آموزانی که در معرض خودکشی و مصرف مواد مخدر قرار گرفته‌اند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

انحرافات اخلاقی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

 وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در دو بخش است که یک بخش آن اعتیاد و مصرف مواد است که بخش وسیعی است و آمار و ارقام آن در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر است، افزود: بخش دیگر آسیب‌های روانی و اجتماعی است که اتفاقا ریشه آسیب اعتیاد نیز در همین جا است آسیب‌هایی همچون افسردگی و اضطراب، خشم، رفتارهای پرخاشگرایانه، فرار از مدرسه و خانواده و انحرافات اخلاقی که باید بگویم یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی است و حتی اباحه‌گری اخلاقی را هم می‌توان مطرح کرد.

کاظمی ادامه‌داد: بر اساس گزارش‌هایی که به دست آمده رشد آسیب‌های اجتماعی نسبت به رشد جمعیت فزاینده شده است و سیاست اولیه این است که اجازه گسترش آسیب‌های اجتماعی را ندهیم و بعد از آن برای شناسایی و درمان اقدام کنیم اما  همه آنها زمانی ما را به موفقیت می‌رساند که رویکرد پیشگیرانه را در حوزه توانمندسازی دانش‌آموزان داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و پرورش تاکید‌کرد: هم‌اکنون یک ادراک ذهنی و کاذبی در جامعه ایجاد شده مبنی براینکه آسیب‌های اجتماعی بسیار وسیع است اما واقعاً این گونه نیست ضمن اینکه آسیب‌های اجتماعی مهم است و حتماً باید به آن توجه کنیم اما نباید آمار را به گونه‌ای جلوه داد که در بدنه جامعه احساس یأس و ناامیدی و بی‌اعتمادی به دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود.

بزرگترین آموزش‌وپرورش مشکل کمبود نیروی مشاور 

کاظمی با اشاره به اینکه باید به مشکلات آموزش و پرورش در بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمند‌سازی دانش‌آموزان بپردازیم، مطرح‌کرد: بسیاری از صاحب‌نظران علت اصلی آسیب‌های اجتماعی را نا آشنایی دانش‌آموزان یا فقدان مهارت ارتباطی می‌دانند و اگر قرار باشد در این حوزه آموزش‌و پرورش موفق باشد نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد و امروز بزرگترین مشکل آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه مشاوره است.

وی گفت: این موضوع یکی از مهمترین مطالبات مهم نظام تعلیم‌و‌تربیت از نظام است و اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم ابتدا نیروی انسانی است که می‌تواند آن را انجام دهد، دستگاه‌هایی که به آموزش‌و‌پرورش مجوز جذب نیرو می‌دهند باید به این مسئله توجه داشته باشند.

14 میلیون دانش‌آموز را با 12 هزار مشاور تحت پوشش قرار دادیم!

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و پرورش خاطرنشان‌کرد: امروز با 12 هزار نیروی مشاور تحصیلی و اجتماعی حدود 14 میلیون دانش‌آموز را پوشش می‌دهیم یعنی به ازای هر 1200 دانش‌آموز یک مشاور، اما بر اساس استانداردهای نظام تعلیم‌و‌تربیت و اسناد بالادستی نیاز به 40هزار مشاور داریم و فاصله بین 12 هزار نیروی موجود تا 40 هزار، کمبود نیرویی است که نمی‌تواند ماموریت‌ها را به درستی انجام دهد.

کاظمی ادامه‌داد: اگر از آموزش‌و پرورش برای آسیب‌های اجتماعی مطالبه داریم بدون نیروی انسانی ممکن نیست، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی باید در این رابطه به ما کمک کنند البته مدل های جایگزین طراحی کردیم و با استفاده از ظرفیت معلمان و توانمند‌سازی آنها تا حدودی فضا را جبران کردیم اما کار نیروی انسانی متخصص را انجام نمی‌دهند از سوی دیگر باید بدانیم ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خانواده است و اگر قرار باشد یک کمک‌کار خوب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم خانواده می‌تواند همیار فرزندش باشد.

 آزمون سلامت روان برای تمام دانش‌آموزان 20 میلیارد اعتبار می‌خواهد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و پرورش گفت: یکی از مهمترین مشکلات آموزش‌و پرورش کمبود نیروی انسانی در همه بخش‌ها است از سوی دیگر نیاز به ساماندهی کامل نیروی انسانی داریم تا تعادل و توازن در آن ایجاد شود که این تعادل را در رشته، جنسیت و توزیع جغرافیایی نمی‌بینیم در کنار آن نیز بحث کمبود منابع مالی وجود دارد توجه داشته باشید اگر بخواهیم آزمون سلامت روان را برای تمام دانش‌آموزان اجرا کنیم برای یک مرحله به ازای هر مدرسه 200 هزار تومان و در مجموع به 20 میلیارد تومان نیاز است.

کاظمی با تاکید بر اینکه برای توانمند‌سازی دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مشاور نیاز داریم، افزود: یکی از کارهای موفق آموزش‌و‌پرورش  طرح نماد است که 13 دستگاه به کمک می‌آیند و از ظرفیت آنها برای شناسایی، درمان و مداخله استفاده می‌کنیم، طرح نماد در فاز سوم یک میلیون دانش‌آموز را در 6500 مدرسه تحت پوشش قرار داده است و  برنامه‌ای که در سال جدید دنبال می‌کنیم این است که یک پله قبل از مدرسه، 14 میلیون دانش‌آموز را با استفاده از ظرفیت هسته‌های مشاوره تحت پوشش قرار دهیم براین اساس مسئولان مراکز مشاوره را به سامانه نماد متصل می‌کنیم و دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌ها هستند به این مراکز مراجعه می‌کنند و از طریق سامانه نماد و ظرفیت سایر دستگاه‌ها به کنترل آسیب ها کمک می‌کنیم.

وی ادامه‌داد: بودجه آسیب‌های اجتماعی وقتی روی کاغذ قرار می‌گیرد عدد خوبی است و حدود 130  میلیارد تومان است اما محقق نمی‌شود و آنچه تخصیص می‌یابد کمتر از میلیارد تومان است البته آموزش‌و پرورش سال آینده در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شکل وسیعی کار می‌کند و با 20 برنامه جدید سال تحصیلی را آغاز خواهیم کرد، یکی از برنامه‌های خوب ما که با همراهی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود بحث یاریگران زندگی است که با استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: