کد خبر: ۴۹۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

چندی پیش، جعبه تنها وسیله‌ای بود برای محافظت و انتقال محصول. لوگو یا چاپ قرار گرفته روی آن نیز فقط و فقط به منظور شناسایی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

 اما گذشت زمان و تغییرات بازار کار را به شکلی دگرگون کرده که جعبه‌ها از یک نگاه‌دارنده ساده به وسیله‌ای تاثیرگذار . حیاتی برای برندینگ و مارکتینگ تبدیل شده‌اند. به خصوص اگر صاحب یک کسب و کار شخصی هستید یا به عنوان مدیر تبلیغات فعالیت دارید؛ مطالعه سطرهای پیش رو خالی از لطف نخواهد بود. زیرا ما به طور دقیق، مسائل مرتبط با طراحی و چاپ جعبه را زیر ذره بین قرار داده‌ایم و مضاف بر این، به مسائل جنبی نظیر تکنیک‌های چاپ افست گریزی زده‌ایم.

مقدمه؛ نقش جعبه در موفقیت محصول

امروزه علاوه بر پوستر، بروشور، کاتالوگ و بسیاری دیگر از گونه‌های چاپ، طراحی جعبه نیز روی دوش گرافیست‌های خلاق قرار گرفته است. آن‌ها ناچارند برای جلب توجه حداکثری جبعه را طوری بسازند که هر فرد با نگاه به آن، برای خرید وسوسه شود.  اگر بخواهیم مطلب را خلاصه کنیم و خیلی روی فرعیات مانوور ندهیم؛ مخلص کلام می‌شود اینکه در بازار امروز، جعبه چیزی جدای محصول نیست؛ بلکه بخشی از خود محصول است که کیفیت آن به طور مستقیم روی تصمیم خرید اثرگذاری دارد.

تکنیک‌هایی برای طراحی و چاپ جعبه درجه یک

در این قسمت، به شکلی خلاصه ذیل چند عنوان تکنیک‌های طراحی و چاپ جعبه‌های با کیفیت را از نظر می‌گذرانیم. توجه داشته باشید هر مولفه برای طیف مشخصی محصول کاربرد دارد و شما می‌توانید با شناخت تولید خود، بهترین تکنیک‌ها را خلاصه ساخته و به شکل پکیج مورد استفاده قرار دهید.

یک؛ کاربردی طراحی کنید

یکی از مهمترین تکنیک‌های ساخت جعبه‌های درجه یک، کاربردی بودن است. به بیان دقیق، شخص باید پس از استفاده از محصول، بازهم برای جعبه آن کاربری دریافت کند. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، باید به برند Gem اشاره‌ای داشته باشیم. آن‌ها جعبه شوکولاتی دارند که پس از مصرف، تبدیل به توپ بازی می‌شود. تاثیر این تکنیک روی فروش محصول فوق العاده ارزیابی شده است.

دو؛ جعبه با محصول هارمونی داشته باشد

هر جعبه باید به طور حداکثری با محصول خود سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال، یک جعبه سس کچاب را در نظر آورید. اگر جعبه نگاهدارنده آن فوق العاده جذاب باشد اما در هنگام استفاده مشکل ایجاد کند؛ نه تنها فروش یک محصول را دچار مشکل می‌کند؛ بلکه به شخصیت و اعتبار برند لطماتی جبران ناپذیر وارد می‌سازد.

سه؛ آگاه به زمانه طراحی کنید

گاهی با تغییر فصول نیاز است تا جعبه‌هایی متفاوت طراحی کرد. فرض را بر این قرار دهید که محصول شما در زمان برگزاری جام جهانی قطر 2022 بیرون می‌آید. در این شرایط، حتی اگر فضای کاری شما با فوتبال و ورزش ارتباطی نداشته باشد، بد نیست که با جعبه یاد و خاطره‌ای از جام جهانی ایجاد کنید.

چهار؛ قوانین را بشکنید

کارهای معمول، ساده و کم‌ریسک همیشه نتیجه نمی‌دهند. سعی کنید در مقایسه با رقبایی که در بازار دارید؛ تا حد امکان منحصر به فرد و متمایز کار کنید. به عنوان مثال، اگر همه با کیفیت دیجیتال جعبه می‌سازند؛ شما چاپ افست را به خدمت بگیرید؛ اگر جعبه همه از رو باز می‌شود؛ شما آن را از کنار یا پایین مورد بهره برداری قرار دهید و غیره.

پنج؛ مطابق میل کاربر پیشروی کنید

اگرچه زیبایی و منحصر به فرد بودن فوق العاده است، اما در نهایت جعبه شما توسط کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتیجه اینکه، طوری کار کنید که مشتری پس از خرید برای باز و بسته کردن با چالشی جدی مواجه نشود و بتواند ساده و راحت به مقصود خود برسد.

شش؛ کمی شوخی چاشنی کار کنید

فرنگی‌ها به این فاکتور طراحی و چاپ جعبه fun بودن می‌گویند. بهترین راه بیان منظور این است که یک مثال بزنیم. چندی پیش یک برند چای، چای کیسهای خود را به شکل تیشرتی درآورده بود که با استفاده از آویز، روی لبه لیوان قرار می‌گیرد. جالب اینکه، جعبه از کنار شفاف بود و تی‌بگ‌ها روی میله‌ای رگال مانند آماده استفاده بودند.   

هفت؛ از رنگ‌های قوی بهره بگیرید

رنگ روی انتخاب تاثیری فوق العاده قوی دارد. سعی کنید حتما جذاب‌ترین و فریبنده‌ترین رنگ‌ها را برای ایجاد جلوه و زیبایی مورد بهره‌برداری قرار دهید. این مطلب به روانشناسی مخاطب، تجربه و اموری از این دست ارتباط دارد.

هشت؛ انتخاب صحیح تکنیک چاپ

پس از انتخاب طرح، مساله شیوه مناسب چاپ و بهره برداری به میان می‌آید. گاهی برای تیراژی مشخص، چاپ دیجیتال خوب است و در زمانی بهتر است سراغ چاپ افست برویم. گاهی متریال انتخابی کاغذ است و بعضی اوقات فلز، یا پی وی سی. برای تصمیم گیری در این وادی، بهتر است با یک متخصص باتجربه و استخوان خورد کرده مشورت کنید.

مرجع تخصصی چاپ و طراحی جعبه؛ آشنایی با مجتمع چاپ روتا

در آخر، اگر قصد دارید با استفاده از تکنیک‌های بالا و بسیاری دیگر، نسبت به طراحی و چاپ جعبه اقدام کنید، نیاز به یک چاپخانه قابل اتکا و مورد اطمینان دارید. بررسی‌های ما نشان می‌دهد در بین گزینه‌های داخلی، کمتر شرکتی کار را به شکلی حرفه‌ای پیش می‌برد. اما هستند چاپخانه‌هایی نظیر مجتمع چاپ روتا که کار را جدی گرفته و با بهره گیری از طراحان خلاق و باتجربه، محصولاتی مقاوم و دقیق تحویل مشتری می‌دهند. اگر بخواهیم مزیت کار با چاپخانه مذکور را به شکلی تیتروار برشماریم؛ کار به شکل زیر پیش می‌رود:

  • سپردن کار به دست طراحان خلاق
  • اختیار کردن بهترین متریال موجود در بازار
  • استفاده از بهترین دستگاه‌های چاپ
  • تعهد مثال زدنی در ارائه محصول
  • انجام پروژه در مدت زمانی محدود

جمع بندی و کلام آخر

در این نوشته، به طراحی و چاپ جعبه پرداختیم. در ابتدا مشخص شد که جعبه بخشی جدانشدنی از محصول است و علاوه بر نگهداری، تبلیغات و برندینگ را نیز انجام می‌دهد. پس از این هشت تکنیک برای طراحی خلاقانه ارائه گشت و در آخر نیز مجموعه‌ای حرفه‌ای برای طراحی و چاپ جعبه معرفی شد. امید است سطرهای بالا توانسته باشد به شکلی حداکثری شما را در راه ساخت و پرداخت جعبه‌هایی مفید و کاربردی یاری کند.   

*رپورتاژ آگهی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار