کد خبر: ۴۹۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی گفت: متأسفانه کبد چرب در بین ایرانیان افزایش پیدا کرده که با ورزش می‌توان به درمان این عارضه کمک کرد.

به گزارش شفاف، پریسا ارزانی عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت و گویی، درباره کبد چرب اظهار کرد: کبد در حالت طبیعی حاوی کمتر از پنج گرم چربی در ۱۰۰ گرم وزن خود است. هرگاه مقدار چربی به بیش از پنج درصد وزن کبد برسد، به این حالت کبد چرب گفته می‌شود.

او بیان کرد: کبد چرب به تازگی به علت شیوع چاقی و کم تحرکی در کشور افزایش پیدا کرده است به طوری که حدود ۳۵ درصد ایرانیان به این بیماری مبتلا هستند.

کبد چرب را با ورزش شکست دهید / برنامه ورزشی برای مبتلایان به کبد چرب

 انواع کبد چرب

ارزانی افزود: کبد چرب به ۲ دسته الکلی و غیر الکلی تقسیم بندی می‌شود. کبد چرب غیر الکلی، بیماری التهابی کبدی است که بر اثر تجمع زیاد چربی ایجاد می‌شود. علت اصلی این بیماری مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد کبد چرب غیر الکلی ارتباط مستقیمی با ابتلای بیمار به چاقی شکمی، دیابت و کلسترول خون بالا دارد. بیشتر مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی از چربی شکمی زیاد رنج می‌برند و اغلب این افراد ۴۰ تا ۶۰ سال سن دارند.

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی تأکید کرد: کبد چرب سیر پیش‌رونده دارد و در ابتدا ممکن است بدون علامت باشد تا زمانی که اثر‌های منفی بیماری آشکار می‌شود و فرد از ضعف، خستگی مزمن، درد مختصر در قسمت فوقانی راست شکم و کاهش وزن بدون دلیل شکایت می‌کند. در بسیاری از موارد سال‌ها طول می‌کشد که بافت کبد فیبروزه و  کبد چرب در نهایت به سیروز کبدی و نارسایی کبد تبدیل شود.

او تصریح کرد: در بسیاری از موارد، فرد مبتلا به کبد چرب به علت بیماری‌های کلیوی به پزشک مراجعه می‌کند و هنگام سونوگرافی پزشک به وجود کبد چرب مشکوک می‌شود. انجام آزمایش خون که شامل تست عملکرد آنزیم‌های کبدی است هم به تشخیص این بیماری کمک بسیاری می‌کند. چاقی عامل مهمی برای ابتلا به کبد چرب است، بنابراین کاهش وزن در درمان این عارضه نقش مؤثری دارد.

ارزانی گفت: حدود ۸۰ درصد مبتلایان به کبد چرب با ورزش بهبود پیدا می‌کنند. افراد دچار این عارضه جهت کاهش وزن و تناسب اندامشان باید به رژیم غذایی روزانه خود به طور ویژه توجه کنند. مبتلایان به کبد چرب باید از مصرف فست فود‌ها و نوشابه‌های گازدار پرهیز و غذا‌های خانگی کم چرب، سبزی‌ها و میوه‌های تازه را جایگزین این مواد کنند.

کبد چرب را با ورزش شکست دهید / برنامه ورزشی برای مبتلایان به کبد چرب

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی اظهار کرد: مبتلایان به کبد چرب باید مصرف غذا‌های سرخ‌کردنی، چربی‌ها، شکر و نمک را تا حد امکان کاهش دهند، مصرف وعده‌های غذایی کم حجم هم به درمان کبد چرب بسیار کمک می‌کند. کاهش وزن تدریجی برای درمان کبد چرب در افراد چاق ضروری است، بنابراین به افراد دچار این بیماری پیشنهاد می‌شود به مدت سه ماه هر هفته بین ۶۰ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش کنند. مطالعات جدید نشان داده است که انجام ۳۰ دقیقه ورزش سه بار در هفته و کاهش وزن می‌تواند چربی انباشه شده در کبد را کاهش دهد؛ البته مدت زمان لازم برای کاهش وزن بیشتر از این مقدار یعنی حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته است.

بهترین زمان ورزش برای مبتلایان به کبد چرب

او افزود: زمان مناسب برای ورزش در مبتلایان به کبد چرب صبح زود، عصر‌ها و ساعات نخست شب است.مبتلایان به کبد چرب باید به طور تدریجی شدت و  تعداد تمرین‌های خود را افزایش دهند. تمرین‌هایی که همیشگی باشند، موجب می‌شوند که فرد به آن تمرینها عادت کند بنابراین اثربخشی آنها کاهش پیدا می‌کند. فرد باید کم‌کم تمرین‌های جدیدتری را به برنامه ورزشی خود اضافه کند.

کبد چرب را با ورزش شکست دهید / برنامه ورزشی برای مبتلایان به کبد چرب

ارزانی تأکید کرد: از جمله تمرین‌هایی که برای مبتلایان به کبد چرب مفید است می‌توان به تمرین‌های هوازی مانند پیاده‌روی (کمی تند‌تر از حالت عادی)، دویدن، دوچرخه سواری و اسکی فضایی اشاره کرد. قبل از انجام تمرین‌های ورزشی فرد باید ابتدا با حرکات سبک، نرم و تمرین‌های کششی بدن خود را آماده کند سپس بر شدت ورزش بیفزاید. اگر شخص راه رفتن را برای کاهش وزن انتخاب کرده است باید سریع راه یا از سربالایی بالا برود تا به بدنش فشار وارد شود، عرق کند و به نفس نفس زدن بیفتد و ضربان قلبش تند شود، اما ضربان قلب نباید بالاتر از ۱۲۰ تا ۱۵۰ ضربه در دقیقه شود.

کبد چرب را با ورزش شکست دهید / برنامه ورزشی برای مبتلایان به کبد چرب

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی یادآوری کرد: مبتلایان به کبد چرب به ویژه افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی، اسکلتی-عضلانی و تنفسی دچار هستند باید با مشورت با فیزیوتراپیست خود برنامه ورزشی صحیح را انتخاب کنند. انجام تمرین‌های مقاومتی نسبت به تمرین‌های هوازی فشار قلبی -عروقی کمتری به فرد وارد می‌کند، بنابراین شخصی که نظر قلبی-عروقی آمادگی پایین‌تری دارد، این تمرین‌ها را راحت‌تر و به مدت طولانی‌تری انجام می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: