کد خبر: ۴۹۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴

اگر بیاد داشته باشید تا چندین سال پیش فضای اینترنت پر از سایت های بی کیفیت، صفحات بی محتوا یا کم محتوا، پر از تبلیغات و لینک های اسپم بود. تا قبل از سال 2010 فضای اینترنت و گوگل دقیقا مشابه با زمینی پر از علف های هرز بود و کاربران به سختی به پاسخ نیاز های خود دست پیدا می کردند.

با افزایش موج نارضایتی کاربران در تمام دنیا بلاخره گوگل دست به کار شد و اقدام به ایجاد الگوریتم های جدیدی برای بهینه سازی نتایج، رتبه بندی و افزایش رضایت کاربران کرد. الگوریتم هایی که با نام برخی حیوانات شناخته می شوند و مجموعه آنها به باغ وحش گوگل شهرت دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی سه مورد از مهمترین الگوریتم های گوگل به نام های الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار بپردازیم. الگوریتم هایی که نقش به سزایی در بررسی کیفیت سایت ها دارند.

الگوریتم مرغ مگس خوار، تحلیلگر عبارت جستجو شده در گوگل

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که گوگل چگونه متوجه منظور و هدف ما می شود؟ به عبارت دیگر گوگل چگونه مفهوم عبارت جستجو شده را درک می کند؟ در گذشته وقتی به جستجوی عبارتی در گوگل می پرداختیم همیشه اولین سایت هایی که معرفی میشد صفحاتی اسپم و کاملا نامرتبط بودند.

حتی در حالتی بدتر با ورود به اولین لینک، به عنوان بهترین سایت، با تعدادی بی شمار از پاپ آپ های تبلیغاتی و آزاردهنده روبرو می شدیم. در بحث محتوا نیز سایت هایی که در نتایج قرار داشتند دارای متنی بی کیفیت بودند و کلمه کلیدی بارها در متن استفاده شده بود. روشی که امروز در اصطلاح Keyword Stuffing نامیده می شود و یکی از تکنیک های کلاه سیاه است.

شناخت الگوریتم های گوگل رمز موفقیت پایدار در سئو

گوگل برای رفع مشکلات این چنینی و رسیدن به درک صحیحی از عبارت جستجو شده توسط کاربر اقدام به معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار کرد. الگوریتمی که به هدف درک تاثیر کلمات بر یکدیگر ابداع شد تا نتایج ارائه شده در صفحه serp نزدیکترین پاسخ و مفهوم به عبارت جستجو شده توسط کاربر باشند.

مرغ مگس خوار با بهره بردن از گراف دانش گوگل و جستجو معنایی (Semantic Search) ارتباط بین موضوعات و صفحات اینترنتی را درک می کند. در نهایت نیز با توجه به اطلاعات جمع آوری شده چکیده ای از آنچه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار تاثیر مسقیمی در نتایج جستجو ندارد، اما در همکاری با الگوریتم پاندا و پنگوئن بهترین نتیجه ممکن را به وجود می آورد. با این توضیحات می توانیم به بررسی دو الگوریتم دیگر گوگل بپردازیم که ارتباط نزدیکی با مرغ مگس خوار دارند.

پاندا، شناخته شده ترین الگوریتم گوگل

در بحث اهمیت و کیفیت محتوا معرفترین جمله ای که احتمالا شما هم شنیده اید همین است: محتوا پادشاه است! اما گوگل چگونه به بررسی کیفیت محتوا می پردازد؟ پاندا نام الگوریتمی بود که گوگل برای بررسی محتوای سایت ها معرفی کرد. با ورود پاندا به فضای اینترنت به زودی بسیاری از سایت ها، حتی وبسایت های معتبر شاهد کاهش رتبه و جریمه گوگل شدند.

شناخت الگوریتم های گوگل رمز موفقیت پایدار در سئو

البته تنها وظیفه الگوریتم پاندا توجه به محتوای سایت ها نیست، طبقه بندی کیفیت محتوا تنها یکی از کارهایی است که گوگل به کمک پاندا انجام می دهد. با استفاده از الگوریتم پاندا گوگل موفق به تشخیص سایت هایی شد که دارای یکی از معایب زیر بودند:

  • محتوای کوتاه یا بی کیفیتی داشتند
  • محتوای نوشته شده فاقد ارزش افزوده ای برای کاربر بود
  • بسیاری از متن یا حتی تمام آن از دیگر وب سایت ها کپی میشد
  • بطورکلی محتوایی مفید و قابل استفاده نداشتند

این اولین گام گوگل برای بهینه سازی نتایج و جایگاه دادن به سایت هایی بود که دارای محتوایی اصیل، تازه و ارزشمند بودند. با اینکه پاندا از بدو ورود تابحال تاثیر ارزشمندی در محتوای سایت ها داشته است، اما یکی از بهترین نتایج استفاده از آن از بین بردن مزرعه محتوا یا Content Farm ها بود. اما گوگل فقط به بررسی محتوا اکتفا نکرد.

با خرید بی رویه بک لینک پنگوئن گوگل را عصبانی کنید!

حتی با وجود ورود الگوریتم پاندا به دنیای اینترنت هنوز تکنیک های بسیاری بود که با استفاده از آنها راه تقلب در بازی سئو برای افراد باز میشد. وبمستران به زودی متوجه تاثیر استفاده از بک لینک و لینک های داخلی شدند و با روند بی رویه ای به لینکسازی می پرداختند، شیوه ای که امروز در دسته تکنیک های کلاه سیاه قرار دارد.

در همین راستا گوگل مجددا به ارائه الگوریتم دیگری به نام پنگوئن پرداخت. پنگوئن نام الگوریتمی بود که برای مقاله با خرید بی رویه بک لینک و استفاده از تکنیک های کلاه سیاه در لینکسازی مورد استفاده قرار گرفت.

شناخت الگوریتم های گوگل رمز موفقیت پایدار در سئو

لینکسازی غیر طبیعی یکی از روش های اسپم بود که برخی سایت ها با استفاده از آن تلاش در کسب جایگاه داشتند. با معرفی و استفاده از الگوریتم پنگوئن به زودی تاثیر استفاده از روش های کلاه سیاه در لینکسازی کاهش پیدا کرد و در صفحه نتایج گوگل، رتبه های برتر به وبسایت هایی تعلق گرفت که دارای لینک طبیعی و معتبر بودند. اما بررسی لینک تنها وظیفه الگوریتم پنگوئن نبود.

 یکی دیگر از وظایف شاخص پنگوئن جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا بود. تکرار کلمه کلیدی یا keyword stuffing یکی دیگر از روش های کلاه سیاه برای تقلب در بازی سئو است که با ورود پنگوئن از صفحه دنیای اینترنت محو شد.

سئو، مفهومی همیشه نو و رو به رشد

گوگل با گسترش دانش خود به هدف جلب رضایت کاربر به زودی از الگوریتم های دیگری رونمایی کرد تا بلاخره مفهوم سئو در شکل و قالب امروزی آن به دست ما رسید. مفهومی که برای تسلط در آن باید به کسب دانش و تجربه بسیار پرداخت. برای آموزش کامل سئو باید نکات و اطلاعات بسیاری را در اختیار داشته باشید و البته همیشه برای بروزرسانی دانش خود اقدام کنید.

شناخت الگوریتم های گوگل رمز موفقیت پایدار در سئو

گوگل در بازه های زمانی مختلف اقدام به ارائه آپدیت های جدیدی می کند تا بهترین نتیجه ممکن را در فضای اینترنت در اختیار شما قرار دهد. در حقیقت گوگل در تمام تلاش های خود به دنبال راهی است تا بیشترین حس رضایت را برای افراد به وجود بیاورد. به همین دلیل میتوان گفت سئو یعنی حس خوب جستجو!

*رپورتاژ آگهی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: