کد خبر: ۵۰۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی فرصت خوبی است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها با حضور در آنها بتوانند هم خود را به مشتریان معرفی کنند و هم در بسیاری موارد محصولات خود را پیش فروش کنند.

اما شرکت در نمایشگاه همانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر نیازمند رعایت برخی نکات و الزامات بوده که بدون توجه به آنها نمی‌توان به هدف خود رسید. از جمله این الزامات توجه به غرفه ‌سازی نمایشگاهی یا طراحی غرفه نمایشگاهی است. ما در این مقاله به اهمیت غرفه سازی نمایشگاهی بیش از پیش و نکات مربوط به آن اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

اصلا غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟

احتمالا شما هم در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کرده‌اید و یکی از مهم‌ترین نکات، مربوط به چیدمان و دکوراسیون غرفه‌های مختلف بوده است. به گونه‌ای که برخی از غرفه‌ها از زیبایی بیشتری در طراحی و چیدمان برخوردار هستند. اما برخی دیگر این زیبایی را در خود ندارند. این تفاوت ناشی از اهمیت و توجه به طراحی غرفه نمایشگاهی است که بسیاری از غرفه‌داران و صاحبان کسب‌وکارها از آن غافل هستند. غرفه سازی نمایشگاهی نیازمند تخصص خاص خود بوده و از اصول خاصی پیروی می‌کند. بنابراین صرف حضور در نمایشگاه کار چندان مهمی نیست. آن چیزی که حضور در نمایشگاه را به صرفه و اقتصادی می‌کند، طراحی مناسب غرفه نمایشگاهی است. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در طراحی این غرفه‌ها باید به آنها اهمیت دهیم.

اهمیت طراحی غرفه نماشگاهی چیست؟

اینکه چرا غرفه سازی نمایشگاهی و مباحث پیرامون آن مهم است، می‌توان دلایل مختلفی را ذکر کرد. ما به مهم‌ترین نکات در این خصوص اشاره می‌کنیم.

  • تقویت جایگاه برند کسب‌وکار: بسیاری از کسب‌وکارها هستند که مهم‌ترین هدف آنها از حضور در یک نمایشگاه، صرفا حفظ یا بهبود برند سازمانی است. چرا که حضور در نمایشگاه‌ها خصوصا نمایشگاه‌های بین‌المللی و مهم در دیدگاه مخاطب ارزش بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود تا کسب‌وکار شما از دید آنها اهمیت دوچندان یابد. اگرچه شرکت در نمایشگاه‌ها فی‌نفسه مهم است، اما داشتن غرفه‌ای زیبا و شکیل اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند. بنابراین نیاز است که غرفه شما متناسب با نوع کسب‌وکار باشد. حتی در بسیاری از موارد رنگ غرفه نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی دیدگاه مخاطبان دارد. مثلا اگر شما یک کسب‌وکار در زمینه محصولات ساختمانی دارید، باید در طراحی آن نسبت به کسب‌وکاری که در زمینه فرهنگی و هنری فعالیت دارد، تفاوت‌هایی را لحاظ کنید.

 

  • جذب مشتری بیشتر: در نمایشگاه‌ها، غرفه‌های زیبا و شکیل نقش بسیار زیادی در جذب کردن مشتریان دارند. برعکس، غرفه‌هایی که طراحی ساده یا نامناسبی داشته باشند، معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. از این رو در اینجا داشتن ایده‌های جذاب در طراحی غرفه نمایشگاهی بسیار مهم خواهد بود. برخی از مدل‌های این غرفه‌ها ساده و برخی دیگر از طراحی‌های زیبا بهره می‌گیرند که باع جذب مشتری می‌شوند. واقعیت آن است که اکثرا افرادی که در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند، چندان هدف مشخص و از قبل تعیین شده‌ای ندارند. اما این هنر غرفه‌داران است که می‌توانند آنها را جذب و برای آینده با آنها بتوانند قول همکاری بگیرند. مهم‌ترین نکته در جذب کردن آنها، داشتن یک غرفه متناسب با نوع کسب‌وکار و هدف آن است. انجام این کار یک کار تخصصی بوده که از عهده طراحان و متخصصان مربوطه برخواهد آمد.

 

  • برگزاری راحت‌تر نمایشگاه: برای آن دسته از افراد که حتی برای یکبار در نمایشگاه‌های مهم و بین‌المللی شرکت کرده‌اند، دردسرهای نمایشگاهی کاملا نام‌آشنا است. واقعیت آن است که شرکت در نمایشگاه هر چند مدت زمان کمی را در برمی‌گیرد، اما دردسرهای بسیار زیادی خواهد داشت. دردسرهای ناشی از هماهنگی، جابجایی وسایل و تجهیزات و ایاب و ذهاب افراد و پرسنل از جمله آنها است. با این حال، بسیاری از دردسرها مربوط به حضور در نمایشگاه و غرفه است. به عنوان مثال، برخی از غرفه‌ها فضای کافی جهت حضور افراد را ندارند. برخی دیگر ممکن است طراحی آنها به نحوی باشد که مشتریان چندان نتوانند با مسئولین غرفه ارتباط برقرار کنند. همچنین در برخی غرفه‌ها هیچ مکان خاصی برای قرار دادن برخی وسایل اضافه در نظر گرفته نشده است. این موضوع باعث می‌شود تا افراد وسایل شخصی خود را در داخل خود غرفه و در معرض دید افراد قرار دهند. مساله‌ای که تاثیر بسیار ناخوشایندی در ذهن مخاطبان بر جای خواهد گذاشت. این مساله به طراحی مناسب غرفه‌ نمایشگاهی و هنر طراحان در این زمینه برمی‌گردد. البته شما نیز از قبل باید نیازها و الزامات خود را در زمینه داشتن غرفه نمایشگاهی بدانید و با انتقال آن به طراح، سعی کنید به گزینه مورد نظر خود برسید.

 

  • پذیرایی از مشتریان: مشتریان زیادی ممکن است که در طول برگزاری نمایشگاه به غرفه شما مراجعه کنند. نحوه برخوردی که شما از آنها خواهید داشت، در ذهنشان تاثیر بسیار زیادی دارد. در این میان غرفه سازی نمایشگاهی نقش بسیار مهمی در برخورد و پذیرایی از مشتریان دارد. ممکن است در برخی موارد نیاز باشد که با برخی از مشتریان جلسه‌ای را برگزار کنید. حتی امکان دارد که برخی از بازدیدکنندگان خاص را به صورت ویژه مورد استقبال قرار دهید و یک جلسه کاری با آنها در داخل غرفه داشته باشید. احتمالا شما هم مشاهده کرده‌اید که در برخی موارد انجام چنین اقداماتی امکان‌پذیر و در بسیاری از موارد نیز محیط غرفه به نحوی بوده که امکان انجام این قبیل کارها را به شما نمی‌دهد. بنابراین در اینجا بحث اهمیت غرفه سازی نمایشگاهی و چگونگی طراحی غرفه نمایشگاهی خود را نشان می‌دهد. هر اندازه که طراحی غرفه متناسب با خواسته‌ها و نیازهای شما باشد، احتمالا با دردسرهای بسیار کمتری روبرو خواهید شد و البته برعکس. بنابراین در اینجا نیز می‌بینیم که اهمیت غرفه سازی نمایشگاهی چرا و تا به چه اندازه است.

ما در این مقاله ضمن اشاره مختصر به تعریف غرفه سازی نمایشگاه ، به نکات مهمی در خصوص تاثیر طراحی غرفه نمایشگاهی مناسب در جذب مشتریان و سایر موارد اشاره کردیم. با این حال، بهتر است بدانید که این کار باید توسط متخصصان مربوطه صورت گیرد. چرا که یک کار تخصصی و نیازمند به کارگیری اصول طراحی و توجه به بحث دکوراسیون است. معمولا بهتر است شما از قبل نیازهای خود از داشتن یک غرفه نمایشگاهی را در ذهن داشته و سپس در تعامل با طراح، می‌توانید آنها را برای اجرا به وی انتقال دهید.

" این رپورتاژ آگهی توسط آژانس خبری ایران رپورتاژ نگارش و منتشر شده است."

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: