کد خبر: ۵۰۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

در حالت کلی آمیخته بازاریابی، به مجموعه ابزارهایی که شرکت‌ها در جهت کنترل بازاریابی به کار می‌گیرند تا پاسخگوی نیاز مردم باشند گفته می‌شود. یک شرکت باید استراتژی‌های لازم را انجام دهد تا بتواند بر روی میزان تقاضا تاثیر بگذارد. حال این کارهای گفته شده شامل چهار متغیر است که در زبان انگلیسی با کلمه P شروع می‌شوند. محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان توزیع (Place) و ترویج (Promotion). این 4 کلمه‌ای که با حرف P شروع می‌شوند را در اصطلاح 4p می‌نامند.

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها درون شرکت‌ها محسوب می‌شود که از زمان طراحی محصول این فعالیت آغاز شده و تا زمان فروش نیز این فعالیت ادامه دارد. هدف از به کارگیری بازاریابی‌ها نیز رسیدن به فروش و سود بیشتر برای شرکت‌ها است. به همین جهت باید تمام 4p گفته شده را در نظر داشته باشید تا به موفقیت دست پیدا کنید.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که 4c چیست؟ باید خدمت شما عرض نماییم که 4c نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که برای کسب و کارهای حال حاضر به کار گرفته می شود و در واقع روش جدیدی از 4p است که به صورت سنتی بوده، منتهی این بازاریابی بیشتر برای کسب و کارهای اینترنتی کاربرد دارد و در واقع جایگزینی برای 4p است. حال چهار C به کار رفته در این بازاریابی عبارت است از: مشتری یا مصرف کننده (customer/consumer value)، هزینه (cost)، راحتی مشتری (convenience) و ارتباطات (communication). در بخش‌های بعد در خصوص هر روش توضیحاتی را خدمت شما ارائه می‌دهیم.

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) به زبان ساده

پیش‌تر در خصوص آمیخته بازاریابی یا Marketing Mix توضیحاتی را خدمت شما ارائه نموده و گفتیم که به چه معناست. حال می‌خواهیم توضیح کوتاهی را در خصوص هر یک از p‌ها برای شما عنوان نماییم.

محصول (Product): مهم‌ترین عنصر در این نوع بازاریابی محصول است و می‌تواند شامل هر چیزی باشد که به جهت پاسخگویی به نیاز مردم ارائه می‌شود. حال این محصول می‌تواند شامل یک کالای فیزیکی یا خدماتی باشد.

قیمت (Price): دومین عنصر مهم در این نوع بازاریابی قیمت است و جزو منعطف‌ترین اجزا محسوب می‌شود زیرا پس از گذشت مدت زمانی می‌توان آن را تغییر داد.

مکان توزیع (Place): عنصر بعدی در این نوع بازاریابی که خود شامل توزیع به صورت عمده فروشی و خرده فروشی است، مکان توزیع نام دارد. حال انتخاب مکانی مناسب به جهت توزیع محصولات می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در بازار و فروش کالای شما داشته باشد.

ترویج (Promotion): پس از گذراندن سه مرحله قبل، حال محصول آماده است تا روانه بازار شود و اینک زمان برقراری ارتباط با مشتریان به جهت معرفی محصول خواهد بود. در حالت کلی ترویج فروش شامل تمامی فعالیت‌هایی است که در ارتباط با مشتری و به جهت معرفی محصول و ویژگی‌های آن در پیش گرفته می‌شود.

4p در آمیخته بازاریابی

نقش آمیخته بازاریابی در کسب و کار

بازاریابی سهم عظیمی از فعالیت‌های شرکت را بر عهده دارد و نقش آمیخته بازاریابی در کسب و کار از طراحی محصول شروع شده و تا پایان زمان فروش محصول این روند ادامه دارد. هدفی که برای این بازاریابی تعریف شده است، افزایش فروش و در نهایت سودآوری هر چه بیشتر برای شرکت‌ها خواهد بود. حال به کار گیری این نوع بازاریابی، می‌تواند در جهت برنامه ریزی‌های اساسی و اصولی شرکت‌ها جهت رسیدن به فروش و سودآوری گفته شده کمک بسیاری نماید.

البته در زمان استفاده از هر یک از مدل‌های بازاریابی به خصوص مدل گفته شده باید این اطمینان را حاصل نمایید که تمامی جوانب امر را در نظر بگیرید تا بتوانید به یک استراتژی جامع دست پیدا نموده و تحولی در بازاریابی‌های خود ایجاد کنید.

مزایا و معایب مدل آمیخته بازاریابی 4p

مزایای بسیاری را می‌توان به جهت استفاده از این روش بازاریابی عنوان نمود که از جمله مهم‌ترین مزایای این مدل می‌توان به مواردی همچون زیر اشاره نمود:

  • داشتن نگاهی جامع و به صورت یکپارچه به بازاریابی شرکت خود
  • بررسی تمامی جوانب مربوط به بازاریابی کار خود
  • ایجاد هماهنگی بیشتر بخش‌های مختلف بازاریابی
  • امکان پذیر بودن طراحی استراتژی بازاریابی
  • امکان کنترل بخش‌های مختلف در استراتژی بازاریابی

در کنار مزیت‌های گفته شده مشکلاتی که می‌تواند در آمیخته بازاریابی 4p پیش آید نیز کم نیست. ازآنجایی که این روش از روش‌های سنتی است به همین جهت قطعا دارای مشکلاتی خواهد بود که در زیر به چند مورد از معایب این بازاریابی می‌پردازیم:

  • این روش به دلیل سنتی بودن شامل رفتار مشتری نمی‌شود
  • در این روش امکان تعامل با مشتری وجود ندارد
  • این بازاریابی عناصر مربوط به خدمات را شامل نمی‌شود
  • در این بازاریابی تمرکز بیشتر بر محصول است اما برخی از شرکت‌ها علاوه بر محصول بر روی برند و احترام نیز تمرکز دارند.
  • این بازاریابی استراتژی خاصی در خصوص تجربه‌های مشتری و مصرف کنندگان ندارد.

استراتژی اجرایی بازاریابی آمیخته

استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند گستره‌های وسیعی را تعیین نمایند. اهداف موجود در این نوع بازاریابی می‌توانند به صورت جداگانه برای عناصر مختلف بازاریابی به کار گرفته شوند. اما بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند که به کارگیری تمام استراتژی‌ها را مهم نمی‌پندارند و فکر می‌کنند تنها در نظر گرفتن اهدف بازاریابی کفایت می‌کند.

لازم است بدانید که اهداف استراتژی‌ها بدین صورت خود شامل 4 روش است که عبارت از موارد زیر است:

  • اهداف خود را در یک قالب زمانی خاص مشخص نمایید
  • اهداف خود را تا حدودی با کمک اعداد تشریح نمایید که یک کلیتی از آن داشته باشید
  • اهداف انتخاب شده باید به صورت بلند پروازانه باشد و پس از آن باید کارکنان و مدیران در حد هدف تعیین شده کار و فعالیت نمایند.
  • اهداف انتخابی باید به صورت واقع بینانه باشد تا افراد و به ویژه مدیران بتوانند تعامل لازم را با آن برقرار نمایند.

همان‌طور که ملاحظه فرمودید استراتژی اجرایی بازاریابی آمیخته با در نظر گرفتن موارد گفته شده می‌تواند به استراتژی فوق العاده‌ای جهت کسب و کار شما تبدیل شود.

بازاریابی 4c چیست؟

حال که با تمامی جوانب آمیخته بازاریابی آشنا شدید باید در خصوص جایگزین آن نیز اطلاعاتی را کسب نمایید. پیش‌تر در خصوص 4c اطلاعاتی را خدمت شما ارائه نمودیم حال می‌خواهیم به توضیح در خصوص هر یک ازC ها بپردازیم.

مشتری یا مصرف کننده (customer/consumer value): در وهله اول باید این موضوع را در نظر داشته باشید که محصول شما چه ارزشی را برای مخاطبین شما ایجاد می‌کند؟ حال باید این ارزش را در تبلیغات به مشتریان خود انتقال دهید.

هزینه (cost): هزینه همان مبلغی است که مشتری جهت خرید محصول پرداخت می‌نماید. در این مدل باید بیشترین مبلغی را که مشتریان به جهت خرید محصولات شما هزینه می‌کنند پیدا نمایید.

راحتی مشتری (convenience): در حال حاضر بیشتر مشتریان خریدهای اینترنتی را به خریدهای حضوری ترجیح می‌دهند و دلیل آن نیز به طور حتم راحتی خرید خواهد بود. وجود این مدل باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند به سادگی خرید خود را به صورت اینترنتی انجام داده و به همین جهت بخش عمده این مدل مختص فراهم نمودن رفاه و آسایش بیشتر جهت خرید برای مصرف کنندگان است.

ارتباطات (communication): در نهایت نیز آخرین عنصر بازاریابی در 4c برقراری ارتباطات و تعاملات دوستانه با مشتریان است که کاملا برعکس روش آخر 4p است.  در این روش ارزش‌های محصولات و کسب و کارها به صورت ضمنی مطرح می‌شوند. در روش ارتباطات هدف تنها آگاه نمودن مشتریان از محصولات جدید نیست بلکه هدف ارتباطی است که بین مشتریان و فروشندگان و به جهت اطلاع رسانی صحیح و ارزشمند با مشتریان برقرار می‌شود.

کارشناسان آژانس بازاریابی نردو (https://www.nerdoma.com/) با در نظر گرفتن کلیه موارد مربوط به کسب و کار شما و بررسی صنعت فعالیت‌تان، مدل 4p و 7p آمیخته بازاریابی را برای شما تدوین و آماده می کنند. برای این مهم به وبسایت این شرکت مراجعه نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار