کد خبر: ۵۰۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در نخستین فرصتی که ستاد ملی کرونا اجازه دهد مدارس را فعال می‌کنیم، گفت: تا زمانی که مدارس تعطیل است از طریق سامانه مجازی آموزش دانش‌آموزان پیگیری می‌شود.

به گزارش شفاف، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیام نوروزی با تبریک حلول سال نو به تمام مدیران، معلمان،  دانش‌آموزان و خانواده‌ها اظهار کرد: در حالی که یک سال قیل در کرمانشاه زلزله ویرانگری رخ داد و 78 مدرسه به طور کامل از بین رفت، در سال 98 توانستیم 168  مدرسه جدید را افتتاح کنیم که نه تنها مدارس تخریب شده استان کرمانشاه را جبران کرد بلکه متوسط سرانه دسترسی به فضای آموزشی را در این استاد بهبود بخشید.

وی افزود: سال 98 تمام مدارس خشتی و گلی را جمع کردیم و قرار بود اسفند ماه در استان سیستان و بلوچستان که آخرین بازمانده مدارس خشتی و گلی را در آنجا شاهد هستیم جشن حذف این مدارس را برگزار کنیم که به کرونا برخوردیم و در اولین فرصت این کار انجام خواهد شد.

حذف بخاری نفتی در مدارس گازگشی‌شده

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد‌: یکی از خطراتی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کرد بخاری‌های نفتی بود، در تمام مناطقی که گاز کشی شده است سیستم گرمایشی 27 هزار کلاس درس استاندارد شد همچنین به سرعت در مناطق حادثه دیده کلاس‌های درس از طریق ارسال کانکس یا در مواقعی ارسال چادر یا حتی در حیاط مدرسه فعال شد و اجازه ندادیم آموزش دانش‌آموزان دچار اخلال شود.

وی متذکر شد: حادثه کرونا موجب بزرگترین وقفه آموزشی شده است و بیش از 500 میلیون دانش آموز در سراسر دنیا را تعطیل و از رفتن به مدرسه محروم کرده است این وقفه آموزشی خساراتی را به دنبال دارد اما همکاران ما در کوتاهترین زمان واکنش نشان دادند و تحقق این شعار که مدرسه تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست را شاهد بودیم.

حاجی میرزایی گفت: فرهنگیان با تمام نیرو به میدان آمدند و در کمتر از دو روز شبکه‌های تلویزیونی فعال شدند و برنامه‌های آموزشی از 10 نوبت به 28 نوبت و از سه کانال به چهار کانال افزایش یافت. 

وزیرآموزش و پرورش مطرح کرد: معلمان به صورت خلاقانه وارد شدند و هر فردی با هر روشی که می‌توانست تلاش کرد آموزش را استمرار دهد خانواده آموزش و پرورش در بین تمام خانواده‌های ایرانی حضور دارد و همه می‌دانند آنچه ما می‌گوییم اتفاق افتاده است و معلمان آموزش را پیگیری می‌کنند.

تماس تلفنی با 190 خانواده برای رصد آموزش مجازی 

وی‌ بیان کرد: انجمن اولیا و مربیان به‌صورت تصادفی با 190 خانواده ارتباط تلفنی برقرار کرده است که 90 درصد اعلام کردند ارتباط آموزشی برقرار است از سوی دیگر جلوه‌های جذاب و خلاقی را در امر آموزش مجازی دانش‌آموزان شاهد هستیم، معلمی که با 47 سال سابقه تدریس در جستجوی راهی است که اجازه ندهد دانش آموزان از تحصیل محروم شوند یا معلمی که از روی تخت بیمارستان پیگیر آموزش دانش‌آموزان است یا معلمی که به دلیل نبود تابلویی مناسب از دیواره یخچال خانه استفاده می‌کند نشان می‌دهد جامعه فرهنگی هوشیار و زنده است و به سرعت می‌تواند واکنش فعال نشان دهد.

کلاس درس حقیقی دانش‌آموزان به فضای مجازی می‌رود

حاجی میرزایی افزود: به منظور همراهی با احساس مسئولیت گسترده معلمان سامانه‌ای را طراحی کردیم که همان کلاس درس و دانش‌آموزان که در فضای حقیقی حضور دارند در فضای مجازی شکل می‌گیرد و دانش آموزان با ورود به سامانه با معلم خود ارتباط برقرار می‌کنند و معلم نیز از این طریق با دانش آموزانش در ارتباط است، دروس را آموزش می‌دهد، حضور و غیاب می‌کند، از دانش آموزان آزمون گرفته و از تکنولوژی‌های متنوع برای انتقال محتوا استفاده می‌کند این پروژه می‌تواند یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی ایران بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد که فرصت بزرگی را در اختیار نظام آموزش کشور قرار می‌دهد.

وی گفت: یکی از امتیازات سامانه این است که وقفه آموزشی را جبران و نمی‌گذارد آموزش تعطیل شود، کارکرد دوم آن بهبود کیفیت آموزش است و این سامانه می‌تواند به افزایش عدالت آموزشی کمک کند همچنین درآینده بستر مناسبی برای مشارکت همه فعالان بخش خصوصی در این سامانه فعال می‌شود البته با رعایت استانداردها و چارچوب‌های مورد نظر آموزش و پرورش تا در نهایت فضای امن و آرامی را در اختیار دانش‌آموزان برای آموزش قرار دهیم.

وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: در کنار این ظرفیت بزرگی که ایجاد می‌شود آنچه اهمیت دارد سرعت واکنش آگاهانه و مسئولانه خانواده بزرگ آموزش و پرورش به این پدیده مزاحم و تلاش برای کاستن از آسیب‌هاست که در این مسیر به کمک و حمایت همه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیاز داریم، آموزش نه تنها آسیب ندیده بلکه با گسترش و تعمیق بیشتر و کیفیت بهتر ارائه می‌شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: برای ما هیچ چیزی جایگزین کلاس درس و مدرسه نیست چون کارکرد تربیتی و پرورشی دارد و ظرفیت ذهنی و اجتماعی دانش آموزان را توسعه می‌دهد، آنها در ارتباط با یکدیگر کار گروهی را انجام می‌دهند بنابراین الگوی اصلی ما استمرار مدارس است.

وی یادآور شد: در نخستین فرصتی که ستاد ملی کرونا اجازه دهد مدارس را فعال می‌کنیم اما تا زمانی که مدارس فعال نشوند از طریق سامانه مجازی که بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی فعال می‌شود و امکان دسترسی دانش‌آموزان به آن فراهم است کار آموزش را ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار