کد خبر: ۵۰۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه آمایش سرزمینی و ایجاد کلان مناطق آمایشی، بستر مناسبی برای مدیریت منطقه ای بحران و تشریک مساعی دانشگاه های کلان مناطق برای کنترل بهتر بحران ناشی از همه گیری و کاستن از آسیب‌های ناشی از آن به‌وجود آورده است.

به گزارش شفاف، علی‌اکبر حق دوست، به بهانه سومین روز از هفته سلامت که با نام «آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا» نامگذاری شده است، گفت: امسال در شرایطی هفته سلامت را برگزار می‌کنیم که نظام سلامت کشور درگیر آزمون سخت مقابله با همه گیری بیماری کووید 19 است و اهمیت و نقش ارائه دهندگان خدمات بهداشتی - درمانی و مدافعان سلامت در جامعه بیش از پیش نمایان شده است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش بی بدیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حفظ و ارتقای سلامت جامعه به ویژه در شرایط بحرانی، افزود: در بحران همه‌گیری کنونی در کنار ایفای این نقش، صحنه‌های زیبایی از ایثار و از خود گذشتگی پزشکان، پرستاران و سایر نیروهای خط مقدم مقابله با کرونا خلق شد که مایه مباهات و ستودنی است. در هفته سلامت، یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت که در این راه جان خود را فدا کردند را نیز گرامی می‌داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر ظرفیت‌های خوبی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است، از جمله طرح تحول سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، که کمک شایانی به نظام سلامت کشور در مقابله با بحران همه گیری کووید 19 کرد.

به گفته وی، اجرای موفق برنامه آمایش سرزمینی و ایجاد کلان مناطق آمایشی بستر مناسبی برای مدیریت منطقه‌ای بحران و تشریک مساعی دانشگاه‌های کلان مناطق برای کنترل بهتر بحران ناشی از همه‌گیری و کاستن از آسیب‌های ناشی از آن به وجود آورده است. در بستر آمایش سرزمینی امکان تبادل اطلاعات و تجربیات و به اشتراک گذاردن امکانات در یک کلان منطقه بهتر و راحت‌تر اتفاق می‌افتد و از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در یک منطقه بهینه‌تر استفاده می‌شود. همچنین تفویض اختیار به کلان مناطق در اموری که نیاز به تصمیم گیری و اقدام فوری دارد نیز از مزیت‌های برنامه آمایش سرزمینی است که به ویژه در شرایط بحرانی نمود بارزتری دارد.

حق‌دوست خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی بستر ارائه آموزش‌های مجازی ایجاد شده بود که باعث شد تعطیلی دانشگاه‌ها لطمه چندانی به آموزش دانشجویان علوم پزشکی وارد نکند و بیشتر دروس در سامانه‌های مجازی ارائه شوند. در کنار این، وجود دانشگاه علوم پزشکی مجازی باعث شد محتواهای آموزشی که توسط اساتید دانشگاه‌های مختلف تولید می‌شوند در دسترس دانشجویان در گوشه و کنار کشور قرار گیرد و ضمن توسعه عدالت آموزشی به ارتقاء کیفیت آموزش نیز بویژه در شرایط بحرانی کنونی منجر شود.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین راهبردهای آموزش علوم پزشکی که مورد تأکید مقام وزارت نیز است، آموزشهای جامعه محور، آشنایی با مولفه‌های اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و همچنین ورود زودهنگام دانشجویان به عرصه‌های اجتماعی است. در این بحران همه گیری کرونا اهمیت افزایش پاسخگویی اجتماعی در بین اساتید و دانشجویان نمایان تر شد و تلاش‌ها باید معطوف این شود که با استفاده از این فرصت گامی جدی در راستای جامعه محور کردن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برداشته شده و اقدامی اثربخش در راستای ارتقای پاسخگویی اجتماعی محقق شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: از نکات حائز اهمیت دیگر بحث آینده نگاری و تلاش جهت تبیین آینده مطلوب و همچنین تدوین نقشه راه روشن برای تحقق آن توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی است. باید تلاش کرد تا با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و هم راستا با سیاست‌های تحولی در حوزه آینده نگاری، سند آمایش سرزمینی و گفتمان‌های آینده نظام آموزش عالی در سطح جهان، از جمله دانشگاه‌های بدون مرز، خلق ثروت دانش بنیان، پاسخگویی اجتماعی و غیره هر چه زودتر نقشه جامع توسعه آموزش علوم پزشکی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی تدوین شود. این امر تضمین کننده ارتقای جایگاه دانشگاه های علوم پزشکی و به تبع آن کمک به حفظ و ارتقای  سلامت جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: