کد خبر: ۵۰۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران طی یادداشتی تاکید کرد: یک شرکت برای فعالیت در حوزه "مسئولیت‌های اجتماعی" چه کارهایی می‌تواند انجام بدهد و انجام مسئولیت اجتماعی برای آنان چه فوایدی دارد؟

به گزارش شفاف، "مسئولیت اجتماعی" شرکت‌ها یکی از موضوعات اساسی است که بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های دنیا با آن سر و کار دارند.

نخستین سؤالی که ایجاد می‌شود این است که یک شرکت برای فعالیت در این حوزه چه کارهایی می‌تواند انجام بدهد و انجام مسئولیت اجتماعی برای آنان چه فوایدی دارد؟ طیف وسیعی از کارها در همه حوزه‌ها با عنوان مسئولیت اجتماعی انجام می‌شود همچنین برخی اقدامات مدیریت شهری در راستای مسئولیت اجتماعی صورت می‌گیرد، برخی از این فعالیت‌ها در حوزه زیست محیطی انجام می‌شود.

در این رابطه می‌توان به اقدام شهردار منطقه 21 اشاره کرد؛ شهرداری این منطقه طی توافقی با شرکتی، زمین‌های بایر اطراف و متعلق به شرکت‌ها را با هزینه شهرداری تبدیل پارک کرد و طی قرارداد با شرکت‌ها، عنوان می‌کند که کاربری تجاری متعلق به شرکت حفظ خواهد شد و با این اقدام زمین‌ها را از حالت بایر خارج می‌کند بدین ترتیب به افزایش سرانه فضای سبز منطقه کمک می‌شود.

در دنیا فعالیت‌های دیگری در راستای مسئولیت اجتماعی از سوی شرکت‌ها برای مردم اعم از برگزاری کلاس‌های آموزشی، مدرسه سازی، ایجاد دانشگاه و... صورت می‌گیرد که این گونه اقدامات قابل تقدیر است. برخی کارها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی عام المنفعه و بشر دوستانه است بدین ترتیب برخی شرکت‌ها از طریق ایجاد زیر ساخت‌ها سعی می‌کنند تصویر خوبی از خود در فضای پیرامونی ایجاد کنند.

برخی شرکت‌ها برای ارتقا مجموعه خود سعی می‌کنند امکانات رفاهی اعم از فضای ورزشی و تفریحی در خارج فضای کار برای کارکنانشان ایجاد کنند که این اقدام سبب ایجاد وفاداری می‌شود و نشان می‌دهد صرفاً نگاه ابزاری به کارکنان وجود ندارد. این امر سبب ایجاد حس خوب در مشتریان می‌کند. این عمل نشان می‌دهد که شرکت‌ها تنها سود انگار نیستند و غیر از سودانگاری به جنبه‌های عام المنفعه هم نگاه می‌کند. از سوی دیگر استفاده از محصولات سبب ایجاد حس خوب در مشتریان می‌شود و رابطه خدمات دهنده و خدمات گیرنده را به جنبه‌های عاطفی وابسته می‌کند.

یکی از مهم ترین درس‌های کرونا، به هم پیوستگی جامعه جهانی است. فردی در یک نقطه از شرق آسیا خفاشی را می‌خورد و اثر پروانه‌ای بر همه دنیا می‌گذارد. این امر نشان می‌دهد ما در جهان به هم پیوسته هستیم و هر کسی کاری می‌کند تاثیر بر جاهای دیگر می‌گذارد. به هم پیوستگی نشان می‌دهد که اگر به جامعه پیرامونی نپردازیم آن جامعه رشد نمی‌کند بدین ترتیب یا همه با هم برنده‌ایم یا همه بازنده می‌شویم. و در واقع  مسئله مسئولیت اجتماعی به صدقه دادن ارتباطی ندارد و حیات شرکت‌ها در گرو انجام مسئولیت اجتماعی بوده و رشد شرکت‌ها بدان وابسته است.

امروزه محبوب‌ترین ورزشکاران ایرانی در نزد ما ضرورتاً ورزشکارانی نیستند که تکنیک فنی بالایی داشته باشند بلکه افرادی هستند که به جنبه‌های مسئولیت اجتماعی توجه کرده‌اند و نمونه آن را در زندگی تختی و پوریای ولی می‌توان مشاهده کرد؛ این افراد شهرت خود را فدای مردم می‌کنند.

همچنین خصلت پروژه این است که به محیط زیست آسیب بزند و پروژه تغییری در فضای محیط زیستی ایجاد می‌کند و ممکن است خاک، آب و هوا را آلوده کند و یا مزاحمت‌هایی برای مردم  داشته باشد. یکی از ویژگی‌های جایزه مدیریت پروژه این است که نه تنها به هدف بلکه به رضایت مردم هم توجه می‌کند و ارزیابان با مردم منطقه گفتگو می‌کنند و بررسی‌های لازم انجام می‌شود و رابطه میان پروژه و مردم را بررسی می‌کنند و احساس برنده بودن مردم را مورد پیمایش قرار می‌دهند.

برخی فکر می‌کنند پرداختن به مسئولیت اجتماعی هزینه است اما توجه نمی‌کنند برای نپرداختن به آن هم هزینه پرداخت می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توان به اتفاقی در بنگلادش اشاره کرد که این رخداد در سال 2002 سبب شد 1100 کارگر که مشغول ساختن برند سرشناس بودند کشته شوند و کشته شدنشان ضربه سنگین به صاحبان برند زدند یعنی این موضوع و نپرداختن مسئولیت اجتماعی هزینه دارد در صورتی که آنان می‌توانستند با بهتر شدن فضای کار مانع ورشکستگی و بدنامی خود شوند.

مجید فراهانی؛ عضو شورای شهر تهران

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: