کد خبر: ۵۰۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶

یک کارشناس تغذیه گفت: خوردن بیش از اندازه غذا و نوشیدنی‌ در وعده‌ سحری، احساس گرسنگی در طول روز را از بین نمی‌برد.

باید‌ها و نباید‌های تغذیه ایی در وعده سحری

فرزانه خدایی منش کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گویی، گفت: خوردن بیش از اندازه غذا و نوشیدنی‌ در وعده‌ سحری نه تنها احساس گرسنگی در طول روز را از بین نمی‌برد؛ بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

او افزود: هر نوع ماده غذایی پس از چند ساعت در بدن به مرحله هضم و دفع رسیده و در طول روز جلوی بروز گرسنگی را نمی‌گیرد. زیاد خوردن در وعده سحری باعث احساس سیری در طول روز نمی‌شود.

این متخصص رژیم درمانی گفت: غذا‌های چرب، پرحجم، شور و پر ادویه، غذا‌های پر پروتئین مانند کباب‌ها و غذا‌های کنسروی، گزینه مناسبی برای وعده افطار نیستند؛ چرا که باعث بروز کم آبی و تشنگی می‌شوند.

خدایی منش افزود: از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین دار در وعده سحر خودداری کنید؛ چرا که باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند. مصرف بادمجان، فلفل و ادویه ها، سوسیس و کالباس، غذا‌های آماده، مایونز و حتی مصرف زیاد سبزیجات در وعده سحر، منجر به احساس تشنگی در طول روز می‌شوند؛ بنابراین مصرف این مواد را محدود یا حذف کنید.

او  گفت: قند‌های ساده مانند آب نبات، شکلات، عسل و زولبیا و بامیه، باعث افزایش ناگهانی انسولین در بدن و کاهش قند خون می‌شود.

چه مواد غذایی برای وعده سحری مناسب هستند؟

خدایی منش در توصیه به مصرف مواد غذای مورد نیاز بدن در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: شام سبک تری را انتخاب کنید تا در وعده سحری اشتهایی برای خوردن غذا داشته باشید. وعده سحری را به هیچ وجه حذف نکنید. سعی کنید از چهار گروه کربوهیدرات، سبزیجات، لبنیات و پروتئین‌ها در وعده سحری استفاده کنید. از غذا‌های آب پز، خورش‌های آبدار و کم نمک و یا حلیم بدون روغن، نان و غلات سبوس دار استفاده کنید.

او افزود: مصرف انواع گوشت یا ماهی‌ها به صورت کم چرب و کم نمک به عنوان منابع پروتئین در کنار منابع کربوهیدراتی پیچیده، می‌تواند به ایجاد احساس سیری در طول روز کمک کند. مصرف به اندازه سبزیجات و سالاد در کنار غذا توصیه می‌شود.

خدایی منش  در پایان گفت: به جای قهوه و چای از شیر، تخم شربتی و آب لیمو ترش برای کنترل تشنگی در طول روز استفاده کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: