کد خبر: ۵۰۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز طرح نوسازی ناوگان فرسوده باری جاده‌ای از روز جاری، گفت: هدف گذاری این طرح، نوسازی ۵۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده با کامیون‌های نوساز ظرف ۳ سال است.

به گزارش شفاف، محمد اسلامی امروز، ششم خردادماه در مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان باری جاده‌ای اظهار داشت: این طرح به سیاست‌های کلی نظام و اجرای قانون نوسازی ناوگان پاسخ مناسبی است.

وی افزود: اولویت در این طرح، قشر رانندگان کامیون است، اشخاص حقیقی و حقوقی از امروز می‌توانند وارد سامانه شده و بر اساس آئین نامه طراحی شده، ثبت نام کرده و موارد را طی کنند تا نسبت به کاهش سن ناوگان که هم به فرسودگی رانندگان منجر شده و هم آلودگی محیط زیست و تصادفات جاده‌ای را در پی داشته، اقدام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولویت با کامیون‌های بالای ۵۰ سال سن است و تا کنون ۸۶۳ راننده که بیشترین میزان پیمایش داشته اند را انتخاب کرده ایم و می‌توانند به ایران خودرو دیزل مراجعه کنند تا مبادرت به دریافت خودروی نوسازی کنند.

 

وی گیریبکس این کامیون‌ها را برند بنز عنوان و اظهار کرد: از امروز ۴ گروه رو دعوت کرده ایم که به این طرح ملحق شوند اولاً سازندگان کامیون در داخل است که هزار دستگاه در هر سال به آن‌ها تعلق می‌گیرد. دوم شرکت‌های حمل و نقل است که کسری ناوگان دارند و با احتمال لغو مجوز روبه رو هستند، سومین گروه، واردکنندگان خودرو هستند که از وزارت صمت مجوز دریافت کرده اند و چهارمین گروه هم اشخاص حقیقی هستند که امکان واردات ۱۰ دستگاه در سال را دارند.

اسلامی اعلام کرد: منشأ تأمین ارز باید حتماً به اطلاع بانک مرکزی برسد که موجبات ورود این ارز به بازار داخل فراهم نشود تا بتوانیم از منابع مالی آن مطمئن باشیم که صرفاً در بخش صنعت حمل و نقل سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه از سال ۸۸ تا کنون تنها ۲۴ هزار دستگاه ناوگان جاده‌ای نوسازی شده که در مقایسه با ۳۴۶ هزار دستگاه کامیون فعال در کشور فعال است، عدد بسیار کوچکی است؛ برا ما مهم است که کارخانه‌های داخلی ما در سال جهش تولید، افزایش تولید داشته باشند و ناوگان همزمان با توسعه جاده‌ها، نوسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان را سبب ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی دانست، و هدف از اجرای این طرح را نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ظرف ۳ دانست و افزود: باید زودتر از ۳ سال این هدف محقق شده و متوسط سن ناوگان ۵ و نیم سال کاهش یابد.

اسلامی درباره کمبود استطاعت مالی برخی رانندگان یا مالکان کامیون‌های فرسوده که از ورود به این طرح عاجزند، گفت: این رانندگان می‌توانند با مشارکت شرکت‌های واردکننده یا به صورت مشارکت دو نفر راننده با هم وارد این طرح شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: