کد خبر: ۵۰۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگوی خود با جیرانی به بررسی مسائل مهم سینمایی پرداخت که پاسخ مورد انتظار به برخی از آنان داده نمی‌شود.

به گزارش شفاف، «حسین انتظامی» رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگوی خود با فریدون جیرانی کارگردان سینمای کشور به پرسش‌های وی پاسخ داد.

در این نشست انتظامی درباره مسائل مختلف سینمایی کشور از جمله تنوع نگاه در فیلم‌ها، ورود جوانان به سینما، بحث سرگروه‌های سینمایی و اکران و دیگر مسائل سینمایی با جیرانی صحبت کرد. نکته‌ای که باید متذکر شد این است که انتظامی در بخشی از این صحبت‌ها به درستی از اتفاقات خوبی در سینما مانند موضوع سمفا یا رده‌بندی سنی خبر می‌دهد اما درباره برخی از مسائل دیگر مانند قاچاق فیلم یا اتفاق سایت خانه سینما که روشی بسیار ناشیانه برای اهدای بسته حمایتی صورت گرفته است نظر جدی و تحلیلی که از وی انتظار می‌رفت خبر نمی‌دهد. از سوی دیگر درباره موضوعاتی مانند سینما در عرصه بین‌المللی یا پول‌شویی در سینما که یکی از مسائل مهم سینمایی کشور است که اصلاً به آن پرداخته نشده است.

ابتذال، تنوع دیدگاه یا عدم نظارت دقیق

انتظامی در ابتدای این گفت‌وگو درباره مسأله تنوع دیدگاه در فیلم‌های سینمایی گفت که نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که دیدگاه‌ها و نگاه‌های مختلف در سینمای کشور حضور داشته باشد. وی در ادامه بیان می‌کند که وی نیز بر این شیوه تأکید دارد زیرا سخت‌گیری در حوزه فکر و اندیشه منجر به ابتذال می‌شود. البته سؤالی که می‌توان از آقای انتظامی پرسید این است که با وجود عدم سخت‌گیری شما در حوزه فکر و اندیشه شاهد ابتذال در بیشتر فیلم‌های کمدی سینمایی کشوریم. شاید بیشتر از عدم سخت‌گیری این مدیر فرهنگی باید به عدم نظارت ایشان و مسئولین ذیربطشان رسید.

کمک به سینماگران جوان

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کمک به سینماگران جوان و حمایت سازمان سینمایی از آنان می‌گوید که فیلمسازان جوان به دنبال کارهای لوباجت‌اند، و گاه به اشتباه این تصور به وجود آمده که بیگ پروداکشن ارزش است، علاوه بر این به دلیل مناسبات غلطی که در سال‌های اخیر به وجود آمده هزینه تولید گاه بسیار بالا رفته است. به همین دلیل ما طرح لوباجت را دنبال کردیم. بر اساس این طرح اعلام شد فیلمسازانی که به دنبال ساخت فیلم خلاق باشند در سال 1398، از 10 فیلم و در سال 1399، هم از 10 فیلم حمایت ویژه خواهد شد.

انتظامی در مورد نوع کمک صورت گرفته نیز چنین توضیح داد: ما اعلام کردیم در ازای پیش خرید رایت نمایش خانگی این آثار 300 میلیون تومان به آن ها کمک می‌کنیم. برداشت ما این است که خود این کمک‌کننده است. همچنین این عدد در سال 1399 اصلاح می‌شود. در ضمن اعلام ما چنین بود که اگر فیلمی در اولویت‌های سازمان سینمایی جای بگیرد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد جریان مشارکت در ساخت آن می‌شود و برای وام 4 درصد آن را معرفی می‌کند. این وام عمدتاً متعلق به فیلمسازان جوان است تا آنان سهم بیشتری در سینمای ایران پیدا کند.

با وجود عبور از مسیر شما قاچاق همچنان جریان دارد

انتظامی در بخش بعدی سخنان خود می‌گوید که شیوه نظارت در سینما دیگر مانند دهه‌های قبل نیست و با توجه به گسترش تکنولوژی شیوه‌های نظارتی تغییر کرده است. وی در ادامه بیان می‌کند که در پارادایم سابق نهاد سیاست‌گذار و دولت به استناد اسناد بالادستی وظیفه‌اش چنین اعلام می‌کرد که شما باید مجوز بگیرید تا منتشر شوید، اما در پارادایم جدید وظیفه دولت‌ها عموماً صیانت از تولید است و دولت باید بگوید که اگر از طریق من عبور کنی من از اثر تو صیانت می‌کنم تا کپی اتفاق نیفتد. از این رو خالق اثر ترجیح می‌دهد به خاطر اینکه اثرش مشمول صیانت شود، از این مسیر عبور کند. 

نکته مهم مغفول این است که در حال حاضر با وجود عبور فیلم‌های سینمایی از مجاری قانونی کماکان فیلم‌ها در فضای مجازی قاچاق می‌شود و صیانت واقعی از فیلم‌ها نمی‌شود. پس باید از آقای انتظامی سؤال کرد که در چه حالتی فیلم‌ها به معنای واقعی کلمه مورد صیانت قرار می‌گیرند؟

رئیس سازمان سینمایی درباره اکران آنلاین دیدگاه خود را چنین بیان کرد: اکران آنلاین یک ظرفیت جدید برای سینما است. ما در شرایط عادی نمی توانیم فیلم زیادی در طول سال بسازیم، زیرا محدودیت اکران داریم. وقتی تعداد تولیدات به بیشتر از 100 فیلم می‌رسید سینماگران نگران وضعیت اکران می‌شدند، اما با اضافه شدن ظرفیت اکران آنلاین و اینکه این باور به وجود آمد که اکران آنلاین و پیوستن به شبکه VOD می‌تواند به کمک نمایش فیلم‌ها بیاید، امکان تولید بیشتری نیز برای سینمای ایران فراهم می‌شود.

او در مورد جلوگیری از دانلود فیلم‌ها گفت: به طور طبیعی راهکار آن یافته می‌شود. اگر دستگاه سیاستگذار بگوید وظیفه من این است که فیلم به طور غیرقانونی منتشر نشود، اتفاقا بیشتر پدری خود را نشان می‌دهد. با گسترش اکران آنلاین یکی از وظایف ستاد صیانت از آثار این است که همانند یافتن سرحلقه قاچاق فیلم‌های سینمایی، با همکاری پلیس فتا و دادستانی و سایر بخش‌های مرتبط و همچنین فیلتر کردن سایت‌های دانلود، مانع از این کار شود. و در همین مدت نیز این کار شد.

اتحادیه تهیه‌کنندگان

رئیس سازمان سینمایی نیز به موضوع مهم اتحاد میان تهیه‌کنندگان می‌پردازد که باید میان جامعه صنفی و شورای تهیه‌کنندگان و دیگر جمع‌های تهیه‌کنندگی اتحاد برقرار باشد تا از این چنددستگی بیرون آیند. این اتفاق می‌تواند منجر به تأثیر بیشتر تهیه‌کنندگان در سینما باشد اما هنوز این اتفاق نیافتاده است.

علامت تعجب درباره بحث سایت کذایی خانه سینما

در میان صحبت‌های انتظامی موضوع سایت خانه سینما که در آن افراد نیازمند برای دریافت بسته‌های حمایتی اقدام به ثبت اطلاعات می‌کردند به میان آمد که وی به راحتی بدون تحلیل درباره این اقدام نادرست و غیرحرفه‌ای خانه سینما که منجر به واکنش و گلایه‌مندی بسیاری از اعضای صنوف شد، از کنار این موضوع رد شد. آیا آقای انتظامی اخبار و واکنش مراجع تقلید را به این موضوع خوانده است؟!

اقدام خوب انتظامی؛ کمک به فیلم‌های فرهنگی با «سمفا»

انتظامی در ادامه به موضوع اکران فیلم‌های فرهنگی و ضعیف‌تر در سینما اشاره می‌کند: ‌یکی از بحث‌های مرسوم بین صاحب فیلم و سینمادار در این جلسات بحث سانس‌های چرخشی بود. من به کرات وقتی با فیلمسازان آثار فرهنگی مواجه می‌شدم، می‌دیدم از این گلایه دارند که سینمادار در جریان سانسی چرخشی نوبت ظهر را به آثار آنان اختصاص می‌دهد و از 4 و 6 بعد از ظهر فیلم سینمای به اصطلاح بدنه را اکران می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر در سمفا یعنی سامانه مدیریت فروش و اکران فیلم‌ها راه حل این مشکلات دیده شده است. این سامانه دو کار انجام می‌دهد یعنی هم فروشنده بلیت را به چهار شرکت رسانده که زمینه رقابت ایجاد شود و بخش دیگر این سامانه مدیریت اکران است. یک پرده سینما بنا به قراردادش که در سمفا ثبت می‌شود می‌تواند دو فیلم و یا یک فیلم داشته باشد و اگر دو فیلم داشته باشد، باید یکی در میان فیلم را اکران کند، و سیستم اجازه جابجایی نمی‌دهد. آن نگرانی قبلی برطرف می‌شود و پس دعوایی دیگر رخ نمی‌دهد که پای بحث آن به شورای صنفی نمایش وارد شود.

انتظامی وظایف شورای صنفی نمایش را بعد از این تغییرات چنین برشمرد: ما دو شورای کارگروه صنفی نمایش و شورای عالی اکران را که در دولت تشکیل می‌شد در هم ادغام کردیم و مجموع وظایف آنان به پنج مورد رسیده است که از جمله آن تعیین سرگروه است که بر اساس این نظامنامه، آن ادعای برخی مبنی بر سلطنت سرگروه‌ها نیز پایان می‌یابد و فیلم‌ها به شکل قرعه به سرگروه داده می‌شود، بحث کف فروش هم در سمفا دیده می‌شود. انتخاب فیلم‌ها از میان متقاضیان اکران هم بر اساس قرعه از سه گلدان فیلم‌های کمدی، فیلم‌های عام به معنای اجتماعی‌های پرفروش و بعدی که عنوان سایر دارد، صورت می‌گیرد. اصلی‌ترین وظیفه شورای صنفی با وجود سمفا این است که اگر اختلافی بین پخش و سینمادار باشد، در این شورا مطرح می‌شود. در اصل 90 درصد اختلافات مرسوم به صورت اتوماتیک در این سیستم حذف می‌شود.

کارگردانان در مواجهه با رده‌بندی سنی

وی در پایان صحبت‌های خود از موضوع رده‌بندی سنی خبر می‌دهد و می‌گوید که مشکلاتی که بر سر راه این ماجرا  وجود داشت با هماهنگی میان ما و نهادهای قضائی برطرف شده است. انتظامی درباره 30 نفری که شورای رده بندی را تشکیل می دهند، گفت: در این شورا، جامعه‌شناس، روانشناس، فیلمساز، روزنامه‌نگار دیده می‌شود. این ترکیب فیلم را می‌بینند و می‌گویند این پلان یا سکانس برای چه سنی مناسب نیست و در نهایت لیست به فیلمساز داده می شود و به کارگردان گفته می شود اگر می خواهد فیلم بدون رده‌بندی سنی اکران شود این بخش‌ها باید حذف شود و اگر مایل به حذف نیست پس رده‌بندی اعمال می‌شود.

انتظامی بازوی اجرایی رده‌بندی سنی را هم خود خانواده ها اعلام کرد و یادآور شد هدف از این طرح فرهنگ‌سازی است و قرار نیست نیروی خارجی ممانعت و محدودیتی برای نمایش فیلم‌ها ایجاد کند.بلکه کمک به خانواده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: