کد خبر: ۵۰۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی سرفصل‌ دوره دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید.

به گزارش شفاف، صد و هشتاد و یکمین جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

 در این جلسه که به ادامه بررسی سرفصل دوره «دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی» اختصاص داشت؛ حجت‌­الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در ابتدای جلسه طی سخنانی گفت: بعد از تصویب کلیات این رشته در جلسه 169 شورا، کارگروه اقتصاد نشست مشترکی با حضور متخصصین علوم اقتصادی و علوم رایانه از دانشگاه­‌های تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، امام صادق(ع) و الزهراء داشت.

وی افزود: در نشست مذکور استقبال خوبی نسبت به طراحی و اجرای این رشته به عمل آمد و مدعوین پیشنهادهای تاثیرگذاری در تدوین سرفصل­‌های دروس ارائه دادند و از ظرفیت آنها برای تدوین برنامه استفاده شد.

 

مصباحی مقدم با بیان اینکه اصل تدوین این رشته کار بسیار مهمی بود گفت: تدوین رشته دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی یک حرکت تحول آفرین و عدول از اقتصاد نو کلاسیک به سمت نوآوری است.


پس از سخنان مصباحی مقدم، حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) طی سخنانی گفت: این رشته یک شیوه جدید مبتنی بر شبیه­‌سازی بوده و رویکرد محاسباتی متفاوتی با محاسبات سنتی در اقتصاد دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد اقتصاد مبتنی بر عامل با توجه به ظرفیت­‌های بی­‌سابقه که با رشد انفجارگونه هوش مصنوعی همراه شده است، آخرین دستاورد مدل­سازی در علم اقتصاد است گفت: این رشته تحصیلی می‌کوشد تا وجوه واقعی اقتصاد را تبیین و تحلیل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرء (س) افزود: این رشته نگاه متفاوتی به خود علم اقتصاد دارد و تدوین برنامه در آن، بر پایه دروس و رشته‌­های مشابه در سطح جهانی و توجه به نیازها و امکانات و ضروریات کشور تنظیم شده است.

راغفر ادامه داد: با توجه به تحولات تکنولوژیکی و فن­آوری‌­هایی که به سرعت در حوزه هوش مصنوعی در حال شکل­‌گیری است قطعاً نیاز است که هر چند سال یکبار این شرح دروس مجدداً بازنگری شوند.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص رفع ایرادات مطرح شده در جلسه قبل و نیز شرح دروس ارائه کرد.

پس از سخنان راغفر، اعضای شورای تحول به اظهار نظر درباره جزئیات دروس و سرفصل­‌های برنامه آموزشی دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:

تبیین جایگاه اقتصاد محاسباتی، شناخت عوامل موثر در اقتصاد ایران، لزوم نگاه متفاوت اقتصاد محاسباتی، به عقلانیت اقتصادی و جامعه انسانی، عدم بروز و ظهور کافی اقتضائات اقتصاد محاسباتی در دروس، لزوم ارائه نقد و ارزیابی نظریه‌­های کلاسیک و روش تحقیق در دروس، اضافه شدن به تعداد واحدهای پایان­‌نامه و دروس عملی.

لزوم طرح اقتضائات نگرش محاسباتی مبتنی بر عامل در اقتصاد ایران، اتخاذ موضع اساسی در خصوص اقتصاد نئوکلاسیک و نئولیبرال، ارائه دلایل متقن برای اجرای برنامه به صورت دکترای پیوسته، تغییر عنوان رشته با توجه به بین رشته­‌ای بودن این برنامه، توزیع نامناسب دروس و لزوم اضافه شدن درس ریاضی پیشرفته و نظریه­‌های تصمیم به دروس از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این زمینه بود.

پس از اظهار نظر اعضاء، راغفر به بررسی دیدگاه­‌های ارائه شده پرداخت و گفت: عامل­‌ها یک قاعده رفتاری بر آن­ها حاکم است که این قاعده از جامعه‌­ای به جامعه دیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه پیوستگی در این رشته، پیوستگی در یادگیری است گفت: به دلیل پیوستگی و عدم انقطاع بین دروس و به جهت صرفه جویی اقتصادی این برنامه بصورت پیوسته تدوین شده است.

 پس از سخنان راغفر، حداد عادل طی سخنانی گفت: طبعاً رشته اقتصاد محاسباتی راه تازه­ای را باز میکند برای عناصر دیگری که تاکنون در اقتصاد نئوکلاسیک، نئولیبرال و غیره مطرح نبوده‌­اند.

وی با بیان اینکه در جریان کرونا علیرغم تحریم‌­های اقتصادی کشور، رفتار ملت ایران با کل دنیا متفاوت بود گفت: با دعوت رهبر معظم انقلاب به رزمایش مواسات و همدلی، انگیزه­‌های مبتنی بر ارزش­‌ها و اعتقادات خاص جامعه اسلامی، صحنه متفاوتی را خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اتفاقی که در رزمایش همدلی و مواسات روی داد حتی از دوران جنگ نیز وسیع‌­تر بود افزود: در این رشته بررسی که از عامل می­‌شود، اگر عامل را شهروند یک جامعه دینی، اسلامی و انقلابی باشد، در اقتصاد محاسباتی دارای جایگاه است. 

وی با بیان اینکه در اینجا بحث مصادیق مطرح نیست افزود: این رشته از راه گردآوری داده‌­ها مبتنی بر عوامل بیرونی و استفاده از رایانه و غیره در صدد دستیابی به یک مدل است.

پس از سخنان حداد عادل، سرفصل‌ دوره دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: