کد خبر: ۵۰۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: اگر تعهدات قانونی دولت به مترو از سال ۸۵ الی ۸۶ احصا شود بدهی هایش به بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گزارش شفاف، علی امام در ادامه نشست خبری امروز خود با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر قرار است خط جدیدی آغاز شود اولویت با کدام خط خواهد بود، اظهار کرد: در بررسی‌های صورت گرفته خط 8، 9، 10 و 11 برای توسعه مدنظر قرار دارد اما ایجاد هر خط بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان به نرخ سال 98 هزینه دارد. در این بین خط 10 مترو که حدود 42 کیلومتر است به بیش از 20 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

وی افزود: با این حال طبق بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که بین خطوط جدید خط 10 اولویت دارد چرا که مناطق شمالی در مضیقه هستند این خط از قنات کوثر، اتوبان شهید بابایی به سمت سعادت‌آباد، میدان کتاب و مناطق 5 و 22 ادامه مسیر می‌دهد و تا وردآورد به عنوان ایستگاه تقاطعی ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظر هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی براینکه از سال گذشته یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است، گفت: احتمالا منظور رئیس شورای شهر بد برداشت شده است و منظورشان افتتاح نشدن یک کیلومتر از خطوط جدید بوده است اما اینکه یک کیلومتر هم حفاری نشده است، درست نیست. بین نقاط دولت‌آباد و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در دوره گذشته 800 متر حفاری انجام شده بود که این رقم در دوره مدیریت فعلی با توجه به محدویتهایی‌ها که وجود داشت به 2900 متر حفاری رسیده است.

امام با بیان اینکه برای توسعه مترو به صورت سلیقه ای عمل نمی‌کنیم و اسناد بالادستی که در وهله اول طرح جامع است را مدنظر قرار می دهیم، گفت: یکسری خطوط انشعابی در مترو تعریف شده اما اگر مناطق مختلف تمایل دارند انشعابی از خطوط مترو دریافت کنند باید هزینه‌های آن را بپردازند.

وی با اشاره به جایگاه دولت در کمک به توسعه مترو، گفت: از چند جنبه این موضوع در مصوبات مجلس مطرح شده است تا دولت موظف است 50 درصد توسعه بودجه طبق آنچه در بودجه تعیین شده بپردازد. علاوه بر این 50 درصد حمایت از سامانه‌های ریلی در تهران از سوی دولت تعیین شده اما تاکنون فقط 15 درصد آن محقق شده و دولت باقی آن را نپرداخته است. علاوه براین طبق قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی دولت باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان بپردازد اما اصلا رقمی در این حوزه پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادامه داد: بدهی‌های 30 ساله مترو تهران به سیستم بانکی که در مدیریتهای مختلف پرداخت نشده است در اسفند 98 به 24 هزار میلیارد تومان رسید و اگر تعهدات قانونی دولت در حوزه حمل و نقل عمومی احصا شود از سال 85 و 86 به بعد بیش از 24 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

امام در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعاتی در خصوص استعفا از مدیرعاملی شرکت راه آهن مترو گفت: بنده نسخه دیگری از این شایعه را شنیده بودم از آنجایی که سال پایانی مدیریت شهری است برخی شایعات نادرست و بداخلاقی هایی به وجود می‌آورند که امیدواریم خداوند همه ما را هدایت کند!

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت مترو پرند گفت: ادامه خط یک تا ایستگاه فرودگاه امام به بهره‌برداری رسید هرچند استفاده قابل اعتنایی از آن نمی‌شود و روزانه حدود 200 نفر از آن استفاده می‌کنند اما اگر این خط تا ایستگاه مترو پروند تکمیل شود اتفاق خوبی برای مردم پرند رخ خواهد داد. هزینه ای که برای تکمیل 100 درصدی مترو فرودگاه امام تا مترو پرند نیاز است حدود 700 میلیارد تومان است. امیدواریم با کمک بودجه غیرنقد شهر جدید پرند اتفاق خوبی تا پایان سال برای بهره برداری از این ایستگاه رخ دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با تاکید بر اینکه اولویت ما تکمیل خطوط 7 و 6 مترو است گفت: ایستگاه برج میلاد را در همین ماه (تیر) افتتاح خواهیم کرد. 6 ایستگاه نیز در خط 6 مترو در برنامه سال جاری قرار دارد که شامل ایستگاه های تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، اشرفی اصفهانی، یادگار امام، شهید ستاری می‌شود و در خط هفت نیز ایستگاه‌های برج میلاد، نواب، محلاتی، قیام، آهنگ برای بهره‌برداری در سال جاری مدنظر قرار دارد علاوه بر این در تلاش هستیم ایستگاه اقدیسه در خط 3 را هم تا آبان ماه به بهره‌برداری برسانیم.  

امام ادامه داد: سال گذشته 42 درصد از بودجه شهرداری درحوزه مترو محقق شد تا نتوانستیم به دلیل کمبود منابع 6 ایستگاه از خط 6 مترو را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سیستم تهویه خط 7 مترو و گردوغبار دائمی در این ایستگاه گفت: تقریبا هیچ خطی از ابتدای تاریخ مترو به صورت 100 درصدی و کامل افتتاح نشده است. در خط هفت نیز در حال فعالیت هستیم و با توجه به اینکه 50 درصد ایستگاه‌های خط هنوز فعال نشده اما گاهی ممکن است دستگاهی خراب شود ولی به طور اصولی نباید در ایستگاه های بهره برداری شده گردوخاک وجود داشته باشد در واقع این وضعیت به صورت دائم در ایستگاه ها به ما گزارش نشده اما به طور حتم آن را بررسی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار