کد خبر: ۵۱۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بتوانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم اولویت با حضور دانش‌آموزان در مدارس است و حتی ممکن است آنها را به سه گروه تقسیم کنیم.

به گزارش شفاف، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌گو با شبکه خبر با اشاره به اینکه، 15 شهریور آغاز سال تحصیلی است، اظهار کرد: با اطمینان عرض می‌کنم که از روز شنبه 15 شهریور فعالیت‌های آموزشی در سراسر کشور آغاز خواهد شد که وضعیت‌های مختلف را در نظر گرفته‌ایم.

 وی افزود: آموزش از حقوق مردم و جزء تکالیف دولت‌هاست که باید این حق را ایفا کنند از سوی دیگر حق دیگر شهروندان موضوع سلامت و ایمنی است که باید رعایت شود بنابراین در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم بین این دو حق شهروندان، تعادل مناسب ایجاد کنیم.

حاجی میرزایی گفت: تمام تلاش ما این است که فردی از آموزش محروم نشود و  سلامت افراد هم در مخاطره قرار نگیرد، هم‌اکنون در وضعیت غیر معینی هستیم و نمی‌دانیم که روزهای آینده چه وضعیتی خواهیم داشت بنابراین شرایط مختلف را پیش بینی کردیم و سه حالت سفید، زرد و قرمز را در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در وضعیت سفید، دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس درس حضور یابند و محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: وضعیت دوم شرایطی است که دانش‌آموزان می‌توانند به کلاس درس بروند اما نه هر تعدادی یعنی 10 تا 15 نفر می‌توانند به کلاس بروند براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت تعیین می‌شود. مساحت کلاس‌های درس نیز متفاوت است، در دوره‌های مختلف مساحت کلاس‌های مدارس تغییر پیدا کرده بعضی از مدارس که مساحت شان کمتر است تعداد دانش‌آموزان کمتری حضور می‌یابند و باید با رعایت فاصله‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند کلاس‌های درس را برگزار کرد.

ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه در ساعات مختلف

وی بیان کرد: ورود و خروج دانش‌آموزان را باید در ساعات مختلف قرار داد که اجتماع دانش‌آموزان هنگام ورود و خروج و در حیاط مدرسه  اتفاق نیفتد در این صورت ما ناگزیر هستیم اگر تعداد دانش‌آموزان زیاد است برای رعایت پروتکل‌ها، آنها را به دو دسته تقسیم کنیم و عده‌ای روزهای زوج و عده‌ای روزهای فرد به مدرسه بیایند، در این شرایط بخشی از آموزش که الزاماً باید حضوری باشد را دریافت خواهند کرد و بقیه آموزش از طریق تلویزیون یا سامانه شاد ادامه می‌یابد.

حاجی میرزایی گفت: در شرایطی هم ممکن است که در زمان‌هایی و در مقاطع کوتاهی اجازه نداشته باشیم که افراد را تحت هر عنوانی به مدرسه بیاوریم.

اگر موفق به رعایت پروتکلها باشیم اولویت حضور دانش‌آموزان در مدرسه است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که وضعیت مدارس تهران تا 15 شهریور مشخص است و آیا آموزش‌ها حضوری خواهد بود، افزود: وزارت بهداشت پروتکلی را تنظیم کرده است که امروز نهایی شد و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده متناسب با آن پروتکل ما تصمیم خواهیم گرفت یعنی اگر بتوانیم فاصله اجتماعی را که پروتکل تعیین کرده است رعایت کنیم و از اجتماع دانش‌آموزان اجتناب شود اولویت با حضور در مدارس است.

لازم باشد دانش‌آموزان را به سه گروه تقسیم می کنیم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در کلاس‌های درس پرجمعیت به خصوص در کلانشهری مانند تهران چگونه می توانید فاصله اجتماعی را رعایت کنید، عنوان کرد:  در دوره ابتدایی متوسط دانش‌آموزانی که در کلاس هستند در کل کشور در مقایسه با دوره متوسطه بالاتر است. 35 درصد از مدارس ما در مناطقی هستند که تعداد دانش‌آموزان آنها کمتر از 50 نفر است  که این مدارس قطعا مشکلی نخواهد داشت اما در شهرهای بزرگ مانند تهران به خصوص در دوره‌هایی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر است به مشکل برمی‌خوریم در این صورت حتی ممکن است برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانش آموزان را به سه نوبت تقسیم کنیم یعنی هدف این است تا جایی که امکان پذیر است دانش‌آموزان را از حضور در مدارس محروم نکنیم.

کلاسهای درس باید شکل بگیرد تا معلم درک روشنی از دانش‌آموزان داشته باشد

حاجی میرزایی ادامه داد: سال گذشته ما در شرایطی به سمت فعالیت‌های مجازی رفتیم که دو سوم کلاس درس را پشت سر گذاشته بودیم و معلم دانش‌آموزان را می‌شناخت و به سطح توانمندی‌های آنها دست یافته بود بنابراین ادامه وضع از طریق فضای مجازی انجام شد. امسال باید کلاس‌های درس شکل بگیرد و معلم درک و تصویر روشنی از دانش‌آموزان داشته باشد مگر اینکه با شرایطی مواجه باشیم که حتی با رعایت پروتکل‌ها و حضور 10 نفر در کلاس درس باز هم وزارت بهداشت معتقد باشد امکان پذیر نیست و در آن صورت آموزش‌ها از طریق تلویزیون و شاد ارائه می‌شود.

وی درباره نگرانی خانواده ها برای حضور فرزندانشان در مدارس افزود: من هم پدر هستم و احساس نگرانی نسبت به فرزندانم دارم، ما نمی‌خواهیم با سلامت فرزندان خود ریسک کنیم  و در شرایطی که می‌گوییم دانش آموزان می‌توانند به مدارس بیایند، شرایطی است که اگر فرزندم می‌خواست به مدرسه برود انجام میدادم.هم اکنون در شرایطی هستیم که هیچ تصویر روشنی نداریم و متناسب با شرایط اقدام می‌کنیم  اما اصولی را تعیین کردیم که ثابت است و اختیاراتی را به هر مدرسه تفویض کردیم که شورای مدرسه متناسب با شرایط در چارچوب ضوابطی که ما ابلاغ می‌کنیم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی درباره تعداد دانش‌آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند، گفت: 3.5 میلیون نفر از دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند بنابراین ما این را درک می‌کنیم که ممکن برای خانواده‌ها امکان تهیه ابزار هوشمند میسر نباشد یا بعضاً در مناطقی زندگی کنند که دسترسی به اینترنت نداشته باشند بنابراین افرادی که امکانات ندارند هیچ الزامی برای پیوستن به شاد نیست و ما متعهد هستیم که آموزش را ارائه دهیم، ماموریت آموزش به تمام دانش‌آموزان است هر فردی را که بتوانیم از طریق آموزش حضوری و اگر میسر نبود از طریق آموزش‌ تلویزیون و شاد آموزش می‌دهیم از طریق این دو روش نیز امکان پذیر نبود، بسته‌های آموزشی خودآموز‌ را تهیه می‌کنیم و در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهیم داد به همه مدیران مدارس در سراسر کشور ابلاغ کردیم که لازم است برای تک تک دانش آموزانشان طرح آموزشی لازم را داشته باشند و بدون اینکه فشاری متوجه فردی بشود باید خدمات آموزشی را با کیفیت‌های مختلف و متناسب با دسترسی دانش‌آموز در اختیار قرار دهند.

ارتقای امکانات شاد به 11 سرویس

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات شبکه شاد بیان کرد: شاد در سال تحصیلی گذشته مشکلات فنی داشت که ما تلاش کردیم این مشکلات را برطرف کنیم، در سال گذشته ناگزیر در فاصله کمتر از یک ماه شاد را فعال کردیم و امکان اینکه بتوانیم آن را تست و در جمع محدودتری اجرا کنیم، وجود نداشت اما امسال شبکه شاد توسعه یافت یعنی از 4 سرویس در دسترس معلم و دانش آموز  به 11 سرویس افزایش پیدا کرد و امکان آزمون گرفتن،امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، برگزاری کلاس زنده بین معلم و دانش آموزان برقرار شده‌ است و ما تلاش کردیم تا امکان اختصاص صفحه ویژه به معلم را برای بارگذاری مطالب  مختلف ویژه دانش آموزانش فراهم کنیم، نکته دیگر این است که  از پایه اول تا پایه دوازدهم از صفحه اول هر کتاب تا صفحه آخر به صورت مجازی تولید محتوا کردیم و بر روی شبکه شاد گذاشتیم یعنی الان دانش‌آموزان و معلمین می‌توانند از ظرفیت استفاده کنند.

رایزنی برای اینترنت شاد و سیم کارت دانش آموزی

وی افزود: بخشی از مشکلات خارج از محدوده ماموریت‌های وزارت آموزش و پرورش است مثل پهنای باند که وزارت ارتباطات وظیفه دارد، جلساتی هم داشتیم که میزان ترافیک مورد نیاز شاد در شرایط پیک مشخص و اختصاص یابد همچنین تمام مدارس طبق قانون برنامه باید تا ابتدای شهریور به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کنند و اسامی مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند استخراج و به وزارت ارتباطات منتقل شده است تلاشمان این است که شرایط را هموارتر کنیم اما معتقد نیستم که این کار را بدون هیچ مشکلی پیش ببریم بنابراین همچنان پیش‌بینی می‌کنیم که عده‌ای دسترسی به ابزار هوشمند نداشته باشند پیش بینی می‌کنیم، عده‌ای دسترسی به اینترنت نداشته باشد اما جای نگرانی نیست ما متعهد هستیم که به همه آموزش بدهیم.

وی درباره اینترنت رایگان شبکه شاد متذکر شد: ما در شبکه شاد یک محیط کاملا ایمنی را فراهم کردیم اما ممکن است وقتی دانش‌آموز به اینترنت وصل می‌شود دسترسی‌های دیگری هم داشته باشد و مخاطراتی  ایجاد شود، تلاش بر این است که اپراتورها سیم کارت مخصوص دانش‌آموزی را تامین کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند که اینترنت ایمنی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و خانواده‌ها نگرانی نداشته باشند این مسئله و هزینه اینترنت شاد در کمیته‌های وابسته به ستاد ملی کرونا طرح شده و موفقیت‌هایی به دست آمده است که امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف شود.

چرا شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی کرونایی بالاست؟

وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه بالای مدارس غیر دولتی برای سال تحصیلی جدید افزود: بند گفتگویی را با موسسان مدارس غیردولتی داشتم و  عنوان کردم ما با یک شرایط متفاوت مواجه هستیم این شرایط متفاوت عملکرد همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد از جمله عملکرد مدارس غیردولتی.این مدارس شهریه‌ای که دریافت می‌کنند بابت هزینه‌هایی است که در شرایط کرونا این هزینه‌ها کاهش نداشته است یعنی بخشی از شهریه مربوط به اجاره فضای آموزشی است و بخش مهمی از آن بابت حقوقی که به معلم می‌دهند اما در این شرایط اگر بناست آموزش مجازی ارائه شود من  به موسسان مدارس غیر دولتی توصیه کردم برای کاستن از هزینه‌ها تعداد کسانی که میتوانند به این مدارس بیایند و افزایش دهند، یعنی یک مدرسه مجازی درست کنند و افراد بیشتری را با هزینه کمتر پوشش دهند تا بتوانند شرایط خود را در  این وضعیت حفظ کنند.

وی بیان کرد: شهریه مدارس غیر دولتی تابع قواعدی است که مصوبه ستاد تنظیم بازار را دارد و هزینه‌های آنها تغییری نکرده است اما بابت خدماتی که ارائه نمی‌کنند نمی‌توانند پول بگیرند و شهریه بابت خدمات رسمی است.

حاجی میرزایی درباره نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی و شهریه‌های کلان آنها به عنوان مثال 20 میلیون تومان برای دوره ابتدایی متذکر شد:  شرایط شهریه تعیین شده و رقم آن روی سایت سازمان مدارس غیر دولتی است و آنهایی که پول بیشتری می‌گیرند بابت خدمات اضافه‌ای است که با خانواده‌ها تفاهم می‌کنند اگر از رقمی که اعلام شده است مبلغ بیشتری دریافت کنند هیت نظارت بر مدارس غیردولتی آن را بررسی و ملزم می‌کند پول اضافه را برگردانند.

وی ادامه داد: مدارس دولتی حدضروری آموزش را ارائه می‌دهند  اما ممکن است فردی تمایل به آموزش  بیشتر داشته باشد به عنوان مثال کسانی هستند که علاقه‌مندند اطلاعات متفرقه‌ای در زمینه‌های مختلف داشته باشند یا مهارت‌های مختلفی فرابگیرند. در بحث مدارس غیر دولتی نیاز داریم خانواده‌ها هم همراهی بکنند، یک وجه مربوط  نظارت ماست اما مدارس بدون توافق خانواده نمی‌توانند پول اضافه بگیرند.  خانواده‌ها باید دانند حد آموزش رسمی که در مدارس ارائه می‌شود مبنای آموزش ما است.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت نامناسب معلمان مدارس غیر دولتی اظهار کرد: معلمانی را که تمام وقت به کار می‌گیرند باید حتما بیمه کنند و اگر تخطی شود مورد بازخواست قرار می گیرند اما اشتغال دچار مشکلاتی بوده و ممکن است خود افراد هم بپذیرند با این وجود ما این مسئله را نمی‌پذیریم  و اگر مدارسی در حق معلمان کوتاهی کنند برخورد می‌کنیم.

وی درباره استفاده از معلمان بازنشسته گفت: در آموزش و پرورش نیروی مورد نیاز برای یک سال براساس ظرفیتی که برای پذیرش از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخش‌های مختلف وجود دارد کمتر از نیاز ما است هم‌اکنون  120 هزار نفر نیروی حق التدریس داریم در برخی مناطق که نیاز به نیروی کارآمد داریم ممکن است از یک سوم زمان معلمان بازنشسته برای جبران کمبود نیرو استفاده کنیم.

طرح رتبه بندی معلمان کفایت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه بندی معلمان گفت: معلمان در این طرح براساس صلاحیت‌های حرفه‌ای در رتبه های مختلف قرار می‌گیرند و طبق آنچه در قانون بودجه آمده است،  رتبه بندی اجرا شد.برای اجرای رتبه بندی برخی نمایندگان مجلس قبل گفتند که نیاز به لایحه دولت است اما قبل از آن چنین موضوعی مطرح نبود و بر همین اساس دولت  هم معلمان را در پنج رتبه تقسیم کرد،  البته به مجلس گفتیم که اگر این برداشت را قبول ندارید کمیسیون تطبیق آن را برگرداند اما کمیسیون  نظر دولت را پذیرفت.

حاجی میرزایی اظهار کرد: ممکن است افراد بگویند فاصله رتبه‌ها و امتیازات پر رنگ تر شود،  که این موضوع به بودجه بیشتری نیاز دارد و اگر ایرادهایی به طرح وارد است و نمایندگان اعتقاد داشته باشند و تکلیف کنند به آموزش و پرورش آن را پیگیری می‌کنیم. با اجرای رتبه بندی حقوق معلمان در مقایسه با بخش‌های دولتی افزایش پیدا کرده است و  برای معلمان افزایشی داشتیم که هیچ ارگانی این شرایط را نداشت و تمام معلمان برحسب  صلاحیت عمومی و حرفه‌ای رتبه بندی شدند.

آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین عنوان کرد: سند تحول در تلاش برای تحولات اساسی و چشمگیر است یعنی حرکت سمت مهارت محوری و تربیت دانش‌آموزان در 6 ساحت.ما نیاز داریم برنامه درسی را متناسب با این اهداف تدوین کنیم در گذشته اقداماتی انجام شد که پیش نیاز ورود به این مرحله بود یعنی زیر نظام‌های سند تدوین تصویب و ابلاغ شد اما تحول اساسی از نقطه‌ای است که برنامه درسی متحول شود.

وی افزود: تا پایان سال محتوای آموزشی و بسته‌های یادگیری براساس راهنمای برنامه درسی تغییر می‌کند همچنین 25 محور سند تحول که شوق انگیز و مبتنی بر تقاضای اجتماعی است و نتیجه آن در مدرسه قابل مشاهده است را تدوین و در دستور کار قرار دادیم و تا پایان سال تحصیلی نمادهای از اجرای واقعی سند را در مدرسه و بین معلم و دانش‌آموز مشاهده خواهیم کرد، اتفاقی که تا الان رخ داده تمهید مقدمات بوده است و در تلاش برای اجرای نمونه‌های واقعی سند تحول‌ هستیم.

حاجی میرزایی در پایان درباره استخدام 25 هزار نفر بیان کرد: امسال درخشان‌ترین سال در جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است.
20 هزار نفر از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند، 28 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها جذب خواهند شد همچنین 25 هزار نفر تبدیل وضعیت از میان آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان حق التدریس و خرید خدماتی‌ها که شروع کارشان قبل از سال 91 بود، خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: