کد خبر: ۵۱۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

متخصصان می‌گویند به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، مردم باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنند.

به گزارش شفاف، بیش از ۸ ماه است که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. شیوع این ویروس در جهان علاوه بر آنکه باعث قربانی شدن صد‌ها هزار نفر شده، زندگی افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. همزمان با این همه گیری، دولت‌ها اقدام به وضع محدودیت‌های اجتماعی کرده اند و از مردم خواسته اند در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. یکی از محدودیت‌های اعمال شده مربوط به استفاده از خدمات دندانپزشکی است.

سازمان جهانی بهداشت در روز‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست تا از مراجعه غیرضروری به دندانپزشک خودداری کنند. در این بیانیه آمده است: ما به مردم توصیه می‌کنیم در مناطق قرمز که شیوع ویروس کرونا بالاست از مراجعات غیرضروری به دندانپزشک از جمله برای جرم زدایی، سیم کشی و معاینات پیشگیرانه (چک آپ) خودداری کنند. مردم باید تا زمانی که سطح شیوع ویروس کرونا در جامعه پایین نیامده است، مراجعات غیرضروری خود به دندانپزشکی را به تاخیر بیاندازند و تنها در شرایط بسیار ضروری مانند داشتن بیماری لثه و یا درد دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

این سازمان تاکید دارد: احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق خدمات دندانپزشکی بسیار بالاست و تا جایی که امکان دارد افراد نباید به دندانپزشک رجوع کنند. توصیه می‌شود مردم در ایام شیوع ویروس کرونا به نظافت دهان و دندان خود با حساسیت بیشتری توجه داشته باشند و از طریق فضای مجازی و مشاوره‌های از راه دور نسبت به چگونگی رعایت بهداشت دهان آموزش ببینند.

از این رو، اهمیت دارد در ایام شیوع ویروس کرونا، مردم بهداشت دهان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. در این گزارش به ۱۰ ماده غذایی مناسب و نامناسب برای سلامتی دندان‌ها می‌پردازیم.

مواد غذایی مضر برای سلامت دندان

۱- نوشیدنی‌های شیرین و گازدار

در کنار آنکه نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های طعم دار می‌توانند باعث چاقی افراد شوند، این نوشیدنی‌ها یکی از موارد بسیار مخرب برای سلامتی دندان‌ها هستند. این نوشیدنی‌ها اسیدی و حاوی شکر هستند و مینای دندان را تخریب می‌کنند. اگر شما به طور مستمر از نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنید خود را در خطر بالای فرسایش، حساسیت و ایجاد حفره در دندان قرار می‌دهید.

نوشابه

۲- شیرینی‌ها

اگر کودکان بدانند که مصرف شیرینی زیاد می‌تواند باعث ایجاد حفره دندان شود قطعا مصرف آن را کاهش خواهند داد. شیرینی‌ها و شکلات سرشار از شکر هستند بخصوص شکلات‌های چسبناک مانند کارامل، تافی و پاستیل می‌توانند باعث تخریب مینای دندان شوند.

۳- چیپس

چیپس شاید به اندازه شیرینی‌ها دارای شکر و مواد ناسالم نباشد، اما مصرف زیاد آن می‌تواند برای سلامت دندان مضر باشد. این تنقلات در بین دندان‌ها گیر می‌کند و می‌تواند باعث تخریب آن‌ها شود.

۴- میوه‌های خشک

درست است که میوه‌های خشک سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، اما مصرف این خوراکی می‌تواند برای سلامت دندان مضر باشد. میوه‌های خشک چسبناک و شیرین هستند و می‌توانند منبع غذایی خوبی برای باکتری‌هایی که مسئول تخریب و ایجاد حفره در دندان هستند، باشند.

۵- نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدنی‌های الکلی علاوه بر آسیب شدیدی که به بدن و کبد می‌رسانند، دندان‌ها را نیز نابود می‌کنند. این نوشیدنی‌ها حاوی شکر هستند که می‌تواند برای مینای دندان مضر باشد. زمانی که شکر، الکل و باکتری‌های دهان با یکدیگر ترکیب شوند، باعث ایجاد پلاک بر روی دندان‌ها می‌شوند.

۶- نوشیدنی‌های انرژی زا

مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا نه تنها برای سلامت بدن مضر است، بلکه سلامت دهان و دندان را نیز به مخاطره می‌اندازد. این نوشیدنی‌ها اسیدی هستند و می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به دندان‌ها وارد کنند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور مستمر از نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده می‌کنند، بیش از دیگران احتمال دارد که در دندان هایشان حفره ایجاد شود.

۷- یخ

خوردن یخ در گرمای تابستان به نظر ایده جالبی است. با این حال، به دلیل تاثیرات مخرب این کار، تلاش نکنید به انجام آن عادت کنید. خوردن یخ باعث تخریب مینای دندان می‌شود و در این حالت دندان فرد نسبت به سرما حساس می‌شود. افرادی که عادت به خوردن یخ دارند احتمال بیشتری دارد که به حفره دندان دچار شوند.

یخ

۸- آب میوه

آب میوه‌ها به دلیل آنکه اسیدی و شیرین هستند برای سلامت دندان مفید نیستند. همچنین احتمال ایجاد حفره دندان در افرادی که به طور مستمر آب میوه‌های شیرین مصرف می‌کنند زیاد است. آب میوه برای سلامتی بدن مفید است، از این رو بهتر است آن را با نی بنوشید تا از برخورد آب میوه با دندان جلوگیری شود.

۹- نان سفید

آیا می‌دانستید نان سفید برای دندان‌ها مضر است؟ سال هاست که متخصصان نسبت به مضر بودن نان سفید در مقابل نان کامل (شامل سبوس) برای بدن تاکید دارند. نان سفید حتی برای سلامتی دهان نیز مضر است. کربوهیدرات‌های ساده موجود در نان سفید به راحتی به دندان‌ها می‌چسبد. این امر در بلند مدت می‌تواند روند تخریب مینای دندان را شدت دهد.

۱۰- پاستا و ماکارونی سفید

پاستا و ماکارونی که با آرد کامل درست نشده است، برای سلامت دندان مضر هستند. پاستای سفید می‌تواند به راحتی به دندان‌ها بچسبد و جداکردن آن کار دشواری است. پاستا و ماکارونی سفید بهترین منبع غذایی برای باکتری‌هایی هستند که مسئول تخریب مینای دندان و ایجاد حفره در آن محسوب می شوند.

مواد غذایی مفید برای سلامتی دندان

۲۰ ماده غذایی مفید و مضر برای سلامت دهان در همه گیری ویروس کرونا

۱- شیر

شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است که برای سلامت دهان بسیار مناسب خواهد بود. اگر چه شیر دارای لاکتوز (نوعی قند) است، اما می‌تواند جلوی ایجاد حفره در دندان‌ها را بگیرد. البته این عادت که پیش از خواب شیر بنوشید و بخوابید می‌تواند باعث تخریب دندان‌ها شود. بهتر است مسواک زدن آخرین کاری باشد که پیش از خوابیدن انجام می‌دهید.

۲- پنیر

کمتر کسی می‌داند زمانی که پنیر می‌خورد در حال مبارزه با تخریب دندان‌های خود است. باکتری‌هایی که دندان‌ها را تخریب می‌کنند، عاشق محیط اسیدی هستند. تحقیقات نشان داده است خوردن پنیر با افزایش تولید بزاق، باعث کاهش اسیدی شدن محیط دهان می‌شود.

۳- ماست

وقتی سخن از ماده غذایی می‌شود که می‌تواند با تخریب دندان‌ها مبارزه کند، ماست یکی از بهترین گزینه هاست. ماست می‌تواند باعث تشکیل دوباره مینای دندان شود و به طور همزمان اسیدی بودن محیط دهان را کاهش دهد. در انتخاب ماست هم دقت کنید که ماست دارای مواد افزودنی مانند شکر نباشد.

۴- کرنبری (توت خرس)

کرنبری میوه‌ای کوچک با خواص فراوان است. این میوه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی ضد تخریب دندان شناخته می‌شود. کرنبری سرشار از پلی فنول (نوعی آنتی اکسیدان) است و می‌تواند با محیط اسیدی دهان و پلاکت دندان‌ها مقابله کند.

کرنبری

۵- آجیل‌ها

آجیل‌ها سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید برای بدن هستند. آجیل‌هایی مانند بادام هندی می‌توانند به نابودی باکتری‌های مضر در دهان کمک کنند. آجیل‌ها را به دلیل خواص بالایی که دارند می‌توان با اطمینان در رژیم غذایی روزانه گنجاند.

۶- پیاز

اگر چه شهرت پیاز به دلیل بوی بدی است که به دهان می‌دهد، اما شاید کمتر کسی بداند که یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت دندان هاست. برخی مواد شیمیایی موجود در پیاز به طور مستقیم به باکتری‌های مضری که مسئول ایجاد بیماری‌های دهان و لثه هستند حمله کرده و آن‌ها را نابود می‌کنند. بهترین پیاز نیز پیازی است که بصورت ارگانیک و بدون افزودن کود‌های شیمیایی تولید شده است.

۷- سیب

اگر چه سیب شیرین و اسیدی است، اما برای سلامت دندان‌ها بسیار مفید است. گاز زدن سیب باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود و باکتری‌هایی که باعث تخریب دندان هاست را نابود می‌کند. پس از خوردن سیب بهتر است به مدت ۳۰ دقیقه مسواک نزنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تخریب مینای دندان شود.

۸- آب

مصرف آب نه تنها باعث آب رسانی به بدن می‌شود، بلکه می‌تواند دهان و دندان‌ها را از باقی مانده غذا‌ها پاک کند. آب بهترین نوشیدنی است که حاوی مواد مضر مانند شکر و یا مواد اسیدی نیست. همچنین در برخی کشور‌ها به آب آشامیدنی فلورید می‌افزایند که می‌تواند از تخریب دندان‌ها جلوگیری کند.

۹- شکلات تلخ

شاید باورش سخت باشد، اما می‌توان با مصرف شکلات با باکتری‌های مخرب دندان مبارزه کرد. شکلات تلخ حاوی شکر کم و پلی فنول است. تحقیقات نشان داده است پلی فنول موجود در کاکائو می‌تواند با باکتری‌هایی که در ایجاد پلاکت دندان و اسیدی شدن دهان ارتباط دارند، مبارزه کند.

۱۰ – چای

در کنار فوایدی که مصرف چای برای قلب و استخوان‌ها دارد، این نوشیدنی برای سلامت دندان‌ها نیز مفید است. کاتچین‌ها و تئوفلاوین‌های موجود در چای می‌تواند مانع از سرطان دهان و ایجاد حفره در دندان‌ها شود.

متخصصان می‌گویند با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان اهمیت بیشتری یافته است. اگر چه رعایت باید‌ها و نباید‌های غذایی خوب است، اما مهم‌تر از آن این است که افراد روزانه ۳ بار مسواک بزنند. به طور کلی بهتر است بعد از هر بار مصرف مواد غذایی دهان را مسواک زد. همچنین استفاده مداوم از نخ دندان می‌تواند مانع از تجمع مواد غذایی بین دندان‌ها شود. استفاده از دهان شویه نیز می‌تواند جلوی فعالیت باکتری‌ها در دهان را بگیرد. تحقیقات جدید دانشمندان آلمانی نشان داده است استفاده از دهان شویه می‌تواند حتی ویروس کرونا را در دهان و گلو نابود کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار