کد خبر: ۵۱۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

رییس جمهوری باید بخش‌های مختلف نخبگان کشور را مدیریت کند. اگر اقتصاددانی باشد که از سیاست چیزی نداند یا متخصص امور بین‌الملل باشد اما اقتصاد نداند به کار نمی‌آید حتی پیدا کردن فردی که این تخصص‌ها را داشته باشد، ممکن نیست. بنابراین باید شخصیت باتدبیری که دارای تجربه در کارهای حاکمیتی و کلان باشد، وارد عرصه شود.

به گزارش شفاف، خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی با محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین انجام داده است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

- چشم‌انداز ما این است که به امید خدا همه اصولگرایان به یک وحدت کامل می‌رسند البته این به آن معنا نیست که به هدف کامل برسیم. امیدوارم برای انتخابات ۱۴۰۰ بتوانیم از میان چند جناح مشهور کشور چند نامزد خوب، قدر و مدبر داشته باشیم تا رقابت سالمی شکل بگیرد.

قصدی برای نامزدی ریاست جمهوری ندارم

بارها گفته‌ام که اصلا قصد ورود به انتخابات را ندارم اما به عنوان یک شخصیت سیاسی فعال هستم.

- فکر می‌کنم از الان نباید وارد اسامی افراد شد. به دلیل نداشتن چند حزب قدرتمند و فراگیر معمولا داوطلبان از چندماه مانده به انتخابات مطرح می‌شوند و بحث‌ها جدی می‌شود. الان هم ۳۰ تا ۴۰ اسم در رسانه‌ها مطرح شده است و چند روز قبل هم ۱۵ عکس از شخصیت‌ها با مشخصات منتشر شده بود که اسم من هم بود ولی من رسما به خبرگزاری‌ها اعلام کردم که قصد ورود ندارم تا دست کم محیط رقابت را خلوت‌تر کنم.

وظیفه رییس جمهوری هدایت نخبگان برای اداره کشور است

- رییس جمهوری باید بخش‌های مختلف نخبگان کشور را مدیریت کند. اگر اقتصاددانی باشد که از سیاست چیزی نداند یا متخصص امور بین‌الملل باشد اما اقتصاد نداند به کار نمی‌آید حتی پیدا کردن فردی که این تخصص‌ها را داشته باشد، ممکن نیست. بنابراین باید شخصیت باتدبیری که دارای تجربه در کارهای حاکمیتی و کلان باشد، وارد عرصه شود.

- رییس جمهوری، شخصیتی است که کارگزاران اجرایی کشور را انتخاب و مدیریت می‌کند و در ضمن باید بتواند با مجلس و قوه قضاییه همکاری کند. فکر می‌کنید مثلا یک اقتصاددان یا دکتر اقتصاد بر سرکار بیاید می تواند کشور را نجات دهد؟ اینطور نیست! اگر مشکلات اقتصادی  را از ۱۰ متخصص اقتصاد بپرسید به احتمال زیاد با ۱۰ پاسخ  متفاوت مواجه می‌شوید.

کسب آرای زیاد به معنای محبوبیت است نه بالا رفتن فهم و عقل!

- یک طنز سیاسی می‌گویم بعضی از آقایان که  با ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای رییس جمهور می‌شوند تصور می‌کنند که به انداز شمار رای دهندگان می‌فهمند. کسب آرای زیاد به معنای محبوبیت است نه بالا رفتن فهم و عقل! اما باید از خرد جمعی استفاده کنند و بجای یک فرد که مدعی است همه چیز را می‌داند باید سیستم و ساختار، مملکت را اداره کند.

کاری کنیم به‌جای لشکرکشی خیابانی مطالبات پای صندوق پیگیری شود 

- اگر رقابت کم باشد طبیعی است که حضور کمرنگ می‌شود و از سوی دیگر، رقابت خیلی سنگین  و دوقطبی، مشکلات امنیتی به وجود می‌آورد. پیشنهاد می‌کنم درباره نرخ کم مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸  کار پژوهشی عالمانه و عادلانه انجام شود.  

- در علت حضور پایین مردم پای صندوق رای عوامل متعددی مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، رکود و حتی کرونا دخیل بود اما هیچ کدام از این موارد را نباید عامل اصلی تلقی کنیم. این عوامل هر کدام وزنی دارند. رسانه‌ها باید یک کار پژوهشی میدانی انجام دهند و وزن هرکدام از این عوامل را بسنجند.

- زمانی به شوخی می‌گفتم اگر می‌خواهید دوره آینده مردم حضور گسترده داشته باشند رییس دولت اصلاحات و رییس دولت دهم را تایید کنید. آن زمان یک رقابت سنگینی می‌شود که به تعبیر حضرت آقا در کشور دوقطبی ضدامنیتی ایجاد می‌شود. می‌خواهم بگویم باید به نقطه ای برسیم که بازی برد _برد باشد یعنی بدون لشکرکشی خیابانی، مردم پای صندوق رای مطالباتشان پیگیری کنند.  

مردم به‌جای احزاب، آدم‌ها را تجربه می‌کنند 

- در نبود حزب قوی که مسئول کادرسازی است مردم ناچار هستند بجای احزاب، آدم‌ها را تجربه کنند. اگر سه رییس جمهور اخیر را در نظر بگیرید هر سه تقریبا چند ماه به انتخابات مانده بود اعلام حضور کردند و تنور انتخابات داغ شد.

خاتمی گفت اصلا فکر نمی‌کردم رئیس جمهور شوم!

- شنیدم عده‌ای در بهمن ۷۵ پیش رییس دولت اصلاحات رفتند و از او خواستند نامزد انتخابات دوم خردادماه ۷۶ شود اما او گفته بود دنبال فرد دیگری بگردید. اما او سال ۷۶ نامزد و به ریاست جمهوری انتخاب شد. آن زمان رییس ستاد انتخاباتی آقای علی اکبر ناطق نوری بودم بعد هم که آقای خاتمی انتخاب شد رفتیم حضوری به او تبریک بگوییم. گفتم حالا که رییس جمهوری شدید اعضای کابینه شما چه کسانی هستند و مشی اقتصادی شما چیست؟ شروع به خندیدن کرد. گفتم چرا می‌خندید؟ او که آدم خوش مشربی بود پاسخ داد که اصلا فکر نمی‌کردم رییس جمهوری شوم تا چه رسد درباره کابینه و مشی اقتصادی فکری کنم باید ببینم چه می شود.

دانشگاه‌های ما متخصص حکمرانی تربیت نمی‌کنند

بارها گفته‌ام رجل سیاسی به شخصیتی اطلاق می‌شود که دارای تجربه بوده و حکمرانی خوب بلد باشد. احساساتی و شتاب‌زده تصمیم نگیرد. حکمران خوب باید بتواند از امکانات موجود کشور بهترین استفاده را ببرد و حداکثر بهره برداری را به نفع مردم، اقتدار نظام وتوسعه کشور انجام دهد. متاسفانه باید بگویم دانشگاه‌های ما شخصیت‌هایی این چنینی را نمی‌توانند تربیت کنند. دانشگاه‌های ما متخصصان اقتصاد، طب، هسته ای، جامعه شناسی و ... تربیت می‌کنند اما متخصص حکمرانی نمی‌توانند.

- حکمران خوب و قوی باید سه عامل علم، تجربه و هنر حکمرانی را داشته باشد. بعضی‌ها تجربه را دارند ولی تخصص لازم را ندارند یا تخصص دارد اما در عمل مدیر خوبی نیست. طرف دکترای اقتصاد عمومی، کلان و خرد دارد اما یک بنگاه اقتصادی را نمی‌تواند اداره کند.

نماینده مجلس به اندازه یک امیر لشکر تاثیر دارد

- اگر هرکس که دلش خواست نامزد شود و مردم هم به هرکس خواستند رای بدهند ممکن است شور انتخاباتی بیشتر باشد. اما بالاخره یک کارمند عادی هم که می‌خواهیم استخدام کنیم درباره او گزینش، سنجش و تحقیقات محلی انجام می‌دهیم. حتی برای اقتدا به یک امام جماعت از نظر فقهی باید بدانیم که این شخص عادل است یا خیر. نماینده مجلس به اندازه یک امیر لشکر تاثیر دارد. بنابراین نمی‌شود گفت هرکس خواست بیاید داوطلب شود. هیچ کشوری هم اینگونه نیست.

فکر می‌کنند با پرخاشگری مشهورتر می‌شوند

- نمایندگان متاسفانه تا قبل از انتخابات نمی‌دانند که اختیارات نماینده مجلس چیست و چه کارهایی می‌توانند بکنند. بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه پرخاشگرتر باشند خیلی مشهورتر می‌شوند و سرزبان‌ها می افتند و زمان انتخابات یک سری وعده‌های عجیب و غریب به مردم می‌دهند.  

- نماینده بلند می‌شود به یک وزیر توهین می‌کند. او فکر می‌کند شجاعت یعنی این که به یک مسوول بد و بیراه بگوید. خود حضرت آقا هم متذکر شدند این اقدامات انقلابی‌گری نیست. مهم این است که مجلس به مسیر اصلی خود بیفتد و یکسری کارهای شدنی را دنبال کند.

- باید بپذیریم مملکت را سه قوه باهم اداره می‌کنند. اداره کشور در وضعیتی که سه قوه بر علیه هم باشند امکان پذیر نیست. اگر قرار باشد سه قوه هر کدام مملکت را به طرفی بکشند، چیزی از توسعه و آبادانی نمی‌ماند بنابراین اینها باید در یک جهت حرکت کنند البته طبیعی است تذکر هم باید بدهند.

در ارتباط مجازی هیات دولت با رهبر معظم انقلاب، ایشان گفتند دولت یک‌سال وقت دارد و در این یکسال خیلی کارها می‌شود انجام داد به شرطی که همگرایی باشد، مقابله نباشد.

نمی‌شود به تورم گفت از فردا نباشد 

- در ۳۰ تا ۴۰ اصل قانون اساسی وظیفه نمایندگان مجلس ذکر شده است. مجلس باید سعی کند اقتصاد مملکت در ریل اصلی‌اش قرار گیرد. اینکه مجلس مثلا تصویب کند که از فردا تورم نباشد تورم که گوش به ما نمی‌دهد. بنابراین عوامل بوجود آورنده تورم را باید شناخت و راهکار ارائه کرد.

- بعضی از دوستان تصور می‌کنند که اگر به دولت گفتند از فردا دیگر تورم نباشد تورم از بین می‌رود! اگر شما هزینه‌های دولت را اضافه کنید و دولت منابعی نداشته باشد می‌شود تورم. اگر بانک مرکزی یک خط اعتباری جدید ایجاد کند که به برخی وام دهد، برای برخی مسکن بسازد و...  این خط اعتباری جدید می‌شود تورم.

نباید دیپلماسی ما روی چند کشور متمرکز شود

- درباره اینکه دولت در ۷ سال گذشته در چه کارهایی موفق بوده یا نبوده است بحث‌های زیادی وجود دارد. دولت چند برنامه داشت. کارهایی انجام داده و موفق هم بوده است و گاهی هم اشتباهاتی داشته است. باید آنها کاری کنند که همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذارند. ۲۰۰ کشور در جهان داریم و نباید دیپلماسی کشور روی چند کشور متمرکز شود.

- دولت در کنترل تورم ۴ تا ۵ سال خوب عمل کرد اما بعد موضوع تحریم‌ها پیش آمد. در جریان شیوع ویروس کرونا خیلی از مشاغل تعطیل شدند کشورهایی داریم که در اثر کرونا ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد منفی داشتند ولی دولت توانست ۲ تا ۳ درصد رشد منفی را کنترل کند که کار خوبی است.

-  هنوز امکانات مملکت خیلی بیشتر از این کارهایی که انجام شده است. کشور سال‌ها است به نفت معتاد است معتقدم ارزش معادن کشور کمتر از نفت نیست. آهن، مس، گوگرد و روی قابل استفاده و فرآوری است که با آنها می‌شود ارزش افزوده ایجاد کرد.

موافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هستم

موافق سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین هستم. حرف‌هایی هم که در مورد آن زده می‌شود جوسازی است. هر حکومتی به قراردادهای استراتژیک و بلند مدت نیاز دارد. البته این قراردادها باید برد_ برد باشد و بدون آنکه منافع ملی فدا شود با یک کشور قدرتمند که آینده اقتصاد جهان دستش است بتواند یک قرارداد استراتژیک داشته باشد. این موضوع حتما خوب است اما باید مواظبت کرد.

- در صدساله اخیر آمریکا با این انزوا روبرو نبوده است. البته این انزوا به ساختار آمریکا و فردی که الان رییس جمهوری آمریکا است برمی‌گردد یعنی آمریکا تا به حال با چنین مساله‌ای مواجه نشده بود که پیشنهادی را به شورای امنیت بدهد که غیر از خودش و یک کشور کوچک هیچ کس رای مثبت به آن ندهد. این یکی از پیروزی های بزرگ است که نشان از دیپلماسی فعال ایران و عملکرد بد آمریکا دارد.

 - به دلیل خروج از برجام، آمریکا قطعا از سازوکار ماشه نمی‌تواند استفاده کند.

سرنوشت کشورمان را به انتخابات سایر کشورها گره نزنیم

اصلا چشممان نباید به نتیجه انتخابات آمریکا باشد. حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به رغم تفاوت در تاکتیک‌ها، اهداف بلندمدت و راهبردی مشابهی را دنبال می‌کنند. بنابراین منطقی نیست سرنوشت کشور را به انتخابات سایر کشورها گره بزنیم.

سیاست ثابت ما هم این است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسیم

مردم آمریکا گروگان لابی صهیونیست‌ها هستند. لابی‌ای که سعی می‌کند دولت آمریکا حمایت بی‌چون و چرایی از رژیم اشغالگر قدس داشته باشد. اما سیاست ثابت ما هم این است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: