کد خبر: ۵۱۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

شکوهی گفت: برنامه «یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر تدوین شده است.

به گزارش شفاف، مسعود شکوهی دبیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ، اظهار کرد: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامه‌های ذیل کلان برنامه «یاریگران زندگی» که در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با موادمخدر به تصویب رسیده است، با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

او ادامه داد: در برنامه «یاریگران زندگی»، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری‌های دانش آموزان و ذی‌نفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، زمینه‌ای فراهم شود که دانش آموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذی‌نفعان محلی، تمامی فرآیند شناسایی رفتار‌های پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکار‌های پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را خود برنامه ریزی و مدیریت کنند.

شکوهی یادآوری کرد: برهمین اساس، در راستای اجرای فعالیت" کانون یاریگران زندگی"، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه‌های ابلاغی، همچنین به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با توجه به درس‌های آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا می‌شود.

او به برخی از تغییرات این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: در بخش چارچوب گسترش نرخ پوشش، ارتقای کیفیت برنامه، هویت بخشی و شبکه سازی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک از جمله این تغییرات است.

شکوهی در بخش سیاست‌های اجرایی نیز به توجه به خانواده، فضای مجازی و به ویژه شبکه «شاد»، متناسب سازی اجرای برنامه با مقتضیات و شرایط بهداشتی مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد. او به در بخش فرآیند به ظرفیت سازی، آموزش، تشکیل کانون، هویت بخشی و شبکه سازی اشاره کرد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به تغییرات در بخش فعالیت‌های رشد مدار اشاره کرد و افزود: منظور از فعالیت‌های رشد مدار، آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که از طریق آموزش و فرهنگ سازی، موجب رشد مهارت‌های خودمراقبتی در بین دانش آموزان، والدین، کارکنان و نیز سطح مدرسه می‌شود که شامل آموزش، ترویج، مشاوره همتایان است.

او گفت: فعالیت‌های جامعه محور نقطه ثقل این برنامه است. در این بخش، کانون‌های یاریگران زندگی، تمامی فرایند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت جویی و اجرای آن را، به اجرا می‌گذارند.

شکوهی به تدوین نیمرخ چالش‌ها فرصت‌های مدرسه اشاره کرد و گفت: در قالب این بخش، اقداماتی مانند: برگزاری جلسات بحث گروهی درباره مخاطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله، تهیه پیش نویس فهرست مخاطرات، ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A۴ یا A۳ به نام «درخت مشکلات/ آسیب ها» صورت می‌گیرد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: در تدوین نیمرخ راهکار‌ها و ایده‌ها اقداماتی از جمله برگزاری جلسات، تهیه پیش نویس و ترسیم درخت راهکار‌ها از آن‌هاست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: