کد خبر: ۵۲۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳

رتبه بندی هتل ها بر اساس چه معیارهایی است؟

رتبه بندی هتل ها بر اساس چه معیارهایی است؟

امروزه هتل های تمام دنیا بر اساس معیارهای مختلفی از جمله نحوه و کیفیت خدمات، مساحت بنا، تعداد اتاق ها و ... رتبه بندی می شوند. این شیوه به مسافران کمک می کند هنگام سفر هتلی متناسب با شرایط و نیازهای خود انتخاب نموده و در طول مدت سفر لحظات خوشی را سپری کنند. در این مطلب به بررسی تاریخچه نظریه هتل داری، هدف و نحوه رتبه بندی هتل ها در ایران و جهان و همچنین توضیح سیستم رتبه بندی ستاره ای هتل ها می پردازیم.

در حال حاضر 30 روش مختلف برای رتبه بندی هتل ها در سراسر جهان وجود دارد که سیستم ستاره دهی معروف ترین آن ها می باشد. در ایران نیز از روش ستاره دهی برای تعیین کیفیت و نوع خدمات یک هتل استفاده می شود. برای مثال اگر برای رزرو هتل داریوش کیش اینجا کلیک کنید متوجه خواهید شد که دارای نشان 5 ستاره است و یا هتل های 3 ستاره همچون هتل پارس که در مازندران واقع شده است.

تاریخچه رتبه بندی هتل ها در جهان

اتریش و آلمان کشورهای زادگاه شیوه رتبه بندی هتل ها بوده اند. تاریخچه نظریه هتل داری به سال 1979 باز می گردد. در آن زمان برای اولین بار در دنیا انجمن رستوران و هتل های آلمان (DEHOGA)، دسته بندی رسمی برای هتل ها ارائه داد، اما این طبقه بندی تا سال 1996 مورد استفاده قرار نگرفت و تنها پس از این سال بود که توجه ها به سوی معیارهای آن جلب شد. در حال حاضر بیش از 80 درصد هتل های جهان از شیوه طبقه بندی انجمن DEHOGA استفاده می کنند.

رتبه بندی هتل ها بر اساس چه معیارهایی است؟

رتبه بندی هتل ها با چه هدفی صورت می گیرد؟

رتبه بندی هتل ها با در نظر گرفتن نوع امکانات و خدماتی است که به مهمانان ارائه می دهند. برخی از این معیارها عبارتند از: موقعیت مکانی هتل، امکانات و اندازه اتاق ها، ارائه خدمات اسپا و ورزشی، نحوه خدمات رستوران و کافی شاپ، تفریحات موجود برای مسافران، چشم انداز و منظره اتاق ها و ... .

بر این اساس می توان گفت هدف از رتبه بندی هتل ها، کمک به مسافران در انتخاب هتل برای اقامتشان در طول سفر می باشد. به عبارت دیگر افراد با آگاه شدن از نحوه خدمات دهی یک هتل می توانند با در نظر گرفتن نیازهای خود،مناسب ترین گزینه را برای اقامتشان رزرو کنند.

آشنایی با سیستم رتبه بندی ستاره ای هتل ها

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم رتبه بندی هتل ها در 30 روش مختلف و با در نظر گرفتن معیارهای متفاوت صورت می پذیرد. سیستم ستاره ای اما نحوه خدمات دهی هتل و کیفیت آن را در نظر می گیرد. در حال حاضر اغلب کشورهای دنیا از روش رتبه بندی ستاره ای برای هتل ها استفاده می کنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که این سیستم را برای طبقه بندی هتل ها انتخاب کرده است.

سیستم ستاره ای به این صورت است که از یک ستاره آغاز شده و تا 7 ستاره پیش می رود. البته باید بدانید که در ایران هتل ها تا 5 ستاره بر اساس معیارهای بین المللی می توانند دریافت کنند. نکته جالب توجه دیگر وجود تنها یک هتل 8 ستاره در تمام دنیاست که به تازگی در کشور امارات راه اندازی شده است.

تفاوت میان سیستم ستاره ای در هتل های ایران و دنیا

برخی از افرادی که تجربه اقامت در هتل های خارج از کشور را داشته اند، معتقدند خدماتی که در هتل های ایران و یک کشور دیگر با تعداد ستاره های یکسان ارائه می دهند، با یک دیگر مشابه نیست. به عبارت دیگر آن ها می گویند یک هتل 4 ستاره خارجی امکانات بیشتری نسبت به یک هتل 5 ستاره داخلی در اختیار مسافر قرار می دهد.

در پاسخ به این مسائل باید بگوییم رتبه بندی هتل ها در ایران درکنار استانداردهای بین المللی، به سیاست های داخلی و قوانین کشور نیز وابسته است. در واقع رتبه بندی هتل های ایران بر پایه استانداردهای بین المللی است و زمانی که صحبت از استاندارد می شود، باید بدانید به معنای در نظر گرفتن حداقل خدمات تعیین شده در هر لِوِل استاندارد می باشد. از این رو می توان گفت هر هتلی با ارائه خدمات و امکانات رفاهی بیشتر و بهبود فضای داخلی و بیرونی بنا می تواند بر تعداد ستاره های خود اضافه کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار