کد خبر: ۵۲۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

روش‌هایی که در زمان قیمت گذاری ملک به شما کمک می کند

قیمت، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی، معامله، خرید و فروش است و برای رسیدن به قیمتی معین باید متغیر‌های بسیاری را از وضعیت رقابتی گرفته تا ذهنیت و تصویر ملک و ساختمان به حساب آورد. قیمت در ملک و ساختمان تعاریف و مفاهیم مختلفی دارد مانند: بهای اجاره و رهن خانه، قیمت خرید و فروش، بهای سرقفلی و بهای ارزش افزوده و ... .

 

قیمت گذاری اشتباه می‌تواند تمام و یا بخشی از سرمایه شما را نابود کند و شما را دچار ضرر و زیان مالی کند. اگر قصد قیمت گذاری ملک خود را دارید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با انواع روش‌های قیمت گذاری ملک آشنا شوید. آشنایی با این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا ملک خود را به‌درستی قیمت‌گذاری کنید و از بروز مشکلات جدی در زمان فروش ملک خود جلوگیری کنید.

 

طرح‌های مختلف در زمان قیمت گذاری ملک عبارتند از :

مبادله پایاپای

چانه‌زنی فرد به فرد

قیمت مقطوع

قیمت گذاری مزایده‌ای

روش کره گیری

قیمت گذاری رخنه‌ای

قیمت‌گذاری بر مبنای افزودن به‌ بهای تمام شده

قیمت‌گذاری بر مبنای بازده مورد نظر

قیمت گذاری بر مبنای ارزش مورد تصور

قیمت گذاری دسته‌ای

قیمت گذاری دو تعرفه‌ای

قیمت گذاری میزان خرید

قیمت گذاری بر مبنای نرخ رایج

قیمت گذاری بر اساس همکاری

قیمت گذاری تنبیهی و تخریبی

 

مبادله پایاپای:

  • در این نوع قیمت‌گذاری یک ملک یا ساختمان با یک ملک یا ساختمان دیگر یا یک وسیله یا تجهیزات دیگری جابه‌‌جا می‌شود. برای نمونه یک ملک یا ساختمان با یک کارخانه یا وسیله نقلیه مبادله می‌شود.

 

چانه‌زنی فرد به فرد:

  • چانه‌زنی فرد به فرد، در این روش فروشنده با خریدار بر سر قیمت توافقی مذ اکره می‌کنند تا به بالاترین قیمت توافقی برای فروش برند.
  • قیمت مقطوع:

 در قیمت‌گذاری مقطوع، چانه زنی بی‌معناست. فروشنده قیمتی را تعیین می‌کند و خریدار یا آن را قبول می‌کند و یا اینکه آن را رد می‌کند.

  • قیمت‌گذاری مزایده‌ای:

 در قیمت گذاری مزایده‌ای، فروشنده درخواست فروش را در میان خریداران متعدد بیان می‌‌کند و کالا به بالاترین پیشنهاد ارائه شده، فروخته می‌شود.

  • روش کره‌گیری:

 در روش کره‌گیری، بنگاه یا فرد ملک یا ساختمان جدید را با قیمت بالا، - در زمانی که هیچ رقیبی در بازار وجود ندارد - ، عرضه می‌کند و وقتی رقبا وارد بازار شدند،  قیمت را پایین می‌آورد. دلیل قیمت بالا در ابتدا این است که فرض می‌شود، تقاضا برای این بازار جدید بدون کشش است و به تبع آن قیمت پایین، خریداران زیادی را جذب نمی‌کند.

  • قیمت‌گذاری رخنه‌ای:

 در روش قیمت‌گذاری رخنه‌ای بنگاه یا فرد برای رخنه در بازار، در ابتدا ملک یا ساختمانی را با قیمت بسیار پایین ارائه می‌نماید. هدف از این روش دستیابی به برندسازی و سهم بازار بالا، قابل قبول و یا استانداردسازی بازار است.

  • قیمت‌گذاری بر مبنای افزودن به بهای تمام شده:

در این روش که ابتدایی‌ترین روش قیمت‌گذاری نیز محسوب می‌شود، قیمت با افزودن یک عدد استاندارد به بهای تمام شده تعیین می‌شود. این روش تنها زمانی کار ساز واقع می‌شود که قیمت تعیین شده بتواند فروش مورد انتظار را تضمین کند.

روش‌هایی که در زمان قیمت گذاری ملک به شما کمک می کند

قیمت‌گذاری بر مبنای بازده مورد نظر:

  • در این روش، فروشنده یا بنگاه قیمتی را تعیین می‌کند که به یک نرخ‌ بازده از سرمایه‌گذاری برسد. در اجرای این روش اگر بنگاه بتواند هزینه‌ها و فروش را به صورتی دقیق برآورده کند، بازده سرمایه مورد انتظار تحقق خواهد یافت. در غیر این صورت بنگاه به نتایج مورد انتظار دست پیدا نخواهد کرد.
  • قیمت‌گذاری بر مبنای ارزش مورد تصور:
  • در این روش، قیمت‌گذاری بر مبنای پنداشت خریداران در مورد ارزش ساختمان‌ها و ملک‌ها و نه بر پایه بهای تمام شده آن صورت می‌گیرد. سپس با استفاده از سایر اجزای تشکیل دهنده آمیزه بازاریابی، مانند تبلیغات، تلاش می‌شود تا بر ارزش مورد تصور در ذهن مشتریان افزوده شود.
  • قیمت‌گذاری دسته‌ای:

در این روش بنگاه دو یا چند ملک یا ساختمان را در کنار هم و با قیمتی کمتر از مجموع قیمت تک تک اقلام، می‌فروشد. 

  • قیمت‌گذاری دو تعرفه‌ای:

در این روش فروشنده دو قیمت را تعیین می‌کند، یکی برای حق استفاده یا سرقفلی از ملک یا ساختمان و دیگری برای اجاره.

  • قیمت‌گذاری میزان خرید:

در این روش با افزایش میزان خرید یا متراژ خرید در یک ساختمان، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. در این روش با استفاده از روش‌های تنظیم قیمت، قیمت تنظیم شده برای تعداد متوسط به دست آمده و سپس برای میزان خرید بیشتر، قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

  • قیمت‌گذاری برمبنای نرخ رایج:

 در این روش فروشندگان، قیمت‌های ساختمان و ملک‌هی خود را بر مبنای قیمت ساختمان‌ها و ملک‌های شرکت‌های رقیب می‌گذارند. در این حالت امکان دارد شرکتی ساختمان‌ها و ملک‌های خود را یکسان، بیشتر یا کمتر از قیمت شرکت‌های عمده و رقیب عرضه کند. این روش هنگامی که نتوان به راحتی هزینه‌ها را محاسبه کرد یا واکنش رقبا نامشخص است، بکار برده می‌شود.

قیمت‌گذاری دسته‌بندی شده:

  • در این روش مشتریان براساس خصوصیاتشان دسته‌بندی شده و بنگاه‌های متفاوتی را برای هر دسته پیشنهاد می‌کند. برای نمونه برای گروه پزشکان یک قیمت و برای گروه مهندسان قیمتی جداگانه.
  • قیمت‌گذاری براساس همکاری:

در حالت رقابت انحصاری چند جانبه که در آن تعداد کمی عرضه کننده، بازار را کنترل می‌کنند اغلب قیمت‌گذاری رقبا براساس همبستگی و همکاری است. آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند قیمتی را تعیین کنند بلکه باید طوری نسبت به حرکت‌های قیمت‌گذاری یکدیگر واکنش نشان دهند که منافع گروهی تأمین گردد. وقتی پیشتاز قیمت در بازار، افزایشی ارائه دهد. دیگران نیز از حرکت او پیروی می‌کنند، زیرا به نفع همه رقبا خواهد بود.

  • قیمت‌گذاری انطباقی:

رقبای کوچک‌تر، بیشتر در شرایط انطباقی قرا می‌گیرند و باید از حرکت قیمت‌گذاری رقبای بزرگ‌تر پیروی کنند، برای مثال شرکت‌های ساخت و ساز کوچک مجبور به تقلید از قیمت‌های شرکت‌های بزرگ هستند.

  • قیمت‌گذاری فرصت‌طلبانه:

پس از آن که رقیبی قیمت املاک یا ساختمان‌های خود را افزایش می‌دهد رقبای دیگر  درصدد یافتن و فرصت‌‌هایی برای پایین نگه داشتن قیمت یا به تعویق انداختن افزایش قیمت‌های خود هستند، به عبارت دیگر آن‌ها در جست‌وجوی فرصت‌هایی هستند که بتوانند قیمت‌های خود را پایین‌تر از رقبا حفظ کنند. در این روش قیمت‌گذاری، گاهی شرکت‌ها و افراد با استفاده از فرصت‌هایی خاص قیمت‌گذاری مناسبی را انجام می‌دهند. برای نمونه اگر به طور ناگهانی ملک یا ساختمان آنها کنار یک طرح بزرگ ملی یا محله‌ای قرار گیرد سعی در استفاده از این فرصت و ارائه قیمت‌های فرصت‌طلبانه دارند.

  • قیمت‌گذاری بر مبنای ارزش:
  • این روش بر این پایه قرار دارد که قیمت باید نشان دهنده ارزش بالای ساختمان‌ها و ملک‌ها برای مشتریان باشد. در این روش بنگاه یا فروشنده باید به اقداماتی دست بزند که بدون این که به کیفیت ساختمان‌ها و ملک‌ها لطمه‌ای وارد آید، آن‌ها را با هزینه‌ کمتری تولید کند و یا با عرضه آنها به قیمت پایین‌تر، تعداد بیشتری از مشتریان حساس به قیمت را جذب نماید. این روش بیشتر در فروش آپارتمان‌های یک مجتمع مشاهده می‌شود.
  • قیمت‌گذاری تنبیهی و تخریبی:

این نوع قیمت‌گذاری وقتی است که شرکت‌ها برای صدمه‌زدن به رقبا قیمت‌های خود را در سطوح بسیار پایین معین می‌کنند و در بعضی از موارد برای هشدار به رقبای کوچک و «آموزش» کسانی به کار گرفته می‌شود که نمی‌توانند از طریق روش همکاری و انطباقی رضایت رهبران بازار را جلب کنند. 

 

نتیجه گیری:

قیمت، یکی از مهم ترین جنبه‌های بازاریابی و معامله ملک است. برای رسیدن به قیمتی معین باید متغیر‌های بسیاری را از وضعیت رقابتی گرفته تا ذهنیت و تصویر ملک و ساختان به حساب آورد.

موارد گفته شده در مطلب بالا به شما کمک می کند تا بهترین روش و راهکار‌ را برای قیمت‌گذاری ملک خود انتخاب کنید.

 وب سایت شابش با بهترین املاک تهران و سایر شهرهای ایران همکاری می‌کند و به شما کمک می کند تا در سریع ترین زمان بهترین مشتریان را برای ملک خود پیدا کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: