کد خبر: ۵۲۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از حد آجیل می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود.

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه  در گفت و گویی، اظهار کرد: مغز دانه‌ها و آجیل حاوی میزان زیادی چربی هستند، مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. ولی اگر مغز دانه‌ها را به مقدار معمول و متوسط مصرف کنید، می‌توانید از خواص آجیل بهره‌مند شوید، زیرا مواد مغذی بسیاری دارند.

او افزود: از جمله فواید آجیل می‌توان به چربی خوبی که آن وجود دارد اشاره کرد. در واقع چربی موجود در مغز آجیل از نوع اشباع نشده است که می‌تواند در بدن باعث کاهش چربی و کلسترول بد شود. در نتیجه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم کند.

اولیایی گفت: پروتئین موجود در آجیل و انواع مغز‌ها از انواع گیاهی است و منبع خوبی برای تامین قسمتی از نیاز بدن محسوب می‌شود. آجیل سرشار از فیبر است. فیبر غذایی به تسهیل اجابت مزاج کمک می‌کند و به دلیل احساس سیری؛ مانع پرخوری در افراد می‌شود. البته این موضوع به شرطی است که افراد در مصرف خود آجیل پرخوری نکنند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: آجیل حاوی انواع مواد معدنی از جمله روی و زینک که در بین خانواده‌ای ایرانی کاهش پیدا کرده است. این ماده غذایی حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم، آهن، پتاسیم و آنتی اکسیدان است که از اکسید شدن و تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین می‌توانند به عنوان عوامل ضد سرطانی مطرح باشند.

اولیایی ادامه داد: یکی از خواص مفید مغز‌ها و آجیل تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ البته در کنار تمام این فواید مضراتی هم به دنبال دارد. یکی از مضرات آجیل در افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، میزان انرژی و کالری بالای این تنقلات است. در واقع مصرف آجیل معادل یک وعده غذایی است؛ بنابراین اگر شخصی که دارای اضافه وزن است این مقدار آجیل را مصرف کند، انرژی بسیاری به بدن خود می‌رساند که می‌تواند تشدید کننده اضافه وزن باشد.

این مشاور تغذیه درباره مضرات دیگر آجیل مطرح کرد: از دیگر مضرات آجیل می‌توان به وجود برخی مواد آلرژن یا حساسیت زا در برخی از انواع آن اشاره کرد. برای مثال در بادام زمینی ماده آلرژنی وجود دارد که اگر فردی حساسیت داشته باشد؛ می‌تواند برای این شخص مشکل ساز شود. این موضوع به خصوص در بیماران مبتلا به آسم باید بیشتر دقت شود. از دیگر موادی که می‌توانند به عنوان مضرات آجیل مطرح باشند، وجود مقادیر نمک در آجیل‌های بوداده است. افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، باید نسبت به مصرف این دسته تنقلات، مراقبت کنند. به همین دلیل توصیه بیشتر ما نسبت به مصرف آجیل خام و بدون نمک است.

اولیایی در پایان درباره نکات خرید آجیل تصریح کرد: از جمله نکات مهمی که زمان خرید آجیل وجود دارد این است که آجیل تازه باشد. سعی کنید از مکان‌های مطمئن خرید خود را انجام دهید. در صورتی که ظاهر آجیل خیلی رنگی بود باید توجه داشته باشید که حتما رنگ‌های مصنوعی اضافه شده و بهتر است از این نوع آجیل خریداری نکنید. همچنین مراقبت کنید که وجود حفره و کپک زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: