کد خبر: ۵۲۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

دبیرکل جمعیت جانبازان گفت: قاعده میزان مشارکت بالا در انتخابات هیچ گاه نمی‌تواند مصادره جریان خاص بشود.

به گزارش شفاف، جلسه مجازی پرسش و پاسخ دبیران استانی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با دبیرکل این جمعیت با موضوع انتخابات برگزار شد.

در این جلسه مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تبریک قرار گرفتن در ضیافت الهی و تجلیل از جایگاه بلند جانباز شهید سیدمحمد حجازی جانشین نیروی قدس، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بهتر نیست از میان گزینه‌های مطرح برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، به چند گزینه اولیه برسیم و سپس انتخاب نهایی از بین آن‌ها صورت گیرد؟ توضیح داد: اگرچه جبهه انقلاب به تصمیم نهایی نرسیده است، اما این به منزله سردرگمی نیست. اینکه هنوز انتخاب اصلی صورت نگرفته، علت دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که شورای ائتلاف، شورای وحدت، جبهه پایداری، جبهه تحول خواهان انقلابی و ... براین باورندکه اگر آیت‌الله رئیسی به میدان بیاید، از وی حمایت می‌کنند. اما اکنون که هنوز ثبت نام‌ها صورت نگرفته، اگر نامزد اصلی مورد حمایت تشکل‌های انقلابی اعلام شود، سایر نامزد‌های مطرح انگیزه‌ای برای حضور در میدان انتخابات نخواهند داشت. هم اکنون هم نامزد‌های دیگری در دستور کار بررسی نیرو‌های انقلاب هستند.

شاکری افزود: در دوره‌های قبلی انتخابات جبهه مقابل نیز به این شکل بوده که آن‌ها یک نامزد اصلی داشته اند و دو نامزد پشتیبان هم برای پوشش کاستی‌های و برجسته سازی نقاط قوت گفتمان او در گفتگو‌های جمعی و فردی و نشست‌های مناظره‌ای حاضر می‌شدند و هوشمندانه از زمان بندی‌های تبلیغات محدود صدا و سیما بهره برداری اکثر را می‌کردند و بیشترین بهره برداری تبلیغی خود را به نفع کاندیدای اصلی خود مدیریت می‌کردند. طبعا اگر ما از روز اول فقط با یک نامزد اصلی در میدان حاضر شویم، بهره مندی جناح رقیب از ظرفیت‌های تبلیغاتی تلویزیون و نظایر آن بیشتر خواهد بود. با چنین نگرشی تمرکز روی یک نامزد برای ما فعلا منطقی نیست و باید خردمندانه به سمتی برویم که فرصت برای نامزد‌های نیرو‌های انقلاب برابر شود و بی تردید در روز رای گیری یک نامزد از سوی نیرو‌های انقلاب در معرض رای قرار گیرد تا پدیده تکثر و شکسته شدن آرا اتفاق نیفتد.

دبیرکل جمعیت جانبازان در پاسخ به سوالی درباره فعالیت زودهنگام انتخاباتی برخی کاندیدا‌ها در برخی استان‌ها از نظر تشکیل ستاد به دلیل طولانی شدن پروسه انتخاب نهایی در شورای ائتلاف و نحوه مواجهه با این اقدامات نامزد‌ها توضیح داد: سخن گفتن نامز‌ها با مردم در قالب‌های مختلف گفتگویی شیوه پسندیده برای برقراری ارتباط نامزد‌های محتمل با جامعه است. همواره باید اخلاق گفتگویی بویژه در رقابت‌های انتخاباتی را برای روشنگری و شفاف سازی پاس داشت و از آنچه که موجب تخریب و بیان ادعای غیر مستند می‌شود پرهیز کرد.

شاکری افزود: جمعیت جانبازان با توجه به رسالت تشکیلاتی خود می‌باید پاسخ به پنج سوال اصلی را از نامزد‌ها در برنامه‌های گفتگویی مطالبه کند. گفتمان اختصاصی هر نامزد چیست؟ تیم مشورتی و وزرای شاخص کابینه آن‌ها برای عملیاتی کردن این گفتمان کیست؟ فهرست مسائل اولویت دار کشور از نظر آن‌ها کدام است؟ برنامه عملیاتی آن‌ها برای حل این مسائل چیست و در نهایت تمکین آن‌ها نسبت به مرجعیت تصمیم گیری نیرو‌های انقلاب برای ایجاد وحدت و رسیدن به نامزد واحد چگونه است؟

وی با بیان اینکه دبیران استانی و ستاد انتخابات جمعیت جانبازان می‌توانند نامزد‌ها یا مشاوران و کسانی که نامزد مورد نظر را به خوبی می‌شناسند و یا حتی نمایندگان احزاب را دعوت کنند تا در جلسات چالشی حضور پیدا کنند، گفت: در این نشست‌ها باید درباره پنج سوال مطرح شده و پرسش‌های اساسی با این افراد چالش شود و میزان مقبولیت و رای آوری نامزد مربوطه براساس سنجش‌های معتبر را رصد کنند. ستاد انتخابات جمعیت برنامه منظمی برای انجام این گفتگو‌ها طراحی کرد که البته ما از برنامه عقب هستیم.

دبیرکل جمعیت جانبازان درباره تشکیل ستاد انتخاباتی توسط نامزد‌ها نیز خاطرنشان کرد: الان مرحله پیش از ثبت نام است و طبعا نامزد‌های محتمل می‌خواهند با مردم سخن بگویند و خود را معرفی کنند و در نتیجه به تشکیل ستاد انتخاباتی روی می‌آورند که امری طبیعی است و اشکالی هم ندارد. اما تا زمانی که نامزد نهایی جریان نیرو‌های انقلاب مشخص نشده، چهره‌های شناخته شده جمعیت جانبازان نباید در ستاد هیچ یک از نامزد‌های مطرح عضو شده و مسوولیتی بپذیرند چراکه به منزله تایید نهایی آن نامزد از سوی این تشکل تلقی خواهد شد.

به گفته وی، شورای ائتلاف تمام گزینه‌های محتمل را تا آغاز ثبت نام باید روی میز نگه دارد و پس از ثبت نام و مراحل احراز با بکار بستن شاخص‌های انتخاب به معرفی نامزد اجماعی جریان انقلاب بپردازد.

شاکری یادآور شد: جمعیت جانبازان برای شرکت در جلسات شورای وحدت دعوت شده است، ولی از آنجا که مدل ۱۵ نفره شورای وحدت محدود و متفاوت از جامعیت فراگیر و ۴۵ نفره شورای ائتلاف است نمی‌توان موفقیت تجربه شده در انتخابات مجلس دوره یازدهم را نادیده بگیریم و به مدل نوپا و تجربه نشده شورای وحدت بپیوندیم. طیف جریان نیرو‌های انقلاب و نامزد‌های شناخته شده با آمدن آیت الله رئیسی متفق برای حمایت از ایشان هستند. برآیند نظرسنجی‌ها هم حاکی از چنین مقبولیت و اولویتی از منظر مردم به گفتمان مبارزه با فساد و عدالت خواهانه ایشان و نیز اقدامات عملی ایشان در دفاع از حقوق عامه در مسائل اجتماعی و اقتصادی بویژه و حمایت از تولید کنندگان و پیگیری‌های استان به استان برای پشتیبانی و برداشتن موانع تولید است و جمعیت موقعیت ایشان را در بین نامزد‌های نیرو‌های انقلاب ممتاز و شخصیت ایشان را نقطه پرگار خلق حماسه ۱۴۰۰ می‌داند.

وی اظهار داشت: جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تدبیر خردمندانه طیف نیرو‌های انقلاب برای درصحنه نگه داشتن تعدادی از نامزد‌ها باهدف حمایت و پشتیبانی از نامزد اصلی تا پیش از روز رای گیری مثبت می‌داند.

شاکری در پاسخ به پرسشی درباره حضور احتمالی قالیباف در میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اخیرا رئیس شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که آقای قالیباف ضمن اینکه تمرکزشان را معطوف به وظایف خود در مجلس کرده اند، تأکید دارند که بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند و می‌گویند همه نیرو‌های انقلاب موظف هستند تلاش کنند تا هرچه سریعتر با وحدت، تمام ظرفیت‌های خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند. بنظر می‌رسد جریان نیرو‌های انقلاب تا قطعی شدن حضور آیت الله رئیسی نباید نامزد‌های جایگزین را به حاشیه برانند. در این مصاحبه آقای پیرهادی گفته است «برداشت و استنباط من از سخنان آقای قالیباف این است که با افزایش احتمال حضور آیت الله رئیسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد.»، ولی تدبیر جریان باید بدین گونه باشد که تا زمان ثبت نام حضور قالیباف به عنوان یک گزینه احتمالی مطرح باشد. البته چهره‌هایی مثل قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی و سعید محمد و دیگر عزیزان پیش‌تر هم اعلام کرده اند که اگر آیت الله رئیسی در میدان حاضر شود، آن‌ها به نفع وی کناره گیری خواهند کرد.

دبیرکل جمعیت جانبازان در پاسخ به سوالی درباره ضرورت به صحنه آوردن یک چهره جدید با همکاری چهره‌های قدیمی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: کشف و برجسته سازی چهره جدید قطعا کمک کننده است. قطعاً زایش و میدان داری یک نیروی جدید که بتواند منافع ملی را بفهمد، برای درمان مشکلات اقتصادی برنامه داشته باشد، از آزمون‌های انقلاب روسفید بیرون آمده باشد و نیز بتواند برای صد‌ها پست، افرادی را برای تصدی امور پیش بینی کند، کار ساده‌ای نیست و در فاصله زمانی اندک به دست نمی‌آید؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در این انتخابات یک چهره جدید و ناشناخته مطرح شود و این پروسه در گذر زمان محقق خواهد شد، اما باورمندی رئیس جمهور منتخب به شایستگی و کارآمدی‌های نسل جوان برای حضور چشم گیر در کابینه و مسئولیت‌های اجرایی بسیار مهم و راهبردی است.

شاکری با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی در منشور گام دوم انقلاب حدود ۴۰ مرتبه به مساله جوانان اشاره داشتند، در عین حال گفت: برخی افراد با برداشت ناقص از بیان رهبری به نظریه پردازی حضور یک چهره جوان در کسوت ریاست جمهوری می‌پردازند در حالی که این برداشت نیاز به اصلاح دارد. مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در ۲۸ اردیبهشت ۹۹ فرمودند: «دولت جوان و حزب اللهی علاج مشکلات کشور است.» در واقع معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی و چند ساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب اللهی از منظر ایشان یک دولت سرپا، پای کار، آماده و با نشاط است که بتواند کار کند و خسته و از کار افتاده نباشد. ایشان در همین جلسه افزودند: «بعضی‌ها تا سنین بالا به یک معنا جوان هستند. شهید سلیمانی عزیز که نزدیک ۶۰ سال سن داشتند اگر دَه سال دیگر هم زنده می‌ماند... او را در همین مسئولیت نگه می‌داشتم و کنار نمی‌گذاشتم.» بنابراین می‌توان به افرادی که در سنین جوانی نیستند، ولی کار‌های جوانانه و خوبی می‌توانند انجام دهند مسئولیت داد.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه مدعیان اصلاح طلبی استدلال وارونه‌ای را در جامعه تسری می‌دهند که نیرو‌های انقلاب به دنبال پیروزی در انتخابات از طریق مشارکت پایین مردم هستند و این در حالی است که در صورت مشارکت بالا، نامزد اصلاحات با اقبال اکثریت روبرو خواهد شد، گفت: اساس و مبنای این ادعا غلط است. شاهد مثال در سال ۸۴ مشارکت بالا بود و در برابر نامزد جبهه انقلاب، چهره‌ای با وزن اجتماعی سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفته بود که به عنوان سردار سازندگی و امیرکبیر دوران از وی یاد می‌کردند. با این حال فردی با گفتمان انقلاب اسلامی با پشتیبانی نیرو‌های انقلاب که محدوده فعالیت‌های قبلی وی در حد استانداری و شهرداری بود، با ۷ میلیون رای بیشتر رای آورد؛ بنابراین در مشارکت بالا نیز احتمال پیروزی نیرو‌های انقلاب وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال ۸۸ نیز مدعیان اصلاحات تمام ترفند‌هایی را که می‌توانستند به کار بگیرند تا پیروز انتخابات شوند به صحنه آوردند و از حمایت‌های چند لایه آمریکا و ارتجاع منطقه هم برخوردار بودند، اما با وجود مشارکت بالا، سنگین‌تر از انتخابات سال ۸۴ با اختلاف ۱۱ میلیون رای صحنه رقابت را به پیروزی جریان نیرو‌های انقلاب واگذار کردند.

شاکری با بیان اینکه قاعده میزان مشارکت بالا هیچ گاه نمی‌تواند مصادره جریان خاص بشود، افزود: در سال ۹۲ به دلیل بروز تکثر میان نامزد‌های جبهه انقلاب و تمرد برخی چهره‌ها که به نفع نامزد جلودار کنار نرفتند، نیرو‌های انقلاب مغلوب رقابت شدند. در واقع افزایش مشارکت الزاما به نفع یا ضرر جریان خاصی نیست؛ مردم به دنبال خادم انقلابی کارآمد میگردند، مهم این است که ما به درستی سازوکار‌های وحدت را به کار بگیریم.

دبیرکل جمعیت جانبازان با بیان اینکه برخی تئوریسین‌ها و تصمیم سازان اصلاحات، چون می‌دانند که با کارنامه دولت فرسوده و نظارت گریز به احتمال قوی مطرود رای مردم در پای صندوق‌ها خواهند بود، نعل وارونه می‌زنند که با رد صلاحیت نامزد‌های آنها، میزان مشارکت در انتخابات پایین می‌آید و به این دلیل است که آن‌ها رای نمی‌آورند، اظهار کرد: این استدلال غلط صرفا با هدف اینکه شوای نگهبان از پروسه انتخابات حذف شود، مطرح می‌شود و سالهاست در جنگ با نظارت استصوابی به سر می‌برند. این در حالی است که سلایق مختلف سیاسی همواره در انتخابات حضور داشته و دارند. علت رای نیاوردن مدعیان اصلاح طلبی اصلا مقوله میزان مشارکت نیست، بلکه ناکارآمدی در مدیریت و کرنش ذلیلانه در گفتگو با غرب اعتماد مردم به این جریان را به شدت کاهش داده است.

شاکری در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعویق انتخابات توسط دولت به بهانه کرونا گفت: دولت نمی‌تواند چنین کاری کند و چنین اجازه‌ای ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کارشکنی دولتی‌ها و درخواست رفراندوم که توسط شخص رئیس جمهور مطرح شده، آیا وقت کوتاه شدن دست این جماعت از کشور نرسیده است؟ این طور گفت: وقتش رسیده با روشنگری و بصیرت افزایی دبیران استانی ما و رای مردم پای صندوق ها. در واقع کوتاه کردن دست رئیس دولت از قدرت در این فرصت اندک از مسیر عدم کفایت مجلس عاقلانه نیست. مجلس انقلابی با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در حوزه انرژی هسته‌ای سوار بر دولت شده و باید از چموشی‌های تیم مذاکره کننده برجامی رکاب بگیرد.

شاکری ادامه داد: مجلس و قوه قضاییه باید بتوانند در سازوکاری قانونی مستقیم در قالب تیم مذاکره کننده در نگارش بند بند توافقی، چون برجام حضور داشته باشند و به جای انتظار کشیدن برای دریافت فکت شیت، خود مستقلا جمع بندی داشته باشند. صرفا حضور در جلسات شورای امنیت پس از وقوع توافقات و انجام تعهداتی از این دست و خسارت برجای مانده جای تامل دارد. رکاب گرفتن‌هایی از این دست می‌تواند همکاری قوا را به نقطه مطلوب برساند. اینکه روحانی طرح رفراندوم می‌دهد نیز ناشی از مشورت‌های غلط و عدم اشراف او بر قانون اساسی است. اصل ۵۹ قانون اساسی به مجلس اجازه می‌دهد در مسائل مهمی که بلاتکلیف است و تکلیف مشخص نیست، با تصویب دو سوم مجموع نمایندگان به آرا عمومی مراجعه کند. این در حالی است که اولا ما مساله مهم بلاتکلیف نداریم و ثانیا اصلا به رئیس جمهور ربطی ندارد که این موضوع را مطرح کند.

وی درباره موافقت یا مخالفت رهبری برای حضور آیت الله رئیسی در عرصه انتخابات با توجه به حکمی که وی از مقام معظم رهبری برای ریاست قوه قضاییه دارد، گفت: به نظر می‌رسد رهبری بنا ندارند صراحتا با تایید نامزدی فردی اعلام نظر کنند چراکه در این صورت به منزله این است که فرد اصلح تعیین شده است. ایشان اگر مخالفتی نداشته باشند، اعلام می‌کنند که نفیا و اثباتا نظری ندارند و تصمیم گیری را بر عهده فرد مشورت گیرنده می‌گذارند، ولی با بیان شاخص ها، بصیرت جامعه را در انتخاب فرد اصلح هدایت می‌کنند. هنوز خبر رسمی منتشر نشده و اخبار حواشی این موضوع اعتبار ندارد.

شاکری در خصوص تحرکات انتخاباتی احمدی نژاد و داوری نسبت به شخصیت فعلی وی، گفت: مجلس هفتم با تمام ظرفیت گفتمانی خود و بسیج نیرو‌های انقلاب پای کار انتخابات ریاست جمهوری وی آمدند و پیروزی دولت نهم را رقم زدند. نباید او این اقبال عمومی را به اعتبار شخص خود بداند. هر چند ایشان در ادامه مسئولیت ادعا کرد تنها بوده و کسی در این پیروزی انتخاباتی از او حمایت نکرده است. باید به خدا پناه برد از خودشیفتگی و استغنا.

وی خاطرنشان کرد: من بر این باورم که برخی شخصیت‌های ما مصداق تفسیرعلامه طباطبایی بر آیه «ان الانسان لفی خسر» سوره عصر هستند به این ترتیب که به منزله یخ فروشی که در ظل آفتاب سوزان بیابان، در حال معامله یخ است و سرمایه اش مدام و به سرعت در حال از بین رفتن است. راه توبه برای کسانی که منحرف و متفاوت از صراط مستقیم انقلاب و ولایت و مکتب امام شدند مسدود نیست.

شاکری درباره اینکه آیا عملکرد منفی دولت روحانی امکان اثرگذاری منفی بر اقبال به آیت الله رئیسی را دارد؟ گفت: روحانی مدعی بی عمل، ورشکسته‌ای و به پایان خط رسیده‌ای است که در حوزه‌های کلیدی کارنامه قابل قبولی به جای نگذاشته است؛ نه در حوزه اقتصادی عملکرد مقبولی داشته، نه چرخ سانتریفیوژ‌ها گشته و نه معیشت مردم اداره شد، نه مساله اشتغال حل شد و نه کارنامه‌ای در برجام به جای گذاشت. نه در حوزه قاچاق کالا و نه در تنظیم بازار ارز و نه در هیچ یک از عرصه‌های موثر بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه اقدام موثری در کارنامه روحانی وجود ندارد. این به لحاظ استدلالی صحیح است که اعتماد و اعتباری برای رای سازی ندارد، اما روحانی امیدوار است که با تحریف واقعیت و موضع گیری‌های متعارض، دستگاه محاسباتی مردم را به هم بریزد. تلاش‌های مذاکرات برجامی جاری در پی آن است که سخن صریح و قاطع «برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی آزمایی ایران نسبت به تحقق آن» تن به مذاکره گام به گام فرسایشی حتی به قیمت تحقق اندکی از مطالبات بدهد و بدین ترتیب با وعده‌های پوک و امتیازات واهی حافظه تاریخی واقع بین مردم را به حاشیه براند و حافظه سطحی و کوتاه مدت آن‌ها را فعال کند. مثلا در ماجرای برداشتن تحریم ها، اخیرا به دنبال ایجاد مدل گفت و گوی فرسایشی با بایدن از طریق دولت‌های واسط هستند تا بتوانند مبالغی ارز وارد کشور کرده و جشن لغو تحریم‌ها را بگیرند و با توجه به رسانه‌هایی از قبیل صدا و سیما که در اختیار دارند، این دستاورد نصفه و نیمه را در بوق و کرنا کنند تا برای مردم یک تغییر احوال واهی و موقتی رقم بخورد و همچنان به مدعیان اصلاحات اقبال نشان دهند.

وی تاکید کرد: جمعیت جانبازان مستقل از جناح‌های دیگر و همچنین به صورت مشترک با اعضای جبهه تحول خواهان و اعضای شورای ائتلاف به انتخاب اصلح می‌اندیشد، اما برای اینکه به تکثر پای صندوق رای دچار نشویم و به یک نفر برسیم، مرجعیت تصمیم گیری را شورای ائتلاف می‌دانیم. اکنون شورای ائتلاف قرار است مرجع تصمیم گیری باشد و البته این مرجعیت با تعداد افراد بیشتری شکل گرفته است و در نتیجه تمرکز و در عین حال فراگیری بیشتری دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جبهه انقلاب برای پاسخگویی به جنگ تخریب و تحریف افکار عمومی در زمان نزدیک انتخابات چه تدبیری دارد، گفت: اعضای جمعیت جانبازان پرچمداران پیروز عرصه‌های مختلف انقلاب هستند. همان قدر که در قرارگاه جنگی صحبت از نقشه عملیات، خط مقدم و نیرو‌های پشتیبان می‌شد، در عرصه‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی هم به همان اندازه درباره فریب دشمن و ترفند‌هایی که به کار می‌رود نیز صحبت و به آن پرداخته می‌شود؛ بنابراین از رصد دشمن نباید و نفوذی‌های داخلی نباید غافل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: